توقیف اموال در چک برگشتی

توقیف اموال در چک برگشتی

توقیف اموال در چک برگشتی


امروز با موضوع توقیف اموال در چک برگشتی با شما هستیم.

وکیل توقیف اموال در چک برگشتی ، در این مقاله به بررسی آثار حقوقی چک پرداخته است.

یکی از سند‌های مهم و رایج، سند تجاری چک می‌باشد و از این بابت که یک وسیله پرداخت فوری به حساب می‌آید، جایگزینی مناسب برای پول است.

از جمله مواردی که در چک برگشتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، این است که شخص شکایت کننده بداند که این اختیار را دارد که از اموال صادر کننده چک، به نفع خود استفاده کند.

بنابراین فردی که دارای چک است، می‌تواند در صورتی که چک حال باشد (به روز) و یا زمانی که تاریخ چک به صورت موجل (مهلت دارد) است، با سر رسید تاریخ، وصول آن را بخواهد.

اگر با مراجعه به بانک، به دلیل نبودن پول و خالی بودن حساب شخص صادرکننده چک، با عدم پرداخت آن مواجه شود، می‌تواند با استفاده از گواهی عدم پرداخت، نسبت به توقیف اموال در چک برگشتی، اقدام کند و معادل مبلغ چک را با توقیف اموال صادرکننده ی چک، برداشت نماید.

در واقع توقیف اموال چک برگشتی از لحاظ حقوقی، شامل مستثنیات دین (اموالی که در صورت بدهکار بودن فرد، نمی‌توان این اموال را توقیف کرد و یا فروخت) در مورد صادر کننده چک است و هر گونه مال و اموالی را نمی‌توان در زمینه چک برگشتی به عنوان منبع مالی برای توقیف اموال به مزایده گذاشت.

در گروه وکلای حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی موضوع توقیف اموال در چک برگشتی پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان می‌باشد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان که در آخر مقاله درج شده‌اند نیز، تماس حاصل نمایید.

مراحل قانونی و قضایی برای توقیف اموال در چک برگشتی چیست؟
مراجع ذی‌صلاح جهت توقیف اموال در چک برگشتی کجاست؟

در چه صورت توقیف اموال در چک برگشتی از طریق درخواست تامین خواسته در مراجع کیفری امکان‌پذیر است؟

استیفای مبلغ چک در صورت عدم امکان توقیف اموال در چک برگشتی به چه نحوی است؟

بهترین وکیل توقیف اموال در جک برگشتی چه ویژگی‌هایی دارد؟

مقدمه

امروزه برای حمل و جابه‌جایی آسانتر پول و به خصوص در مواردی که مبلغ معاملات بین اشخاص، بسیار بالا است، معمولا اقدام به تسلیم پول نقد نمی‌کنند و برای اینکه پول و ثمن (مبلغ قراردادی) معامله از هرگونه آسیب و گزندی از جمله سرقت، مفقودی، خیانت در امانت، جعل، کلاهبرداری و… در امان باشد، از اسناد تجارتی که در حکم پول نقد می‌باشد، استفاده می‌کنند که وسیله‌ پرداخت فوری هم محسوب می‌شود.

از جهتی دیگر اشخاصی که قادر به تامین پول در زمان حاضر نمی‌باشند، پرداخت پول را به وسیله این اسناد، تامین می‌کنند.

کلاهبرداری با وعده رفع سوء اثر از چک برگشتی

یکی از اسناد مهم و رایج، سند تجارتی چک می‌باشد. چک به جهت اینکه وسیله پرداخت فوری محسوب می‌گردد، جایگزین مناسبی به جای پول می‌باشد.

به همین جهت شخص دارنده‌ی چک می‌تواند در صورتی که چک حال (به روز) باشد و یا زمانی که تاریخ چک موجل است، با سر رسید تاریخ، وصول ان را بخواهد و اگر با مراجعه به بانک، به دلیل عدم وجود محل یا پول در حساب صادرکننده‌ی چک، با عدم پرداخت آن مواجه شود، می‌تواند با توجه به گواهی عدم پرداخت، نسبت به توقیف اموال در چک برگشتی، اقدام کند و معادل مبلغ چک را با توقیف اموال صادرکننده ی چک، وصول نماید.

چک برگشتی چیست؟

چک برگشتی یا به‌ عبارتی ‌دیگر چک بلامحل یا صدور چک بی‌محل، به حالتی گفته ‌می‌شود، که چکی به شعبه بانک برود و حساب شخصی که چک از او صادر شده، خالی باشد.

در واقع محل به معنی اعتبار است و منظور از چک بلامحل چکی است که در حساب مربوط به آن چک، اعتبار یا همان پول وجود ندارد.

قوانین صدور چک بلامحل را به عنوان یک جرم محسوب می‌کند.
بخش عمده‌ای از پرونده‌های قضایی در کشور ایران، به صورت مستقیم و غیرمستقیم مربوط به صدور چک بلامحل و کلاهبرداری است.

بر اساس قانون چک، چک باید به صورت نقد صادر شود چرا که قرار است چک همانند اسکناس وسیله پرداخت نقدی باشد.
بسیاری از چک‌هایی که صادرکنندگان آن توسط دادگاه به مجازات حبس محکوم می‌شوند، در واقع چک‌های وعده دار و حقوقی هستند.

مراحل قانونی و قضایی برای توقیف اموال در چک برگشتی چیست؟

وکیل بانکی در خصوص توقیف اموال در چک برگشتی اذعان داشتند، با صدور قانونی چک توسط صادرکننده آن، تعهد صادرکننده، به انتقال مبلغ مندرج در چک، ایجاد می‌شود.

در هر صورت، تاریخ وصول آن چه حال و به روز و چه دارای سر رسید باشد و چه اینکه تاریخ آن موجل باشد، باید در تاریخ موعود آن را پرداخت کند و محل (پول) چک را در حساب بانکی که شخص دارنده چک، حق مراجعه به آن را برای وصول چک دارد، تامین نماید.

هرگاه شخص دارنده چک، به بانک مراجعه نماید و چک را کارسازی نماید، بانک اقدامات لازم را انجام می‌دهد و اگر در حساب شخص صادرکننده به مقدار مبلغ مندرج در چک پول نباشد، می‌تواند ان را به اصطلاح برگشت بزند و گواهی عدم پرداخت چک را از بانک دریافت کند.

دریافت گواهی عدم پرداخت

با دریافت گواهی عدم پرداخت چک که بانک آن را صادر می‌کند، برای شخص این فرصت ایجاد می‌گردد که با توجه به عدم وصول چک و عدم تامین محل ان توسط صادرکننده بعد از صدور گواهی عدم پرداخت، به مراجع قضایی صالح برای دریافت مراجعه کند.

مطالبه بدهی

برای مرحله بعدی، دارنده چک با انجام واخواست و یا دریافت گواهی عدم پرداخت، و باطل کردن تمبر، چک را به جریان می‌اندازد و به صورت فوری می‌تواند از طریق مراجع مذکور، با توقیف اموال در چک برگشتی، دارنده چک را مجبور به پرداخت کند و یا اینکه آن را معادل مبلغ از اموال وی توقیف کند و به مزایده بگذارد و یا به خود منتقل کند.

مراجع ذی صلاح جهت توقیف اموال در چک برگشتی

با توجه به فوری بودن پرداخت چک، قانون ضمانت اجراهای خاصی را برای پرداخت ان با توجه عدم پرداخت در نظر گرفته است.

این مراجع، هر کدام به نحوی قادر به توقیف اموال در چک برگشتی هستند که شامل موارد ذیل می‌باشد:

الف) مراجع کیفری

در صورت صدور چک به تاریخ روز، دارنده چک به همراه گواهی عدم پرداخت، واخواست و ابطال تمبر، با مراجعه به اولین مرجع قضایی، یعنی مرجع کیفری و دادسرای واقع در محل بانکی که گواهی عدم پرداخت صادر کرده، می‌تواند به جهت عدم پرداخت چک، حکم جلب و یا احضار به دادسرا را بخواهد.

در صورت عدم پرداخت چک به هر دلیل، چک بلامحل (بی اعتبار) تلقی شده و جرم می‌باشد.

با توجه به قانون، در مواردی که شخص به دادسرا برای وصول چک دادخواست تنظیم می‌کند، می‌تواند به منظور جلوگیری از فرار از پرداخت دین، از طریق تامین خواسته کیفری، معادل مبلغ چک و همچنین از بابت ورود ضرر و زیان، از اموال او توقیف کند.

وکیل متخصص اقتصادی

نکته‌ای که وجود دارد، توقیف اموال در چک برگشتی از طریق درخواست تامین خواسته در مراجع کیفری، زمانی امکان‌پذیر است که:

  • چک به تاریخ روز صادر شود و موجل (مدت‌دار) نباشد.
  • چک بابت امانت و یا ضمانت صادر نشده باشد.
  • چک سفید امضا نباشد.
  • شش ماه از تاریخ صدور چک و یا گواهی عدم پرداخت نگذشته باشد.
  • بعد از صدور گواهی عدم پرداخت، چک به شخص دیگری منتقل نشده باشد.

ب) مرجع ثبتی

در صورتی که چک به هر دلیلی قابل مطالبه از طریق مرجع کیفری نبود، می‌توان با مراجعه به مراجع ثبتی و پرداخت مبلغی به عنوان هزینه اجرائیه ثبت، اموالی را که به اسم صادرکننده، ثبت رسمی شده است، معرفی نموده و با توقیف آن اموال، وجه چک را از طریق مزایده و فروش مال توقیف شده و یا انتقال رسمی به دارنده چک، وصول کند.

بهترین وکیل دعاوی بانکی

البته توقیف اموال در چک برگشتی از طریق مرجع ثبتی در صورتی امکان‌پذیر است که گواهی عدم پرداخت چک، به دلیل عدم مطابقت دست خط و امضای صادرکننده چک با امضا و دست خط موجود در چک، صادر نشده باشد.

پ) مرجع حقوقی

از طریق مرجع حقوقی با توجه به رسیدگی طولانی مدتی که در بر دارد، زمانی برای توقیف اموال در چک برگشتی استفاده می‌شود که توقیف اموال در چک برگشتی از طریق کیفری و یا ثبتی (به دلیل عدم مال به موجب سند رسمی) امکان‌پذیر نباشد.

خیانت در امانت

ولی با این وجود دارنده چک می‌تواند با واخواست چک (گواهی عدم پرداخت چک)، قبل از اقامه دعوی و تنظیم دادخواست مطالبه‌ی چک، از طریق تامین خواسته (حفظ و نگهداری و خواسته)، هر مالی و یا پول نقدی که صادرکننده در حساب شخصی خود و یا هر طلبی که در نزد اشخاص ثالث دارد، توقیف کند و یا اگر مالی را بعد از تنظیم دادخواست و یا اظهارنامه، برای فرار از دین (نپرداختن دین) به شخص دیگری انتقال داده باشد، با ابطال انتقال، توقیف آن را انجام دهد.

تفاوت در مورد توقیف اموال در چک برگشتی

تفاوتی که در مورد توقیف اموال در چک برگشتی، از طریق مراجع کیفری و ثبتی با حقوقی دارد، در این است که توقیف اموال در چک برگشتی، از طریق مراجع کیفری و ثبتی، فقط نسبت به صادرکننده امکان‌پذیر می‌باشد.

در حالی که از طریق مراجع حقوقی هم می‌توان در صورت عدم استیفای طلب از صادرکننده، از سایر مسئولین چک، آن را مطالبه و وصول کرد.

استیفای (مطالبه) مبلغ چک در صورت عدم امکان توقیف اموال در چک برگشتی

در صورتی که به هر دلیلی معادل مبلغ چک از اموال بدهکار قابل توقیف نباشد، طلبکار می‌تواند درخواست توقیف یک چهارم از حقوق شخص بدهکار، جلب و بازداشت او را داشته باشد و اگر اعسار (نداشتن توانایی مالی) بدهکار اثبات شود، دادگاه با توجه به وضعیت معیشتی و درآمدی وی و همچنین وضعیت طلبکار، طلب چک را تقسیط می‌کند.

بهترین وکیل توقیف اموال در چک برگشتی

بهترین وکیل توقیف اموال در چک برگشتی، باید در این زمینه تخصص داشته باشد و با تمام رویه‌های قضایی مرتبط با آن آشنا باشد و از قوانین چک و سایر موارد حقوقی اطلاع دقیق داشته باشد.

بنابراین، ما به شما موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری، را معرفی می‌کنیم که دارای بهترین و باتجربه‌ترین وکلا در این زمینه می‌باشد.
جهت دریافت نوبت مشاوره در زمینه توقیف اموال در چک برگشتی، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان نیز، تماس حاصل نمایید.

چک صیادی چیست؟

چک صیادی نوع جدیدی از چک است، که مطابق مقررات قانون جدید صدور چک از طریق سامانه صیاد و تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی صادر می‌گردد.

برای توقیف اموال در چک برگشتی به کجا مراجعه کنیم؟

برای توقیف اموال در چک برگشتی می‌توان از طریق دادگاه حقوقی و کیفری و همچنین از طریق مراجع ثبتی اقدام نمود.

 

_

 

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (دکتر محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی دکتر محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (2 امتیاز)

8 دیدگاه

  • سلام روز خوش
    آیا امکانش هست تمام اموال یک فرد بایت چند فقره چک برگشتی توقیف شود؟ میتونم با شما مشاوره داشته باشم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر. اموالی که به عنوان مستثنیات دین مطابق قانون در نظر گرفته شدهاند، توقیف نخواهند شد. جهت هماهنگی زمان مشاوره با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • من اسفند ماه به موسسه شما مراجعه کردم و پرونده ای در خصوص توقیف اموالم داشتم، و از همه جا نتمید شده بودم با توجه به مشاوره هایی که گرفته بودم . ولی با اعلام وکالتی که به اقای مهری انجام دادم خیالم راحت شد. 2 روز پیش دادنامه بهم ابلاغ شد و خوشبختانه اموالم از توقیف خارج کردند. میخواستم از شما تشکر کنم بابت اینکه اینقدر دقیق و عالی به پرونده من رسیدگی کردین.

    • سلام وقت شما بخیر
      سپاس از حسن نظر شما و باعث افتخار است که با ما تجربه موفقی را داشته اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *