قوانین حصارکشی باغات و زمین‌های کشاورزی

قوانین حصارکشی باغات و زمین‌های کشاورزی

قوانین حصارکشی باغات و زمین‌های کشاورزی


با موضوع قوانین حصارکشی باغات و زمین‌های کشاورزی با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

در نقاط مختلف شهرها و روستاها یکی از موضوعات مهم که ذهن مالکین املاک و زمین ها را به خود مشغول کرده است بحث حصار کشی فنس کشی و محصور کردن زمین به جهت حفاظت از آن است. گاها این مسئله همانند گره ای کور می‌ شود که تنها به دست توانمند وکیل متخصص ملکی قابل حل و گشایش است.

منظور از اراضی کشاورزی چیست؟

اراضی کشاورزی شامل؛ باغ‌ ها، نهالستان‌ ها، اراضی زیر کشت آبی، دیم و آیش است که در آن‌ها محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی تولید می‌ شود.

علت عمده مخالف با حصار کشی خرد شدن اراضی کشاورزی است که در این خصوص قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی تعیین تکلیف نموده است.

در راستای اجراء اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی مصوب 25/01/1383 مجلس که با عنوان طرح به مجلس شورای اسلامی تقدیم و مطابق اصل یکصد و دوازدهم (112) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و در دوره ریاست مجلس آقای حداد عادل با اصلاحاتی در راستای مصلحت نظام مصوب و ابلاغ گردید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قوانین حصارکشی باغات و زمین‌های کشاورزی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی

ماده1ـ

وزارت جهاد کشاورزی موظف است به منظور ارتقاء بهره‌ وری عوامل تولید، تخصیص بهینه منابع و جلوگیری از تفکیک و افراز و خرد شدن اراضی کشاورزی (اعم از باغ‌ ها، نهالستان‌ ها، اراضی زیرکشت، آبی، دیم و آیش آن ها) حداکثر ظرف مدت شش ماه از تصویب این قانون، حد نصاب فنی، اقتصادی اراضی کشاورزی را براساس شرایط اقلیمی، الگوی کشت، ضوابط مکانیزاسیون و کمیت و کیفیت منابع آب و خاک تعیین و جهت تصویب به هیات وزیران ارائه نماید.

هیات وزیران نیز موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه حد نصاب فنی، اقتصادی پیشنهادی را بررسی و تصویب نماید.

تبصره ـ در صورت تغییر شرایط و ضوابط مذکور جهت تعیین حد نصاب، دولت میتواند با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و رعایت مفاد این قانون، نصاب‌ های تعیین شده را تغییر دهد.

ماده2ـ

تفکیک و افراز اراضی مذکور به قطعات کمتر از نصاب تعیین شده ممنوع است.

ارائه هرگونه خدمات ثبتی از قبیل؛ صدور سند مالکیت تفکیکی یا افرازی مجاز نخواهد بود. برای اینگونه اراضی در صورت تقاضا، سند مشاعی صادر و نقل و انتقال اسناد بطور مشاعی بلامانع است.

ماده3ـ

دولت و سایر دستگاه های ذی‌ ربط موظف اند به منظور تشویق مالکین اراضی کشاورزی (که میزان مالکیت آنان کمتر از حد نصاب فنی، اقتصادی می‌ باشد) به تجمیع و یکپارچه‌ سازی آن اراضی به مساحت‌ های در حد نصاب‌ های تعیین شده و بالاتـر، نسبت به‌ اعطاء امتیازات و تسهیلات ویژه از قبیل؛ مالی، اعتباری، حقوقی، بازرگانی، فنی و ساخت زیربناهای تولیدی و پرداخت یارانه‌ های حمایتی مورد نیاز اقدام نماید.

ماده4ـ

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است برای اراضی بهره‌ برداران کشاورزی (مالک یا مالکین اراضی کمتر از حد نصاب فنی، اقتصادی) که در اثر عمل تجمیع قطعات مجاور به صورت واحد درآمده، به درخواست مالک یا مالکین، با ترسیم نقشه‌ تجمیعی و مقررات ثبت از نظر حفظ حقوق اشخاص، بدون اخذ هرگونه وجهی (مالیات، عوارض و حقوق دولتی) سند مالکیت صادر نماید.

قوانین حصارکشی باغات و زمین‌ های کشاورزی

تقلیل درآمد متصوره در این ماده با کاهش هزینه‌ های دولت در امر تولید از قبیل؛ کاهش مصرف آب، انرژی، نیروی انسانی، ماشین‌ آلات و نهاده‌ های کشاورزی و نیز استفاده بهینه از آن ها و افزایش تولید ناشی از یکپارچه‌ سازی اراضی که مآلاً به کاهش هزینه‌ های عمومی می‌ انجامد، جبران می‌ گردد.

ماده5 ـ

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است نقشه یکپارچه شده اراضی خرده مالکین را که به صورت پراکنده مورد بهره‌ برداری قرار می‌ گیرد پس از معاوضه و یا خرید و فروش توسط مالکین، ترسیم و صورتمجلس حاوی حدود و ثغور و مساحت و سهام مالکین قطعه مزبور را با تائید آن ها و نماینده وزارت جهاد کشاورزی تنظیم کند و بدون پرداخت مالیات و هزینه‌ های ثبتی و حقوق دولتی توسط مالکین، طبق صورتمجلس تنظیمی و با رعایت مقررات ثبتی از جهت حفظ حقوق اشخاص سند مالکیت صادر نماید.

تقلیل درآمد متصوره در این ماده با کاهش هزینه‌ های دولت در امر تولید از قبیل؛ کاهش مصرف آب، انرژی، نیروی انسانی، ماشین‌ آلات و نهاده‌ های کشاورزی و نیز استفاده بهینه از آن ها و افزایش تولید ناشی از یکپارچه‌ سازی اراضی که مآلاً به کاهش هزینه‌ های عمومی می‌ انجامد، جبران می‌ گردد.

ماده6 ـ

وزارت جهاد کشاورزی موظف است ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور، آئین‌ نامه اجرائی این قانون را تهیه و پس از تصویب هیات وزیران به مورد اجراء گذارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قوانین حصارکشی باغات و زمین‌های کشاورزی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

آیا میتوان اراضی کشاورزی را حصارکشی یا فنس کشی کرد؟

الف) فنس کشی و احداث دیوار و نرده اطراف اراضی کشاورزی ممنوع است. سازمان‌ های جهاد کشاورزی و مدیریت‌ های تابعه، اجازه صدور مجوز را در این مورد ندارند.

ب) اطراف باغ‌ های دارای اسناد مشاعی، فنس کشی بدون پی‌ ریزی ممتد اگر موجب تفکیک و قطعه بندی زمین نشود، با موافقت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان جایز است.

آیا به علت  ورود حیوانات وحشی آسیب دیدن محصول میتوان مجوز حصار کشی گرفت؟

برای اراضی کشاورزی که سابقه خسارت از سوی حیوانات وحشی به محصولات آن‌ ها وجود دارد، کمیته‌ ای متشکل از رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان و کارشناسان مرتبط طی صورتجلسه‌ ای تصمیم‌ گیری می‌ نمایند. در صورت موافقت، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، متقاضی را به سازمان جهاد کشاورزی استان جهت صدور مجوز فنس کشی در اطراف اراضی کشاورزی معرفی می‌ کند.

آیا برای باغ‌ ها می‌ شود مجوز حصار کشی گرفت؟

همانگونه که مستحضرید، صدور مجوز فنس کشی فقط برای باغ‌ ها امکان‌ پذیر است.

بنابراین اگر مالک باغ شرایط قانونی را رعایت کند مجوز فنس‌ کشی برای وی صادر می‌ شود.

حداقل متراژ برای صدور مجوز فنس کشی باغ‌ ها چقدر است؟

حدنصاب قانونی برای صدور مجوز فنس کشی باغ‌ ها یک هکتار (10000 مترمربع) است و برای باغ‌ های با کمتر از این متراژ مجوز صادر نمی‌ شود. البته میتوان نسبت به اخذ مجوز فنس کشی دور چند باغ کنار هم بطور مشترک اقدام کرد و مرز هر باغ را با کاشتن شمشاد مشخص کرد.

چه مجازاتی برای حصارکشی غیرمجاز در نظر گرفته شده است؟

حصار کشی غیرمجاز در اطراف باغ‌ ها و اراضی کشاورزی در تضاد با قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی است.

در صورت فنس کشی بدون مجوز، مراجع قضایی فنس کشی را تخریب می‌ کنند. همچنین صاحبان این اراضی موظف به پرداخت جریمه نقدی هستند.

مراحل دریافت مجوز حصار کشی چیست؟

طرح‌ هایی مانند: فنس کشی باغ، حصارکشی باغ، احداث دامداری‌ ها، مرغ داری‌ ها، گلخانه و کلیه طرح‌ های مرتبط با بخش کشاورزی مشمول تبصره 4 ماده یک از قانون قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب 31/03/1374 است.

تبصره 4 – احداث گلخانه‌ ها،‌ دامداری ها، مرغ داری ها، پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاه های صنایع تکمیلی و غذایی در روستاها و بهینه‌ کردن تولیدات بخش کشاورزی بوده و تغییر کاربری محسوب نمی‌ شود. موارد مذکور از شمول این ماده مستثنی بوده و با رعایت ضوابط زیست‌ محیطی با موافقت سازمان‌ های جهاد کشاورزی استان ها بلامانع می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قوانین حصارکشی باغات و زمین‌های کشاورزی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

برای دریافت مجوز فنس کشی باید مراحل ذیل را گذراند:

متقاضی با ارایه اسناد و مدارک شناسایی و سند مالکیت، درخواست خود را از طریق بخشداری یا شهرداری ثبت می‌ کند.

این درخواست به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهت اجرای طرح ارسال می‌ شود.

در مرحله بعد کروکی و نقشه یو تی ام  و عکس و فیلم (در صورت نیاز) از محل اجرای طرح توسط شرکت‌ های مشاوره فنی و خدمات کشاورزی تهیه می‌ شود و استعلامات لازم اخذ می‌ گردد.

سپس کارشناسان امور اراضی از محل اجرای طرح بازدید می‌ کنند و استعلامات باقی مانده اخذ می‌ گردد.

پرونده از طریق مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به دبیرخانه کمیسیون در استان ارسال می‌ شود.

پرونده بررسی و نواقص آن رفع می‌ شود.

سپس موضوع در کمیسیون‌ های مربوطه توسط دبیرخانه کمیسیون در استان مطرح می‌ گردد.

اگر موافقتنامه توسط دبیرخانه کمیسیون مربوطه صادر شود، نتیجه برای اخذ مجوز حصار کشی از سوی مراجع ذی صلاح به متقاضی ابلاغ می‌ شود.

اکنون حصارکشی کشی قابل اجرا خواهد بود.

قوانین حصارکشی باغات و زمین‌های کشاورزی

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با به کار گیری برترین وکلای تخصصی ملکی در شمال تهران خدمات زیر را ارئه خواهد نمود:

  • مشاوره حقوقی آنلاین و حضوری با وکیل قوانین حصارکشی باغات و زمین‌های کشاورزی
  • قبول وکالت در پرونده اختلافات ملکی بین مالک و سازنده
  • وکالت در مطالبه وجه چک و سفته، مطالبات بانکی و اختلافات مالی بین شرکاء
  • قبول وکالت در پرونده تصرف عدوانی حقوقی، مزاحمت و ممانعت از حق حقوقی، خلع ید
  • تنظیم دادخواست جهت دعاوی ملکی و حقوقی در تهران
  • قبول وکالت در پرونده الزام به اخذ پایانکار، صورتمجلس تفکیکی و الزام به تنظیم سند رسمی
  • تنظیم و تهیه لایحه دفاعیه جهت ارائه به دادگاه حقوقی و ملکی در تهران

جهت دریافت مشاوره در خصوص قوانین حصارکشی باغات و زمین‌های کشاورزی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی ملک و حقوقی در تهران به یکی از راه های زیر اقدام کنید.

_

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت با موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

4.7/5 - (16 امتیاز)

15 دیدگاه

  • سلام. ما در شهرستان یک زمین ورثه‌ای داریم که به علت مسافت زیادی که با ما دارد نمی‌توانیم به آن سربزنیم، هفته قبل بعد از دو سال به این زمین سرزدیم و متوجه شدیم که مالک زمین کناری بدون اجازه ما از آب زمین ما برای آبیاری محصولات زمین خودش استفاده می‌کند. زمانی که اعتراض خود را به ایشان اعلام نمودیم ایشان در پاسخ گفتند اگر این زمین برای شماست پس چرا در این چند سال به آن سرنزده‌اید. می‌خواهم بدانم آیا او همچین حقی را دارد؟

    • سلام. بله، مطابق ماده 154قانون مدنی: كسی نمی‌تواند از ملک غير آب به ملک خود ببرد بدون اذن مالک اگر چه راه ديگری نداشته باشد.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067661

  • سلام. من زمینی را از فردی خریدم. ولی هنگام خرید زمین را ندیده بودم و صرفا با توضیحاتی که فروشنده در مورد اوصاف آن داد، زمین را خریداری کردم. در هنگام معامله، فروشنده اعلام نمود که زمین بسیار سرسبز می‌باشد و همچنین دارای میوه و درختان بسیاری است. در صورتی که بعد از رویت زمین متوجه شدم هیچ کدام از اوصافی که فروشنده بیان نموده بود، حقیقی نیست و زمین فاقد درخت و میوه است. آیا می‌توانم معامله را فسخ کنم؟

    • سلام. مطابق ماده 410 قانون مدنی، هرگاه كسي مالي را نديده و آن را فقط به وصف بخرد بعد از ديدن اگر داراي اوصافي كه ذكر شده است، نباشد مختار مي‌شود كه بيع را ‌فسخ كند يا به همان نحو كه هست قبول نمايد.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067661

  • سلام بنده قطعه زمینی را که باغ میوه می باشد سال ها پرچین چوبی داشت و بخاطر جلوگیری از ورود دام امسال تصمیم گرفتم دور آن را فنس کشی کنم و بعد از اتمام به علت شکایت یکی از اهالی و اطلاع دهیار به من گفتن که باید عقب نشینی کنم میخواستم بدانم برای فنس نیاز به عقب نشینی می باشد یا نه.؟ ممنون

  • سلام
    بنده یه هکتار زمین دیم کشاورزی در یکی از شهرستان های استان زنجان را دارم می خواهم در آن درخت بادام دیم بکارم و برای جلوگیری از ورود حیوانات و…می‌خواهم دور زمین را دیوارکشی کنم لطفا در این زمینه راهنمایی کنید که آیا باید از جایی مجوز بگیرم
    با تشکر

  • سلام .بنده نسق ۱۴هکتار زمین کشاورزی دارم که ۱۳/۰۳هکتار زمین دارم.همسایه بنده هم نسق ۱۴هکتار زمین کشاورزی داره که ۵هکتار زمین داره .الان بعد از نزدیک به ۳۵سال بعد از اصلاحات اراضی اومده شکایت بنده و یکی دیگه از همسایه ها رو کرده که ۳.۵هکتاراز زمین بنده و یک هکتار از زمین همسایه مال ایشون بوده و جالب این که ۱۰سال پیش خود ایشون اومده مرز زمین بین خودمون رو حصار کشیده.در ضمن ما شاهدم داریم که این زمین مال ماست . خواستم بدونم قانون در این مورد چی میگه؟

  • سلام خسته نباشید
    ما ساکن یک مجتمع مسکونی ۱۸۴ واحدی و ۴ بلوک هستیم ک از روز اول این مجتمع دیوار نداشته و دورتادور آنرا بوسیله فنس محصور کردن
    متاسفانه راهی شده برای ورود دزد
    میخواستم بدونم ما مجاز هستیم روی این فنس‌ها سیم خاردار بکشیم بجهت امنیت مجتمع یا منع قانونی داره
    با تشکر

  • سلام بنده زمینی به مساحت 8000 متر مربع دارم و در حال ساخت خانه ای(ویلا)داخل آن هستم.
    آیا این کار مجاز است و دوما میتوانم دور این قسمت مسکونی فنس یا دیوار بکشم و از بقیه قسمتهای زمین جدا کنم؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *