پرداخت خسارت از صندوق تامین خسارتهای بدنی

پرداخت خسارت از صندوق تامین خسارتهای بدنی

پرداخت خسارت از صندوق تامین خسارتهای بدنی


پرداخت خسارت از صندوق تامین خسارتهای بدنی

اصل موجود در نظم روابط اجتماعی ایجاب می‌نماید که اشخاص در رابطه با همدیگر در زمینه امور مالی مسئولیت پذیر باشند و از انجام آن در قبال یکدیگر شانه خالی نکنند.

جنبه دیگری از وجود مسئولیت مالی افراد در مقابل یکدیگر، زمانی است که ناشی از ورود ضرر و زیان به نحو خارج از قرارداد و به صورت ضمان (مسئولیت) و در صورت اتلاف عمدی یا غیرعمدی به شخص دیگری باشد که این ایراد ضرر و زیان باید به نحوی جبران گردد.

همچنین اصل و قاعده هرکس که مال دیگری را تلف نماید، ضمان (مسئولیت) به عهده اوست و همچنین قاعده لاضرار همگی مبنی بر جبران خسارت توسط زیان زننده می‌باشد.

با توجه به شیوع خسارت و ضرر و زیان از طریق سوانح و حوادث رانندگی و افزایش میزان فوت و جرح و آسیب و خسارت‌های مالی، شخص مقصر در تصادفات رانندگی خود مسبب و عهده دار جبران خسارات خواهد بود، در نتیجه متعهد به آن می‌باشد.

با این اوصاف ممکن است که در بعضی موارد میزان خسارات وارده به رانندگان و سرنشینان در حادثه و تصادفات رانندگی فقط منجر به خسارات مالی نگردد و همچنین منجر به ضرب و جرح سایر شرنشینان و یا فوت آنها گردد که با احتساب دیه، میزان خسارات و ذمه (عهده) مالی راننده مقصر بسیار افزایش می‌یابد.

بدین جهت در قانون نهادی به عنوان بیمه و قرارداد بیمه اجباری شخص ثالث در حوادث رانندگی وجود دارد که در آن متعهد به جبران خسارات جانی و مالی خواهد بود که مسبب و مقصر آن شخص راننده بوده است.

بنابراین در بیمه اجباری شخص ثالث، شخص راننده که بیمه گذار می‌باشد، مبلغ بیمه را به بیمه گر (شرکت بیمه) پرداخت می‌کند تا ضامن پرداخت خسارت احتمالی آن قرار بگیرد.

نهاد دیگری که مانند بیمه در صورت حوادث رانندگی و ورود خسارات مالی و جراحات جانی مکلف به پرداخت خسارات می‌باشد، صندوق تامین خسارتهای بدنی و مالی است.

در این مقاله به مطالبی در خصوص صندوق تأمین خسارتهای بدنی و مالی و شرایط آن و موارد پرداخت که توسط موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تهیه و در وب سایت گروه وکلای مهر پارسیان منتشر می‌گردد، پرداخته می‌شود.

 سوالات مرتبط با پرداخت خسارت از صندوق تامین خسارتهای بدنی

  • موضوع عملکرد صندوق تأمین خسارتهای بدنی چیست و در چه مواردی مکلف به پرداخت است؟
  • میزان و سقف پرداخت خسارت از صندوق تامین خسارتهای بدنی چقدر است؟
  • پس از پرداخت خسارت از صندوق تامین خسارتهای بدنی، صندوق برای دریافت وجه در چه مواردی مراجعه می‌کند؟
  • صندوق تامین خسارتهای بدنی، در چه مواردی حق مراجعه به استرداد مبالغ پرداخت شده را ندارد؟
  • در چه مواردی صندوق تامین خسارتهای بدنی متعهد به پرداخت خسارت بدنی نخواهد بود؟
  • مرجع حل اختلاف بین صندوق تامین خسارت بدنی و بیمه چیست؟

 عملکرد و فعالیت صندوق تامین خسارت بدنی

صندوق تامین خسارتهای بدنی، یک شخصیت و نهاد مستقل عمومی غیردولتی است که بر اساس اساسنامه و مقررات خود اداره می شود.

صندوق تامین خسارت بدنی، دارای ارکانی از جمله مجمع عمومی، هیات نظارت، مدیر صندوق و حسابرس می‌باشد که در واقع عملکرد و تکلیف صندوق، حمایت از زیان‌دیدگان حوادث ناشی از وسایل نقلیه، خسارت‌های بدنی وارد به اشخاص ثالث می باشد که به علت فقدان یا انقضای بیمه‌نامه، بطلان قرارداد بیمه، شناخته ‌نشدن وسیله نقلیه مسبب حادثه، کسری پوشش بیمه‌نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه یا تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی بیمه‌گر، قابل پرداخت نباشد، یا به ‌طور کلی عهده دار پرداخت خسارت‌های بدنی خارج از تعهدات قانونی بیمه‌گر است.

میزان و سقف پرداخت خسارت از صندوق تأمین خسارتهای بدنی

با توجه به تعهدی که سازمان مربوطه در پرداخت خسارت بدنی اشخاص ثالث و همچنین زیان دیدگان در حوادث و سوانح رانندگی دارد، شرایط و موارد و میزان تعهدات صندوق تامین خسارتهای بدنی به شرح ذیل است:

حداقل مبلغ و میزان و سقف پرداخت مندرج در تعهدات صندوق در بخش خسارت ‌بدنی معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام است.

همچنین حداقل مبلغ بیمه‌ موضوع این قانون در بخش خسارت مالی معادل دو و نیم درصد تعهدات بدنی است.

در صورتی ‌که در یک حادثه، مسئول آن به پرداخت بیش از یک دیه به هر یک از زیان‌دیدگان محکوم شود، بیمه‌گر مکلف به پرداخت کل خسارات بدنی است، اعم از اینکه مبلغ مازاد بر دیه، کمتر از یک دیه کامل یا بیشتر از آن باشد.

صندوق تأمین، مکلف است که در پرداخت خسارت، بدون در نظر گرفتن جنسیت و دین زیان دیدگان و اشخاص ثالث در حوادث و سوانح رانندگی، موضوع را ایفا (اجرا) نماید.

صندوق مکلف است، خسارت بدنی تعلق‌گرفته به شخص ثالث را به قیمت یوم‌الادا (روز پرداخت) پرداخت کند.

 رجوع صندوق تأمین پس از پرداخت خسارت به جهت بازپس گیری مبلغ

اگر چه صندوق متعهد به پرداخت خسارت به اشخاص ثالث و زیان دیده می باشد ولی به لحاظ قانونی هم می‌تواند بعد از پرداخت خسارت به زیاندیده به قائم‌مقامی از وی به جهت بازپس گیری و استرداد مبالغ پرداخت شده در موارد ذیل اقدام نماید:

در صورتی‌که پرداخت خسارت به سبب نداشتن، انقضاء یا بطلان بیمه‌نامه باشد به مسبب حادثه رجوع می‌کند.

در صورتی ‌که پرداخت خسارت به سبب تعلیق یا لغو پروانه یا توقف یا ورشکستگی بیمه‌گر باشد به بیمه‌گر و مدیران آن رجوع می‌کند.

در صورتی که پرداخت خسارت به سبب شناخته‌ نشدن وسیله نقلیه مسبب (باعث) حادثه باشد، پس از شناخته شدن آن حسب مورد به مسبب حادثه یا بیمه‌گر وی رجوع می‌کند.

در صورتی‌که پرداخت خسارت به سبب خارج از ظرفیت بودن سرنشینان داخل وسیله نقلیه مسبب حادثه باشد به مسبب حادثه رجوع می‌کند.

ضمن اینکه صندوق تامین خسارتهای بدنی، برای رجوع به مبالغ پرداخت شده، سند مالی صندوق که به منزله‌ی میزان تعهد طرف مقابل است، در حکم اسناد عادی لازم الاجرا است و می‌تواند از طریق اجرای ثبتی آن را وصول نماید.

عدم امکان مراجعه صندوق به استرداد مبالغ

در موارد ذیل صندوق تامین خسارتهای بدنی حق رجوع و استرداد مبالغ پرداخت شده از مسبب (شخصی که باعث وقوع حادثه شده است) حادثه را ندارد:

در موارد جبران کسری پوشش بیمه‌نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه

تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی بیمه گر

در مواردی که زیان‌دیدگان خارج از وسیله نقلیه بیش از سقف تعهدات بیمه‌گر (زیان‌دیدگان داخل وسیله نقلیه مسبب حادثه، برخلاف قاعده‌ی برابر حاصل‌ضرب ظرفیت مجاز وسیله نقلیه در سقف تعهدات بدنی بیمه‌نامه) باشند.

در مواردی که صندوق به موجب قانون معادل دیه مرد مسلمان را به زیاندیده یا قایم‌مقام قانونی وی به جهت بازپرداخت مابه‌التفاوت دیه شرعی با دیه مرد مسلمان پرداخت نماید.

 موارد عدم تعهد به پرداخت خسارت از صندوق تامین خسارتهای بدنی

در موارد ذیل صندوق هیچ گونه تکلیفی به پرداخت خسارت بدنی ندارد:

خسارت وارده به وسیله نقلیه مسبب حادثه و محمولات آن

خسارت مستقیم و یا غیرمستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیواکتیو

جریمه یا جزای نقدی

اثبات قصد زیاندیده در ایراد صدمه به خود مانند خودکشی، اسقاط جنین و نظایر آن و نیز اثبات هر نوع خدعه و تبانی نزد مراجع قضایی

 مرجع رسیدگی به اختلافات بین صندوق و شرکتهای بیمه در پرداخت خسارت

کلیه اختلافات بین صندوق و شرکتهای بیمه که ممکن است در پرداخت خسارات به ‌وجود آید، به ‌وسیله هیئتی مرکب از دو نفر حقوقدان آشنا با حقوق بیمه به انتخاب وزیر دادگستری و سه متخصص بیمه به انتخاب بیمه مرکزی، صندوق و اتحادیه بیمه‌گران هر کدام یک نفر حل و فصل می‌شود.

ملاک تصمیم‌گیری، رای اکثریت اعضای هیئت است و رای صادرشده لازم‌الاجرا می‌باشد.

هریک از طرفین می‌تواند ظرف مدت بیست روز از ابلاغ رای در مرجع قضایی ذی‌ صلاح (دارای صلاحیت) اقامه دعوی کند.

 خدمات موسسه حقوقی مهر پارسیان در زمینه مطالبه خسارات از صندوق تامین

تیم وکلای متخصص و دپارتمان تخصصی حقوق و قوانین مربوط به بیمه و مسلط موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، به جهت تجربه، تسلط و تجرب در موضوعات و مسایل مالی مربوط به سازمانهای غیردولتی و بیمه و ورود تخصصی در پرونده‌های حقوقی و اختلافات بین زیان دیدگان و بیمه و صندوق تامین خسارتهای بدنی، آماده‌ی مشاوره، تنظیم دادخواست و قبول وکالت شما مراجعین و متقاضیان محترم می باشند.

بنابراین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و تنظیم وقت به جهت دریافت مشاوره حضوری و یا تلفنی با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل فرمایید و موضوع حقوقی خود را با ما به شور و مشورت بگذارید.

نشانی دفتر وکالت در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین ملکی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

پرداخت خسارت از صندوق تامین خسارتهای بدنی

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

5/5 - (19 امتیاز)

8 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید
    من مقصرحادثه تصادف بودم وسقف تعهدبیمه راننده ۳۳۰میلیون میباشد وپزشکی قانونی برای من یک ونیم دیه کامل صادرکرده آیا صندوق تامین خسارت بدنی باقی دیه راصادرمیکند؟

  • سلام من خواهرم ۴ ماه پیش تصادف کردن و ماشین ناشناخته متواری شدن به ما اعلام شد مبلغی از طرف صندوق تأمین بهمون داده میشه میخوام بدونم حداقل این مبلغ چقدر

    • سلام وقت شما بخیر
      حداقل مبلغ و میزان و سقف پرداخت مندرج در تعهدات صندوق در بخش خسارت بدنی معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماههای حرام است.

  • سلام. وقتتون بخیر پدر من داخل مترو دست فروشی میکردن متاسفانه میفتن داخل ریل و با مترو برخورد میکنن و فوت میشن. حالا مترو گردن نمیگیره که دیه پدرمون رو بده. میتونیم از صندوق تامین خسارت های بدنی و جانی دیه اش رو بگیریم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، گرفتن دیه پدرتان شما از صندوق تامین خسارت های بدنی و جانی امکان پذیر است، اما باید سبب حادثه مشخص گردد و با صدور احکام قطعی کیفری میتوانید از صندوق مطالبه خسارت نمایید.

  • با سلام و احترام، من‌راننده مقصر در تصادف هستم، یک ماشین تاکسی دارم که با آن کار میکنم و درآمد زندگیم با این ماشین هست، سوال بنده این است که اگر کسی توان باز پرداخت دیه به صندوق خسارتهای بدنی را نداشته باشد، چی میشه ؟ آیا باید زندان برم ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر اقساط را پرداخت نکنید صندوق چند بار اخطار میدهد و در نهایت مجبور است علیه شما دادخواست بدهد. در صورت عدم پرداخت و دریافت دادخواست علیه خودتان میتوانید با یک وکیل متخصص مشاوره انجام دهید. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص با شماره 09120067664 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *