شکایت از کارمند


ممکن است به دلیل بد رفتاری یا تخلفات صورت گرفته از سوی کارمندان دولت درصدد شکایت از کارمند دولت باشید؛ باید بدانید در چه مرجعی خواسته خود را مطرح کنید.

چرا که بنا به تخلف صورت گرفته مرجع شکایت از کارمند متفاوت است؛ به طور مثال اگر کارمند دولت برخلاف مقررات اعمال نفوذ کرده باشد؛ مرتکب جرم شده و باید در دادگاه کیفری شکایت کرد.

اما اگر تخلف نموده باشد؛ می‌توان از طریق اداره‌ای که کارمند در آنجا مشغول به کار است؛ اقدام نمود.

یکی از راه‌های ختم قرارداد استخدام را استعفا شناخته است اما با آداب مشخص شده در قانون.

برای آنکه بتوانید به صورت قانونی با کارفرمای خود خداحافظی کنید باید ابتدا متن استعفای خود را به صورت مکتوب به ایشان تقدیم کنید.

پس از آن موظف هستید به مدت یک ماه در سازمان بمانید و نیروی جایگزین خود را آموزش دهید؛ مگر اینکه کارفرما با خروج شما در لحظه استعفا مشکلی داشته باشد.

فراموش نکنید که پس از استعفا، کارفرما باید حق و حقوق شما را پرداخت کند و چنانچه تضمینی نزد ایشان دارید به شما مسترد نماید.

یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی که پس از امضای قرارداد استخدام کارمند شاهد آن هستیم، نارضایتی تدریجی کارمندان است.

معمولا زمانی که افراد به دلیل مسائل مختلف از کار خود احساس رضایت نداشته باشند دو نتیجه حاصل می‌شود:

کارمند ناراضی مجموعه شما را ترک می‌کند؛ با وجود عوامل ناخوشایند کارمند شما همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

البته این مورد می‌تواند بسیار خطرساز باشد؛ چراکه نارضایتی مانند یک بیماری واگیردار به سایر قسمت‌های سازمان هم سرایت کرده و کارمندان بیشتری را درگیر می‌کند.

بنابراین بهترین اقدام در چنین شرایطی می‌تواند بررسی شرایط موجود و یافتن راه حل مناسب باشد؛ در غیر اینصورت، سازمان شما در اندک زمانی تبدیل به یک کسب‌وکار بیمار خواهد شد که جز دردسر عایدی برای شما نخواهد داشت.

مهم‌ترین عواملی که سبب نارضایتی کارمندان را فراهم می‌کند:

درآمد ناکافی

از مهم‌ترین عواملی که افراد را به سمت مشاغل مختلف سوق می‌دهد کسب درآمد است.

زمانی‌که افراد احساس رضایت از میزان حقوق دریافتی خود نداشته باشند کارآیی کافی هم نخواهند داشت.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و فراهم شدن شرایط مناسب آگاهی، امکان مقایسه برای همه فراهم شده است. زمانی که افراد شرایط خود را با دیگر کارمندان با شرایط یکسان مقایسه می‌کنند، در صورت مشاهده عدم وجود شباهت، بذر نارضایتی در درونشان ریشه کرده و موجبات نارضایتی آن‌ها را فراهم می‌آورد.

عدم امکان پیشرفت شغلی

زمانی که کارمند احساس کند در یک موقعیت شغلی گیر افتاده و امکان ترقی و رشد برای او فراهم نیست قاعدتا نسبت به آن کار دلسرد می‌شود.

به همین دلیل در بسیاری از شرکت‌های بزرگ و سازمان یافته در زمان مذاکرات اولیه استخدام و امضای نمونه قرارداد استخدام کارمند، مسیر شغلی او ترسیم می‌گردد و کارمند می‌تواند حدس بزند چند سال آینده به شرط کارکرد موفق در کجای سازمان قرار خواهد داشت.

در ادامه مقاله شکایت از کارمند به بررسی سایر عواملی که موجب استعفا کارمند می‌گردد؛ خواهیم پرداخت.

عدم اشتیاق به کار محول شده

هیچ فردی در انجام کاری که مورد علاقه او نیست کارآیی مورد انتظار را نخواهد داشت؛ گاهی باورهای غلط افراد و رویاپردازی درخصوص یک شغل باعث می‌شود تا تصویر اشتباهی از موقعیت در ذهن ما نقش ببندد و زمانی که با واقعیت روبه‌رو می‌شویم کاملا بی‌انگیزه شویم.

حضور مدیران ناکارآمد

همه کارمندان مشتاق هستند تا در معیت (کنار) یک مدیر همه فن حریف مسیر شغلی خود را طی کنند؛ اما زمانی که مدیر یک واحد از توانمندی‌های لازم برخوردار نباشد و یا حتی فراتر از این موارد اخلاق حرفه‌ای نداشته باشد ناخودآگاه این احساس برای کارمندان به وجود می‌آید که مدیر مربوطه توانایی و استحقاق کافی برای راهبری ایشان را ندارد در حالی‌که در موقعیت شغلی بالاتری از آن‌ها قرار گرفته است.

عدم پاسخگویی سازمان در مقابل انتقادات

زمانی که امید به اصلاح یک فرد یا عملکرد سازمان از بین برود طبیعتا سطح نارضایتی هم افزایش می‌یابد.

در هر سیستمی افراد توقع دارند تا توسط مدیر شنیده شوند و راه حلی برای مشکلات‌شان تدبیر شود؛ اگر شما به عنوان یک مدیر نتوانید یک رویه منسجم و موفق برای انتقادات و پیشنهادات در سازمان خود داشته باشید طبیعتاً امید به بهبود در مجموعه شما تنها یک رویایی دست نیافتنی است.

یکی از مواردی که می‌تواند سطح رضایت کارمندان را بهبود ببخشد تنظیم و امضای یک قرارداد صحیح و اصولی است.

در هر استخدامی قرار نیست رابطه همکاری تا پایان زمان بازنشستگی افراد به طول بیانجامد؛ دلایل زیادی وجود دارد که طرفین یک نمونه قرارداد استخدام کارمند را مجاب به ترک همکاری می‌کند.

این دلایل ممکن است منتسب به کارمند باشد یا کارفرما؛ اما هرچه هست باید نحوه خروج افراد از یک سازمان در رابطه همکاری پیش‌بینی شود؛ در این نوشتار سعی داریم به بررسی نحوه خروج و امکان آن در قراردادهای استخدام کارمند بپردازیم.

اخراج از کار توسط کارفرما

خاتمه همکاری به دو صورت انجام می‌پذیرد که اگر این خاتمه از سوی کارفرما پیشنهاد شود درواقع رنگ اخراج به خود می‌گیرد.

زمانی که به هر دلیلی کارفرما از روند کاری و عملکرد کارمند خود ناراضی باشد تصمیم به اخراج یکی از نتایج آن خواهد بود. عملی که امروزه با نام تعدیل نیرو هم شاهد آن هستیم.

در دید عوام اخراج در دو حالت اتفاق می‌افتد:

  • زمانی‌که پس از خاتمه قرارداد استخدام، کارفرما اقدام به تمدید آن نمی‌کند.
  • زمانی‌که با وجود مهلت قرارداد و فرا نرسیدن تاریخ سررسید، کارفرما به همکاری متقابل خاتمه می‌دهد.

در حالت اول یک امر بدیهی و البته قانونی اتفاق افتاده است؛ هر کارفرما یا کارمندی حق دارد پس از پایان مدت قرارداد، آن را تمدید نکند.

در این حالت کارفرما موظف است تمامی حقوق کارمند را که شامل حق سنوات، عیدی یا حقوق پرداخت نشده می‌گردد، به ایشان پرداخت نماید.

اما حالت دوم اتفاقی کاملا خلاف قانون است؛ از آنجایی که امروزه قالب قراردادهای استخدامی اغلب به شکل استخدام موقت است، هیچ‌کدام از طرفین حق فسخ آن را در تاریخ اعتبار قرارداد ندارند.

پس اگر کارفرمایی در این شرایط اقدام به اخراج کارمندی کند کار خلاف قانون انجام داده و کارمند می‌تواند با مراجعه به اداره کار مربوطه نامه بازگشت به کار خود را گرفته و مجدد در همان سازمان تا پایان مدت اعتبار قرارداد فعالیت کند.

مگر اینکه خود شخصا مایل به خروج از سازمان باشد که در این حالت طبق توافق میان طرفین و پس از تسویه حساب با کارمند، رابطه همکاری خاتمه می‌یابد.

خروج با میل کارمند یا استعفا!

در بسیاری موارد شاهد استعفای کارمندان در یک سازمان هستیم؛ همانطور که در بالا اشاره شد فسخ در قراردادهای استخدام موقت جایگاهی ندارد؛ بنابراین کارمند نمی‌تواند به یکباره تصمیم به ترک همکاری بگیرد و در صورت چنین تصمیمی به موجب قانون کار سه فرض برای وی محرز است که عبارتند از: استعفا، ترک شغل و غیبت.

چنانچه در خصوص موضوع شکایت از کارمند، نیازمند مشورت گرفتن از وکیل پایه یک دادگستری هستید؛ ما موسسه حقوقی مهر پارسیان، با دارا بودن وکلای متخصص در امور استخدامی و دیوان عدالت اداری را به شما مخاطبان گرامی معرفی می‌کنیم.

جهت تنظیم وقت و دریافت مشاوره با شماره‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان، تماس بگیرید.

خدمات موسسه حقوقی مهر پارسیان با بیش از ده سال سابقه کار وکالت:

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.

مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی دادسرا و دادگاه کارکنان دولت

عضویت شهروندان در بزرگترین جامعه حقوقی آنلاین کشور و برخورداری از تخفیف مشاوره و حق الوکاله.

امکان عضویت وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی جهت معرفی به جامعه پس از تایید هیات مدیره.

قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.

خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.

خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.

معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.

بهترین وکیل کیفری تهران

بهترین وکیل ملکی تهران

بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران

بهترین وکیل خانواده تهران

بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر

بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور

بهترین وکیل فرجام خواهی

استعفا از کار چیست؟

استعفا یکی از مواردی است که براساس آن قرارداد کار خاتمه می‌یابد و هرگاه کارپذیر با رعایت شرایط قانونی اقدام به انحلال یکجانبه قرارداد کار با کارفرما نماید، استعفا از کار محقق می‌شود.

آیا در صورت استعفا، حقوق و مزایا به فرد تعلق می‌گیرد؟

چنانچه استعفا به صورت قانونی صورت گرفته باشد؛ فرد استعفادهنده از کلیه حقوق مالی خود مانند سنوات، عیدی، مرخصی و… برخوردار خواهد شد.

 

 

 

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663628

021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی جرایم کارمندان دولت

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص جرایم کارکنان دولت

شکایت از کارمند

09120067664

09120067665

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل تخصصی پرونده کارکنان دولت تهران

5/5 - (27 امتیاز)

دعاوی اداره کارمقالات کیفری

برای شکایت از کارمند دولتچگونگی شکایت از کارمند بانکسامانه شکایت از کارمندان دولتشکایت از کارمندشکایت از کارمند آموزش و پرورششکایت از کارمند ادارهشکایت از کارمند اداره برقشکایت از کارمند اداره پستشکایت از کارمند اداره ثبتشکایت از کارمند اداره کارشکایت از کارمند بانکشکایت از کارمند بانک پارسیانشکایت از کارمند بانک تجارتشکایت از کارمند بانک رفاهشکایت از کارمند بانک سپهشکایت از کارمند بانک شهرشکایت از کارمند بانک صادراتشکایت از کارمند بانک قوامینشکایت از کارمند بانک کشاورزیشکایت از کارمند بانک مسکنشکایت از کارمند بانک ملتشکایت از کارمند بانک ملیشکایت از کارمند بیمه تامین اجتماعیشکایت از کارمند پستشکایت از کارمند پست بانکشکایت از کارمند تعزیراتشکایت از کارمند ثبتشکایت از کارمند ثبت احوالشکایت از کارمند جهاد کشاورزیشکایت از کارمند خاطیشکایت از کارمند دادگاهشکایت از کارمند داراییشکایت از کارمند دانشگاهشکایت از کارمند دولتشکایت از کارمند دولتیشکایت از کارمند زندانشکایت از کارمند شهرداریشکایت از کارمند شورای حل اختلافشکایت از کارمند قوه قضاییهشکایت از کارمند کمیته امدادشکایت از کارمند مالیاتشکایت از کارمند مالیاتیشکایت از کارمند متخلفشکایت از کارمند مخابراتشکایت از کارمند منابع طبیعیشکایت از کارمند نیروی انتظامیشکایت از کارمندان آموزش و پرورششکایت از کارمندان اداره ثبتشکایت از کارمندان اداره کارشکایت از کارمندان بانکشکایت از کارمندان بانک سپهشکایت از کارمندان بانک صادراتشکایت از کارمندان بانک کشاورزیشکایت از کارمندان بانک ملتشکایت از کارمندان بانک ملیشکایت از کارمندان بنیاد شهیدشکایت از کارمندان دادگستریشکایت از کارمندان دانشگاه آزادشکایت از کارمندان دولتشکایت از کارمندان دولتیشکایت از کارمندان سپاهشکایت از کارمندان شهرداریشکایت از کارمندان شورای حل اختلافشکایت از کارمندان قوه قضاییهشکایت از کارمندان کمیته امدادشکایت از کارمندان وزارت اطلاعاتشکایت کارمند از ادارات دولتیشکایت کارمند از ارباب رجوعشکایت کارمند از رئیسشکایت کارمند از رئیس ادارهشکایت کارمند از سردفترشکایت کارمند از کارفرماشکایت کارمند از مدیرشکایت کارمند از همکارشکایت کارمندان از مدیرانشماره شکایت از کارمند بانک ملیطریقه شکایت از کارمند بانکمتن شکایت از کارمند خاطیمتن شکایت از کارمندان دولتمراحل شکایت کارمند از کارفرمامرجع شکایت از کارمندان دولتنامه شکایت از کارمندنحوه شکایت از کارمند اداره کارنحوه شکایت از کارمند بانکنحوه شکایت از کارمند بانک ملینحوه شکایت از کارمند دادگسترینحوه شکایت از کارمند دولتنحوه شکایت از کارمندان ثبت اسنادنحوه شکایت از کارمندان دولتنحوه شکایت از کارمندان شهردارینحوه شکایت از کارمندان شورای حل اختلافنحوه شکایت از یک کارمندنحوه شکایت کارمندان دولت به دیوان عدالت ادارینمونه شکایت از کارمند دولتنمونه شکایت از کارمند شهردارینمونه شکایت از کارمندان دولتنمونه شکایت کارمند از ارباب رجوعنمونه نامه شکایت از کارمندنمونه نامه شکایت از کارمند بانک

4 دیدگاه

  • سلام من یکی از دوستانمون کارمند اداره ثبت و من به یه بنده خدایی که کارش اونجا گیر بود ایشون رو معرفی کردم که کارش راه بیفته، حالا از اون کارمند اداره ثبت شکایت کردن و گرفتنش و به اون بنده خدایی که من معرفی کردم هم ابلاغیه اومده، میخواستم بدونم ممکن هست که پای منم گیر باشه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      توضیحات شما کامل و مشخص نیست اما به طور کلی واسطه بین راشی و مرتشی (رشوه دهنده و رشوه گیرنده) ممکن است به عنوان واسطه مجازات شود. بهتر است با وکیل متخصص در امور کیفری مشورت نمایید. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام جناب وکیل من کارمند یک شرکت در حوزه تاسیسات اب و فاضلاب بودم و تیرماه امسال به خاطر شرایط جسمی که نیاز به جراحی داشتم استعفا دادم و مدیریت این استعفا رو پذیرفت من میخواستم بدونم آیا حقوق مزایام رو میتونم دریافت کنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، چنانچه استعفا به صورت قانونی صورت گرفته باشد؛ فرد استعفا دهنده از کلیه حقوق مالی خود مانند سنوات، عیدی، مرخصی و غیره برخوردار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *