ساخت و ساز غيرمجاز در روستاها

ساخت و ساز غيرمجاز در روستاها

ساخت و ساز غيرمجاز در روستاها


امروز با موضوع بررسی ساخت و ساز غيرمجاز در روستاها با شما هستیم.

 یگانه مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی در شهرها، کمیسیون ماده صد شهرداری می باشد.

 

نکات مهم در بررسی موضوع ساخت و ساز غیرمجاز در روستاها

  • حال اگر ساخت و ساز غیرمجاز و تخلفات ساختمانی در روستاها و خارج از محدوده شهری اتفاق بیفتد، کدام مرجع حق رسیدگی و صدور رای را دارد؟
  • رای صادر شده از کمیسیون رسیدگی به تخلفات ساختمانی روستایی در کدام مرجع قابل اعتراض است؟
  • در صورت نداشتن سند مالکیت، می توان به دیوان عدالت اداری شکایت کرد؟
  • مرجع شکایت از دهیاری و بخشداری در برخورد غیر قانونی با تخلفات ساختمانی کجاست؟
  • وکیل متخصص کمیسیون ماده صد شهرداری و وکیل متخصص کمیسیون تخلفات ساختمانی روستایی چه ویژگیهایی دارد؟

پاسخ سوالات عزیزان در موضوع مرجع رسیدگی به تخلف ساخت و ساز غيرمجاز در روستاها، توسط برترین وکیل ملکی ایران و همکار گروه وکلای مهر تهران با بررسی قوانین و مقررات داده خواهد شد. نتیجه این تحقیق در وب سایت رسمی گروه وکلای مهر تهران منتشر و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

 

 

نحوه ی برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاها چگونه است؟

بر اساس بند 33 ماده ی 10 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری ها مصوب 1380 هیأت وزیران، صدور پروانه برای ساختمان هایی که در محدوده قانونی روستا ساخته می شوند با رعایت مقررات مندرج در آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از محدوده ی قانونی و حریم شهرها، موضوع تصویب نامه ی شماره 4940 مورخ ٢٢/2/٥٥و سایر مقررات از وظایف بخشداری است.

 

در عین حال، تشکیل پرونده و ارجاع به بخشداری برای صدر و مجوز از وظایف دهیاری است. بندهای 1و 2 ماده ی 8 آیین نامه ی مورد اشاره نحوه ی برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز را، چه آنهایی که در مراحل شروع و اجرا هستند و چه آنهایی که عملیات ساختمانی آنها به پایان رسیده مشخص ساخته است.

 

 

در بند 1 ماده ی 8 با اعلام و درخواست سازمان های ذیربط دولتی یا فرمانداران و بخشداران، استاندار دستور توقف عملیات ساختمانی غیر مجاز را به ضابطان دادگستری صادر خواهد کرد.

اما در مورد برخورد با تخلفات ساختمانی که در آن عملیات ساختمانی بدون مجوز، منجر به احداث بنا شده و پایان یافته است در بند 2 ماده ی 8 به هیأت پنج نفره ای اشاره شده که تبصره 2 ماده ی 99 قانون شهرداری مصوب و الحاقی ١/12/1٣٧٢ ترکیب هیأت مذکور را به 3 نفر تغییر داده است و ملاک عمل بخشداری و دهیاری در برخورد با تخلفات ساختمانی ( موضوع بند 2 ماده ی 8 آیین نامه ی احداث بنا ) در زمان حاضر هیئت موضوع تبصره 2 ماده 99 قانون شهرداری است.

 

تبصره ی مذکور مقرر ساخته است؛ به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در خارج از حریم مصوب شهرها و نحوه ی رسیدگی به موارد تخلف، کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور، قوه قضاییه و وزارت مسکن و شهرسازی در استانداری ها تشکیل خواهد شد.

 

 کمیسیون؛ حسب مورد و با توجه به طرح جامع ( چنانچه طرح جامع به تصویب رسیده باشد با رعایت ماده ی 4 آیین نامه احداث بنا در خارج از محدوده ی قانونی و حریم شهرها مصوب 1355) نسبت به صدور رأی قلع بنا یا جریمه معادل پنجاه تا هفتاد در صد قیمت روز اعیانی تکمیل شده، اقدام خواهد کرد. مراجع ذیربط موظف اند برای ساختمان هایی که طبق مقررات این قانون و نظر کمیسیون برای آنها جریمه تعیین و پرداخت گردیده است، در صورت درخواست صاحبان آنها برابر مقررات گواهی پایانکار صادر کنند. بدیهی است در این گونه موارد چون رأی کمیسیون مستند به قانون مصوب مجلس است.

 

ضمانت اجرای رای کمیسیون رسیدگی به ساخت و ساز غیرمجاز در روستاها

ضابطان دادگستری مکلف به همکاری و صدور دستورات قضایی لازم برای اجرای آرای کمیسیون هستند. وزن و اعتبار آرای این کمیسیون همچون اعتبار کمیسیون ماده ی 100 قانون شهرداری است و همان الزام را دارد. دهیاری ها مکلف اند، در برخورد با ساخت و ساز های غیر مجاز از طریق بخشداری ذیربط موارد تخلف از اصول حاکم بر ساخت و ساز و عدم رعایت سرانه و کاربری های مشخص شده، مطابق طرح هادی روستایی را فورا به اطلاع کمیسیون مستقر در استانداری برسانند.

 

مرجع تجدید نظر در پرونده های ساخت و ساز غيرمجاز در روستاها

‏با توجه به صلاحیت عام دیوان عدالت اداری در رسیدگی به اعتراض به رای کمیسیون ماده صد شهرداری در مواقعی که مودی معترض است، اعتراض به رای کمیسیون تخلفات ساختمانی روستاها در اعتراض به رای از سوی مالک، دیوان عدالت اداری و رسیدگی به اعتراض ادارات و دوایر دولتی درباره نظر و رای کمیسیون مذکور، دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک می باشد.

 

 

وکیل متخصص ملکی در ایران

جهت مشاوره حقوقی آنلاین با برترین وکیل ملکی در تهران و وکیل متخصص تخلفات ساختمانی با گروه وکلای مهر تهران تماس بگیرید و پس از تعیین وقت مشاوره، نسبت به طرح موضوع و دریافت راهکار اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل ملک و دعاوی ملکی در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

نشانی دفتر وکالت در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین ملکی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

ساخت و ساز غيرمجاز در روستاها

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

4.7/5 - (3 امتیاز)

8 دیدگاه

  • سلام بنده در یکی از روستا های پلکانی زندگی میکنم و در خصوص اینکه همسایه جلوی ما خانه خود را در 3طبقه بنا کرده است و خانه ما در پشت تاریکی و دور از دید افتاده من در این مورد شکایت دارم لطفا من را راهنمایی کنید

  • سلام خسته نباشید من شورای روستا هستم یه بنده خدایی اقدام به اخذ پروانه روستایی کرده و براش پروانه صادر شده و ایشون نسب به طرح هادی عقب نشینیشو انجام نداده و تو حریم کوچه اقدام به دیوار کشی کرده وازما درخواست انشعابات داره بنظرتون از نظر قانونی میتونیم بهش انشعابات ندیم

  • باسلام وخسته نباشید .اینجانب منزلی قدیمی دریک روستاداشتم که قدمتی ۱۵۰ ساله داشت ودر اثر بارندگی خطر ریزش برای مادرم که صد سال سن دارد داشت به همین دلیل چندماه پیش ان منزل قدیمی را تخریب و با رعایت عقب نشینی یک سویت کوچک برای ان پیرزن ساختم وبارعایت عقب نشینی دیوارحیاط را کشیدم .حالا دهیار ازمن شکایت کرده و حکم تخریب گرفته است اعتراض کردم جواب چندماه بعد میاد باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید بخاطر اون پیرزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *