وکیل دادگستری مرکز تهران

وکیل دادگستری مرکز تهران

وکیل دادگستری مرکز تهران


به عنوان یک واقعیت باید این را بپذیریم که بدون حضور وکیل امکان مطالبه حق و حقوق خود در دادگاه دشوار است به همین جهت انتخاب وکیل دادگستری مرکز تهران به علت تغییر شیوه پذیرش وکیل، امر دشواری شده است.

شاید بارها این جمله را در مکالمات روزانه اشخاص شنیده باشید، که با تاکید می‌گویند حق با من است؛ اگر به دادگاه برویم قاضی حق را به من می‌دهد، و مملکت قانون دارد و…

حق تعریف وسیعی است و وکیل پیش از دفاع از موکل باید تشخیص بدهد که آیا حق با موکل وی است یا خیر و سپس اقدام به قبول وکالت نماید.

اکثر افراد به دنبال وکیلی هستند که بتواند واقعا از حق آنها در مراجع قضایی دفاع کند.

حق ابعاد مختلفی در دیدگاه حقوقدانان و قانون دارد، اشخاص وقتی به دادگاه می‌روند و دادخواهی می‌کنند یا به دنبال گرفتن حقی هستند یا حقی از آنان ضایع شده است که در پی آن دادخواهی کرده‌اند.

حق در بیشتر اوقات به معنای مال و اموال و مالکیت نمود پیدا می‌کند اما در برخی اوقات حق جنبه تشخیص و ابعاد معنوی دارد.

حق پدری یا همان حق ابوت هم یک گونه از انواع حق است؛ پس فهیدیم که حق می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد.

اگر به دنبال بهترین وکیل دفاع از حق هستید ما به شما موسسه حقوقی مهر پارسیان را معرفی می‌نماییم؛ در این موسسه وکلای متخصص و حرفه‌ای در امور کیفری مانند کلاهبرداری، فروش مال غیر، اختلاس، ارتشا، در امور ملکی و بانکی مانند الزام به تنظیم سند رسمی و ابطال مزایده بانکی و… آماده ارائه هرگونه خدمات حقوقی هستند.

در این مقاله وکیل دادگستری مرکز تهران از ویژگی‌های حق خواهد گفت و اگر شما خواهان وکیلی هستید که بتواند از حقوق شما دفاع کند با موسسه حقوقی مهرپارسیان تماس بگیرید و درخواست تنظیم وقت مشاوره با وکیل دفاع از حق را ثبت نمایید.

نکات مهمی که وکیل دادگستری مرکز تهران در این مقاله بررسی می‌کنند:

مال و حق چیست؟

تفاوت حق و مال چیست؟

تفاوت حق مالی و حق معنوی در چیست؟

مالکیت ما فی‌الذمه چیست؟

مال چیست؟

هر چیزی که دارای ارزش اقتصادی و قابل داد و ستد باشد، مال گفته می‌شود؛ مال باید هر دو ویژگی را با هم داشته باشد؛ منظور از ارزش اقتصادی این است که قابل تقویم به پول باشد و هم بتوانیم با آن داد و ستد و خرید و فروش نماییم.

در گذشته فقط اشیا را مال می‌دانستند اما الان مال فقط به شی گفته نمی‌شود بلکه هم اشیا و هم حقوق هر دو می‌توانند عنوان مال را پیدا کنند؛ یعنی مال یک معنای حقوقی دارد که حق نام دارد و یک معنای مادی که اشیا است.

حق چیست؟

حق اختیاری است که قانون و حقوق به افراد می‌دهد به طور مثال قانون به زن حق مهریه و نفقه داده است.

چون قانون این اختیار را به افراد می‌دهد؛ بنابراین صاحب حق در صورت ضایع شدن و از بین رفتن خود می‌تواند به صورت قانونی آن را مطالبه نماید.

حق به چند بخش قابل تقسیم است؟

۱- حق مالی

۲- حق غیر مالی

حق مالی چیست؟

حقی که حقوق به ما داده تا نیاز اقتصادی و یا مادی خود را با آن برطرف کنیم مثل حق مالکیت، حق انتفاع (استفاده از مال دیگری)، حق ارتفاق (حق عبور و مرور از ملک دیگری) و…

حقوق غیر مالی چیست؟

حق غیر مالی که به آن حقوق مربوط به شخصیت هم گفته می‌شود؛ حقوقی هستند که با نیازهای اقتصادی مرتبط نیست؛ مانند رابطه مرد و زن یا پدر و مادر و فرزندان و…

حقوق معنوی چیست؟

یک نوع حق دیگر نیز داریم؛ تحت عنوان حقوق معنوی:

در حال حاضر جزئی از حقوق مالی محسوب می‌گردد که تحت مبحث قانون خاص حمایت از مولفان منصفان، هنرمندان سال ۱۳۴۸ بررسی شده است.

حقوقی که حاصل فکر تلاش ذهنی و ابتکار فردی است مانند حق اختراع‌، حق تالیف و…

مواد ۹۵۶ به بعد قانون مدنی مربوط به حقوق غیر مالی است و مواد ۱۱ قانون مدنی تا 955 قانون مدنی مربوط به حقوق مالی و مبحث اموال و مالکیت است.

حق مالی  چند نوع است؟

 حق مالی به حق دینی و حق عینی تقسیم می‌شود:

حق عینی: حقی است که یک شخص نسبت به یک شی دارد مانند حق فرد به هر شی از قبیل ساعت‌، ماشین‌، خانه و…

حق عینی به دو صورت شکل می‌گیرد:

۱- حق عینی اصلی

۲– حق عینی تبعی

حق عینی اصلی: حقی است که به افراد اجازه می‌دهد که به صورت مستقیم یا کامل یا ناقص از عین یک مال از یک شی معینی استفاده نمایید.

یک حق عینی کامل بیشتر نداریم و آن هم حق مالکیت است‌، حق مالکیت تنها حق عینی کاملی است که برای افراد وجود دارد.

ماده۳۰ قانون مدنی

هر کس می‌تواند در مایملک (آنچه که مالک آن است) خود هرگونه تصرفی را که بخواهد بنماید.

وجود حق به طور ناقص

مثل حق انتفاع که فقط استفاده موقت از مال دیگری را ایجاد می‌کند.

تبعی: حق تبعی، حقی است که به تبع یک مال ایجاد می‌شود؛ به طور مثال موقع دریافت وام، بانک سند ملکی را از وام گیرنده در رهن خود می‌گیرد و برای بانک نسبت به این ملک، حق عینی تبعی ایجاد می‌شود.

لازمه ایجاد حق عینی تبعی وجود یک تعهد و بدهی است و حتما باید یک بدهی وجود داشته باشد و بابت آن بدهی یک عین معین یا شی معین (مانند سند ملک) گرو و وثیقه قرار بگیرد؛ سپس طلبکار بابت طلب خود از بدهکار یک شی معینی را گرو و وثیقه بگیرد؛ حقی که طلبکار نسبت به آن شی معین دارد؛ حق عینی تبعی است و تا بدهی نباشد حق عینی تبعی وجود نخواهد داشت.

حق دینی چیست؟

حقی است که شخصی به شخص دیگری دارد؛ مثل اینکه میان چند نفر قرارداد مشارکت در ساخت منعقد شود و فردی متعهد می‌شود که در این زمین بنایی را تا مدت مشخصی بسازد.

حق دینی حقی است که شخصی نسبت به شخص دیگری دارد و می‌تواند انجام دادن یک کار یا خودداری از انجام یک کار را از او بخواهد این یعنی حق دینی یک فرد نسبت به فرد دیگر.

حق شخص به شخص= حق دینی

حق شخص بر اموال معین= حق عینی

هر جا تعهدی وجود دارد یک حق دینی هم وجود دارد.

هر جا حقی وجود دارد یک حق دینی هم وجود دارد.

هر جا حق دینی وجود داشته باشد؛ تعهد نیز وجود دارد و اگر حق دینی به وجود آید و متعهدی وجود نداشته باشد امکان ندارد متعهدی وجود داشته باشد؛ صاحب حق وجود نداشته باشد.

تعهد برای این به وجود می‌آید که شخصی در برابر دیگری انجام کار یا خودداری از انجام کاری را بر عهده بگیرد و در مقابل فرد دیگر، صاحب حق محسوب می‌گردد.

بنابراین همیشه این دو مورد لازم و ملزوم یکدیگر هستند و هر جا حق دینی وجود داشته باشد مطمئن باشید که یک تعهد هم به تبع آن شکل می‌گیرد.

چرا مالکیت مافی الذمه سبب سقوط تعهد می‌شود؟

مالکیت ما فی‌الذمه، به معنی این است که بدهکار مالک آنچه که بر عهده او است (بدهی)؛ می‌شود؛ به طور مثال فردی به یک نفر بدهکار است و طلبکار بدهی خود را به او می‌بخشد در این صورت گفته می‌شود؛ مالکیت ما فی‌الذمه رخ داده است.

چون بدهکار بودن و طلبکار بودن در یک شخص جمع می‌شود؛ در حالیکه این دو همیشه باید در دو شخص مختلف باشد.

اگر هر دو صفت بدهکار و طلبکار در یک نفر جمع شود و صاحبش یک نفر باشد؛ دیگر تعهد معنی ندارد.

به طور مثال شخصی به پدرش بدهکار است؛ پدر صاحب حق دینی است و فرزند متعهد است؛ در صورتی که پدر فوت کند و فرزند از پدر ارث ببرد.

طلب نیز جز ماترک است و دو فعل تعهد و دین در فرزند جمع می‌شود و چون این امکان وجود ندارد تعهد و دین هر دو از بین می‌رود و اسقاط می‌شود.

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری، دارای وکلای متخصص، به هموطنان در ایران و خارج از کشور، خدمات حقوقی ارائه می‌دهد.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تهران به یکی از راه‌های زیر اقدام کنید.

تعریف قانونی مال چیست؟

هر چیزی که ارزش اقتصادی داشته و قابل داد و ستد و معامله کردن باشد؛ مال محسوب می‌شود.

حق عینی چیست؟

حقی است که یک شخص نسبت به یک شی دارد مانند حق فرد به هر شی از قبیل ساعت‌، ماشین‌، خانه و…

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل آنلاین تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل آنلاین تهران

09120067664

09120067669

09121281014

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

نشانی دفتر وکیل دادگستری محدوده مرکز تهران

میداون ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد9.

دفتر وکالت محمد رضا مهری

5/5 - (13 امتیاز)

16 دیدگاه

    • سلام وقت شما بخیر
      سازمان‌ها و ادارات مکلفند پس از صدور رأی دایر بر محکومیت اداره طرف شکایت، فورا نسبت به اجرای آن اقدام نمایند، چنانچه رأی صادره از شعبه در قالب دستور موقت بوده و ماموران و ادارات طرف شکایت پس از ابلاغ دستور موقت از اجرای آن خودداری کنند شعبه صادر کننده دستور موقت متخلف را به انفصال از خدمت به مدت شش ماه تا یکسال و جبران خسارت وارده محکوم می‌نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام جناب وکیل من میخوام بدونم اگر پدرهمسرم فوت کنن من میتونم مهریه رو از رو ارثی که به همسرم تعلق میگیره بردارم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      این فرض در صورتی که در زمان فوت پدر، همسر شما در قید حیات باشد قابل تصور است یعنی برای تحقق این موضوع حتما باید پدر زودتر از فرزند خود فوت نموده باشد.

  • سلام وقت شما بخیر
    بله، شما می‌توانید از ارثی که به همسرتان تعلق می‌گیرد مهریه خود را طلب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *