الزام به اخذ پایان کار

الزام به اخذ پایان کار

الزام به اخذ پایان کار


امروز با موضوع الزام به اخذ پایان کار در خدمت شما عزیزان هستیم.

گاهی اوقات خریدار ممکن است در مسائل ساختمان، با مشکلات بزرگ و غیر قابل جبرانی روبه­ رو شوید که حل آن جز با استعلام جوازهای ساختمانی و پایان کارساختمان امکان­ پذیر نمی­باشد.

از این جهت اینکه شما برای ساختمان پایان­کار اخذ کرده اید یا خیر و یا پایان کارتان اعتبار لازم را دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در این مقاله سعی کردیم علاوه بر آشنایی شما با پایان کار، یک رای از الزام به اخذ پایان­ کار در اختیار شما قرار دهیم.

نکات مهم الزام به اخذ پایان ­کار

ماهیت پایان کار چیست و چه مرجعی صلاحیت صدور آن را دارد؟

برای اخذ پایان­کار چه بررسی­هایی بر روی ملک مورد نظر صورت می­گیرد؟

اخذ پایان­ کار برای افرادی که ساختمانی را پیش خرید کرده اند به چه نحو است؟

نمونه ی یک رای با موضوع دعوای الزام به اخذ رای را دراین مقاله مطالعه کنید.

پایان­کار چه زمانی و توسط چه سازمانی صادر می­شود؟

پایان­کار یکی از مهم­ترین مدارکی است که برای ساختمان گرفته می­شود و در آن کاربری ملک مشخص می­شود.

در واقع سندی است که پس از اتمام همه عملیات ساختانی بر اساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی آن توسط شهرداری و با توجه به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر می‌­شود.

برای اخذ پایان­کار چه مراحلی باید طی شود؟

پس از اتمام عملیات ساختمانی، اگر ساختمان خلافی یا بدهی نداشته باشد، شهرداری تائید می­کند و در نتیجه شهرداری مدرکی تحت عنوان پایان کار، به مالک یا سازنده ساختمان می‌­دهد.

در واقع ابتدائا از ساختمان و ملک بازدید به عمل می­آید و صدور پایان کار پس از بازدید و تائید نظر آنان صادر می‌­شود.

در صورتی که به مالک جریمه تعلق گرفته باشد، آیا پایان کار صادر می­شود؟

اگر رای کمیسیون ۱۰۰شهرداری مبنی ب رجریمه باشد، به مالک جریمه تعلق م‌ی­گیرد و د رصورت پرداخت، پایان کار تعلق می­گیرد.

اگر پرداخت نکند پرونده به کمیسیون تجدیدنظر ماده۱۰۰ ارجاع و رای تخریب از سمت کمیسیون صادر می­‌شود.

کسانی که ساختمان را پیش خرید کرده اند چگونه باید پایان­کار اخذ کنند؟

اگرگواهی پایان­کار برای اشخاصی که ساختمان را پیش خرید کرده­ اند، اخذ نشود، خریداران می­توانند الزام مالکین را به ایفای تعهدات قراردادی از جمله الزام به اخذ پایان کار از شهرداری از طریق مراجع قضایی مطالبه کنند.

نمونه یک رای در باب الزام به اخذ پایان­ کار

این رای درصدد نشان دادن این مسئله است که اگر ملکی در رهن باشد، و پایان کار آن ملک از دادگاه خواسته شود، با توجه به اینکه الزام درخصوص اخذ پایان کار، ضرری به مرتهن نمی­‌رساند و در رهن بودن یا نبودن ملک مدنظر، تاثیری در بررسی دعوای الزام به پایان­کار ندارد، طرح دعوای الزام به اخذ پایان­کار با توجه به در رهن بودن ملک، مسموع و قابل طرح است.

نمونه رای دادگاه بدوی درباره پایان کار

در خصوص دعوی خواهان ع.ص. به طرفیت م.ن. به خواسته صدور حکم بر أخذ پایان‌کار، أخذ صورت‌مجلس تفکیکی و الزام به تنظیم سند رسمی یک دستگاه آپارتمان و الزام به تحویل مبیع و مطالبه خسارت ناشی از عدم تحویل ملک روزانه ….تومان نظر به این‌که پاسخ استعلام واصله از واحد ثبتی مربوطه، حاکی از در رهن قرار داشتن پلاک موصوف می‌باشد.

با توجه به این‌که با وجود مانع اخیر امکان تحقق خواسته و انتقال پلاک موصوف ممکن نیست؛

در قسمت اخیر نیز مبنی بر تحویل مبیع و مطالبه خسارت منوط به احراز وقوع عقد بیع و احراز مالکیت و انتقال پلاک و یا صدور رأی در قسمت مذکور است.

بنابراین طرح دعوی به کیفیت مطروحه فاقد وجاهت قانونی است.

نظر به ضرورت طرح صحیح دعاوی و به استناد ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی مطروحه صادر و اعلام می‌گردد. رأی در فرجه ۲۰ روزه پس از ابلاغ در دادگاه استان قابل تجدیدنظر می‌باشد.

رای دادگاه تجدیدنظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی ع.ص. به طرفیت م.ن. ،که به موجب آن قرار رد دعوی تجدیدنظرخواه مبنی بر الزام به أخذ پایان‌کار و صورت‌مجلس تفکیکی و سپس تحویل مبیع و تنظیم سند رسمی راجع‌به یک باب آپارتمان و مطالبه خسارات ناشی از تأخیر در تحویل مبیع صادر و اعلام گردیده است.

دادگاه با توجه به مجموع اوراق پرونده و صحت استدلال شکلی دادگاه محترم بدوی مبنی بر عدم قابلیت استماع دعوی خواهان مبنی بر تحویل مبیع و تنظیم سند رسمی به لحاظ مرهونه بودن پلاک موصوف،

حسب پاسخ استعلام ثبتی و با توجه به این‌که تجدیدنظرخواه در این مرحله مطلب خاص و یا دلیل متقنی در جهت تزلزل اساس دادنامه معترض‌عنه ابراز نکرده است لذا ضمن رد تجدیدنظرخواهی مستنداً به ماه ۳۵۳ قانون آیین دادرسی مدنی قرار معترض‌عنه را در خصوص دعاوی تحویل مبیع و تنظیم سند رسمی تأیید و استوار می‌نماید.

لکن در خصوص تجدیدنظرخواهی نامبرده نسبت به سایر دعاوی با توجه به عدم اناطه دعاوی مزبور به رهن بودن یا نبودن ملک موصوف و با لحاظ بقای ملک موصوف در رهن مرتهن با وصف انجام تفکیک و أخذ پایان‌کار و عدم تضرر مرتهن از امور مذکور مستندا” به ماده قانونی یاد شده ضمن نقض قرار مزبور در خصوص دعاوی مذکور پرونده جهت رسیدگی به دادگاه بدوی عودت می‌گردد.

این رأی قطعی است..

وکیل الزام به اخذ پایان­کار

برای مشاوره با وکیل الزام به اخذ پایان­کار، بررسی و قبول پرونده توسط دکتر محمدرضا مهری وکیل دادگستری،همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره های همراه وکیل الزام به اخذ پایان­کار

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (30 امتیاز)

6 دیدگاه

    • سلام، مطابق ماده ۲۲ قانون ثبت اسناد و املاک:
      «همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت شده و یا کسی که ملک مزبور به او منتقل گردیده و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارثاً به او رسیده باشد مالک خواهد شناخت.
      در مورد ارث هم ملک وقتی در دفتر املاک به اسم وارث ثبت می‌شود که وراثت و انحصار آن‌ها محرز و در سهم‌الارث بین آن‌ها توافق بوده و یا در صورت اختلاف، حکم نهایی در آن باب صادر شده باشد.»
      بنابراین شخصی مالک است که سند رسمی داشته باشد یا سابقه ثبتی به نام او باشد. پس هرگونه نقل و انتقال اموال غیرمنقول مانند زمین و ساختمان باید به‌صورت رسمی صورت گیرد. در صورتی که سند اولیه به نام شخص باشد یا قولنامه ملکی به نام او باشد، می‌توان ملک را اجاره داد و وجود یا عدم وجود پایان‌کار مانع اجاره دادن ملک نیست.
      جهت دریافت اطلاعات دقیق‌تر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067663

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *