کلاهبرداری در انحصار وراثت

کلاهبرداری در انحصار وراثت

کلاهبرداری در انحصار وراثت


با موضوع جرم کلاهبرداری در انحصار وراثت همراه شما هستیم.

قوانین انتقال ارث در جوامع مختلف، متفاوت و در طول زمان تغییرات بسیاری نموده است.

بعد از اینکه شخص فوت کند، ممکن است ماترکی (اموالی که از فرد فوت شده باقی مانده است) داشته باشد که وراث ایشان بعد از گرفتن گواهی انحصار وراثت، میتوانند آن ماترک را بین خود تقسیم کنند، به این ماترک که به وراث می رسد، ارث می‌ گویند.

اولین موضوعی که بعد فوت شخصی به نظر می رسد باید انجام شود، تقاضای صدور گواهی حصر وراثت است.
این گواهی به این منظور دریافت می‌ شود، تا تکلیف دارایی‌ های متوفی بعد از فوت مشخص شود.

تقسیم ارث بعد از انحصار وراثت گام بعدی در تقسیم اموال است، شاید اکثر افراد معتقد باشند که در ارث خود کلاهبرداری شده و آن چه که حق آن ها بوده، به آن ها نرسیده است.
وقتی شخصی فوت می‌‌ کند، دارایی‌‌ های باقی مانده از آن، مطابق قانون، میان بازماندگان تقسیم می‌‌ شود، بسیاری از خانواده‌‌ ها در این زمان و به دلیل وسعت اموال باقی‌ مانده و یا زیاده‌ خواهی‌‌ های یکی از وراث، دچار مشکل می‌‌ شوند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کلاهبرداری در انحصار وراثت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری

متاسفانه یکی از روش‌‌ های رایج کلاهبرداری، سعی در به دست آوردن ارث بیشتری از طریق اعمال مجرمانه کلاهبرداری است.
در این زمینه انواع مختلف جعل سند، دست نوشته، امضاء و خیانت در امانت وجود دارد، که در نهایت منجر به عمل کلاهبردارانه خواهد شد.

کلاهبرداری در ارث نیز مانند سایر جرم‌ های کلاهبرداری قابل پیگیری بوده و مجرم مجازات خواهد شد، اما این موضوع منجر به محرومیت از ارث او نخواهد شد.

در گروه وکلای حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی موضوع کلاهبرداری در انحصار وراثت پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان می‌ باشد.

سوالات مهم در موضوع کلاهبرداری در انحصار وراثت

جهت دریافت مشاوره در خصوص کلاهبرداری در انحصار وراثت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

قانون تصدیق انحصار وراثت

مصوب 1309 با اصلاحات و الحاقات 1313/04/27

در هر موردی که یک یا چند نفر بخواهند مال متعلق به متوفایی و  اسنادی که نزد غیر است به ‌عنوان وراثت اخذ نمایند و یا طلب متوفی را به این عنوان وصول کنند و متصرف یا مدیون (بدهکار) بدون انکار وجود مال یا دین یا اسناد، تصدیقی برای سمت و یا انحصار وراثت از آن ها بخواهد، باید به طریق ذیل رفتار شود.

شخص یا اشخاص مزبور باید برای تحصیل تصدیق وراثت و عده وراث، تقاضای کتبی به یکی از محاکم صلح محل اقامت دائمی متوفی یا محاکم بدایتی که وظایف صلحیه را انجام می دهند، تقدیم کند.

اصلاح گواهی حصر وراثت

در صورتی که محل اقامت دائمی متوفی در خارج از مملکت باشد به یکی از محاکم صالح تهران باید مراجعه شود.

در غیر این مورد خواه اختلاف در وراثت بوده و خواه شخصی که متصرف مال است، منکر باشد، امر به اقامه دعوی در محاکم صالحه خاتمه خواهد یافت.

امین صلح یا حاکم بدایتی که وظیفه صلحیه را انجام می‌ دهد باید تمام ادله و اسناد مستدعی و یا مستدعیان تصدیق را از ورقه سجل احوال و شهادت شهود و… تحت نظر گرفته شرحی در مجله رسمی و یکی از جراید محل به خرج مستدعی و یا مستدعیان، سه دفعه متوالی ماهی یک دفعه اعلان کرده و پس از سه ماه از تاریخ انقضای اولین نشر در صورتی که معترضی نبود تصدیقی مشعر (حاکی) بر وراثت و تعیین عده وراث به مستدعی یا مستدعیان می‌ دهد و در صورت اعتراض امین صلح و یا حاکم بدایتی که وظیفه صلحی را انجام می دهد مطابق اصول رسیدگی کرده و حکم خواهد داد.

در صورتی که معترض ادعای خود را تا دو ماه تعقیب نکرد به تقاضای مستدعی یا مستدعیان حق اعتراض او ساقط و محکوم به ادای خسارت می‌ شود.

کلاهبرداری در انحصار وراثت

تا چه مبلغی از مال از آگهی در روزنامه برای حصر وراثت معاف است؟

وکیل کلاهبرداری در انحصار وراثت در پاسخ به این سوال بیان داشتند، هرگاه مال منقول (اموالی که قابل جابجایی هستند مانند: خودرو) متعلق به متوفی که مورد مطالبه واقع شده بیش از ۵۰۰ ریال قیمت نداشته باشد، انتشار اعلان مذکور فوق به عمل نخواهد آمد و امین صلح یا حاکم بدایه (محل) باید خارج از نوبت به تمام ادله و اسناد رسیدگی کرده و شهود را در صورتی که باشند استماع نماید (بشنود) و رای مقتضی (مناسب) راجع به دادن تصدیق یا رد آن تقاضا بدهد.

در هر حال در این مورد مخارج مذکور در ماده ۸ اخذ نخواهد شد، رای محکمه دایر به رد تقاضای تصدیق قابل استیناف و تمیز (تجدیدنظر خواهی و فرجام‌ خواهی) است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کلاهبرداری در انحصار وراثت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اعتراض دادستان به صدور گواهی انحصار وراثت اموال بی وارث

در کلیه مواردی که مدعی العموم (دادستان) تشخیص بدهد که متوفی بلاوارث (بدون وارث) بوده و تقاضای شخص یا اشخاص برای صدور تصدیق بی اساس است مثل مدعی خصوصی میتواند بر تقاضای مذکور اعتراض کند.

موردی هم که مال منقول (مال قابل انتقال و جابجایی) متعلق به متوفی بیش از ۵۰۰ ریال قیمت نداشته و بر اثر تقاضای شخص یا اشخاص تصدیق انحصار وراثت صادر شده باشد در صورتی که مدعی العموم متوفی را بلاوارث بداند میتواند بر تصدیق مواردی که اشخاص به استناد تصدیق انحصار وراثت که قبل از اجرای این قانون صادر شده مطالبه مال یا حقی از دولت بنمایند، مدعی العموم تا ۳ ماه از تاریخ اجرای این قانون حق اعتراض بر تصدیق مذکور خواهد داشت.

در صورتی که با نبودن معترض رای امین صلح یا حاکم بدایتی که وظیفه صلحیه را انجام میدهد دایر بر رد تقاضای مستدعی یا مستدعیان تصدیق باشد، آن ها میتوانند ده روز پس از ابلاغ رأی به نزدیک‌ ترین محکمه بدایت شکایت کنند.
رای آن دادگاه پس از اعلام نظر مدعی‌ العموم قاطع خواهد بود.

وظیفه امین اموال در استرداد به ورثه

مدیون یا متصرف مال متوفی باید در مقابل اخذ اصل و یا سواد مصدق تصدیق امین صلح یا حاکم بدایت دین خود را که به متوفی داشته و مال متعلق به او را که نزد خود دارد به صاحب یا صاحبان تصدیق تادیه و یا تسلیم کند.

در صورت استنکاف (خودداری) مسئول خسارات وارده بر دارندگان تصدیق خواهد بود و در صورت تادیه دین (پرداخت بدهی) و یا تسلیم مال در مقابل هر مدعی وراثت بری محسوب خواهد شد.
مدعی مزبور حق رجوع به شخص یا اشخاصی خواهد داشت که طلب متوفی را وصول و یا مال متعلق به او را دریافت نموده‌ اند.

تصرف ملک ورثه ای

اگر اموال و وجه نقد متعلق به اشخاص مجهول الوارث که در تصرف دولت یا موسسات تجارتی و یا صرافی و غیره و یا اشخاص است ظرف ۱۰ سال نسبت به مال منقول (اموالی که قابل جابجایی هستند) و وجه نقد و ۲۰ سال نسبت به مال غیرمنقول (اموالی که قابل جابجایی نیستند مانند: ملک) از تاریخ فوت مالک، کسی به عنوان وراثت ادعا ننماید دیگر ادعایی پذیرفته نخواهد شد و اموال مزبور متعلق به دولت است که مصرف موسسات خیریه برساند.

موسسات تجارتی و صرافی و غیره و یا اشخاصی که اموال مجهول الوارث نزد آن ها است مکلف اند به وسیله پارکه‌ های بدایت هر محل آن اموال را تسلیم و یا تادیه دولت نمایند.

مفاد مواد فوق در موردی نیز باید رعایت شود که اداره ثبت اسناد و املاک برای صدور سند مالکیت و یا تبدیل ملکی که به نام متوفی ثبت شده است به اسم وارث یا وراث او برای هر مقصود دیگری از تقاضا کننده سند مالکیت و یا تبدیل و غیره تصدیقی برای وراثت و عده وراث بخواهد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کلاهبرداری در انحصار وراثت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات کلاهبرداری در اخذ گواهی حصر وراثت

هرگاه معلوم شود که مستدعی (درخواست‌ کننده) تصدیق با علم به عدم وراثت خود تحصیل تصدیق وراثت نموده و یا با علم به وجود وراثتی غیر از خود تحصیل تصدیق بر خلاف حقیقت کرده است کلاهبردار محسوب و علاوه بر ادای خسارت به مجازاتی که در قانون برای این جرم مقرر است محکوم خواهد شد.

مجازات شهادت دروغ در امضاء استشهادیه تصدیق انحصار وراثت

هر شاهدی که در موضوع تحصیل تصدیق وراثت بر خلاف حقیقت شهادت دهد برای شهادت دروغ تعقیب و به مجازاتی که برای این جرم مقرر است محکوم خواهد شد.

خیانت در امانت نسبت به اموال موروثی

هرگاه متصرفین مال متعلق به اشخاص مجهول الوارث و یا مدیونین به اشخاص مزبور بعد از انقضاء مدتی که به موجب ماده ۶ مقرر است مال و یا دین و یا منافع حاصله از آن را مطابق تبصره ماده مذکور به دولت تسلیم و یا تادیه (پرداخت) نمایند به مجازاتی که به موجب قوانین جزایی برای خیانت در امانت مقرر است محکوم خواهند شد.

در صورتی که متصرف یا مدیون شرکت باشد مدیر شرکت و یا شعبه آن که متصرف و یا مدیون است مسئول اجرای مقررات تبصره ماده ۶ بوده و در صورت تخلف به مجازات مذکور فوق محکوم خواهد شد.

اگر مال در معرض تلف و تضییع بوده یا اعتبار مدیون (بدهکار) و یا کسی که مانند اوست مشکوک باشد محکمه میتواند برای حفظ مال، اقدامات لازمه را اعم از فروش یا توزیع آن به محل معتبری و یا گرفتن ضامن به عمل آورد.

حاکم بدایتی (دادگاه محل) که وظیفه صلحی را انجام می‌ دهد در صورتی که مدرک استشهادنامه بوده و هویت شهود با انتصاب امضاء یا مهر به منتسب علیه در نزد محکمه معلوم نبوده و یا مفاد شهادت مجمل و مبهم باشد، میتواند شهود را احضار کرده و شهادت آنان را استماع کند.

چنانچه شاهد در خارج از مقر محکمه ساکن باشد تحقیق از شاهد به وسیله محکمه محل اقامت شاهد یا نزدیکترین محکمه محل اقامت شاهد به عمل خواهد آمد.

در تصدیق انحصار وراثت امین صلح یا حاکم بدایت باید نسبتی را که مستدعی تصدیق با مورث خود دارند و همچنین نسبت سهم الارث آن ها را از متروکات به نحو اشاعه (مشترک) معین نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کلاهبرداری در انحصار وراثت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ماده ۳۶۲ قانون امور حسبی

پس از انقضای یک ماه از تاریخ نشر آگهی در صورتی که‌ معترضی نبود دادگاه تمام ادله و اسناد درخواست‌ کننده تصدیق را از برگ شناسنامه و گواهی گواه و غیره در نظر گرفته‌، تصدیقی مشعر (حاکی) بر وراثت و تعیین تعداد وراث و نسبت آن‌ ها به متوفی صادر می‌ نماید.

در صورت اعتراض دادگاه جلسه‌ ای برای رسیدگی به اعتراض معین‌ نموده و به معترض و درخواست‌ کننده تصدیق اطلاع می‌ دهد و در جلسه پس از رسیدگی حکم خواهد داد.
این حکم برابر مقررات قابل تجدیدنظر است.

هرگاه تقاضای تصدیق انحصار وراثت برای تقدیم اظهارنامه ثبت املاک و یا بطور کلی مربوط به امور مذکور در ماده ۷ به عمل آید تقاضا کننده باید تصدیقی از اداره ثبت بر لزوم اثبات انحصار وراثت تحصیل کرده و به تقاضانامه خود ضمیمه نماید.

‌ماده ۳۷۴ قانون امور حسبی

در صورتی که ورثه بخواهند ملکی که به نام مورث ثبت شده است به نام آن ها ثبت گردد باید تصدیق انحصار وراثت یا‌ رونوشت گواهی شده آن را که مشتمل بر تعیین سهام باشد به اداره ثبت تسلیم نمایند.

بهترین وکیل کلاهبرداری در انحصار وراثت

بهترین وکیل کلاهبرداری در انحصار وراثت، شخصی است که تجربه بالا، تخصص مناسب، سابقه داشتن پرونده‌ های کلاهبرداری مشابه را داشته باشد.

این وکیل دقت و وقت کافی برای پیگیری پرونده را داشته باشد، و به قوانین و مقررات مرتبط تسلط داشته باشد تا در مسیر پیگیری حقوق از دست رفته شما موفق‌ گردد.

اگر به دنبال کسب اطلاعات لازم در مورد موضوع کلاهبرداری در انحصار وراثت هستید، می‌توانید از وکلای متخصص و با تجربه در این زمینه کمک دریافت نمایید تا شما را از ابتدا تا انتهای مسیر راهنمایی و کمک نمایند.

بنابراین، ما به شما موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری متانکلائی، را معرفی می‌ کنیم که دارای بهترین و با تجربه‌ ترین وکلا در این زمینه می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کلاهبرداری در انحصار وراثت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

گواهی انحصار وراثت چیست؟

گواهی است که با درخواست افراد ذی نفع (دارای نفع) از مراجع قضایی صادر می‌ شود و در آن تعداد وراث و نسبت آن ها با فرد فوت شده و… تعیین می‌ گردد.

گرفتن گواهی انحصار وراثت به چه صورت است؟

هر کسی که حقی در مال متوفی دارد، اعم از ورثه یا طلبکاران و… به شورای حل اختلاف یا دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید و خواستار انحصار وراثت بدهد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه پرونده کلاهبرداری در انحصار وراثت

_

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

اولین اقدام برای شکایت از کلاهبرداری چیست؟

برای شکایت از کلاهبرداری، قدم اول تقدیم شکواییه می‌باشد، زیرا طبق ماده ۶۴ قانون آیین دادرسی کیفری، یکی از جهات قانونی برای شروع به تعقیب، شکایت شاکی یا مدعی خصوصی است البته اگر جرم جنبه عمومی داشته باشد، اقامه دعوا و تعقیب متهم از این جنبه از وظایف دادستان می‌باشد.

گرفتن گواهی انحصار وراثت به چه صورت است؟

باید هر کسی که حقی در مال متوفی دارد، اعم از ورثه یا طلبکاران، به شورای حل اختلاف یا دفتر خدمات قضایی مراجعه نماید و دادخواست انحصار وراثت بدهد.

4.8/5 - (10 امتیاز)

9 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید
    من پدرم فوت کردن و نامادری من تو پروسه انحصار وراثت ما رو فریب دادن و یک سری اموال پدرم مثل سکه و دلار و..  پنهان کردن ایا ما می‌تونیم از ایشون شکایت کنیم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله شکایت شما امکان پذیر است. شما میتوانید از طریق دفاتر خدمات قضایی برای شکایت اقدام فرمایید.

  • با سلام و عرض ادب. پدر بنده یک خونه داشته که با قید صلح عمری به نام برادرم سند زده، البته برادرم ایشون رو برای انجام این کار گول زده بودن. بدون اینکه پولی رد وبدل بشه ولی در سند هم نوشته شده در قبال 100 هزار تومن انتقال پیدا کرد والان پدرم فوت کرده، می‌خواستم ببینم امکان ابطال سند هست چون پولی رد وبدل نشده؟

    • سلام وقت شما بخیر
      چون صلح انجام شده و در عقد صلح اکثرا ارزش واقعی کالا یا ملک به طرف پرداخت نمیشود و فقط یک توافق هست امکان ابطال وجود ندارد. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در خصوص ارث با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *