بهترین وکیل دیوان عدالت اداری


امروز با معرفی بهترین وکیل دیوان عدالت اداری و بررسی صلاحیت دیوان عدالت اداری با شما خواهیم بود.

مهم‌ترین بخش دریافت نتیجه مطلوب در هر مرجع قضایی شناخت کامل صلاحیت (اجازه قانونی برای رسیدگی به پرونده) آن مرجع قضایی و یا اداری است.
با مشاوره تخصصی با وکیل متخصص پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی و یا تماس با مرکز پاسخگویی به سوالات در قوه قضاییه امکان پذیر است.

گاهی در تماس مراجعین با گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، سوالاتی مطرح می‌شود که بیانگر عدم اطلاع مردم از صلاحیت تخصصی دیوان عدالت اداری و مواردی که در دیوان امکان رسیدگی دارند می‌باشد.

برای اطلاع از صلاحیت‌های دیوان عدالت اداری و نحوه طرح دادخواست در دفاتر استانی این دیوان، دپارتمان حقوقی موسسه حقوقی مهر پارسیان اقدام به نگارش این مقاله نموده است.

نکات مهم در معرفی بهترین وکیل دیوان عدالت اداری

  • جستجوی بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در ایران جهت طرح پرونده در دیوان کیست؟
  • مشاوره حقوقی با وکیل دیوان عدالت اداری به صورت آنلاین چه هزینه‌ای دارد؟
  • خدمات گروه وکلای رسمی مهر پارسیان جهت انتخاب بهترین وکیل دیوان عدالت اداری چیست؟
  • چه پرونده‌هایی در دیوان عدالت اداری رسیدگی می‌شود؟

صلاحيت ديوان عدالت ادارى

درباره صلاحیت دیوان عدالت اداری توضیحات محمدرضا مهری را مطالعه بفرمایید.

منظور از صلاحیت این است که چه دادگاهی به موجب قانون اجازه و توانایی رسیدگی به چه پرونده‌هایی را دارد.

صلاحیت دیوان عدالت اداری به سه دسته تقسیم می‌شود.
دسته اول رسیدگی به شکایات و تظلمات (ظلم‌ها) و اعتراضات اشخاص حقیقی (مثل انسان) یا حقوقی (مثل شرکت) از:

الف- تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها و سازمان تأمین اجتماعی و تشکیلات و نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آن‌ها.

بنابراین دیوان عدالت اداری مرجع طرح دادخواست توسط مردم است و دستگاه‌های دولتی نمی‌توانند در دیوان شکایت کنند.

ب- تصمیمات و اقدامات مأموران واحدهای مذکور دربند الف در امور راجع به وظایف آن‌ها.

شخصی که می‌خواهد به دیوان عدالت اداری درخواست ارائه کند، می‌تواند از اقدام یا تصمیم خود دستگاه شکایت کند و هم از تصمیم و اقدام مأمور یا کارمند یا مستخدم دستگاه شکایت نماید که هر دو شکل آن وجود دارد.
بر اساس این قانون، تعدادی از دستگاه‌ها از صلاحیت دیوان عدالت خارج می‌شوند که برخی از آن عبارتند از:

از بین مؤسسات عمومی غیردولتی، فقط شهرداری‌ها و سازمان تأمین اجتماعی مصداق نهاد انقلابی است و رسیدگی به دعاوی علیه آن‌ها در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.

سایر مؤسسات عمومی غیردولتی از رسیدگی دیوان خارج است.
این نوع دعوا شامل شکایاتی است که به صورت مستقیم بدون اینکه قبلاً در مرجع دیگری رسیدگی شده باشد، در دیوان عدالت اداری مطرح شود.

به عنوان مثال اگر شخصی با مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی، برای محاسبه سابقه بیمه با مشکل مواجه شود می‌تواند به دیوان عدالت مراجعه نماید.
یا چنانچه در مراجعه به شهرداری، درخواست صدور پروانه ساختمانی فرد به هر دلیل رد شود، می‌تواند به‌ صورت مستقیم به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.

دسته دوم صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری

 رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آراء و تصمیمات قطعی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون‌های مالیاتی، هیئت حل اختلاف کارگر و کارفرما و کمیسیون موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با قانون در صلاحیت شعبه‌های دیوان است.

رسیدگی به آراء مراجع شبه قضایی این بند را شامل می‌شود.
به این شکل که قانون، تعدادی مراجع شبه قضایی برای رسیدگی به شکایات و دعاوی مردم پیش‌بینی کرده و آراء قطعی این مراجع در دیوان عدالت اداری قابل ‌شکایت خواهد بود.

مثال: اگر سازمان امور مالیاتی برای مؤدی مالیاتی (پرداخت‌کننده مالیات)، برگ تشخیص مالیاتی صادر کنند و فرد نسبت به آن اعتراض داشته باشد باید به هیئت حل اختلاف مالیاتی مراجعه کند و رأی قطعی این هیئت، قابل ‌اعتراض در دیوان عدالت اداری است.

بابت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی نمی‌توان مستقیم به دیوان عدالت اداری مراجعه نمود.
اگر کارمندی در هیئت تخلفات اداری محکوم شد؛ رأی قطعی هیئت تخلفات اداری قابل ‌اعتراض در دیوان عدالت است.

یا اگر کسی مرتکب تخلف ساختمانی شود، پرونده‌اش در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و بعد در تجدیدنظر رسیدگی می‌شود و رأی قطعی آن، قابل‌اعتراض در دیوان عدالت اداری خواهد بود.

سومین صلاحیت دیوان عدالت اداری

رسیدگی به شکایات قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر مستخدمان واحدها و مؤسسات مذکور در بند یک و مستخدمان مؤسساتی که شمول این قانون نسبت به آن‌ها محتاج ذکر نام است اعم از لشکری و کشوری از حیث تضییع (ضایع شدن) حقوق استخدامی.

نوع سوم از صلاحیت دیوان، رسیدگی به دعاوی و شکایات استخدامی است که منحصراً در صلاحیت شعب دیوان قرار دارد و هر ذی‌نفعی (شخص دارای نفع) با ارائه دادخواست به شعب دیوان، می‌تواند رسیدگی به موضوع را تقاضا کند.

فرق انواع صلاحیت های دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده‌ها چیست؟

انواع صلاحیت دیوان عدالت، تفاوت‌های کوچکی با هم دارند.
دعوی نوع سوم مراجعه مستقیم اشخاص به دیوان است یعنی هرکسی ممکن است برای ادعایی که حتی سال‌ها از آن گذشته، به دیوان مراجعه و حقوق تضییع‌شده استخدامی‌اش را مطالبه کند.
در قسم دوم که همان دعاوی و اعتراض راجع به آراء هیئت‌ها و مراجع شبه قضایی می باشد،مهلت سه ماهه برای مراجعه به دیوان در نظر گرفته شده است.

یعنی از زمان ابلاغ رأی قطعی مرجع شبه قضایی، اشخاص باید ظرف سه ماه به دیوان عدالت مراجعه کنند وگرنه دعوی آن‌ها قابل‌ طرح نخواهد بود.
اما شرط قسمت اول این است که با اتخاذ تصمیم یک دستگاه، اقدامی صورت گرفته باشد که نسبت به آن امکان اعتراض فراهم باشد.
یعنی شخص برای آنکه قسمت اول را در دیوان عدالت مطرح کند ابتدا باید در دستگاه خواسته‌اش مطرح گردد؛ تا رد یا پذیرفته شود، بعد به دیوان عدالت مراجعه کند.

آیا رسیدگی به شکایات علیه شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری و سازمان تامین اجتماعی قابل رسیدگی در دیوان عدالت اداری است؟

نکته دیگر اینکه رسیدگی به شکایات علیه شرکت‌های زیرمجموعه مؤسساتی چون شهرداری‌ها و تأمین اجتماعی در صلاحیت دیوان عدالت اداری نیست و فقط دعاوی علیه مؤسسات وابسته به آن‌ها در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.

آیا می‌توان به رای شعب دادگاه حقوقی و کیفری به دیوان شکایت کرد؟

آراء صادره از محاکم قضایی و همچنین تصمیمات قضایی قابل‌ اعتراض و رسیدگی در شعب دیوان عدالت اداری نیست.

اگر کسی از رئیس شرکت خصوصی شکایت داشته باشد، باید به کجا مراجعه کند؟

رسیدگی به شکایت علیه اشخاص خصوصی اعم از اشخاص حقیقی (انسان) یا حقوقی (شرکت) باید در محاکم عمومی مطرح شود و در دیوان عدالت رسیدگی نمی‌شود.

به‌عبارت‌ دیگر حتی رسیدگی به دعاوی بسیاری از مؤسسات عمومی غیر دولتی هم در صلاحیت دیوان عدالت نیست.
مثلاً فدراسیون‌های ورزشی با اینکه موسسه عمومی غیردولتی هستند ولی رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت دیوان عدالت نیست.

برای طرح شکایت استخدامی در دیوان عدالت اداری چه اشخاصی صلاحیت دارند؟

اگر کارکنان دولت اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها و سازمان تأمین اجتماعی و تشکیلات و نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آن‌ها شکایت استخدامی داشته باشند؛ می‌توانند به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.

رسیدگی به دعاوی راجع به نهادهای انقلابی مثل کمیته امداد امام خمینی (ره)، جهاد دانشگاهی، بنیاد ۱۵ خرداد و… در صلاحیت هیئت عمومی دیوان عدالت می‌باشد.

نهادهای انقلابی نهادهایی هستند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌موجب مقتضیات دوران بعد از انقلاب و بعضاً به‌ فرمان حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شدند.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری چیست و چه صلاحیتی دارد؟

بخشی از صلاحیت دیوان عدالت رسیدگی در هیئت عمومی است.
بر اساس ماده ۸۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان، اگر شخصی نسبت به آیین‌نامه‌ها، نظامات و مقررات دولتی شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی اعتراض داشته باشد، می‌تواند به دیوان عدالت اداری مراجعه و تقاضای ابطال آن را بنماید.

در رسیدگی شعب دیوان عدالت اداری مثل مراجع دادگستری، شخص مراجعه‌کننده باید ذینفع (دارای نفع) باشد یعنی اگر فرد ادعای تضییع حقوق استخدامی را دارد باید ذینفع یا نماینده قانونی باشد.

اگر فرد به رأی کمیسیون اعتراض دارد باید در آن ذینفع باشد.
اما در دعوی ابطال مصوبات، نظامنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها لازم نیست که فرد ذینفع باشد و هر کس می‌تواند تقاضای ابطال این‌گونه مصوبات را از دیوان عدالت اداری تقاضا کند.

یکی دیگر از صلاحیت‌های هیئت عمومی دیوان عدالت، رسیدگی به موضوع تعارض آرا صادره از شعب دیوان عدالت اداری است و صدور رأی وحدت رویه از وظایف و صلاحیت‌های هیئت عمومی دیوان عدالت است.

ایجاد وحدت رویه در هیئت عمومی دیوان عدالت

ایجاد رویه واحد قضایی در موارد مشابه از وظایف دیگر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری است.
این امر در صورتی اتفاق می‌افتد که آرا مشابهی از دو یا چند شعبه دیوان صادر شود.

اگر ۵ رأی مشابه از ۲ یا چند شعبه دیوان عدالت به شکل قطعی صادرشده باشد امکان صدور رأی ایجاد رویه وجود دارد که در این صورت‌ آرا وحدت رویه و ایجاد رویه برای شعب دیوان عدالت و دستگاه‌های ذی‌ربط لازم‌الاجرا (باید اجرا گردد) است.

در توضیح صلاحیت هیئت عمومی باید گفت که تمامی قوانین وقتی تصویب می‌شوند از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند.
از جهت مغایرت با قانون اساسی یا شرع مورد بررسی قرار می‌گیرند اما در مورد مقررات مادون قانون اعم از بخشنامه ها و…، چنین کنترلی وجود ندارد.

بنابراین قانون‌گذار این امکان را به اکثر مردم جامعه می‌دهد که از جهت ادعای مغایرت با شرع یا قانون آن را در دیوان عدالت مورد شکایت قرار دهند تا در صورت احراز مغایرت با قانون یا شرع ابطال ‌شود.

دلایلی که موجب ابطال آیین‌نامه‌ها، نظامات و مقررات دولتی شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی می‌شود چیست؟

جهاتی که سبب ابطال آیین‌نامه‌ها، نظامات و مقررات دولتی شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی می‌شود شامل:

  1. مغایرت با شرع
  2. مغایرت با قانون
  3. عدم صلاحیت مرجع تصویب‌کننده
  4. تجاوز از حدود اختیار
  5. سوءاستفاده از اختیار
  6. تخلف در اجرای قوانین و مقررات مردم که سبب تضییع حقوق اشخاص می‌شود.

دفتر بهترین وکیل دیوان عدالت اداری
گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته شهرداری و املاک، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده‌های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می‌باشد.

5/5 - (271 امتیاز)

26 دیدگاه

  • باسلام ضمن عرض خسته نباشید خدمت وکلای محترم.
    من شغلم نظامی هست و به علت تخلفات اداری پروندم در داخل سازمان در کمسیون مشورتی مطرح شده وپروندم با پیشنهاد بازخریدی ۱۲ سال خدمت به کمسیون بدوی ارجاع داده شده است و کمسیون بدویم فعلا برگزار نشده است و الان در حال انتظار به خدمت به سر میبرم .
    الان موندم چکار کنم وکیل بگیرم یا صبر کنم نتیجه کمسیون بدوی و تجدید نظر مشخص بشه بعد….
    درمورد هزینه ی وکالت ….
    ممنون از راهنماییتان.

    • سلام درباره هزینه وکالت باید با وکلای ما صحبت بفرمایید.
      البته ممکنه که با جلسه مشاوره هم کارتون قابل انجام باشه و نیازی به حضور وکیل نداشته باشین

    • با سلام بنده کارمند علوم پزشکی تهران هستم از سال 90 در این سازمان مشغول بکار می باشم در سال 93 طی بخشنامه ای دولت از دستگاههای دولتی خواست افرادیکه در سازمانهای مربوطه به صورت قراردادی کار میکنند ولی دارای کارنامه قبولی در آزمون ادواری 1380 تا 1384 می باشند را تبدیل وضعیت داده و پیمانی کند این بخشنامه در سال 1394 در علوم پزشکی اجرا شد البته در بعضی از واحدهای سازمان – و در مهرماه 1397 بدلیل اعتراض تعدادی از پرسنل قراردادی وزارت نیرو توسط دیوان عدالت اداری ابطال گردید بنابراین زمانی که من قبولی خود را به سازمان اعلام کردم با تبدیل وضعیت من موافقت نشد. باید این نکته را اعلام دارم که طبق نظر کارشناسی سازمان استخدامی کشور نیازی به پی گیری کارکنان نبوده چون این سازمان cd از اسامی قبول شدگان با کد ملی آنها در اختیار کلیه دستگاههای دولتی قرارداده تا سازمان مراحل تبدیل وضعیت را انجام دهد باید این نکته را خاطر نشان بشوم که علوم پزشکی تهران هیات امنایی می باشد با توجه به این موضوع آیا می توان شکایتی علیه سازمان در دیوان مبنی بر قصور در انجام وظیفه و پایمال شدن حقم ارائه نمود و یا به طریقی رای از دیوان بر اساس هیات امنایی اداره شدن دستگاه و اینکه می تواند ابطال این بخشنامه راندید بگیرد .اگر نیاز می باشد راهنمایی بفرمایید تا از وکیل مجربی در این زمینه کمک بگیرم .

      • سلام موضوع سوال شما گسترده و تخصصی هست.
        لطفا برای مشاوره دقیق و امکان سنجی از طریق تماس با موسسه نسبت به تعیین وقت مشاوره با وکیل اقدام بفرمایید

  • سلام.بنده کارمند پخش فراوردهای نفتی هستم و براساس گزارش بازرسی پرونده به هیت تحلفات ارجاع شد و توبیخ درج در پرونده برام صادر کردن.ایا امکان ابطال رای توسط دیوان وجود دارد و حق و حقوق بنده که در این مدت تغییر جغرفیایی دادان چه میشود

  • با سلام خدمت شما بنده صاحب یک برند آرایشی هستم و میخواهم محصولاتم در دیجیکالا فروش نشود آیا میتونیم علیه دیجیکالا شکایت کنیم با این مضمون که نمیخوام برندم در دیجیکالا فروش بشود

    • سلام بله امکان شکایت در صورتی که رضایت به فروش نداشته باشین وجود داره ولی قبل از طرح شکایت حتما با وکیل مشاوره بفرمایید

  • سلام. زمان رسیدگی به پرونده دیوان عدالت چقدر هست ؟ من در اداره ای دولتی مشغول به کار بودم بعد از گذشت مدتی، نامه عدم صلاحیت عمومی من اومد که به شدت هم به این کار و حقوق آن احتیاج دارم از طریق دیوان عدالت اداری شکایت کردم و چند ماه هست که میگذره و نتیجه ای نیومده کاری میشه کرد زودتر انجام بشه ؟

    • با سلام. متاسفانه مدت زمان رسیدگی در دیوان عدالت اداری دقیق مشخص نیست و زمان آن قابل پیش بینی نمی باشد.

  • سلام بنده پرستار پیمانی هستم از سال 98 استخدام شده ام. برای حکم من مشکل مالی وجود دارد و بخشی از حقوق من محاسبه نشده است.
    بعضی ها به من گفتند که در حالت پیمانی شکایت نکن چون برای استخدام به مشکل میخوری برای
    آیا چنین حرفی در واقع درست است و باید تا استخدام قطعی حق خود را از دست بدهم و سکوت کنم یا قابل پیگیری در دیوان عدالت وجود دارد ؟؟

    • سلام لطف کنید وقت مشاوره بگیرین و مدارک و مستندات خودتون رو در وقت مشاوره با وکیل ارائه بفرمائید تا پاسخ مقتضی ارائه شود

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر کسی مرتکب تخلف ساختمانی شود، پروندهاش در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و بعد در تجدیدنظر رسیدگی میشود و رأی قطعی آن، قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری خواهد بود.

  • با سلام و وقت بخیر. در یک دانشگاه علوم پزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت، اگر کارمند با ارائه مستندات تحصیلی برای داشتن شغل سازمانی بهتر به دیوان عدالت اداری شکایت کند، و مثلاً دیوان عدالت هم به نفع کارمند حکم صادر کند، آیا دستگاه دولتی می‌تواند همچنان به بهانه نبود شغل سازمانی فاقد تصدی در دستگاه دولتی حکم دیوان عدالت را اجرا نکند؟؟ راه حل چیست؟؟

    • سلام وقت شما بخیر
      قطعاً پست سازمانی مرتبط در آن دستگاه وجود داشته که دیوان عدالت اداری حکم به ورود به شکایت را صادر کرده است، شما میتوانید درخواست استنکاف خود را به دیوان عدالت اداری اعلام کنید. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور دیوان عدالت اداری با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام خدمت جناب دکتر مهری و همکاران

    من هفته گذشته تو فرودگاه بندرعباس جناب دکتر مهری رو زیارت کردم ولی فرصت نشد همه سوالاتم رو بپرسم
    ایشون شماره دفتر رو دادن و هنوز موفق نشدم صحبت کنم
    دوست عزیز من یک مجموعه پمپ بنزین و رستوران در بندرعباس شهرک الهیه دارم که اخیرا شرکت پخش جواز یه مجموعه دیگه رو با کسی داده و این محله کشش نداره
    تحقیق کردم مجوز بدون رعایت قانون صادر شده
    چطور میتونم از طریق دیوان عدالت اداری و وکیل تخصصی جوازشو باطل کنم؟

    • سلام وقت به خیر جناب سام
      شرکت ملی پالایش پخش فراورده های نفتی حتما بر اساس قوانین و مقررات بر اساس نیاز روز شهر اقدام به اعظای مجوز احداث پمپ بنزین و جایگاههای دیگه مثل سی ان جی و … میکنه.
      اگر شما مدعی هستید که اینکار غیر قانونی انجام شده مدارک و مستندات خودتون رو آماده کنید تا در سفر بعدی جناب دکتر مهری به بندرعباس در اولویت مشاوره و اعطای وکالت ایشون قرار بگیرید.
      در صورت صحت ادعای شما حتما امکان اقدام از طریق دیوان عدالت اداری وجود داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *