مجازات جرایم رایانه ای

مجازات جرایم رایانه ای

مجازات جرایم رایانه ای


بهترین وکیل در حوزه جرایم رایانه ای در این نوشتار به بررسی مجازات جرایم رایانه ای پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

مجازات جرایم رایانه ای

در مقاله مجازات جرایم رایانه ای با بررسی پیشینه ارتکاب، قانونگذاری در نظام حقوق کیفری دنیا و ایران نسبت به جرایم رایانه ­ای همراهتان هستیم.

اصطلاح ­های محیط سایبر یا محیط مجازی مفهومی است در دوره معاصر از سوی جرم شناسان و حقوقدانان مورد توجه قرار گرفته‌ و همزمان با خلق این محیط جرایمی نیز در آن و با استفاده از آن به وقوع می‌ پیوندد. مبارزه حقوقی با این جرایم مستلزم برداشتن چند گام اساسی همچون جرم ­انگاری رفتار های مجرمانه بود، ایجاد و احراز مسئولیت کیفری عملی است.

امروزه استفاده از وسایل نوین الکترونیک ارتباطی تغییرات گسترده ‌ای در تمام جنبه‌ های زندگی انسان ایجاد نموده است، بدیهی است عرصه حقوق جزاء نیز دچار تغییرات زیادی شده است، مهمترین تأثیری که تکنولوژی بر حقوق جزا گذاشته، ایجاد فرصت‌ های جدید ارتکاب جرم برای بزه کاران و وقوع جرایم مختلفی در محیط سایبری و در نتیجه مجرمین متعددی که اقدام به ارتکاب جرم در محیط مجازی می‌ نمایند، عدم هماهنگی قوانین سنتی و حقوق جزاء با این پدیده‌ ها یعنی عدم جرم انگاری جرایمی که در محیط سایبری به وقوع می ‌پیوندند، عدم ایجاد مسئولیت برای بزه کارانی که از این محیط برای انجام رفتار های بزه کارانه خویش بهره می­ جویند و راه را برای ارتکاب جرایم بسیار زیادی در محیط اینترنت و سایبر را فراهم خواهد نمود و بر این اساس باید اذعان داشت که پیشرفت فن‌ آوری نباید بتواند جلوی پیش­ گیری و مقابله با جرایم را در نظام حقوق کیفری بگیرد، بنابراین مهمترین مسئله ‌ای که در پیش روی نظام ‌های کیفری مختلف وجود دارد، تغییر، اصلاح و وضع­ قوانین و پذیرش تغییرات در راستای مبارزه و مقابله با جرایم مختلفی است که با استفاده از اینترنت و یا در محیط مجازی به وقوع می‌ پیوندند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات جرایم رایانه ای با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

پیشینه جرم رایانه ­ای

بین حقوقدان ­ها نظر بر این است که پیشینه و تاریخچه وقع جرم رایانه­ ای و به ­تبع آن قانونگذاری جرایم رایانه ای به سال 1963 که اولین جرم رایانه ­ای اتفاق افتاد و جرقه توجه و جرم انگاری چنین اعمالی زده شد، باز ­می گردد. شرح ماجرا چنین است که فردی به نام الدن رویس که کارمند امور مالی و حسابداری یک شرکت بود و شرکت محل کار وی یک عمده ‌فروش میوه و سبزی بود. که محصولات متنوعی را از کشاورزان خریداری و با استفاده از تجهیزات خود از قبیل؛ کامیون ‌ها، انبار، بسته ‌بندی و سرویس‌ دهی به گروه ‌های فروشندگان عرضه می ‌کرد. رویس در گمان خود چون، شرکت حق او را پایمال کرده، با تهیه برنامه ‌ای، قسمتی از پول ‌های شرکت را به نفع خودش بر میداشت و انگیزه رویس در این کار انتقام‌ گیری بود. مکانیزم کار به اینگونه بود که به دلیل وضعیت خاص این شغل، قیمت ‌ها در نوسان بود و ارزیابی امور تنها از عهده رایانه بر می­ آید تا کنترل محاسبات این شرکت عظیم را عهده ‌دار شود و تمام امور حسابرسی و ممیزی اسناد و مدارک و صورت ­حساب‌ ها به صورت اطلاعات مضبوط در نوار های الکترونیکی بود. رویس در برنامه ‌ها، دستورالعمل‌ هایی اضافی را گنجانده بود و قیمت کالا ها را با ظرافت خاصی تغییر می ‌داد او در کمتر از 6 سال، بیش از 1 میلیون دلار به‌ دست آورد، ولی راهی برای توقف بازی ­ای که شروع کرده بود نداشت، داوطلبانه خودش را تحویل اداره پلیس داد و به 10 سال زندان محکوم شد. ولی مسئله آنجا بود که هیچ یک از قوانین ایالات متحده عمل وی را پوشش نمی ­داد یعنی سوال این بود که عمل وی کلاهیرداری است؟ عمل وی سرقت است؟ اختلاس است؟ و… تا اینکه تصمیم نظام قضائی ایالات متحده بر این شد تا اقدام به وضع قوانینی که چنین اعمالی که بروز و ظهور شده اند و قابل تطبیق با هیچ یک از عناوین جرایم سنتی نیستند را تحت پوشش تقنینی و قضایی قرار دهد و با تصویب قانون مصوب 1984 و بازنگری شده در سال های 1994 و 1996 در بخش 1030 در ماده 18 ضمن تعریف جرایم رایانه ای، مصادیق آن را نیز بیان می کند.

تاریخچه قانونگذاری جرایم رایانه ­ای در عرصه بین المللی

بعد از ایالات متحده جرقه اصلاح قوانین سنتی و یا تصویب قوانین جدید در ارتباط با جرایم رایانه ای در کشور های اروپائی زده شد و به سبب پراکندگی و تشتت قوانین نیاز برای یکسان­ سازی قوانین احساس شد که مقدمه تشکیل کنوانسیونی تحت عنوان کنوانسیون جرایم رایانه ای در سال 2001 به نام بوداپست از سوی کمیته وزیران اتحادیه اروپا  فراهم شد و علت نام­ گذاری آن نیز به سبب تشکیل این کنوانسیون در شهر بوداپست پایتخت کشور مجارستان بود که پس از امضاء کشور های عضو اتحادیه اروپا که از سال 2004 لازم الاجراء گردید و در سال 2002 پروتکل الحاقی در ارتباط با جرم انگاری جرایم یا رفتار های همراه با نژاد پرستی و نفرت­ انگیزی در سیستم ­های رایانه ­ای تصویب گردید و در سال 2006 این پروتکل لازم الاجراء گردید و کشور های عضو اتحادیه اروپائی که این کنوانسیون، این کنوانسیون را به ­عنوان یک استاندارد برای تنظیم، تدوین و تصویب قوانین و مقررات داخلی خود مورد استفاده قرار دادند و این کنوانسیون به­ عنوان یک عمل جامع و مانع حتی مورد توجه ایالات متحده جهت تغییر قوانین سنتی و تصویب قوانین جدید به عنوان یک الگو استاندارد قرار گرفت و بر فرآیند قانونگذاری این کشور نیز تأثیر گذاشت و علی ­رغم این­ که این کنوانسیون از سوی سازمان ملل تصویب نشده است ولی تبدیل به کنوانسیون مادر گردید و خیلی نقش مهمی برای ارجاع سایر کشور ها در قانونگذاری جرایم رایانه ای داشت، به ­نحوی که قانون جرایم رایانه ای مصوب 1388 ایران نیز از حیث شکل و محتوای از این کنوانسیون بهره برده است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات جرایم رایانه ای با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

تاریخچه جرایم رایانه ­ای در ایران

سیر ترتیبی وضع قوانین حمایتی از هرگونه سوء استفاده از هر ابزار رایانه ­ای و الکترونیکی و بطور کلی واسطه های الکترونیکی را به شرح ذیل می­ توان بیان داشت که عبارتند از؛

  • ‌قانون استفاده از بی ­سیم ­های اختصاصی و غیر حرفه ­ای (آماتور) مصوب 1345 برای اولین بار جرایم رایانه ای البته نه به معنی خود سیستم الکترونیکی کامپیوتر ولی منظور سامانه ­های مخابراتی و ارتباطی بی­ سیم، با هدف جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از تأسیس و راه اندازی ایستگاه ­های رادیوئی و ارتباطی بی ­سیم، ورود ادوات آن ها یا راه اندازی بدون مجوز، بهره ­برداری بدون مجوز از مراجع ذی­ صلاح و حمل نگهداری بدون مجوز وسایل ارتباطی و مخابراتی بی ­سیم مورد جرم انگاری قرار گرفته است.
  • قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزار های رایانه ای مصوب 1379 که در جهت حمایت از کلیه حقوق مادی و معنوی مخترعین و دارندگان امتیاز نرم افزار های رایانه ­ای و در راستار حمایت حقوق مورد حمایت این قانون همراه با مجازات آن را بیان می­ نماید.
  • شاید برای اولین جرایم مرتبط با جرایم رایانه ای در نظام حقوقی ایران به موجب قانون مجازات جرایم نیرو های مسلح مصوب 1382 جرم انگاری شده باشد و جرایمی چون جعل رایانه ­ای، جاسوسی رایانه ­ای، افشاء اطلاعات رایانه­ ای، سرقت رایانه ­ای و شاید جرم تخریب رایانه ­ای اگر توسط نظامیان و در ارتباط مسئولیت وی ارتکاب یابد جرم انگاری شده است.
  • قانون تجارت الکترونیکی مصوب 1382 علی ­رغم اینکه یک قانون حقوقی محسوب می ­شود ولی در مبحث دوم، حفاظت از داده پیام هرگونه نقض حقوق مالکیت فکری حق مولف، یا کپی رایت (حق تکثیر، اجراء تکثیر) و حقوق مرتبط با حق مولف (که حقوق جانبی مالکیت ادبی و هنری) حق اختراع، حق طراحی، حمایت پایگاه داده­ ها، حمایت از حقوق اطلاعات، پدید آورندگان نرم افزار ها و برنامه ­های رایانه ­ای، حمایت از ابزار ها و روش­ های رایانه ­ای و الکترونیکی، علائم و نشان تجاری، نام تجاری، نام دامنه و حمایت از اسرار تجاری، در باب چهارم، جرایم و مجازات­ ها جرایم کلاهبرداری و جعل رایانه ای پرداخته  و مجازات کیفری (حبس و جزای نقدی) در بستر مبادلات الکترونیکی جرم انگاری نموده است.
  • قانون مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز دارند مصوب 1386، که در این قانون جرایم مرتبط با داده محتوا های مستهجن و مبتذل اعم از تولید، توزیع و تکثیر و تهیه کننده یا سرمایه گذار، کارگردان، فیلمبردار، بازیگران نقش های اصلی و حتی دارندگان این آثار و یا کسانی که با سوء استفاده از آثار مبتذل و ستهجن از دیگران خواه به رضایت و خواه به عنف تهیه و آن آثار را ابزاری برای تهدید و آزار فرد برای افشاء و انتشار آثار نمایند را مجرم شناخته و به مجازات ­های مقرر در قانون مذکور محکوم می­ نماید.
  • قانون جرایم رایانه ای مصوب 1388 که به عنوان قانون عام الشمولی عمده جرایم رایانه ­ای را جرم انگاری نموده اعم از جرایمی که داده ­ها و رایانه ­ها و سیستم­ های مخابراتی یا الکترونیکی ابزار ارتکاب جرم باشند یا هدف ارتکاب جرم باشند و یا جرایم رایانه ­ای محض که در اینگونه جرایم داده و رایانه ­ها هم هدف و هم ابزار ارتکاب جرم هستند.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های مجازات جرایم رایانه ای پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی جرایم یارانه ای، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات جرایم رایانه ای با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل مجازات جرایم رایانه ای در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام و وقت بخیر، شخصی از حساب بانکی من سواستفاده کرده و پلیس فتا حساب منو بسته با تماسی که با پلیس فتا داشتم گفتند اتهام شما کلاهبرداری است وقتی از من سواستفاده شده چطور چنین اتهامی وارد میشه؟ ممنون میشم من رو راهنمایی کنید.

    • با سلام و وقت بخیر
      اگر از حساب شما سو استفاده شده باید شکایت کیفری مطرح نمایید تا از مظان اتهام خارج شوید در غیر این‎ صورت به عنوان متهم فعلا حساب شما مسدود خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‎توانید با شماره‎های ذکر شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

  • سلام. چند وقت پیش یکی از دوستام گفت که کارت بانکیت رو بده بهم که یکم پول بریزم، منم که تا حالا تجربه ای نداشتم کارت رو بهش دادم، این اقا رفته با کارت من از یک خانمی از ناکجا آباد کلاهبرداری اینترنتی کرده ، من وقتی فهمیدیم به خانم زنگ زدم پولشو رو هم برگشت دادیم الان که میگیم برو رضایت بده میگه من رضایت نمیدم و شما باید مجازات بشید الان 2تا کارت های من مسدود شده از طرف پلیس فتا دلیجان، من باید چی کار کنم؟ اگه میشه من رو راهنمایی کنید ممنون میشم.

    • با سلام و وقت بخیر
      متاسفانه این‌گونه ترفندها جهت کلاهبرداری رایانه ای مرسوم ومتداول هست وشما باید عدم سونیت خود را ثابت کنید که نقشی دراین کلاهبرداری نداشته‌ایید وهیچ‌گونه علم و اطلاعی از این موضوع نداشتید در غیر این صورت باید پاسخگوی شکایت مطرح شده باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص میتوانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *