سرقت کیف پول ارز دیجیتال

سرقت کیف پول ارز دیجیتال

سرقت کیف پول ارز دیجیتال


سرقت کیف پول ارز دیجیتال جرمی است که با گسترش معاملات رمز ارزها شایع گردیده است و عدم رعایت موارد امنیتی، همواره استفاده کنندگان از این نوع کیف پول‌ها را تهدید می‌کند.

همان‌گونه که برای حفظ و نگهداری از پول‌های موجود و فیزیکی از حساب بانکی، کیف پول و… استفاده می‌شود برای حفاظت و نگهداری از ارزهای دیجیتال یا رمز ارزها نیز باید از کیف پول متناسب با آنها استفاده شود.

این نوع کیف پول، هم به صورت نرم افزار و هم به صورت سخت افزار برای نگهداری از رمز ارزها وجود دارد. عدم استفاده از کیف پول های مناسب و متناسب، دارندگان رمز ارزها را با جرایمی همچون سرقت مواجه می نماید.

در گروه وکلای کیفری موسسه حقوقی مهرپارسیان، تیم پژوهشی به بررسی جرم سرقت کیف پول ارز دیجیتال پرداخته است و همچنین آماده ارائه هرگونه خدمات حقوقی در این زمینه به شما مخاطبان گرامی می‌باشد.

جهت تنظیم وقت و دریافت مشاوره با وکلای متخصص در حوزه سرقت کیف پول ارز دیجیتال، با شماره تماس‌های موسسه که در انتهای مقاله درج شده‌اند تماس حاصل نمایید.

سوالات مهمی که در خصوص سرقت کیف پول دیجیتال بررسی می‌شوند:

  1. کیف پول ارز دیجیتال چیست؟
  2. جرایم مرتبط با کیف پول ارز دیجیتال چه می‌باشند؟
  3. سرقت کیف پول ارز دیجیتال چگونه اتفاق می‌افتد؟
  4. شکایت از سرقت کیف پول ارز دیجیتال چگونه است؟
  5. دریافت مشاوره از وکیل متخصص در جرم سرقت کیف پول ارز دیجیتال چه کمکی می‌کند؟

کیف پول ارز دیجیتال

پول علاوه بر ارزش و اعتباری که دارد، دارای یک جسم مادی و خارجی است که قابلیت نگهداری دارد، اما ارز دیجیتال به دلیل اینکه وجود مادی و خارجی ندارد، توسط یکسری اعداد و ارقام الکترونیکی (رمز ارز) اعتبار پیدا می‌کند.

همان‌طور که بیان شد نگهداری رمز ارزها توسط کیف پول‌های دیجیتال (wallet) انجام می‌شود که انواع مختلفی دارند.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

موبایلی: این نوع کیف پول به صورت نرم‌افزار بر روی موبایل نصب می‌شود که قابلیت نگه داری، انتقال و استفاده از رمز ارزها را به صاحبان آنها را می‌دهد.

دسکتاپ: این نوع کیف پول مناسب برای نصب بر روی سیستم کامپیوتر و لپ‌تاپ می‌باشد که استفاده از آنها همچون کیف پول های آنلاین و موبایلی، مستلزم استفاده از نرم افزارهای مربوطه می باشد.

سخت افزاری: دستگاه های سخت افزاری هستند که برای نگهداری رمز ارزها استفاده می‌شوند.

جرایم مرتبط با کیف پول ارز دیجیتال

جرم رفتار غیرمجازی است که در قانون برای آن مجازات یا اقدامات تأمینی و تربیتی در نظر گرفته شده است.
بنابراین هر رفتاری در رابطه با کیف پول ارز دیجیتال که در تعریف ارائه شده بگنجد، جرم محسوب می‌شود و قابلیت پیگیری و مجازات دارد.

جرایمی که ممکن است در رابطه با کیف پول ارز دیجیتال محقق شوند، عبارتند از سرقت، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تحصیل مال از طریق نامشروع، پولشویی و… اشاره نمود.

علاوه بر جرایم گفته شده در رابطه با کیف پول های ارز دیجیتال، استفاده از کیف پول ارز دیجیتال و نگه داری و انتقال، خرید و فروش رمز ارزها دارای آثار حقوقی نیز می‌باشد.

به طور مثال شخصی که دارای کیف پول دیجیتال از نوع سخت‌افزار یا نرم‌افزار می‌باشد و ممکن است مبلغ قابل توجهی رمز ارز (سرمایه) در آن داشته باشد، پس از فوت او به عنوان ماترک (آنچه که از متوفی باقی مانده است) به ورثه او خواهد رسید.

به جز این مورد، از جمله آثار حقوقی دیگری که می‌توان به آنها اشاره نمود، نقل و انتقال و خرید و فروش کیف پول ارز دیجیتال است که ممکن است تبعات حقوقی خاصی در پیش داشته باشد که با مشاوره گرفتن از وکیل متخصص مرتفع خواهند شد.

در ادامه مقاله سرقت کیف پول ارز دیجیتال به بررسی جرم مذکور خواهیم پرداخت.

نحوه سرقت از کیف پول ارز دیجیتال

وکیل متخصص سرقت کیف پول ارز دیجیتال می‌فرماید: با توجه به اینکه ممکن است کیف پول ارز دیجیتال هم به صورت نرم‌افزاری و اصطلاحاً سرد باشد، و یا به صورت سخت‌افزاری (گرم) باشد، بنابراین ممکن است رمز ارزهای موجود در کیف پول ارز دیجیتال سرقت شود و یا اینکه در مورد کیف پول های سخت افزاری، اساساً کیف پول مورد سرقت واقع گردد.

سرقت چیست

عبارت است از ربودن (بردن) مال متعلق به غیر (دیگر) به صورت مخفیانه.

سرقت رایانه‌ای

هركس به طور غيرمجاز داده‎‌‌هاي متعلق به ديگري را بربايد، چنانچه عين داده‌ها در اختيار صاحب آن باشد مرتکب جرم سرقت رایانه‌ای شده است.

برای اینکه جرم سرقت رمز ارزهای موجود در کیف پول ارز دیجیتال واقع شود، می بایست سه رکن قانونی، مادی و معنوی، همزمان وجود داشته باشد. رکن قانونی به این معنی است که رفتار انجام شده توسط مرتکب در قانون جرم محسوب شود.

مواد 267 و 740 قانون مجازات اسلامی، حسب مورد رکن قانونی جرم سرقت کیف پول ارز دیجیتال و رمز ارزهای موجود در آن می‌باشد.
رکن مادی وقتی به وجود می‌آید که مجرم، رفتار مجرمانه‌ای که در قانون پیش‌بینی شده است را انجام دهد.

در سرقت، رکن مادی، ربودن (بردن) مال دیگری می‌باشد و در سرقت رایانه‌ای، رکن مادی، دسترسی غیرمجاز و ربودن اطلاعات و داده‌ها می‌باشد.
برای تحقق رکن معنوی جرم سرقت کیف پول دیجیتال، قصد بردن و ضرر رساندن به شخص دیگری ملاک است.

سرقت کیف پول ارز دیجیتال

با توجه به اینکه دسترسی به رمز ارزها در کیف پول‌، مستلزم داشتن کلیدهای عمومی و خصوصی می باشد، لذا دسترسی هر شخصی غیر از مالک به کلید برای ورود به کیف پول، از طریق غیر قانونی و بدون اذن و اجازه مالک، حسب مورد می تواند سرقت، تحصیل مال از طریق نامشروع و یا حتی کلاهبرداری تلقی شود.

تشخیص ارکان تشکیل دهنده جرم سرقت رمز ارزها از کیف پول، امری تخصصی و مستلزم انجام تحقیقات فنی در این خصوص می باشد و چنانچه ادله و مستندات مربوطه به صورت فنی و تخصصی مورد بررسی قرار نگیرد، ممکن است کشف جرم و تعقیب کیفری مرتکب جرم با چالش های جدی مواجه شود.

بنابراین برای طرح شکایت در این خصوص، توصیه می شود که با وکیل متخصص در حوزه سرقت رمز ارز از کیف پول موبایلی، آنلاین، دسکتاپ و یا از کیف پول سخت افزاری و یا سرقت کیف پول ارز دیجیتال، مشاوره نمایید.

چنانچه شخصی سخت‌افزار کیف پول متعلق به شخص دیگری را سرقت کند، مرتکب جرم سرقت کیف پول دیجیتال شده است، در این حالت چنانچه سارق به کلید عمومی و خصوصی جهت ورود به کیف پول دسترسی نیابد، امکان انتقال رمز ارزها را به آدرس مورد نظر خود نخواهد داشت.

نحوه شکایت از سرقت کیف پول ارز دیجیتال

سرقت کیف پول و یا سرقت رمز ارزهای موجود در آن، ناشی از شگردهای مختلفی می باشد که می تواند نوع جرم را از سرقت به عناوین مجرمانه دیگری تغییر دهد. انتخاب عنوان صحیح جرم با راهنمایی وکیل متخصص صورت می گیرد و البته تعیین نوع جرم، پس از اثبات موضوع، توسط دادگاه انجام می پذیرد.

برای طرح شکایت باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمود و پس از ثبت شکایت و ارائه دلایل، شکایت به دادسرا مربوطه ارسال خواهد شد. وکلای دادگستری از طریق حساب کاربری خود و حتی بدون نیاز به مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، می توانند نسبت به ارسال شکواییه به دادسرای مربوطه اقدام نمایند.

برای آگاهی از روند و پروسه پرونده با فعال سازی سامانه ثنا می‌توان از روند پرونده مطلع شد.

در دادسرا، بازپرس پس از انجام تحقیقات مقدماتی لازم، چنانچه تشخیص دهد که جرم واقع شده است، پرونده را با صدور قرار جلب به دادرسی نزد دادستان ارسال می نماید و چنانچه داستان و یا دادیار اظهارنظر، با عقیده بازپرس بر مجرمیت موافق باشد، پرونده با صدور کیفرخواست (تقاضای مجازات از سوی دادسرا) به دادگاه کیفری که صلاحیت رسیدگی به جرم را دارد، ارسال می گردد.

دادگاه کیفری پس از رسیدگی به موضوع، در صورت عقیده بر بی گناهی، طبق اصل 37 قانون اساسی، اقدام به صدور حکم برائت می نماید و چنانچه جرم ارتکابی را احراز نماید، اقدام به صدور حکم بر محکومیت متهم خواهد نمود.

دریافت مشاوره از وکیل متخصص در جرم سرقت رمز ارز از کیف پول دیجیتال چه کمکی می‌کند

هر جرم با توجه به شیوه ارتکاب و ارکان آن دارای عنوان مجرمانه و مستند قانونی خاصی می‌باشد، بنابراین با توجه به این که دلایل و مدارک جهت اثبات وقوع جرم و انتساب جرم به شخص مرتکب، می بایست به صورت قانونی به مرجع رسیدگی ارائه شود، لذا مشاوره گرفتن از وکیل توصیه می‌شود.

چنانچه به فردی اتهام سرقت رمز ارز از کیف پول ارز دیجیتال زده شود، مشاوره گرفتن از وکیل می تواند موجب تبرئه وی از اتهام سرقت گردد یا در صورت اثبات جرم، بهره گیری از خدمات وکیل می‌تواند موجب تخفیف و یا کاهش مجازات، تعلیق آن و یا حتی تبدیل مجازات شود.

به همین منظور موسسه حقوقی مهرپارسیان با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری، دکتر محمدرضا مهری، که دارای وکلای متخصص و متبحر در زمینه سرقت کیف پول ارز دیجیتال می‌باشد، به شما مخاطبان گرامی معرفی می‌گردد.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

4.6/5 - (29 امتیاز)

7 دیدگاه

  • سلام جناب سوالی داشتم
    من دیروز تو فرودگاه کیف پولم رو که حاوی چند دوج کوین بود ازم دزدیدن من کجا باید مراجعه کنم آیا شما میتونید برام شکایت مطرح کنید من برای یک معامله عازم دوحه بودم والان نمیتونم خودم اینجا شکایت کنم

    • سلام وقت شما بخیر
      برای طرح شکایت باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمود و پس از ثبت شکایت و ارائه دلایل، شکایت به دادسرا مربوطه ارسال خواهد شد. وکلای دادگستری از طریق حساب کاربری خود و حتی بدون نیاز به مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، می توانند نسبت به ارسال شکواییه به دادسرای مربوطه اقدام نمایند. شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو تایم مشاوره با وکیل متخصص این امر با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱ تماس حاصل فرمایید.

  • با سلام.وقت بخیر .یکی از آشنایان نزدیک که به عنوان مهمان به خانه ما آمدن و با همکاری پدرشون کل کیف پول سخت افزاری منو که رمز واطلاعات دست پدرشون بود خودشون برام راه اندازی کرده بودن در چند روز متوالی خالی کردن حدود 30هزار دلار
    میتونم زنگ بزنم مشاوره بگیرم متن شکایت برام تنظیم کنید .چون اصفهان هستم

    • لام وقت به خیر بله با شماره های موسسه تماس بگیرید وقت مشاوره آنلاین با وکیل براتون تعیین میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *