مسئول پرداخت جریمه کمیسیون ماده صد


مسئول پرداخت جریمه کمیسیون ماده صد

 

بر اساس ماده صد قانون شهرداری‌ها، تنها مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی، کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت کشور، شورای شهر و دادگستری می‌باشد.

این کمیسیون که به کمیسیون ماده صد شهرداری معروف است، در محل شهرداری تشکیل می‌شود و دبیرخانه آن نیز در شهرداری قرار دارد.

در بعضی از موارد، با توجه به تخلفات ساختمانی صورت گرفته، رأی کمیسیون ماده صد شهرداری به پرداخت جریمه توسط متخلف ساختمانی صادر می‌شود.

اما اینکه رای کمیسیون ماده صد شهرداری، مجازات کیفری است یا پرداخت خسارت، موضوع اختلافی بین حقوقدانان است که هر کدام آثار خاص خود را دارد.

در ادامه این مقاله به بررسی برخی سوالات در زمینه قوانین و حقوق شهرداری ها، تعیین تکلیف درباره مسئول پرداخت جریمه کمیسیون ماده صد شهرداری در مواردی که ملک فروخته شده است، ضمانت اجرای عدم پرداخت جریمه تعیین شده جهت تخلف ساختمانی، نحوه مطالبه جریمه پرداختی توسط مالک جدید ساختمان و مشاوره حقوقی درباره پرونده‌های کمیسیون ماده صد شهرداری، خواهیم پرداخت.

دکتر محمدرضا مهری بهترین وکیل کمیسیون های شهرداری به این سوالات پاسخ خواهند داد.

 

مسئول پرداخت جریمه‌های متعلق به ساختمان

  در صورت انتقال مالکیت ملک دارای تخلف ساختمانی و محکوم به پرداخت جریمه، چه کسی مسئول پرداخت جریمه های کمیسیون ماده صد می‌باشد؟

پرداخت جريمه به عهده ذينفع است و ذينفع، در این گونه موارد، مالك فعلی ملک می‌باشد.

علت این امر هم تعلق جریمه‌های کمیسیون ماده صد، به ساختمان است.

به عبارت دیگر، تعلق جریمه تعیین شده برای ساختمان، مجازات محسوب نمی‌شود و قائم به شخص نیست.

بلکه قائم به ساختمانی است که در آن ضوابط و مقررات شهرسازی و اصول فنی و بهداشتی، رعایت نشده است.

همین عنصر قائم به شخص نبودن جرایم تخلفات ساختمانی، موجب تمایز از سایر مجازات‌ها و جرایم شده است، زیرا در مسائل کیفری اصل شخصی بودن مجازات، حاکم است.

اگر مالک جدید ملک، از تخلفات ساختمانی انجام شده توسط مالک قبلی مطلع نبوده، با توجه به اینکه پرداخت جریمه های تعیینی کمیسیون ماده صد، به عهده وی قرار گرفته است، می‌تواند پس از پرداخت جریمه، از طریق دادگاه حقوقی و یا شورای حل اختلاف، نسبت به مطالبه مبلغ جریمه پرداختی از مالک قبلی اقدام نماید.

امکان تقسیط جریمه کمیسیون ماده صد

زمانی كه كميسيون‌های ماده 100 رأی به جريمه متخلف ساختمانی می ‌دهند، ذينفع از چه تاريخی مكلف به پرداخت جريمه خواهد بود؟

در ماده 100 قانون شهرداری و تبصره‌های ذیل آن، مهلت معلوم و مشخصی جهت پرداخت جريمه از طرف ذینفع، پيش بينی نشده است.

بنابراين می‌توان گفت مهلت پرداخت جريمه، مهلتی است كه شهرداری تعيين و مقرر می‌دارد كه نقدا پرداخت و يا به نحو اقساط تأدیه (پرداخت) شود.

در ماده 32 آیین نامه مالی شهرداری اصلاحی طبق ماده 73 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 27 بهمن ماه 1380، امکان تقسیط مطالبات شهرداری (از جمله جریمه کمیسیون ماده صد) در حداکثر 36 قسط پیش‌بینی شده که می‌بایست مطابق دستور العملی به پیشنهاد شهرداری به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده باشد.

شایان ذکر است بر اساس ماده 59 قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394 امکان اخذ کارمزد تقسیط براساس شاخص تورمی اعلامی شورای پول و اعتبار، صرفا درباره عوارض، قابل مطالبه توسط شهرداری است و این موضوع قابلیت تسری به جریمه‌های کمیسیون ماده 100 را ندارد.

لازم به ذکر است براساس قسمت اخیر ماده 32 آیین نامه مالی شهرداری‌ها صدور مفاصا حساب موکول به پرداخت کلیه بدهی مودی (مالیات دهنده) خواهد بود.

ضمانت اجرای عدم پرداخت جریمه قطعی کمیسیون ماده صد

در صورتی كه متخلف، یا مالک جدید و یا ورثه که قائم مقام مورث محسوب می‌شوند، جريمه مقرر را در مهلت تعيين شده در ابلاغ اخطاریه شهرداری نپردازند، شهرداری پرونده را به كميسيون ماده صد اعاده نموده و كميسيون صادر كننده رای قبلی، با توجه به تبصره های 2 و 3 ماده 100 حكم تخريب بنای احداثی مورد جريمه را صادر خواهد كرد.

 وکیل متخصص کمیسیون‌های شهرداری و دیوان عدالت اداری

در صورت نیاز به مشاوره تخصصی درباره پرونده‌های کمیسیون ماده صد شهرداری و یا درخواست تهیه لایحه جهت اعتراض به رأی کمیسیون بدوی (نخستین) ماده صد شهرداری، دپارتمان تخصصی حقوق اداری و عمومی گروه وکلای مهر پارسیان، تنها گروه تخصصی وکلا در تهران و ایران که دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و در بین موسسات حقوقی و داوری ایران، موفق به اخذ گواهینامه‌های بین المللی شده است، آماده خدمات رسانی به مخاطبان گرامی، می‌باشد.

اعتراض به رأی قطعی کمیسیون ماده صد شهرداری، تعدیل (متعادل‌سازی) جریمه‌های تعیین شده در کمیسیون ماده صد شهرداری، نقض حکم تخریب صادر شده از کمیسیون های ماده صد شهرداری، شرکت در جلسات کمیسیون ماده صد شهرداری و تهیه لایحه دفاعیه، وکالت در دیوان عدالت اداری با وکلای متخصص دیوان، به صورت تخصصی در دفاتر گروه وکلای مهر پارسیان در سراسر ایران قابل انجام است.

دپارتمان حقوق اداری و عمومی گروه وکلای مهر تهران

 

5/5 - (84 امتیاز)

14 دیدگاه

  • با سلام و عرض ادب، آیا به حکم کمیسیون ماده 100 که صرفا رای صادر شده، حکم به جریمه داده شده است را هم می‌توانم اعتراض کنم؟ و اینکه آیا رویه محاکم در خصوص جریمه بیشتر نقض می‌شود و‌ یا مورد تایید قرار می‌گیرد؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، به شرطی که اثبات کنید جریمه تعیین شده برخلاف تبصره های 2 و 3 و 4 کمیسیون ماده 100 است، فاکتورهای جریمه از نظر نرخ زمان تخلف و موقعیت ملک و مصالح و ارزش سرقفلی با نظر کارشناس نبوده، در واقع جریمه میبایست براساس آیین نامه موضوع تبصره 11ماده 100 باشد. همچین رویه محاکم عموما تایید میشود. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور کمیسیون ماده ۱۰۰ با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام من ملکی از آقایی خریداری کردم و الان مشخص شده که ملک تخلف داشت و کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه تعیین کرده من میخوام بدونم پرداخت جریمه به عهده من یا مالک قبلی ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      پرداخت جريمه به عهده ذينفع است و ذينفع، در این گونه موارد، مالك فعلی ملک میباشد.

  • سلام خسته نباشید
    ما مالکی خریداری کردیم و اطلاع از اینکه ملک دارای تخلف شهرداری نداشتیم کمیسیون ماده ۱۰۰ رأی به پرداخت ۳۰۰ میلیون جریمه دادن و ما مجبور به پرداخت شدیم ما چه کاری میتونیم انجام بدیم

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر مالک جدید ملک، از تخلفات ساختمانی انجام شده توسط مالک قبلی مطلع نبوده، با توجه به اینکه پرداخت جریمههای تعیینی کمیسیون ماده صد، به عهده وی قرار گرفته است، میتواند پس از پرداخت جریمه، از طریق دادگاه حقوقی و یا شورای حل اختلاف، نسبت به مطالبه مبلغ جریمه پرداختی از مالک قبلی اقدام نماید.

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر، الزامی برای تخریب نمیباشد، به این دلیل که ممکن است، تخریب یک قسمت سبب آسیب به سایر قسمتهای دیگر گردد.

    • سلام وقت شما بخیر
      احداث بنا بدون پروانه، تجاوز به معابر شهری، تراکم اراضی، عدم استحکام بنا، تخلف مهندس ناظر ساختمان تخلفات عملیات ساختمانی و یا احداث بنا در درون فضای شهری، برون شهری و حومه آن و…. در حیطه رسیدگی کمیسیون ماده 100 شهرداری میباشد. برای اخذ اطلاعات بیشتر با وکیل تخصصی ما در زمینه کمیسیون ماده 100 شهرداری به شماره 09120067669 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام اگر کمیسیون بدوی و تجدید نظر ماده 100 دستور به تخریب بنایی نده. چند حالت در دیوان عدالت اداری هست و یه وکیل متخصص در مورد کمیسیون ماده 100 معرفی کنید

    • سلام وقت شما بخیر
      رسيدگى ديوان عدالت اداری دو حالت دارد: 1_ راى در شکایت وارد و 2_ رد شكايت است، که اگر شكايت شما وارد باشد، رسيدگى مجدد در هيات هم عرض میباشد. میتوانید برای مشاوره با وکیل متخصص در این مورد با شماره 09120067663 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام وقتتون بخیر
    من ۲۴۴ متر زمین داشتم ( تخریب و نوسازی ) ۴۴ متر در طرح تعریض عقب نشینی قرار گرفته شهرداری به زور از ما قبل از جواز صلح نامه گرفته الان میخوام از شهرداری خسارت بگیرم میگه باید ۲۰ درصد از زمین در طرح قرار گرفته باشه میخواستم ببینم میتونم از دیوان پی گیری کنم
    و اینکه ماده صد ما را جریمه کرده بخاطر اضافه بنا
    ممنون

    • سلام وقت شما بخیر
      صلح نامه و یا هر قراردادی که به صورت اکراهی و اجباری امضا شده باشد قابل ابطال است، از دیگر سو کلیت طرح به انضمام مدارک باید به رویت وکیل متخصص برسد تا بتوان در خصوص شکایت و اثر بخش بودن آن اظهار نظر دقیق نمود هرچند حق شکایت از کمیسیون دارای مهلت محدود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *