توافقنامه عدم رقابت

توافقنامه عدم رقابت

توافقنامه عدم رقابت


بهترین وکیل حوزه مالکیت فکری در این نوشتار به بررسی توافقنامه عدم رقابت پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی ماهیت، شرایط، آثار و توافق­ های جایگزین موافقت­نامه عدم­ رقابت

بدیهی است که کارمندان و نیروهای کار مجرب برای شرکت ­های­ نوپا (استارت­ آپ­ ها) اهمیت حیاتی دارند، با این حال، در طول توسعه شرکت، اغلب به دلایل مختلف آن را ترک می­ کنند. کارمندان شرکت­ های­ نوپا (استارت­ آپ­ ها) از نزدیک با فناوری اصلی یا اسرار تجاری شرکت خود آشنا می­ شوند، بنابراین وقتی تصمیم به ترک می‌ گیرند، خروج آن ها همیشه نامطلوب‌ ترین بخش داستان شرکت­ های نوپا (استارت­ آپ­ ها) است، به ویژه اگر آن ها به همکاری با هر رقیبی بپردازند که می­ تواند به شدت منافع شرکت اصلی و توسعه کسب و کار را مورد آسیب قرار دهد، هم­چنین هرگونه سوء استفاده از مسائل غیر رقابتی می‌ تواند تامین مالی شرکت یا بالقوه‌ های فهرست‌ شده را مختل کند، به­ تعبیر دیگر موافقت­نامه­ های غیر رقابتی ایده‌ ای عالی برای شرکت­ های نوپا (استارت‌ آپ‌ ها) به نظر می‌ رسند، چرا که به آن ها این امکان را می‌ دهد که کارمندانی را که ترک می‌ کنند از کسب دانش و تجربیاتی که در شرکت به دست آورده‌ اند و در جای دیگری استفاده می‌ کنند جلوگیری نماید، شرکت‌ ها اغلب از کارکنان خود می‌ خواهند که توافقنامه‌ های محدود کننده‌ ای را امضاء کنند که شامل بندهای عدم رقابت، عدم درخواست و محرمانگی است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص توافقنامه عدم رقابت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

رقابت

وضعیتی در بازار که در آن تعدادی تولید کننده، خریدار و فروشنده مستقل برای تولید، خرید و یا فروش کالا یا خدمت فعالیت می­ کنند، بطوری­ که هیچ یک از تولید کنندگان، خریداران و فروشندگان قدرت تعیین قیمت را در بازار نداشته باشند یا برای ورود بنگاه­ ها به بازار یا خروج از آن محدودیتی وجود نداشته باشد.

عدم رقابت

اصطلاح «عدم رقابت» فقط در قراردادهای بین یک کارمند و یک کسب و کار استفاده می­ شود تا مشخص شود در صورت ترک شرکت چه کسی می­ تواند او را استخدام کند، به­ تعبیر دیگر یکی از طرفین قرارداد کاری (کارمند) قول می­ دهد رفتاری را انجام ندهد که رقابت را برای طرف دیگر (کارفرما) برای یک دوره زمانی خاص افزایش دهد. این رفتار می­ تواند شامل افشای اسرار تجاری یا اطلاعات ممتازی باشد که در حین کار تحت آن کارفرما یا وارد شدن به کار با رقیب تجاری مستقیم کارفرما به دست آمده است.

موافقت­نامه عدم رقابت

توافقی است طبق مفاد آن کارمند پس از خاتمه‌‌ قرارداد استخدامی‌‌ اش نباید وارد رقابت با کارفرمای سابق خود شود، هم­چنین طبق این قرارداد، کارمند متعهد می‌‌ شود که اطلاعات تجاری و اسرار کارفرما را در طول دوران استخدام و پس از آن فاش نکند. ممکن است در این قراردادها مدتی که کارمند ملزم به خودداری از رقابت با کارفرماست و شهر، منطقه یا بازاری که باید از فعالیت در آن‌‌ ها اجتناب کند نیز تعیین شود، ضمانت اجرایی هم برای نقض این تعهد در نظر گرفته می‌‌ شود.

علت انعقاد موافقت­نامه عدم رقابت

علت انعقاد این قرارداد آن است که، کارفرما اطمینان پیدا کند کارمندانش از اطلاعات و داده‌‌ هایی که در حین کار به دست آورده‌‌ اند، برای رقابت با او استفاده نکرده و جایگاه او در بازار تضعیف نخواهد شد. اگر چنین قراردادهایی منعقد نمی‌‌ شد، هر کارمندی میتوانست با استفاده از اطلاعاتی که در محل کار سابق خود به دست آورده است، کسب‌ و کار جدیدی راه بی­اندازد و رقیب کارفرمای سابق خود شود. با این وجود برخی با دیده‌‌ تردید به این قراردادها نگاه می‌ کنند و آن را ضد رقابتی تلقی می‌‌ کنند. تلاش‌‌ های کارفرما برای به دست آوردن اسرار تجاری و حق او بر محافظت از این اسرار باید محترم شمرده شود.

صحت اعتبار موافقت­نامه­ های عدم رقابت

شاید بتوان گفت: صحت اعتبار موافقت­نامه­ های عدم رقابت ناشی از استقبال کسب‌ و کارها برای محافظت از مالکیت معنوی، اسرار تجاری، اطلاعات اختصاصی، رویه‌ های مورد استفاده برای تولید کالاها و خدمات یا حفظ مزیت رقابتی، باشد. چرا که اگر توافقی مبنی بر عدم افشا اطلاعات و داده­ های مربوط به کسب و کارها به رقبا وجود نداشت، بسیاری از کسب و کارها مزیت خود را از دست می­ دادند و کارمندان سابق می­ توانستن بطور قانونی از اطلاعاتی که حاصل تجربه و سال ها سرمایه­ گذاری در یک شرکت­ نوپا (استارت­ آپ) است، دست­ یابند و برای کمک به کارفرمای جدید برای کسب مزیت استفاده کنند و به نوعی من­غیر حق امتیاز و منافعی را کسب کنند و حتی یک کارمند سابق ممکن است بتواند کسب و کار خود را با استفاده از اطلاعات به دست آمده از در قالب شرکت­ نوپا دیگری راه اندازی کند و اگر این اطلاعات در اختیار رقبا قرار بگیرد، ممکن است یک شرکت­ نوپا (استار­ت آپ) را مجبور نماید که از بازار و صنعت خارج شود و این امر موافقت­نامه عدم رقابت را به بخش مهمی از فرآیند جذب و استخدام برای بسیاری از شرکت‌ های­ نوپا (استارت­ آپ­ ها) تبدیل می‌ کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص توافقنامه عدم رقابت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

انواع قراردادهای غیر رقابتی

این نوع از قراردادهای شرکت­ های نوپا (استارت­ آپ­ ها) به 2 نوع اصلی از قراردادهای غیر رقابتی قابل تقسیم است؛

  1. توافقنامه کتبی بین شرکت­ نوپا (استارت­ آپ­) با کارمند

طبق این نوع موافقت­نامه بین کارفرما و کارمند موجب می‌‌ شود تا کارفرما بتواند حتی پس از پایان رابطه‌‌ استخدامی، بر فعالیت‌‌ های کارمند نظارت کند، صرفنظر از اینکه مدت قرارداد استخدام تمام شده یا خود کارمند استعفا داده باشد. در برخی موارد، حتی اگر شغل جدید مستلزم افشای هیچ سری نباشد، باز هم کارمند از همکاری با رقبای کارفرما منع می‌‌ شود و عدم رقابت ممکن است بخشی از یک قرارداد کار یا یک قرارداد مستقل باشد که کارمند قبل یا بعد از شروع کار امضاء می­ کند.

  1. یک شرط عدم رقابت ضمن قرارداد کار بین شرکت­ نوپا (استارت­ آپ­) با کارمند

شرط عدم رقابت به معنای شرطی ضمن قراردادی بین کارفرما و کارمند است که مانع از آن می­ شود که کارمند پس از انعقاد قرارداد کار با کارفرما به دنبال یا پذیرش شغل با شخصی یا فعالیت تجاری دیگری باشد، به­ تعبیر دیگر این شرط ضمن قراردادکار، کارمندی را که قصد دارد، شرکت را ترک کند و برای شرکت دیگری (رقیب) که در همان حوزه­ کسب و کار در یک دوره خاص فعالیت می‌ کند، باز می‌ دارد.

حدود اعتبار موافقت­نامه عدم رقابت

منافع قانونی یک کارفرما ممکن است شامل حفاظت از اسرار تجاری و اطلاعات محرمانه کارفرما و جلوگیری از انتقال مهارت­ های تخصصی کارفرمایان به رقیب باشد. در ضمن محدودیت‌ های غیر رقابتی نباید بیشتر از حد لازم برای حفاظت از منافع قانونی کارفرما باشد و حدود اعتبار توافق­نامه عدم رقابت را می­توان به موارد ذیل محدود و مجاز نمود که عبارتند از؛

  • برای حفاظت از منافع مشروع کارفرما ضروری است،
  • مشقت بی­ مورد برکارمند تحمیل نمی­ کند، عدم تحمیل سختگیری­ های غیرموجه،
  • عدم آسیب رسانی به عموم اشخاص،
  • اعمال و اجرای آن در دوره زمانی و محدوده جغرافیایی معقول.

منافع قابل حمایت و حفاظت توسط موافقت­نامه عدم ­رقابت

قابلیت اجرائی موافقت­نامه غیر رقابتی، باید منوط به محافظت از منافع تجاری مشروع کارفرما باشد و این منافع تجاری مشروع به­ شرح ذیل عبارتند از؛

  • اسرار تجارت

عدم رقابت می­ تواند مانع از استفاده یا اشتراک­ گذاری یک کارمند سابق از ایده­ ها، فرآیندها، سیستم ها، نرم افزارها یا مالکیت فکری شرکت­ نوپا (استارت­ آپ) شود، یعنی کارمندان سابق را از به اشتراک گذاشتن این اطلاعات با رقبا یا استفاده از آن برای راه اندازی کسب و کار خود باز می­ دارد.

نکته: اسرار تجاری می­ تواند شامل همه نوع اطلاعات تجاری اعم از؛ الگوریتم های پیچیده، اطلاعات تخصصی محصول یا راهبردهای بازاریابی تا نقشه و پلان­ های آن محصول باشد. مشروط به آن که بنا به­ عادت از آن ها محافظت معقول شود، امکان دسترسی هر کسی به آن نباشد و دارای ارزش اقتصادی باشد.

  • اطلاعات محرمانه و روابط با مشتری

در انواع خاصی از مشاغل مثل فروش یا خدمات حرفه ای، محافظت از لیست مشتریان و اطلاعات مشتری ضروری است.

نکته: لیست و اطلاعات مشتریان در صورتی که بنا به­ عادت از آن ها محافظت معقول شود، امکان دسترسی هر کسی به آن نباشد و دارای ارزش اقتصادی باشد، مورد حمایت قانون­گذار است.

  • مهارت­ ها و روش­ های آموزشی

یک شرکت­ نوپا، ممکن است زمان و پول زیادی را برای آموزش کارکنان خود سرمایه گذاری کرده باشد، پس با اتعقاد این موافقت­نامه می­ خواهد از استفاده یک کارمند سابق از آموزش به نفع رقیب جلوگیری نماید.

  • قابلیت اجرا

حدود و قابلیت اجرائی یک موافقت­نامه عدم رقابت به ماهیت کسب و کار شرکت­ نوپا دارد و برای قابل اجرا بودن، باید ثابت کند که از منافع تجاری مشروع محافظت می­ کند. هم­چنین باید اطمینان حاصل کند که محدودیت­ ها متعارف و معقول هستند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص توافقنامه عدم رقابت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

حوزه کسب و کارهای مرتبط با موافقت­نامه عدم رقابت

حوزه کسب و کارهای معمول و مرتبطی که موافقت­نامه عدم رقابت منعقد می­ شود به شرح ذیل عبارتند از؛

  • کسب و کارهای نوپا،
  • کسب و کارهای بسیار تخصصی،
  • فروش کسب و کار،
  • مشاغل خاص مشتری،
  • حوزه خدمات به ­ویژه خدمات مالی،
  • حوزه مدیریت شرکت­ نوپا (استارت­ آپ)،
  • حوزه تولید کالا و محصول،
  • حوزه فناوری اطلاعات.

ارکان اصلی یک موافقت­نامه غیر رقابتی

ارکان اصلی یک موافقت­نامه غیر رقابتی به شرح ذیل عبارتند از؛

  • مدت قرارداد

در موافقت­نامه­ های عدم رقابت محدوده زمانی مشخصی مثل 6 ماه یا 1 سال را برای عدم رقابت مشخص می‌‌ کنند و مدت‌‌ های بسیار طولانی جزو موارد ممنوعه هستند، چرا که کارمند پس از خاتمه‌‌ همکاری با کارفرما قادر به یافتن شغل نمی­ باشد. بنابراین نمیتوان برای مدت‌‌ های خیلی طولانی یا مادام‌‌ العمر کارمندی را از کار در حوزه‌‌ کاری کارفرما ممنوع کرد.

  • محدوده جغرافیایی

در مواففقت­نامه­ های عدم رقابت، ممنوعیت رقابت به قلمرو جغرافیایی مشخصی مثل یک شهر، شهرستان یا استان اختصاص دارد. محدود کردن کارمند از کار در گستره‌‌ جغرافیایی وسیعی همچون کل کشور یا چند کشور ضد رقابتی است.

  • تعیین نوع فعالیت رقابتی

نمیتوان کارمند را بطور کلی از انجام هرگونه فعالیت اقتصادی بازداشت. بلکه تنها موارد به‌ خصوصی که متضمن رقابت با کارفرماست، ممنوع می‌‌ شود و در این راستا در موافقت­نامه­ های عدم رقابت باید نوع شغل یا خدماتی که انجام آن‌‌ ها برای کارمند ممنوع است، مشخص شود.

  • رقبا

مفهوم رقیب نیز باید مشخص شود و ذکر نام رقبا می‌‌ تواند از ابهامات آتی جلوگیری کند، اما نیازی نیست که شرکت بطور حتم فهرستی از رقبا و اسامی آن‌‌ ها را ارائه دهد، بلکه همین که به شکل کلی صنایع رقیب و انواع کسب‌ و کارهای رقیب را توصیف کند، کافی است.

  • تعیین خسارات

در صورت نقض مفاد موافقت­نامه توسط کارمند، کارفرما مستحق اخذ خسارت است که این نیز باید در آن تصریح شود و باید خسارت­ هایی را که در صورت نقض تعهد به کارفرما وارد می‌‌ شود تعریف شود و عواقب نقض تعهد که اقامه‌‌ دعوای کارفرما علیه کارمند است نیز در قرارداد درج شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص توافقنامه عدم رقابت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

الزام در امضاء موافقت­نامه عدم رقابت

هیچ قانونی اشخاص را ملزم به امضای عدم رقابت نمی­ کند و توافق­ های غیر رقابتی زمانی امضاء می­ شوند که رابطه بین کارفرما و کارمند آغاز شود و یک کارفرما مجاز می­ شود قبل یا بعد از شروع کار کارمند ­خود را ملزم به امضای قرارداد عدم رقابت بکند و کنترل اعمال خاص کارمند را حتی پس از پایان آن رابطه، به کارفرما می­ دهد و امضای این موافقت­نامه الزام و تعهد کارمند را به­ همراه دارد.

آثار ناشی از الزام و اجرای موافقت­نامه عدم رقابت

این قراردادها دارای بندهای خاصی هستند مبنی بر این که کارمند پس از پایان استخدام، صرف نظر از اینکه قرارداد فسخ شود یا استعفا دهد، برای یک رقیب کار نخواهد کرد. گاهی اوقات، حتی اگر شغل جدید شامل افشای اسرار تجاری نباشد، از کارکردن برای یک رقیب جلوگیری می شود.

برخی از شرایط قرارداد ممکن است شامل مدت زمانی باشد، موقعیت جغرافیایی که کارمند ممکن است، پس از استخدام کار کند یا بازاری که ممکن است در آن کار کند، موافقت­نامه عدم رقابت تضمین می‌ کند که کارمند از اطلاعاتی که در طول کار آموخته است، برای راه‌ اندازی یک کسب ‌و کار و رقابت با کارفرما پس از پایان کار استفاده نخواهد کرد. هم­چنین تضمین می­ کند که کارفرما جایگاه خود را در بازار حفظ می­ کند و بطور کلی توافق­نامه­ ای برای عدم رقابت یا پیمان محدود کننده که کارمند به قرارداد عدم رقابت متعهد است و آثار ناشی از این موافقت­نامه را می­توان به شرح ذیل بر شمارد که عبارتند از؛

  1. یک توافق­نامه عدم رقابت از نظر قانونی کارمند فعلی یا سابق را از رقابت با کارفرما برای مدت معینی پس از پایان کار متعهد می کند،
  2. طبق چنین موافقت­نامه­ ای، کارمند ملزم است که هیچگونه اسرار تجاری که در حین کار آموخته است را برای سایر کسب و کارهای رقیب فاش نماید،
  3. این توافق­­نامه مشخص می­ کند که کارمند چه مدت باید از کار با یک رقیب، در یک مکان جغرافیایی یا در یک بازار خاص خودداری نماید،
  4. موافقت­نامه­ های غیر رقابتی می­ توانند در صورت ترک شغل، مانع از دستیابی کارگران به شغلی در رشته خود شوند.

مزایا و معایب موافقت­نامه غیر رقابتی

  • مزایا

  • حفاظت از اسرار تجاری و اطلاعات اختصاصی شرکت نوپا (استارت­ آپ)،
  • الهام بخشیدن به نوآوری های بیشتر کارکنان،
  • کمک به جاه­ طلبی کارمندانی که به­ دنبال موقعیت­ های بلندمدت هستند،
  • کاهش جابجایی سازمانی کارکنان.
  • معایب

  • تضعیف قدرت چانه زنی کارکنان،
  • مانع رشد و تغییر موقعیت شغلی افراد می­ شود،
  • مزایای اندک اجتماعی، زیرا عدم رقابت به­ عمده فقط به نفع شرکت است و مزایای اجتماعی زیادی برای کارمندان فراهم نمی­ کند،
  • می­تواند کارمندان را بدون اسرار تجاری محدود کند.

قابلیت اجرائی موافقت­نامه­ عدم رقابت

این توافق­ ها با رعایت اصول قانونی و شروط صحت قراردادها برای طرفین و قائم مقام آن ها لازم­ الاتباع و لازم­ الاجراست.

جهت دریافت مشاوره در خصوص توافقنامه عدم رقابت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

نحوه اجرای موافقت­نامه عدم رقابت

کارفرما از 2 طریق ذیل می­تواند اجرای موافقت­نامه عدم رقابت را از کارمند سابق خود بخواهد؛

  1. کارفرما هم می‌ تواند از طریق طرح دعوا از دادگاه بخواهد ضمن الزام کارمند به رعایت مفاد و شرایط موافقت­نامه، اجرای موافقت­نامه را بخواهد.
  2. ارسال اظهارنامه به کارمند سابق و کارفرمای جدید او مبنی بر الزام به مفاد و شرایط موافقت­نامه و اجرای آن.

توافق­ های جایگزین موافقت­نامه عدم رقابت

  • موافقت­نامه عدم افشاء

یکی از نگرانی‌ های کارفرمایان این است که کارمندان سابق ممکن است از عوامل موثر و اختصاصی برای مثال: برنامه­ ریزی­ مدیریت تمرین، منابع مکتوب، فن آوری­ های نوآورانه که مورد استفاده شرکت­ نوپا (استارت­ آپ) ایشان است، برای دیگری مورد استفاده قرار دهند. به همین منظور به هنگام استخدام کارمندان خود یا ضمن قرارداد کار یا طی قرارداد مستقلی اقدام به انعقاد موافقت­نامه عدم افشاء که برای محافظت از اطلاعات محرمانه، اسرار تجاری و دانش اختصاصی طراحی شده­ اند، می­ نمایند و با امضای این موافقت­نامه کارمندان موافقت می­ کنند که اطلاعات حساس را در طول و بعد از استخدام محرمانه نگه­ داشته و از افشاء آن خودداری کنند.

نکته: اطلاعات و داده­ های محرمانه، می‌ تواند شامل؛ نام مشتریان، اطلاعات مشتریان احتمالی، قیمت‌ گذاری، اطلاعات مالی، اطلاعات مربوط به سایر کارکنان و پاداش آن ها و مالکیت فکری باشد.

مزایای موافقت­نامه عدم افشاء

  • انعطاف پذیری موافقت­نامه عدم افشاء

برخلاف قراردادهای غیر رقابتی، این توافق کارمندان را از کار برای رقبا یا شروع سرمایه گذاری خود محدود نمی کند. بلکه آن ها فقط بر حفاظت از اطلاعات محرمانه تمرکز می­ کنند و به افراد اجازه می­ دهند، آزادانه حرفه خود را دنبال کنند.

  • حفاظت از اسرار تجاری در پی انعقاد موافقت­نامه عدم افشاء

این توافق می­ تواند بطور موثر از اسرار تجاری کارفرما محافظت نماید، بدون اینکه محدودیت­ های گسترده­ ای بر فرصت­ های شغلی آینده کارمندان اعمال کند.

معایب موافقت­نامه عدم افشاء

  • قابلیت اجرا موافقت­نامه عدم افشاء

اثر بخشی این توافق­نامه به قابلیت اجرایی آن ها بستگی دارد. اثبات نقض راز داری می­ تواند چالش برانگیز باشد، زیرا که به شواهد قابل توجهی نیاز دارد.

  • محدودیت موافقت­نامه عدم افشاء

این توافق­نامه فقط از اطلاعات محرمانه محافظت می­ کند و کارفرمایان را در برابر کارکنانی که از دانش و مهارت­ های عمومی به دست آمده در طول دوره تصدی خود به عنوان کارمند استفاده می­ کنند، آسیب پذیر می­ کند.

  • موافقت­نامه غیر درخواستی

نگرانی شرکت­ های نوپا (استارت­ آپ­ ها) از اینکه یک کارمند سابق مشتریان شرکت را با خود می­ برد، دلیل اصلی انعقاد توافق­نامه­ های غیر درخواستی است. این موافقت­نامه­ ها برای جلوگیری از درخواست کارمندان از مشتریان، مشتریان یا سایر کارمندان متمرکز است. این توافق­نامه­ ها افراد را از جذب فعالانه مشتریان کسب و کار کارفرمای سابق خود برای سرمایه­ گذاری کارفرمای جدید محدود می­ کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص توافقنامه عدم رقابت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

مزایای موافقت­نامه غیر درخواستی

  • امکان تغییر شغل کارکنان

توافق­نامه ­های غیر درخواستی به کارمندان اجازه می­ دهد آزادانه شغل خود را تغییر دهند.

  • حمایت از مشتری

این توافق­نامه­ ها با ممنوعیت جذب و مخ­زنی غیر قانونی مشتریان، از منافع کارفرمای سابق محافظت می­ کند، بدون اینکه مانع رشد شغلی کارکنان شود.

معایب موافقت­نامه غیر درخواستی

  • ابهام در موضوع موافقت­نامه غیر درخواستی

تعیین اینکه چه چیزی به منزله درخواست است می­ تواند ذهنی باشد و منجر به اختلاف­ های احتمالی و پیچیدگی­ های قانونی شود.

  • مانع رقابت نیست

یک توافق­نامه غیر درخواستی فقط کارمند را از درخواست کارمندان یا مشتریان شرکت منع می­ کند و اگر از کارمندان یا مشتریان شرکت درخواست نکنند، مانع از رقابت آن ها با شرکت نمی­ شود.

  • شرط استرداد هزینه آموزش و تربیت کارکنان

این شرط شامل بازپس­ گیری وجوه سرمایه­ گذاری شده یا کمک در آموزش یا تربیت کارکنان، در صورتی­ که آن ها شرکت را پس از یک دوره مشخص ترک می­ کنند. کمک آموزشی و تربیتی می­تواند ابزاری عالی برای جذب کارمندان و شکوفایی استعدادهای آن ها باشد و مزایا باید به همه کارکنان براساس مبنایی بدون تبعیض ارائه شود.

مزایای شرط استرداد هزینه آموزش و تربیت کارکنان

  • عامل بازدارنده از تضییع حقوق شرکت نوپا

این شرط مکانیزمی را برای بازیابی هزینه­ های مرتبط با آموزش و تربیت تخصصی ارائه می­ دهد، به­ ویژه اگر کارمند مدت کوتاهی پس از اتمام کار بخواهد شرکت را ترک کند.

  • عاملی برای حفظ کارکنان

اجرای شرط استرداد هزینه آموزش و تربیت کارکنان، تبدیل به ابزاری در دست کارفرمایان است که سبب تشویق کارکنان برای ماندن در شرکت­ نوپا برای مدت معینی که بازگشت سرمایه هزینه شده را تضمین می­ کند.

عیب شرط استرداد هزینه آموزش و تربیت کارکنان

  • دشواری در محاسبه هزینه آموزش و تربیت کارکنان

تعیین مقدار مناسب برای استرداد هزینه آموزش و تربیت کارکنان می­ تواند چالش برانگیز باشد، زیرا مستلزم محاسبه ارزش به دست آمده توسط کارمند در طول مدت تصدی خود است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص توافقنامه عدم رقابت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل توافقنامه عدم رقابت در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *