معامله با وکالت بلاعزل


معامله با وکالت بلاعزل

امروزه در جامعه ما انجام معامله با وكالت بلاعزل، بسيار معمول گرديده است. شايد شما هم يكی از اين معاملات را تجربه كرده باشيد. مثلا خودروی خود را با وكالت بلاعزل خريده باشيد و يا آپارتمان خود را بصورت وكالتی و با ارائه وكالت بلاعزل فروخته باشيد. در سند وکالت معمولا قید شده که این سند در نفس وکالت تنظیم شده است و معمولا اختیار اسقاط کافه خیارات نیز به وکیل داده می شود، اما در صورت فوت موکل چه تکلیفی در انتظار معامله با وکالت بلاعزل است؟ گروه وکلای مهر، متخصص در امور قراردادها و تنها گروه وکلای رسمی ایران، به سوالات شما درباره خطرات معامله با وکالت بلاعزل پاسخ می دهد.

لازم است بدانيم كه “عقود معين”به دو دسته تقسيم می‌شوند:

 “عقود لازم” و “عقود جائز”

عقودی مانند بيع و رهن كه طرفين پس از انعقاد و امضاء، حق ندارند آنرا فسخ كنند را عقود لازم می نامند. اما برخی عقود وجود دارند كه بعد از انعقاد و امضاء، هريك از طرفين براحتی می تواند آنرا فسخ و منحل نمايد، بی ‌آنكه ضرورت داشته باشد كه دليل خاصی را برای فسخ ارائه نمايد. “عقد وكالت” از جمله اين عقود می‌باشد. بعد از آنكه شما به فردی وكالت می‌دهيد تا كاری را به نمايندگی از طرف شما انجام دهد، بلافاصله بعد از اعطاء وكالت می‌توانيد، عقد را فسخ و يا وكيل را عزل نماييد.

پرواضح است كه “عقود جائز” بسيار متزلزل بوده و از لحاظ ثبات معاملاتی در معرض ريسك جدی قرار دارد.  اما از آنجايی كه، شرايط انجام تشريفات رسمی و اداری، به ويژه تنظيم اسناد رسمی نقل و انتقالات، وقت گير و هزينه بر است، استفاده از وكالت به شدت مرسوم شده است. البته افراد برای آنكه خطر فسخ عقد وكالت و يا عزل وكيل را از خود دور سازند، اقدام به اخذ وكالت بلاعزل می نمايند.

وكالت بلاعزل، وكالتی است كه در آن موكل ضمن عقد خارج لازم، حق عزل وكيل را از خود سلب و ساقط می نمايد. اما در اين نوع از وكالت نيز همچنان خطرات شايانی موكل را تهديد می‌كند. برخی از اين آسيب‌ها بدين شرح می‌باشد:

– اسقاط حق عزل وكيل و ضم وكيل و…مسقط حق فسخ عقد وكالت نبوده و موكل همچنان می تواند عقد وكالت را فسخ نمايد.

– به محض اينكه موكل فوت كند، و يا دچار جنون و امراض روانی گردد ( ولو اينكه دچار جنون ادورای گردد)، و يا ورشكسته گردد، عقد وكالت به خودی خود منفسخ شده و منحل می گردد.

– موكل می تواند موضوع وكالت را خود به انجام رساند و در اين صورت وكالت شما بلااثر و بی ‌ارزش می‌گردد.

– اعطاء وكالت، قانونا سبب مملک محسوب نمی‌گردد و مادامی كه موضوع وكالت در انتقال، انجام نگرديده، موكل به عنوان مالك شناخته می‌گردد، در اين وضعيت طلبكاران می‌توانند مالی را كه شما نسبت به آن وكالت بلاعزل داريد را به راحتی توقيف و نهايتا منتقل نمايند. اجرای مهريه در اين موارد بسيار مرسوم می‌باشد.

– در مواردی كه وكالت بلاعزل بواسطه تفويض وكالت، در ايادی متعددی به گردش در می‌آيد، هر زمان ممكن است يكی از اين روابط قراردادی كه منشاء تفويض وكالت بوده، منحل گردد و در نتيجه تمام معاملات بعدی نيز به تبع آن از درجه اعتبار ساقط گردند. به عنوان مثال ممكن است يك اتومبيل گران قيمت بواسطه وكالت بلاعزل، چندين نوبت بين اشخاص متعدد نقل و انتقال شده باشد و نهايتا به دست شما رسيده باشد، اكنون اگر يكی از اين اشخاصی كه قبل از شما وكالت داشته، معامله خود را با نفر بعدی برهم زند، تمام وكالت نامه‌های بعدی از جمله وكالت شما نيز به تبع آن باطل می گردد.

بنابراين اولا سعی نماييد حتی المقدور معاملات خود را وكالتی انجام ندهيد و يا در صورتی كه به ناچار مالی را بصورت وكالتی خريداری نموديد، در خصوص تنظيم قرارداد وكالت مربوطه با حقوق دانان متخصص و با تجربه مشورت كنيد. در ثانی اصل معامله را به صورت مكتوب و محكم منعقد نموده و در آن به وكالت مذكور تصريح نماييد.

وکیل متخصص قراردادها در تهران

مشاوره آنلاین حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و متخصص امور قراردادها در موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان امکان پذیر شده است. با توجه به آثار و تبعات معامله با وکالت بلاعزل، در صورتی که قصد انجام معامله با وکالت بلاعزل را دارید، جهت پیشگیری از ضرر و زیان احتمالی، بهترین گزینه مشاوره با وکیل متخصص امور قراردادها است.

دپارتمان تنظیم قراردادهای گروه وکلای مهر

4.2/5 - (50 امتیاز)

6 دیدگاه

  • سلام وقتتون بخیر، می‌خواستم بدونم اگر شخصی برای خرید و فروش آپارتمان به شخصی وکالت بدهد و پس از اعطای وکالت، موکل فوت کند چه تاثیری در معامله دارد؟

    • سلام، فوت یا جنون باعث باطل شدن وکالت خواهد شد. پس اگر موکل فوت کند وکیل حق هیچ‌گونه معامله را بدون اجازه یا وکالت مجدد توسط ورثه متوفی را ندارد. اما اگر قبل از فوت موکل معامله را امضاء کرده باشد آن معامله صحیح است اما حق ادامه سایر اقدامات مانند حضور در دفترخانه برای امضای سند رسمی انتقال را ندارد در این صورت یا ورثه شخصا باید اسناد را امضاء کنند و یا به شخص دیگری وکالت دهند.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067663

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *