وکیل ابطال قرارداد مضاربه بانکی

وکیل ابطال قرارداد مضاربه بانکی

وکیل ابطال قرارداد مضاربه بانکی


ضمن پاسخ به سوالات حقوق بانکی با معرفی وکیل ابطال قرارداد مضاربه بانکی همراهتان هستیم.

در برخی قراردادهای بانکی دیده می‌شود که بانک با وارد کردن بندهایی به موضوع قرارداد تسهیلات عملا سود خود را به چندین برابر افزایش می‌دهد.

بانک‌ها با ساز و کارهای پیچیده سعی در تصاحب مورد وثیقه دارند.

یا بالعکس اشخاص با این ترفند ملک خود را به مبلغی بالاتر از ارزش وجودی آن تبدیل به پول نمایند.

به این شیوه که از بانک تسهیلات اخذ می‌نماید و حساب تمامی زیان‌ها به این می‌اندیشند که با اقداماتی سودجویانه ملک را در کارشناسی با ارزشی بالاتر نشان دهند.

تسهیلات بانکی مضاربه

از این روی باز هم برای آنها با صرفه‌تر است که تمام بدهی‌های معوقه انباشته شود و در آخر با ملک مورد وثیقه تهاتر (دو تعهد در مقابل یکدیگر ساقط گردند) گردد.
اگر به دنبال بهترین وکیل بانکی هستید ما به شما وکیل بانکی، دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری با سابقه قضاوت را معرفی می‌نماییم.

نکات مهمی که در این نوشته توسط وکیل ابطال قرارداد مضاربه بانکی، بررسی خواهند شد:

  • نمونه دادخواست ابطال مضاربه بانک
  • شروط ضمن قرارداد بانکی صحیح می‌باشند؟
  • آیا مضاربه بانکی قابل ابطال است؟
  • با چه دلایلی می‌توان قرارداد را باطل نمود؟
  • بهترین وکیل بانکی را از کجا پیدا کنیم؟

شروط ضمن قراردادهای بانکی

میزان مسئولیت بانك‌ها در قراردادهای مشاركتی به عنوان شریك تسهیلات گیرنده یكی از مهمترین سوالات روز جامعه حقوقی كشور است.
بانك‌ها سعی می‌نماید تا ریسك خود در امور بانكی را با وضع شروط نافی مسئولیت در دو قالب قراردادی و عملیاتی (غیر قراردادی) كاهش دهند.

در میان قراردادهای مختلف بانكی، عقود مشاركتی و مشخصا عقد مضاربه و مشاركت مدنی كه برخلاف عقود مبادله‌ای، بحث مسئولیت بانك تسهیلات دهنده اهمیت بالایی دارد.وکیل ابطال قرارداد مضاربه بانکی

متضمن شروط مشخص منتج به عدم مسئولیت می‌باشند.

همچنین شرط عدم مسئولیت در موارد غیر قراردادی یعنی عملیات بانكی هم وجود دارد.
البته برخی شروط عدم مسئولیت در اسناد تجاری هم وجود دارد كه خارج از موضوع این تحقیق است.

شرط عدم مسئولیت در عقد مضاربه با توجه به تجویز قانون مدنی در ماده 558 و اجماع فقها، در قالب عقد خارج لازم بدون اشكال به نظر می‌رسد.

هر چند با نظریه شروط تحمیلی، می‌توان تردیدهایی درخصوص صحت آن مطرح نمود، از این رو بانك ها در این زمینه در قالب عقد صلح ضمان مضارب را شرط میكنند.

برخلاف عقد مضاربه، شروط عدم مسئولیت بانكها در زیان احتمالی حاصل از مشاركت در قرارداد مشاركت مدنی، به نظر مشهور فقها از مصادیق شروط خلاف مقتضا و ماهیت عقد مشاركت می‌باشد.

امروزه اخذ تسهیلات از بانك‌ها به یكی از امور رایج و شایع در میان مردم به ویژه تولیدگران تبدیل شده است.

در این میان بانك‌ها توجه به نرخ سود بالاتر و شرایط سختگیرانه‌تر عقود مشاركتی، به این نوع از قراردادها بیشتر تمایل دارند.

اما متاسفانه به جای تلاش برای اجرای صحیح این عقد، تلاش ها به استفاده از قالب ظاهری این عقد معطوف شده است تا جایی در كه قرارداد تیپ مشاركت، به جای واژه “شریك” از واژه “تسهیلات گیرنده” استفاده شده است.

در واقع بانك‌ها حتی مشتریان بدون آن كه قصد مشاركت واقعی داشته باشند، در قراردادی وارد میشوند از كه نظر حقوقی آثار و تبعات بسیار زیادی برای طرفین به دنبال خواهد داشت.

وکیل بانکی چیست؟

در مقابل با وضع شروط مختلف عدم مسئولیت برای خود، سعی در كاهش ریسك خود دارند.

شرط عدم مسئولیت در قرارداد بانکی

در باب شرط عدم مسئولیت در عقد مضاربه، شرط عدم مسئولیت بانك‌ها یا همان ضمان مضارب در قراردادهای میان بانك و مشتریان وجود دارد كه قانون مدنی، شرط ضمان مضارب را به دو صورت عنوان ساخته است.

نخست آنكه در ضمن عقد مضاربه شرط شود كه مضارب ضامن سرمایه خواهد بود و خسارات حاصله از تجارت متوجه مالك نخواهد شد.

دوم آنكه به طور لزوم شرط شده باشد كه مضارب از مال خود به مقدار خسارت مجانا به مالك تملیك كند.

به همین دلیل بانك‌ها به هنگام اعطای تسهیلات بانکی مضاربه مشتریان، ضمن عقد صلح تضمین مناسب از عامل اخذ می‌كنند تا در صورت ورود خسارت بتوانند جبران آن را بخواهند.

ماده 12 دستورالعمل اجرائیه مضاربه نیز بیان داشته كه بانك‌ها موظفند برای جبران خسارات وارده بر اصل سرمایه ضمن عقد صلح… از عامل تعهد کافی اخذ نمایند.

اگر چه می‌‌توان این بند از قرارداد میان بانك و مشتریان را از مصادیق شروط غیرمنصفانه بر شمرد. 

هر چند قانون مدنی شرط ضمان مضارب را باعث بطلان عقد دانسته اما در این زمینه فقها و حقوقدانان نظرات متفاوتی دارند كه ریشه این بحث به این امر مهم برمی‌گردد كه:

 آیا شرط عدم مسئولیت صاحب سرمایه خلاف باطل کننده قرارداد است؟

وکیل متخصص بانکی در پاسخ به این سوال بیان داشتند، در این میان دو نظر عمده وجود دارد:

دسته اول بر این باورند كه مقتضا و ذات قرارداد مضاربه و به عبارت دیگر، اثر طبیعی آن، این است كه چگونه خسارتی متوجه عامل (فرد وام گیرنده) نباشد.

بنابراین شرط برخلاف این جهت، باطل است زیرا تسلیط مضاربه بر سرمایه براساس خواست و میل مالك صورت گرفته و اجازه مالك در این رابطه وجود دارد.

دسته دوم برخلاف دسته اول، شرط ضمان (مسئول بودن) مضارب و عدم مسئولیت صاحب سرمایه را خلاف مقتضا و ماهیت قرارداد نمی‌دانند.

علمای حقوق از جمله دكتر كاتوزیان و دكتر صفایی قائل به این نظر هستند.

البته تمامی مباحث و نكات فوق‌الذكر و تجویز قانون در باب ضمان مضارب در باب ضمان در قبال اصل سرمایه می‌باشد.

تضمین سود توسط بانك‌ها حتی در عقد مضاربه جایز نمی‌باشد.

بهترین وکیل دعاوی حقوقی بانکی

لذا بانك‌ها با درج نوعی شرط تعهد مضارب به خرید كالای موضوع مضاربه با قیمت مشخص، هدف نهایی تضمین سود بانك در قراردادهای مضاربه ولو عملیات‌های زیانده را دنبال می‌كنند.

بانك‌ها صرفا به همین تعهد به خرید كفایت نكرده و از مشتریان خود یك وكالت بلاعزل برای دریافت سود احتمالی می‌گیرند تا در صورتی كه مشتری به تعهد خود عمل نكرد، با این وكالت نامه بتوانند سود مضاربه را از وی اخذ نمایند.

چنین به نظر می‌رسد كه این امر نوعی تغییر شكلی تعهدات برای نیل به هدف نهایی تضمین سود در قرارداد مضاربه است كه مورد تایید نهایی قانون گذار و شارع نمی‌باشد.

نمونه دادخواست ابطال مضاربه بانکی:

خواسته:

1- ابطال قرارداد مضاربه (غیرمالی) به شماره…..
2- ابطال سند رهنی
3- ابطال وکالتنامه رسمی
4- ابطال تعهد نامه
5- تقاضای صدور دستور موقت مبنی برتوقف اجرائیه شماره شرح خواسته:

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی تهران

با سلام

احتراما اینجانب……. با تقدیم وکالتنامه رسمی شماره—– ملصق به تمبر مالیاتی ضمن معرفی خویش به عنوان وکیل خواهان‌ها مطالب ذیل را به استحضار می‌رساند:

شرح ماوقع (آنچه اتفاق افتاده)

موکلین در ازای دریافت تسهیلات بانکی به مبلغ 000/000/240 ریال در قالب انعقاد عقد مضاربه از عقود اسلامی یک دستگاه آپارتمان مسکونی به پلاک ثبتی 123 فرعی از 7198 اصلی بخش 2 تهران به جز واحد طبقه 2 روی همکف را به موجب قرارداد شماره 93283 مورخ 3/6/9/83 در رهن بانک قرار می‌دهند.

نمونه اظهارنامه خیانت در امانت

در این راستا بانک تعهدنامه‌ای دیگر مبنی بر تهاتر دین (از بین رفتن دو تعهد در مقابل یکدیگر) خارج از قرارداد اصلی تسهیلات در همان روز قرارداد مضاربه و سند رهنی را به موکلین تحمیل می‌نماید.

مضاف بر آن با رویه‌ای غلط (خلاف بانکداری اسلامی) و غیر شرعی ایشان را ملزم به امضای سند وکالت رسمی به شماره 93282 مورخ 3/6/83 و اعطای وکالت به بانک می‌نماید.

سپس بانک با سو استفاده از ترتیبات معنونه و احتساب سود به نحو غیر قانونی به طور خودکار در مورخ…… ملک مزبور را فک رهن (آزادسازی) و متعاقباً با استفاده از تعهدنامه غیرقانونی فوق‌الاشعار تهاتر دین، ملک مزبور را تملک می‌نماید.

 علی هذا دلایل ذیل الذکر مبنای اصلی درخواست ابطال اسناد فوق می‌باشد:

1- در خصوص قرارداد مضاربه

الف: سود و زیان تعیین شده در قرارداد مضاربه با ذات عقد مضاربه در تعارض است.
ب: ماده 9 از قرارداد مضاربه در تعارض کامل با 556 از قانون مدنی است؛ چرا که ید امانی (امانت بودن) موکل را به ید ضمانی (مسئول بودن) تبدیل کرده است.

2- در خصوص سند رهنی

الف: همانگونه که مستحضرید این عقد رهن بر مبنای قرارداد مضاربه که فی‌النفسه باطل است منعقد گردیده و به طریق اولی باطل است.
ب: در قرارداد رهن بر خلاف عقد مضاربه سی و شش درصد علاوه بر بدهی تادیه نشده سود در نظر گرفته شده است.

لذا این بند بر خلاف عقود اسلامی و مقررات قانون عملیات بانکی بدون ربا و آیین نامه اجرایی تنظیم گشته است.

به نظر باطل و فاقد وجاهت قانونی است.

3- در خصوص تعهدنامه

الف: همانگونه که مستحضرید صرفنظر از تحمیلی بودن این تعهد، مبنای تعهدنامه قرارداد مضاربه‌ای است که فی‌النفسه باطل بوده و به طریق اولی تعهدنامه نیز باطل است.

ب: بدهی تحمیلی ناشی از اعطای تسهیلات بانک با مورد رهن تهاتر گردیده است، که بر اساس مواد 295 و 296 از قانون مدنی این تهاتر فاقد وجاهت قانونی است.

ج: اخذ این تعهدنامه به شکل تحمیلی آن هم به نحو همزمان با امضا قرارداد اعطای تسهیلات بانکی فاقد وجاهت شرعی و قانونی است.وکیل ابطال قرارداد مضاربه بانکی

4-در خصوص وکالت‌نامه، وکیل باتجربه بانکی بیان داشتند:

الف: همانگونه که مستحضرید صرف نظر از تحمیلی بودن اخذ وکالت از خواهان، مبنای این وکالت قرارداد مضاربه و قرارداد رهنی است که فی‌النفسه باطل بوده و پر واضح است این وکالتنامه نیز باطل است.

ب: فرایند اخذ وکالت برخلاف قوانین ثبت اسناد (مواد 33 و34 از قانون ثبت اسناد) صورت پذیرفته است.

با این اوصاف بانک نمی‌تواند به طور مستقیم از وثیقه‌گذار وکالت در انتقال مورد رهن اخذ نماید و مورد رهن را بدون رعایت موارد فوق الاشعار به خویش منتقل نماید.

وکیل بانکی آنلاین

ج: با توجه به این که وکیل مکلف به رعایت غبطه (مصلحت) موکل است در انجام مورد وکالت وکیل از مفاد و مبنای این وکالتنامه به نفع خویش سو استفاده نموده است

با عنایت به جمیع موارد فوق الاشعار، صدور دستور موقت مبنی بر توقیف اجرائیه شماره به جهت جلوگیری از تحمیل زیان غیرقابل جبران به موکل را خواهشمندم.

صدور حکم مبنی بر ابطال اسناد مارالذکر بر مبنای ستون خواسته را استدعا دارم.

با تجدید احترام

وکیل ابطال قرارداد مضاربه بانکی

همان‌گونه که مطالعه نمودید تنظیم لایحه برای ابطال قراردادهای بانکی یک امر کاملا تخصصی است که در حیطه تخصص وکلای بانکی می‌باشد.

جهت ارتباط با وکلای متخصص بانکی با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.

 

 

وکیل بانکی چگونه ملک در رهن بانک را پس می‌گیرد؟

وکیل متخصص بانکی با بررسی قرارداد بین بانک و تسهیلات گیرنده و بررسی تعهدات طرفین، راهکارهای قانونی مطالبه ملک در رهن بانک را خواستار خواهند شد.

ابطال سند رهنی بانک چگونه است؟

پس از ابطال قرارداد بانکی و ابطال عملیات اجرایی بانک می‌توان دادخواست ابطال سند رهنی که به نام بانک صادر شده است را خواستار شد.

 

دفتر وکیل ابطال قرارداد مضاربه بانکی تهران

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (125 امتیاز)

16 دیدگاه

  • آیا در قرارداد مضاربه من که عاملم از سوی سرمایه گذار وکیل شدم تا مبلغ سرمایه گذاری را در کار تجارت به کار ببرم و ماهیانه مبلغ 10 میلیون تومان علی الحساب پرداخت کنم و در صورت سود بیشتر، پرداختی بیشتری شود یا اگر در حساب و کتاب مشکلی بود، دو طرفمون توافق کنیم. گذاشتن یک شرط صحیح است؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، اگر مبلغ ماهیانهای مشخص در نظر گرفته نشود و صرفا درصد به دست آمده از تجارت مشروع عامل، در قرارداد قید شود و همان مبلغ نیز با وجود دشواری در محاسبه مبنای تقسیم سود میان شما و طرف مقابل باشد، گذاشتن یک شرط صحیح است.

  • سلام . من خودم ضامن و راهن تسهیلات مضاربه بانکی شدم . اجراییه صادرشده برای سند رهنی که دادخواست ابطال قرارداد تسهیلات را دادم چون قرارداد 100 درصد صوری بود . دادگاه بدوی و تجدید نظر رد داد خواست اعلام کردن چون ضامن ذینفع نبوده و طرف اصلی قرارداد نیست. میتونم فقط اصل وام رو تسویه کنم و با درخواست اعمال ماده 477 سود و جرایم رو با ابطال قرارداد از بین ببرم که حذف بشه ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر صوری بودن قرارداد را بتوانید اثبات نمایید، احتمال دارد از طریق ماده 477 بتوانید به نتیجه برسید، ولی به طور کلی خیر، باید شخص وام گیرنده، دادخواست ابطال قرارداد را اقامه نماید. برای دریافت مشاوره تخصصی با شماره 09120067664 تماس بگیرید.

    • سلام وقت شما بخیر
      ماده 12 دستورالعمل اجرائیه مضاربه بیان داشته كـه بانـكهـا موظفند برای جبران خسارات وارده بر اصل سرمایه ضمن عقـد صـلح از عامـل تعهـد کافی اخـذ نمایند.

  • سلام و وقت بخیر، من ضامن یک وام مضاربه ای برای یکی از دوستان هستم، ایشون متاسفانه اقساط وامشون رو پرداخت نکردند، من میخواستم بدونم در صورت تسویه میتونم مبلغ وام رو با شکایت از وام گیرنده بگیرم ..ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، شما می‌توانید دادخواست مطالبه وجه و خسارت تاخیر تادیه و هزینه دادرسی را علیه وام گیرنده اقامه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *