ترکه، رد و قبول آن

ترکه، رد و قبوترکه، رد و قبول آنل آن

ترکه، رد و قبول آن


امروز با موضوع بررسی ترکه، رد و قبول آن در خدمتتان هستیم.

در مقاله زیر سعی شده به زبانی ساده و فصیح به بررسی این موضوع بپردازیم، با ما همراه باشید.

ترکه چیست؟

ترکه به دارایی شخص فوت شده در زمان مرگ او می گویند، به عبارت ساده تر، دارایی که با فوت مالک یا همان متوفی و به موجب قانون به ورثه می‌رسد را ترکه می گویند. اگر متوفی بدهکار باشد مالکیت ورثه نسبت به ترکه مستقر نمی‌شود مگر پس از پرداخت قرض ها و بدهی ها که به ترکه متوفی تعلق گرفته است.

ترکه، قبول و رد آن

هر یک از وراث حق دارند ترکه را قبول و یا رد کنند. هرگاه بعضی از ورثه ترکه را قبول و بعضی دیگر رد نمایند، ترکه باید تحریر شود و بعد از تحریر هم می‌توانند قبول یا رد نمایند.

تصفیه ترکه چیست؟

تصفیه ترکه به معنی تعیین دین‌ها و حقوقی است که بر عهده متوفی است، پرداخت آن‌ها و خارج کردن مورد وصیت از ماترک می‌باشد. وصی و هر یک از ورثه می‌توانند از دادگاه کتباً تصفیه ترکه را بخواهند، هرگاه بعضی از ورثه ترکه را قبول کرده باشند سایر ورثه نمی‌توانند تصفیه ترکه را بخواهند.
ترکه، رد و قبول آن

مشاوره غیر حضوری با وکیل شرکت ها

قبول ترکه چیست؟ آیا قبول ترکه به معنی قبول ارث است؟

پذیرش ورثه در اداره ی ترکه و تصفیه آن را قبول ترکه می‌نامند. این درصورتی است که ورثه به اختیار خود اداره و تصفیه ترکه را بر عهده بگیرند. به علاوه اگر در ظرف یک ماه از اطلاع از فوت متوفی ترکه را رد نکنند به منزله قبولی ترکه خواهد بود، عنایت فرمایید که قبول ترکه به معنی قبول ارث نمی‌باشد و این دو موضوع با یکدیگر فرق دارند.

انواع قبول ترکه چیست؟

قبول ترکه ممکن است:

  • صریح
  • ضمنی
  • مطابق با صورت تحریر ترکه باشد

قبول صریح ترکه یعنی ورثه به موجب سند رسمی یا عادی قبول خود را به دادگاه اطلاع بدهند.

قبول ضمنی ترکه یعنی عملیاتی در ترکه نمایند که کاشف از قبول ترکه و ادای دیون و قرض ها باشد.

رد ترکه در امور حسبی

در صورتی که ورثه فقط مطابق با صورت تحریر ترکه، ترکه و دین را قبول کنند باید در ظرف مدت یک ماه از تاریخ فوت متوفی این مطلب را به دادگاه اطلاع دهند در این صورت ملزم هستند که دیون و بدهی های متوفی را در حدود صورت ترکه پرداخت کنند.

ترکه، رد و قبول آن

بعد از تحریر ترکه نیز ورثه می توانند در طی مدت یک ماه از تاریخ اطلاع به خاتمه تحریر ترکه، قبول یا رد خود را به دادگاه اعلام کنند و دادگاه می‌تواند بر اساس نیاز، مدت را افزایش دهد.

مشاوره حقوقی افراز یا تقسيم تركه

در صورت تحریر ترکه، وراثی که در مدت مقرر قبولی یا رد خود را به دادگاه اظهار و اعلام نکرده باشند. در حکم کسی است که مطابق صورت تحریر، ترکه را قبول کرده است.

نکته: قیم محجور و امین غایب نمی‌توانند ترکه و دیون را به طور مطلق قبول نمایند ولی می‌توانند مطابق صورت تحریر ترکه قبول کنند.

رد ترکه چیست؟ آیا رد ترکه به منزله عدم پذیرش ارث است؟

خودداری ورثه از اداره و تصفیه ترکه را رد ترکه می نامند. در صورتی که ورثه بخواهند ترکه را رد نمایند باید در طی مهلت یک ماه از تاریخ اطلاع از فوت متوفی، رد ترکه را به دادگاه اطلاع دهند و اطلاع آن در دفتر مخصوص ثبت گردد، رد ترکه نباید معلق و مشروط باشد. رد ترکه به معنی عدم پذیرش و اعتراض از ترکه و ارث نیست.

گروه وکلای تخصصی ملکی

مسئولیت ورثه چیست؟

در صورتی که ورثه ترکه را قبول کنند، هر یک مسئول ادای تمام دیون و بدهی‌ها به نسبت سهم خود خواهند بود مگر اینکه اثبات شود بدهی‌ها متوقف زاید بر ترکه بوده، یا ثابت کنند که پس از فوت متوفی ترکه بدون تقصیر آنها تلف شده و باقیمانده ترکه برای پرداخت دیون کافی نیست که در این صورت نسبت به زائد از ترکه مسئول نخواهند بود و وراثی که در مهلت مقرر و مطابق شرایط قانونی، ترکه را رد کرده‌اند.

اگر تعدادی از ورثه ترکه را قبول و تعدادی نیز رد کنند، چه می‌شود؟

در صورتی که بعضی از ورثه ترکه را قبول کرده و بعضی رد نمایند، وراثی که ترکه را قبول کرده‌اند اقدامات لازم را برای اداره ترکه و پرداخت بدهی‌ها و دین‌ها، حقوق، وصول مطالبات و غیره انجام می‌دهند و چنانچه پس از تصفیه ترکه، چیزی از ترکه باقی بماند، سهم الارث وراثی که ترکه را رد کرده‌اند به آن‌هایی که ترکه را پذیرفتند داده خواهد شد.
ترکه، رد و قبول آن

تصفیه ترکه در صورت درخواست از دادگاه

وصی و هر یک از ورثه می‌توانند از دادگاه کتباً تصفیه ترکه را بخواهند و هرگاه بعضی از ورثه ترکه را قبول کرده باشند سایر ورثه نمی‌توانند تصفیه ترکه را بخواهند. دادگاه بخش پس از درخواست تصفیه تا یک هفته یک یا چند نفر را به سمت مدیر تصفیه معین می‌نماید و آن‌ها تحت نظر دادرس امور تصفیه را انجام می‌دهند. و اگر اداره تصفیه در محل موجود باشد آن را به اداره نامبرده مراجعه می‌نمایند.

وکیل متخصص ورشکستگی

‌اداره تصفیه می‌تواند یک یا چند نفر را به سمت مدیر تصفیه معین نماید که تحت نظر آن‌ها امور تصفیه را انجام دهند. در صورتی که متوفی وصی برای اداره اموال داشته باشد امر تصفیه به وصی واگذار می‌شود. پس از تعیین حقوق و دیون متوفی و پرداخت آن و اخراج مورد وصیت اگر از ترکه چیزی باقی بماند باقیمانده ترکه به ورثه داده می‌شود.
ترکه، رد و قبول آن

در صورت نیاز به وکیل و یا مشاوره حقوقی پیرامون موضوع ترکه، قبول و رد آن، با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس حاصل فرمایید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (دکتر محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی دکتر محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

4.9/5 - (40 امتیاز)

7 دیدگاه

  • سلام آقای وکیل خسته نباشید
    سوالی داشتم ما پدرمون ۲ ماه فوت شدن و هنوز انحصار وراثت انجام ندادیم آیا من میتونم خونه پدریم پلمپ کنم چون برادرم کلی از وسایل های خونه رو برده فروخت

    • سلام وقت شما بخیر
      در ابتدا باید انحصار وراثت انجام شود و بعد از دریافت گواهی حصر وراثت شما میتوانید نسبت به پلمپ ملک ورثهای اقدام فرمایید.

    • سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که ورثه بخواهند ترکه را رد نمایند باید در طی مهلت یک ماه از تاریخ اطلاع از فوت متوفی، رد ترکه را به دادگاه اطلاع دهند و اطلاع آن در دفتر مخصوص ثبت گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *