شعبه ٨ مجتمع شهيد بهشتى تهران

شعبه ٨ مجتمع شهيد بهشتى تهران

شعبه ٨ مجتمع شهيد بهشتى تهران


امروز با موضوع شعبه ٨ مجتمع شهيد بهشتى تهران با شما همراه هستيم.

مجتمع قضایی شهید بهشتی در ضلع شمال غربى ميدان فردوسى، در خيابان عریض و طویل سپهبد قرنی قرار دارد.

مجتمع مذکور یک دادگاه حقوقی است که و به دعاوی حقوقی مربوط به مناطق ۲،۶،۱۱، ۱۲ تهران رسیدگی می‌‌نماید.

دعاوی حقوقی مطروحه در این مجتمع عمدتا داير بر:

الزام به تنظیم سند رسمی، فسخ قرارداد، خلع ید، مطالبه وجه با مبلغ بیش از بیست‌میلیون تومان، الزام به تحویل مبیع، تخلیه اماکن تجاوری و ….است.

نكات مهم مربوط به شعبه ٨ مجتمع قضايى شهيد بهشتى

شعبه ۸ مجتمع قضایی شهید بهشتی کجاست و در چه مواردی صالح رسیدگی است؟

دعاوی اوقاف چه ویژگی ای دارند؟

روند دادرسی در شعبه ۸ مجتمع مذکور به چه صورت است؟

مجتمع مذکور با ۲۷ شعبه به دعاوی حقوقی رسیدگی می‌کند و چند شعبه از این مجتمع به صورت تخصصی فعالیت می‌نمایند که از جمله آن‌‌ها شعبه ۸ می‌باشد که به عنوان شعبه تخصصی به پرونده‌های مربوط به موقوفات و دعاوی که به نفع یا علیه اداره اوقاف طرح می‌شود، رسیدگی می‌نماید.

دعاوی مربوط به اوقاف چه دعاوی هستند؟

وقف یکی از نهاد‌های مقدس در اسلام به شمار می‌رود که به همین دلیل شعب مخصوصی برای رسیدگی به دعاوی وقف ایجاد شده است که شعبه ۸ مجتمع قضایی شهید بهشتی در زمره‌‌ی همین محاکم هستند.

طبق ما‌ده ۵۵ قانون مدنی وقف عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن تسبیل می‌شود.

وقف واقع می‌شود به ایجاب از طرف وقف‌کننده و قبول موقوف علیهم(افرادی که وقف به نفع آن‌ها صورت گرفته است). موقوف علیهم یا محصور هستند مانند وقف بر فرزندان که غیر محصور هستند مانند وقف بر مصالح عامه که در این حالت عمل قبول توسط حاکم انجام می‌شود.

گاهی اوقات به دلیل تعدی و تفریط که در وقف صورت می‌گیرد موضوع در محاکم قضایی مطرح می‌شود و در شعب ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

قانونگذار با استناد به تبصره ۲ ماده ۷ قانون اوقاف، تاکید کرده است که کلیه مباشران موقوفات و اماکن مذهبی اعم از متولی، متصدی، ناظر، امناء و غیره در حکم امین هستند و در صورت تعدی و ‌تفریط ملزم به جبران خسارات خواهند بود و هر گاه عمل آنها مشمول عناوین کیفری باشد به مجازات مقرر نیز محکوم خواهند شد.

همچنین طبق تبصره یک ماده ۷ همین قانون، در مواردی که مطابق قانون مدنی ضم امین می‌شود دادگاه‌ها می‌توانند سازمان اوقاف را هم به عنوان امین تعیین کنند.

روند دعاوی وقفی چگونه طی می‌شود؟

دعاوی وقفی هم مانند سایر دعاوی حقوقی در محاکم مدنی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی امکان طرح دارد و اشخاص می‌توانند با مراجعه به دادسرا و محاکم اختصاصی، طرح دعوا کنند.

بعد از تنظیم دادخواست پرونده در مرحله‌ی رسیدگی قرار می‌گیرد و قاضی با استفاده از مواد مندرج در قوانین مربوطه حکم نهایی را صادر می‌نماید.

در حال حاضر با توجه به قوانین و مقررات موجود و هم‌چنین نظارت سازمان اوقاف و راه‌اندازی سیستم جامع و کامل موقوفات، تا حد زیادی نگرانی‌ها بابت سوء‌‌استفاده از موقوفات برطرف شده است.

مجازات سوء‌استفاده‌کنندگان اعیان موقوفه چیست؟

به موجب قانون مجازات اسلامی تصرف زمین‌ها و املاک وقفی، تصرف عدوانی محسوب می‌شود و چنانچه زمین‌های وقفی به خرید و فروش برسد موضوع جرم فروش مال غیر است و مشمول عنوان کلاهبرداری است و دادگاه متصرفان را به جبران خسارت، خلع ید، حبس و جزای نقدی محکوم می‌کند.

وکیل متخصص در دعاوی وقفی تهران

مشاوره حقوقی شعبه 8 مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران

تهران- گاندی جنوبی- خیابان 14- پلاک14- طبقه4- واحد 9- دفتر وکالت محمدرضا مهری

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر وکیل محمد رضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه مشاوره حقوقی شعبه ٨ مجتمع شهيد بهشتى تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

1/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *