وکیل سرقفلی بازار تهران

وکیل سرقفلی بازار تهران

وکیل سرقفلی بازار تهران


در این مقاله وکیل سرقفلی بازار تهران، به بررسی چگونگی ایجاد حق سرقفلی، آثار حقوقی سرقفلی و سایر ابعاد حقوقی این موضوع پرداخته است.بهترین وکیل سرقفلی

سرقفلی نوعی حق مالی است که فقط در خصوص املاک تجاری که اجاره‌ای‌ می‌باشند و فقط برای مستأجر ایجاد می‌شود.
در املاک تجاری زیادی این حق وجود دارد و دعاوی زیادی بین بازاریان و وراث موجر (مالک) در این خصوص در مراجع قضایی مطرح است.

در گروه وکلای موسسه حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی توسط وکیل سرقفلی بازار تهران، به بررسی دعاوی مرتبط با سرقفلی، ارائه شیوه دفاع و مطالبه حق سرقفلی در بازار تهران پرداخته و آماده ارائه هرگونه خدمات حقوقی در این زمینه به شما همراهان گرامی می‌باشد.

جهت تنظیم وقت و دریافت مشاوره از وکلای متخصص سرقفلی موسسه حقوقی مهر پارسیان، با شماره تماس‌های موسسه که در انتهای مقاله درج شده‌اند، تماس برقرار نمایید.بهترین وکیل سرقفلی

سرقفلی چیست؟

سوالات و نکات مهمی که در این مقاله توسط وکیل سرقفلی بازار تهران بررسی می‌شوند:

  1. سرقفلی چیست؟
  2. سرقفلی چگونه ایجاد می‌شود؟
  3. تفاوت سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت چیست؟
  4. دعاوی مربوط به سرقفلی چه می‌باشند؟
  5. بهترین وکیل سرقفلی بازار تهران کیست؟

سرقفلی

وکیل سرقفلی بازار تهران برای تفهیم و درک بهتر حق سرقفلی ابتدا قرارداد اجاره را بررسی نمودند و بدین ترتیب اجاره قراردادی است که به موجب آن شخصی منافع مال خود را برای مدت معینی به شخص دیگری واگذار می‌کند.

 شخصی که مال خود را اجاره می‌دهد، موجر و شخصی که مال دیگری را اجاره می‌کند، مستأجر نام دارد.

مالی که اجاره داده می‌شود هم می‌تواند مال منقول (اموالی که امکان جابجایی دارند، مثل ماشین) و هم مال غیرمنقول (مالی که امکان جابجایی ندارد مثل خانه و زمین) باشد.

اموال غیرمنقولی که اجاره داده می‌شوند، ممکن است برای سکونت اجاره داده شوند یا برای انجام فعالیت‌های تجاری، چنانچه ملک تجاری اجاره داده شوند؛ سرقفلی حق مالی است که به مستأجر املاک تجاری استیجاری تعلق می‌گیرد.بهترین وکیل سرقفلی

چگونگی ایجاد سرقفلی

مطابق گفته‌های وکیل سرقفلی بازار تهران در پاسخ به سوال چگونگی ایجاد حق سرقفلی بیان داشت: هرگاه مالک، ملک تجاری خود را به اجاره واگذار نماید، می‌تواند مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت نماید.

همچنین در صورتی که در قرارداد اجاره حق انتقال ملک اجاره‌ای از مستاجر سلب نشده باشد؛ ‌مستاجری که ملک را اجاره می‌کند و در ابتدای اجاره مبلغی به عنوان سرقفلی به موجر می‌دهد، می‌تواند در مدت اجاره برای واگذاری سرقفلی، مبلغی را از موجر یا مستاجر دیگر (مستاجر بعدی ملک) به عنوان سرقفلی دریافت کند.

‌چنانچه مالک، سرقفلی نگرفته باشد و مستاجر با دریافت سرقفلی ملک را به دیگری واگذار نماید پس از پایان مدت اجاره، مستاجر اخیر ‌حق مطالبه سرقفلی از مالک را ندارد.

البته به این نکته هم باید توجه نمود که این حق در قراردادهای اجاره‌ای از سال 1356 تا سال 1376 بیشتر وجود داشته و بعد از سال 1376 قراردادهای اجاره براساس قانون مدنی تنظیم می‌شوند.

تفاوت سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت

سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت تفاوت‌ها و شباهاتی با یکدیگر دارند که در ادامه وکیل سرقفلی بازار تهران به بررسی آنها می‌پردازند.
بسیاری از افراد به اشتباه این دو حق را یکی می‌دانند و برخی مواقع شنیده می‌شود که فردی دارای حق کسب و پیشه است اما می‌گوید سرقفلی دارم و….

این دو حق هر دو از حقوق مالی هستند که صرفا در خصوص املاک تجاری اجاره‌‌ای برای مستأجر ایجاد می‌شوند و مانند سایر حقوق مالی، قابلیت انتقال به دیگری را به صورت قراردادی و قهری (ارث رسیدن) دارند.

همچنین همانند سایر حقوق مالی قابل اسقاط نیز می‌باشند، به این معنی که مستأجر دارای حق سرقفلی یا حق کسب و پیشه به صورت شفاهی یا کتبی از این حق خود می‌گذرد و اسقاط می‌نماید.بهترین وکیل سرقفلی

وکیل سرقفلی

حقوق مالی دو ویژگی دیگر نیز دارند که بدیهی است، سرقفلی و حق کسب و پیشه نیز این ویژگی را دارا می‌باشند، که این دو ویژگی قابل تقویم بودن (قابل قیمت گذاری) به پول و همچنین قابلیت توقیف بودن آنهاست.

مستاجر ملک اجاره‌ای، که دارای حق کسب و پیشه یا سرقفلی می‌باشد، می‌تواند با دریافت مبلغی از این حق بگذرد یا در مواردی که به شخصی طلبی دارد، طلبکار با استناد به قرارداد اجاره، حق کسب و پیشه یا سرقفلی آن را توسط مراجع قضایی توقیف نماید و با فروش آن، طلب خود را دریافت نماید.

اما همان‌گونه که بیان شد آنچه این دو حق را از یکدیگر متمایز ساخته است، سال تنظیم قرارداد است.
در سال 1356 قانون‌گذار برای حمایت از مستاجرین با شرایط زیر، اقدام به تصویب قانون ذیل در جهت سرقفلی نموده است:

با اجاره املاک تجاری مستاجرین اقدام به کسب درآمد می‌کردند، اما پس از اینکه در آن مکان شناخته شده و شهرتی به دست آورده بودند، مالک با پایان مدت اجاره، تخلیه ملک را خواستار می‌شد و از شهرت آنها به نفع خود استفاده می‌نمود.

وکیل سرقفلی ونک

به موجب این قانون، هر محلی که برای کسب یا پیشه یا تجارت، اجاره یا صلح منفعت و… اجاره می‌شد، مستاجر با پایان مدت اجاره ملزم به تخلیه نیست و چنانچه موجر خواستار تخلیه ملک باشد باید مبلغی تحت عنوان حق کسب و پیشه و تجارت به مستاجر بپردازد.

اما در همین راستا مستاجرین اینگونه املاک، از این حق قانونی سو استفاده نموده و ملک تجاری را تخلیه نمی‌نمودند و در خیلی موارد ارزش حق کسب و پیشه از قیمت ملک نیز پیشی می‌گرفت.

وکیل سرقفلی بازار تهران بیان داشتند که قانون‌گذار در سال 1376 با تصویب قانون روابط موجر و مستأجر، حق سرقفلی را به گونه‌ای که بیان شد پیش‌بینی نمودند.

لذا با توجه به آنچه گفته شده در تفاوت این دو می‌توان به این مورد اشاره نمود که حق کسب و پیشه و تجارت را موجر، هنگام تخلیه ملک به مستاجر می‌پردازد، حق سرقفلی را ابتدا هنگام قرارداد اجاره مستاجر به موجر پرداخت می‌کند و در زمان تخلیه ملک، موجر به قیمت روز آن را به مستاجر پرداخت می‌نماید.بهترین وکیل سرقفلی

دعاوی مربوط به سرقفلی

وکیل سرقفلی بازار تهران در خصوص دعاوی که مربوط به سرقفلی می‌باشند به مواردی همچون، دعاوی در خصوص توقیف سرقفلی و در نتیجه مزایده آنها، اختلاف بین مالک و مستاجر در خصوص قراردادهای اجاره‌ای که در سال 1356 منعقد شده و پس از آن تمدید شده و همچنین قراردادهای املاک تجاری مرتبط با قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376، اشاره نمودند.

همچنین می‌توان به اختلاف بین ورثه صاحب حق سرقفلی و مالک ملک، اختلاف بین دو مستأجر در رابطه با حق سرقفلی و انتقال حق سرقفلی پس از آن و… می‌توان اشاره نمود.

بهترین وکیل سرقفلی بازار تهران

طرح دعاوی مرتبط با سرقفلی با توجه به اینکه دعوای حقوقی و مربوط به مال غیرمنقول می‌باشد و همچنین تخصصی بودن و پیچیدگی این نوع دعاوی توصیه می‌شود توسط یک وکیل متخصص صورت گیرد.

تعیین دادگاه صالح برای طرح دادخواست، تنظیم صحیح دادخواست مربوط به سرقفلی و پیوست‌هایی که همراه با دادخواست به دادگاه ارائه می‌گردد، از جمله امور مهمی است که توسط وکیل متخصص سرقفلی باید تنظیم گردند.

نمونه دادخواست مطالبه حق سرقفلی

به همین دلیل موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری، با دارا بودن وکلای متخصص و متبحر در حوزه املاک و سرقفلی، جهت دریافت مشاوره و پذیرش پرونده به شما مخاطبان گرامی معرفی می‌گردد.

حق کسب و پیشه چیست؟

حق کسب و پیشه به معنای شهرت تجاری و قدرت جذب مشتری توسط مستاجر یک ملک تجاری در طول مدت کسب و پیشه و تجارت در آن مکان تجاری است.

سرقفلی اوقاف

در چه مواردی می‌توان با پرداخت سرقفلی ملک را تخلیه نمود؟

پرداخت سرقفلی در مواردی همچون، تخلیه هنگام احداث ساختمان جدید، تخلیه به دلیل نیاز شخص موجر برای کسب یا پیشه و تخلیه به دلیل احتیاج موجر یا نزدیکان او به سکونت در آن محل است که هر کدام دارای شرایط خاص خود هستند.بهترین وکیل سرقفلی

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

حق کسب و پیشه چیست؟

حق کسب و پیشه به معنای شهرت تجاری و قدرت جذب مشتری توسط مستاجر یک ملک تجاری در طول مدت کسب و پیشه و تجارت در آن مکان تجاری است.

موارد پرداخت سرقفلی چیست؟

تخلیه هنگام احداث ساختمان جدید به شرط آنکه پروانه ساختمانی یا گواهی شهرداری مربوطه ارائه شود و موجر تمام حق کسب وپیشه را به مستاجر بپردازد.

4.9/5 - (725 امتیاز)

22 دیدگاه

  • سلام روز بخیر
    آیا امکان این وجود دارد مستاجر یک ملک تجاری که سرقفلی نیز دارد  بتواند مغازه را اجاره داده و سرقفلی از مستاجر جدید دریافت کند؟ باتشکر طهماسب

    • سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که در قرارداد اجاره حق انتقال ملک اجارهای از مستاجر سلب نشده باشد، مستاجری که ملک را اجاره میکند و در ابتدای اجاره مبلغی به عنوان سرقفلی به موجر میدهد، میتواند در مدت اجاره برای واگذاری سرقفلی، مبلغی را از موجر یا مستاجر دیگر (مستاجر بعدی ملک) به عنوان سرقفلی دریافت کند.

  • سلام
    ما یک مغازه در قسمت پله های نوروز خان بازار کرایه کردیم و بیشتر از ۱۸ سال اینجا درحال کسب و کار هستیم الان مالک از ما خواسته تخلیه کنیم و هیچ حق حقوقی به ما نمیده من نیاز به مشاوره دارم با وکیلی که کار بلد باشه اگر شما انجام میدید لطفا شرایط بفرمایید.

    • سلام وقت شما بخیر
      شرایط و قرار داد اجاره شما نیاز به بررسی توسط وکیل متخصص این امر دارد. جهت رزرو تایم مشاوره با شماره 09120067663 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام و عرض ادب. دو سه سال پیش سرقفلی مغازه ای 51متری با 12 متر انباری خریدم. بالای مغازه ملکی 120متری مسکونی هست. .اگه بخوام کل ملک یعنی اون 120 متر رو هم بخرم مالک میشم قیمت چطور محاسبه میشه؟سرقفلیم سرجاشه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      خرید این واحد مسکونی، ارتباط خاصی به مالکیت شما درخصوص سرقفلی مغازه ندارد و قیمت آن بر اساس عرف و توافق تعیین میشود. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 09120067661 تماس بگیرید.

  • میخواستم بدونم من مغازه ای بابتش سرقفلی پرداخت کردم و خود اون نفر قبل مستاجر بودن و حق سرقفلی نپرداختن به مالک اصلی  الان مدت اجاره تموم شده و من میخوام اون حق سرقفلی رو بگیرم آیا از مالک اصلی میتونم بگیرم ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر. چنانچه مالک سرقفلی نگرفته باشد و مستاجر با دریافت سرقفلی ملک را به دیگری واگذار نماید پس از پایان مدت اجاره، مستاجر اخیر حق مطالبه سرقفلی از مالک را ندارد.

  • با سلام و وقت بخیر، شوهرم سال ۷۳ فوت کرد، ملک اوقافی از همسرم به ارث رسیده که من و 4 فرزندم که از اجاره آن، خرجی ما تامین می‌شد، سال ۸۷ به سازمان اوقاف تجاری آن را پرداخت کردم . مستاجر که از سال ۷۲ در ملک بوده و حالا ادعایی کسب و پیشه دارد آیا دریافت حق کسب و پیشه درست است؟ درضمن مستاجر هیچ گونه پولی بابت سرقفلی نداده است.

    • سلام وقت شما بخیر
      با استناد به قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 و رای وحدت‌رویه، در نظر گرفتن قانون الحاق، حتی اگر مستاجر سرقفلی پرداخت ننموده است مستحق حق کسب و پیشه است، طبق قانون الحاق در صورتی که ملکی با سند رسمی به اجاره واگذار شود، در صورتی که سرقفلی پرداخت ننموده باشد تخلیه بدون حق کسب و پیشه منوط به این شرط مهم است. با توجه به شرایط پیش آمده بهتر است با یک وکیل متخصص در امور سرقفلی مشورت نمایید. برای مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 02188663926تماس حاصل فرمایید.

  • سلام ما چند تا مغازه ارثی از پدرمون تو تیمچه بازار داریم و اینا مشکل سرقفلی دارن شما کارش انجام میدین؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، نیاز به بررسی مدارک و مستندات شما می‌باشد. می‌‎توانید در این خصوص با وکیل متخصص این امر مشاوره شوید برای دریافت اطلاعات با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

  • با سلام و خسته نباشید، پدر من چند تا مغازه داره سمت بازار تهران که با چند نفر شریکه، یکی از مغازه‌های این ملک متعلق به یک نفر بوده که فوت شده . حالا وراث این مغازه (که مشخص نیست سرقفلی است یا حق پیشه، چون مرحوم از 70 سال قبل آنجا بود) قصد فروش دارند ولی سایر شرکا راضی به خرید نیستن، آیا پدر بنده بدون هماهنگی و اطلاع شرکای خود می‌تواند نسبت به خرید این مغازه اقدام کند؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله می‌توانند ملک را بخرند و اگر تعداد شرکا، بیشتر از دو شریک باشد حق شفعه نیز ایجاد نخواهد شد ولی بهتر است که بعد از تنظیم قرارداد، شرکا قرارداد را امضا نمایند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور سرقفلی با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *