دستور موقت در دیوان عدالت

با توجه به صدور رای قطعی کمیسیون ماده صد شهرداری، می توان با تقدیم دادخواست به دیوان عدالت، از اجرای رای دیوان جلوگیری نمود؟

شرایط توقف اجرای حکم قطعی کمیسیون ماده صد چیست؟

در صورت عدم پذیرش دستور موقت در دیوان عدالت اداری، اعتراض به کدام مرجع تقدیم می شود؟

وکیل دستور موقت در دیوان عدالت اداری چگونه قابل دسترسی است؟

خدمات گروه وکلای مهر در دیوان عدالت اداری چیست؟

موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با هدف دسترسی آسان همه اقشار جامعه به خدمات حقوقی و وکالت در دادگستری، اقدام به انتشار نتایج تحقیق درباره دستور موقت در دیوان عدالت نموده است که این نتایج در وب سایت های حقوقی گروه وکلای مهر منتشر شده و در دسترس می باشد.

شرایط توقف اجرای حکم قطعی کمیسیون ماده صد

نظریه شماره 3894/7 مورخ 1372/6/11 اداره حقوقی قوه قضاییه

سؤال:  در مواردی که احکام صادر شده از کمیسیون‌های ماده 100 قانون شهرداری، قطعیت یافته و متخلف به دیوان عدالت شکایت کرده باشد، آیا احکام صادره از کمیسیون‌ها را می‌توان تا صدور حکم قطعی از دیوان عدالت اداری بلا اجرا و اقدام گذاشت؟

نظریه اداره کل حقوقی قوه قضائیه: آرای قطعی کمیسیون‌های بدوی و تجدیدنظر مذکور در تبصره‌ها 1 و 10 ماده 100 قانون شهرداری که ابلاغ شده باشد به شرح مندرج در قانون مزبور قابل اجراء است و به موجب بند 2 ماده 11 قانون دیوان عدالت اداری، رسیدگی به شکایات و اعتراضات از آرای فوق ‌الذکر در مرجع مذکور، منحصرا از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنها جنبه شکلی دارد نه ماهوی، لذا مانع اجرای احکام قطعی کمیسیون ‌های ماده 100 نمی‌شود. مگر آنکه دیوان عدالت اداری به موجب تبصره الحاقی به ماده 10 قانون دیوان مصوب 1372 دستور موقت بر توقیف عملیات اجرایی تا تعیین تکلیف قطعی صادر نماید.

صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری

در صورتی که شاکی ضمن طرح شکایت خود یا پس از آن مدعی شود که اجرای اقدامات یا تصمیمات یا آراء قطعی (اعم از اخذ جریمه یا حکم تخریب) توسط شهرداری، سبب ورود خسارتی می گردد که جبران آن غیرممکن یا متعسر است، می تواند تقاضای صدور دستور موقت نماید.

پس از طرح شکایت اصلی، درخواست صدور دستور موقت باید تا قبل از ختم رسیدگی، به دیوان ارائه شود.

این درخواست مستلزم پرداخت هزینه دادرسی نیست.  شعبه رسیدگی کننده در صورت احراز ضرورت و فوریت موضوع، برحسب مورد، دستور موقت مبنی بر توقف اجرای اقدامات، تصمیمات و آراء مزبور یا انجام وظیفه، صادر می نماید. قبول یا رد درخواست دستور موقت تاثیری در اصل شکایت ندارد و در صورت رد شکایت یا صدور قرار اسقاط یا ابطال یا رد دادخواست اصلی، دستور موقت نیز لغو می گردد.

مرجع صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری

 مرجع رسیدگی به تقاضای صدور دستور موقت دیوان عدالت اداری، شعبه ای است که به اصل دعوی رسیدگی می کند. شعبه دیوان موظف است در صورت صدور دستور موقت، نسبت به اصل دعوی خارج از نوبت رسیدگی و رای مقتضی صادر نماید. مدیر دفتر شعبه مکلف است پرونده را به فوریت به ‌ نظر شعبه برساند و شعبه موظف به اتخاذ تصمیم فوری است.

در صورت صدور دستور موقت یا لغو آن، مفاد آن به طرفین و در صورت رد تقاضای صدور دستور موقت، مفاد آن به شاکی ابلاغ می شود. تقاضای صدور دستور موقت قبل از اتخاذ تصمیم شعبه، مانع اجرای تصمیمات قانونی کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری نیست.

سازمان ها، ادارات، هیات ها و ماموران طرف شکایت پس از صدور و ابلاغ دستور موقت، مکلفند طبق آن اقدام نمایند و در صورت استنکاف، شعبه صادرکننده دستور موقت، متخلف را به انفصال از خدمت به مدت شش ماه تا یک سال و جبران خسارت وارده محکوم می نماید.

تقاضای دستور موقت در شعبه تجدید نظر دیوان عدالت اداری

هرگاه در مرحله تجدیدنظر تقاضای صدور دستور موقت شود، اتخاذ تصمیم با شعبه تجدیدنظر است. اجرای دستور موقت مستلزم تایید رئیس دیوان است. دستور موقت صادر شده از شعبه بدوی مادام که توسط مرجع تجدیدنظر لغو نگردد، به قوت خود باقی است.

مشاوره حقوقی دستور موقت در دیوان عدالت اداری

عزیزانی که درباره نحوه تنظیم صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری، نیاز به مشاوره با بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در تهران دارند، در تمامی ایام هفته با گروه وکلای مهر تهران تماس حاصل فرمایند.

تعداد آرای اخذ شده از شعب دیوان عدالت اداری در پرونده های شکایت از شهرداری و کمیسیون های آن، موید توفیق در بررسی تخصصی پرونده و طرح صحیح دعوا در دیوان عدالت اداری توسط گروه وکلای مهر تهران می باشد.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88795408

021-88796143

09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

دپارتمان حقوق اداری گروه وکلای مهر تهران

5/5 - (15 امتیاز)

7 دیدگاه

  • با عرض ادب و احترام.. به استحضار میرسانم …ساختمان مسکونی در حال احداث اینجانب به علت اضافه بنا توسط کمسیون بدوی و کمسیون تجدید نظر شهرداری بهارستان رای به تخریب صادر گردیده ساختمان در مرحله سقف دوم میباشد و شهرداری از ادامه کار جلوگیری به عمل اورده است ..خسارات فراوانی به من تحمیل گردیده …ده روز قبل دادخواستی جهت رسیدگی به دیوان عدالت اداری ارسال نمودم …سوال اینجاست در صورت صدور دستور موقت منع تخریب توسط دیوان ،،شهرداری میتواند همچنان از ادامه عملیات ساختمانی جلوگیری نماید یا خیر..؟ ممنون از راهنمایی شما خدا نگهدار

    • سلام بله دستور موقت دیوان جهت جلوگیری از اجرای حکم است نه ادامه عملیات ساختمانی و قطعا مجوزی برای ادامه کار نخواهید داشت.

  • سلام. متاسفانه شهرداری پس از صدور رای کمسیون ماده صد، اقدام به تخریب مغازه کرد که در حین تخریب، دیوان دستور موقت صادر و ابلاغ نمود.
    اما متاسفانه شهرداری زرنگی کرده و تخریب را تا پانزده دقیقه بعد ازصدور دستور موقت ادامع داده بود.
    میشود شهرداری را محکوم کرد؟!
    پرونده مشابهی بوده؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *