شکایت از رای کمیسیون ماده صد

ابلاغ رای کمیسیون ماده صد

ابلاغ رای کمیسیون ماده صد


  • آیا از نحوه طرح شکایت از رای کمیسیون ماده صد اطلاعی دارید؟
  • جستجوی وکیل پایه یک دادگستری متخصص کمیسیون ماده صد چگونه است؟
  • هزینه شکایت چگونه تعیین می شود؟
  • اعاده دادرسی از رای کمیسیون ماده صد چگونه انجام می شود؟

در پاسخ به سوال بسیاری از کاربران صفحات اینستاگرام گروه وکلای مهر تهران، مبنی بر نحوه شکایت از رای کمیسیون ماده صد شهرداری، محمدرضا مهری وکیل متخصص کمیسیون ماده صد شهرداری در تهران، به بررسی دیدگاه های مختلف در امکان اعتراض اشخاص ذینفع در صورتی که در موضوع ابلاغ و اعتراض به رای کمیسیون ماده صد شهرداری دخیل نبوده اند، پرداخته است.

نتیجه پرسش و پاسخ با محمدرضا مهری سرپرست گروه وکلای مهر تهران و مدیر موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در وب سایت رسمی معتبرترین موسسه حقوقی ایران درج خواهد شد.

 

شکایت از رای کمیسیون ماده صد در صورت تعدد مالکین

در فرض وجود ذی نفعان متعدد، سوال قابل طرح این است که: اگر ذی نفعی مانند مالک؛ به رای کمیسیون ماده صد در دیوان عدالت اداری؛ اعتراض نماید، شکایت وی مورد قبول واقع نشده و حکم به رد شکایت صادر شود آیا ذی نفع یا سایر مالکین، بعد از ابلاغ رای کمیسیون ماده صد یا حتی در صورت عدم ابلاغ آن، امکان رسیدگی به اعتراض به رای مذکور، که قبلا به واسطه اعتراض یکی از ذی نفعان از سوی دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی واقع شده، وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال، دو نظریه وجود دارد:

الف) دیدگاه اول: تکلیف دیوان در رسیدگی به شکایت

دلایل این دیدگاه را می توان به شرح ذیل بیان داشت:

  • عدم اعتبار امر مختومه به لحاظ تفاوت در اصحاب دعوی
  • حق تظلم خواهی به استناد اصل 34 قانون اساسی؛ مستنبط از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر زیاندیده و متضرر، حق تظلم خواهی و طرح دعوی و شکایت دارد.

ب) دیدگاه دوم: عدم امکان رسیدگی به شکایت

شکایت از رای کمیسیون ماده صد

دلایل این دیدگاه بدین نحو است:

  • بر اساس اصل 173 قانون اساسی یکی از موارد صلاحیت و اختیارات دیوان عدالت اداری رسیدگی به اعتراضات و شکایت از آراء و تصمیمات قطعی دادگاه های اداری و کمیسیون ها و هیات های اداری یا به عبارتی مراجع اختصاصی اداری و همچنین به استناد بند 2 ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری سال 1392 رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آراء و تصمیمات قطعی کمیسیون موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری ها منحصرا از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آن ها است؛ وقتی نسبت به رایی از حیث نقض قوانین و مقررات رسیدگی ای صورت گرفته، رسیدگی مجدد گرچه متعاقب شکایت ذی نفع دیگر باشد فاقد محمل قانونی است.
  • به استناد ماده 53 قانون دیوان عدالت اداری اگر شکایت طرح شده از حیث موضوع، قبلا بین اشخاصی که اصحاب دعوی، «قائم مقام» آنان هستند، رسیدگی و حکم قطعی نسبت به آن صادرشده باشد، شعبه دیوان، قرار رد شکایت صادر می کند. در این باره، رأی شماره 215 – 20/6/1369  هیات عمومی دیوان عدالت اداری بیان داشته: مستأجر مصداق بارز «قائم مقام مالک» در استیفای منافع بوده و حتی در مدت اجاره مالک منافع مورد اجاره است، مصداق بارز «ذی نفع» در اعتراض و شکایت از آراء کمیسیون ها می باشد.
  • در صورت پذیرش دیدگاه اول یعنی امکان رسیدگی به شکایت هر ذی نفع با تالی فاسد اطاله دادرسی و طرح مکرر شکایات در خصوص رای واحد کمیسیون ربروست.

دیدگاه اول مبنی بر تکلیف دیوان به رسیدگی أقوی است زیرا با پذیرش این دیدگاه حق تظلم خواهی تمامی ذی نفعان محفوظ باقی می ماند و بدیهی است که به دلیل بیم از اطاله دادرسی که آن نیز ناشی از ضعف و نقص سیستم قضایی است نباید افراد را از دادخواهی عادلانه محروم نمود به ویژه آن که ممکن است شکات جدید دلایل و مستندات قوی تری را به دیوان عدالت ارائه نمایند و موجبات نقض رأی را فراهم کنند.

همین مفهوم در قسمت اخیر رأی شماره 215 – 20/6/1369  هیات عمومی دیوان عدالت اداری قابل ملاحظه است که بیان داشته: از طرفی چه بسا وقوع تخلف ساختمانی به وسیله مالک و سکوت او در مقابل آراء صادره از کمیسیون ها، حقوق مستاجر را در معرض تضییع و تفویت قرار دهد.

 

وکیل شکایت از رای کمیسیون ماده صد

معتبرترین موسسه حقوقی ایران و معتبرترین موسسه مهاجرتی ایران، در قالب موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با امکان معرفی وکیل به ایرانیان خارج از کشور و معرفی وکیل به خارجی ها جهت طرح پرونده در ایران، طبق اساسنامه این موسسه حقوقی، معرفی وکیل متخصص شکایت از رای کمیسیون ماده صد شهرداری را در حیطه وظایف و اختیارات خود دارد. جهت دریافت مشاوره حقوقی آنلاین با وکیل شکایت از شهرداری، با گروه وکلای مهر پارسیان تماس بگیرید.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین ملکی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

شکایت از رای کمیسیون ماده صد

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

5/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *