روند نگهداری و درمان مجنون مرتکب جرم

روند نگهداری و درمان مجنون مرتکب جرم

روند نگهداری و درمان مجنون مرتکب جرم


امروز با موضوع بررسی روند نگهداری و درمان مجنون مرتکب جرم با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

عدم ادراك و اختيار مجنون، مانع از اين نيست كه قانون‌گذار با وسايل كافي و مناسب از جامعه حمايت كند.

بنابراين اگر مجازات مجنون ممكن نيست اما براي حمايت جامعه از شرارت او، بستري نمودن وی در يك بيمارستان ممكن است و نيز وقتي كه مجازات مجــرم از طریق مجازات‌هاي عادي ممكن نباشــد و دوري از شــرارت او و حمايت اجتماع ضروري باشد، اگر چه مجرم مسئول نيست و مجازات او هم غيرممكن است اما جامعه مي‌تواند وسايلي براي حمايت خود از شرارت مجرم برگزيند مانند اينكه او را در محلي يا بيمارستاني يا مدرســه‌اي تا زمان محدود يا نامحدودي قرار دهند و از آن جا خارج نشــود تا از شــرارت او امنيت حاصل و يا حال او اصلاح شود.

غرض اصلي از اين اقدامات ، حمايت از جامعه و به علاوه گاهي قصد تاديب و اصلاح مجرم است همچنين بنظر نگارنده ی این مقاله نگاهداري بزهكاران مجنون خطرناك، نوعي اقدام دفاع اجتماعي است که این ظرفیت در قانون آیین دادرسی کیفری جدید ایجاد شده با ما همراه باشید تا از نحوه و پیگیری این فرایند آگاه شوید.

طبق آیین نامه اجرایی نحوه نگهداری و درمان مجانین مرتکب جرم تحت چه شرایطی فرد مرتکب جرم مجنون شناخته می‌شود؟

طبق ماده 1 ذکر شده در آیین‌نامه مجنون فردی است که مطابق ماده ۱۴۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در حین ارتکاب جرم دچار اختلال روانی بوده به نحوی که فاقد اراده یا قوه تمییز باشد و در مورد وی قرار موقوفی تعقیب صادر شده، لیکن جنون وی استمرار داشته و نیاز به نگهداری و درمان داشته باشد.

مجنون خطرناک: به مجنونی گفته می‌شود که آزاد بودن وی ممکن است موجب ایجاد آسیب مالی، جانی یا حیثیتی برای خود و یا دیگران شود یا مخل نظم و امنیت عمومی باشد.

مجانین: مجانین به مجنون و یا مجنون خطرناک گفته می‌شود.

نگهداری، درمان و توانبخشی مجنون و یا مجانین مرتکب جرم در صلاحیت چه مراکزی است؟

به استناد ماده 1 آیین‌نامه اجرایی نحوه نگهداری و درمان متهمان مجنون نگهداری و درمان مجانین مرتکب جرم به عهده مرکز یا مراکز نگهداری و توانبخشی می‌باشد که در سازمان بهزیستی به منظور ارائه خدمات توانبخشی پزشکی، روانی، اجتماعی، آموزشی و حرفه ای لازم برای مجنون تأسیس گردیده یا می‌شود.

مرکز یا مراکز درمان و مراقبت: مرکزی تحت نظارت بیمارستان‌های روان‌پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی یا بخشی از بیمارستان‌های مذکور است که به منظور درمان و مراقبت از مجنون خطرناک باید توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأسیس یا اختصاص یابد.

تحت چه شرایطی تعقیب فرد مجنون مرتکب جرم متوقف می‌شود و تحت درمان قرار می‌گیرد؟

به استناد ماده 2 این آیین‌نامه در مورد مجنون خطرناک قرار موقوفی تعقیب زمانی صادر می‌شود که بنا به دستور دادستان، تا پایدار شدن وضعیت روانی در یکی از مراکز درمان و مراقبت تعیین شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تحت درمان قرار گیرد.

و دستور ترخیص از مرکز نگهداری و توانبخشی یا مرکز درمانی در صورتی که به تشخیص مقام قضایی با جلب نظر پزشکی قانونی نیاز به‌بستری شدن مجنون در بیمارستان روان پزشکی نباشد و همچنین در صورت وصول گزارش از بیمارستان مبنی بر عدم ضرورت بستری بودن بیمار برای درمان، جهت ترخیص وی از بیمارستان یا اعزام به مرکز نگهداری و توانبخشی یا مرکز درمان و مراقبت دستور لازم توسط دادستان صادر خواهد شد.

 پذیرش مجنون برای درمان و نگهداری توانبخشی مجنون به عهده چه سازمان‌هایی می‌باشد؟

به استناد ماده۴ این آیین‌نامه مسؤولیت پذیرش مجنون خطرناک برای درمان و مراقبت به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برای نگهداری و توانبخشی مجنون با سازمان بهزیستی خواهد بود.

چنانچه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی در حوزه قضایی استان یا شهرستانی فاقد مرکز نگهداری و توانبخشی یا مرکز مراقبت و درمان از مجانین باشد، دادستان آنان را به مراکز دیگری که بسته به مورد مورد توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سازمان بهزیستی تعیین می‌گردد، اعزام می‌کند.

 ظابطین دادگستری در خصوص مجانین چه مسئولیتی با توجه به شرایط شخص مجنون دارند؟

به استناد ماده۵ این آیین‌نامه اعزام مجانین بسته به مورد به مرکز نگهداری و توانبخشی یا مرکز درمان و مراقبت، در اجرای دستور دادستان، به عهده ضابطان دادگستری است. ضابطان دادگستری مکلفند مراتب تحویل آنان به مراکز مذکور را با تنظیم صورتمجلس برای درج در سابقه قضایی وی به مرجع قضایی رسیدگی‌کننده منعکس و نسخه‌ای از آن را به دادستان ارائه کنند.

 نظارت بر امر نگهداری و توانبخشی و مراقبت و درمان مجانین به عهده چه مرجع قضایی است و درصورت نقض شرایط لازم برای نگهداری به چه نهادی باید اعلام کرد؟

طبق ماده۷ این آیین‌نامه دادستان باید بر امر نگهداری و توانبخشی و مراقبت و درمان مجانین در مرکز نگهداری و توانبخشی یا مرکز درمان و مراقبت به صورت مستمر نظارت نماید و در صورت برخورد با تخلف و موارد کمبود امکانات و نیازهای مراکز یاد شده مراتب را جهت اقدام مقتضی و عنداللزوم انعکاس آن به سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی به دادستان کل کشور اعلام کند.

صدور دستور ترخیص مجانین پس از گذراندن دوره درمانی در صلاحیت چه مرجعی می‌باشد؟

طبق ماده2 و 8 این آیین‌نامه دستور ترخیص از مرکز نگهداری و توانبخشی یا مرکز درمانی در صورتی که به تشخیص مقام قضایی با جلب نظر پزشکی قانونی نیاز به‌بستری شدن مجنون در بیمارستان روان پزشکی نباشد و همچنین در صورت وصول گزارش از بیمارستان مبنی بر عدم ضرورت بستری بودن بیمار برای درمان، جهت ترخیص وی از بیمارستان یا اعزام به مرکز نگهداری و توانبخشی یا مرکز درمان و مراقبت دستور لازم توسط دادستان صادر خواهد شد.

در این آیین‌نامه درصورتی که از قبول مجانینی که ارجاع داده می‌شوند به مراکز مراقبت و نگهداری خودداری شود مجازاتی برای مقام خطا‌کننده در نظر گرفته شده است؟  

به استناد ماده 9 این آیین‌نامه سرپیچی از اجرای دستور دادستان در مورد نگهداری، مراقبت و درمان مجانین مشمول مقررات ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی(چنانچه هر یک از صاحب‌منصبان و مستخدمین و مامورین دولتی و شهرداریها در هر رتبه و مقامی که باشند از مقام خود سوء استفاده ‌نموده و از اجرای اوامر کتبی دولتی یا اجرای قوانین مملکتی و یا اجرای احکام یا اوامر مقامات قضائی یا هر گونه امری که از طرف مقامات قانونی ‌صادر شده باشد جلوگیری نماید به انفصال از خدمات دولتی از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد) می‌باشد.

وکیل مجانین مرتکب جرم

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث مربوط روند نگهداری و درمان مجنون مرتکب جرم یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

21-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *