موافقتنامه بنیان گذاران

موافقتنامه بنیان گذاران

موافقتنامه بنیان گذاران


بهترین وکیل در حوزه استارت آپ ها در این نوشتار به بررسی موافقتنامه بنیان گذاران پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی ماهیت، شرایط، اهداف، ارکان موافقت­نامه بنیان­ گذاران (Co-Founder Agreement)

برای بنیان گذاران یک شرکت نوپا (استارت ­آپ) مهم است که حتی قبل از ایجاد یک نهاد بین خودشان توافق کنند. این انواع از قراردادها نتیجه گفتگوهایی است که باید بین بنیان گذاران یک شرکت نوپا (استارت آپ) در مراحل اولیه تشکیل شرکت صورت گیرد تا در مراحل بعدی حیات یک شرکت آثارش بر عملکرد آن نمود بیابد.

هدف از این گفتگوها، گفتگوی آزاد و صادقانه در مورد دیدگاه­ ها، سیاست­ گذاری­ ها، راهبردها، ترس­ ها و آرزو های افراد درگیر با شرکت نوپا (استارت­ آپ) است تا احتمال غافلگیری تضعیف کننده با ادامه تکامل شرکت به حداقل برسد.

موافقت­نامه بنیان­ گذاران

موافقت­نامه بنیان­ گذاری یک سند حقوقی الزام­ آور است که توسط بنیان­ گذاران یک شرکت نوپا (استارت­ آپ) به منظور کنترل ساختار، ساز و کار، روابط تجاری، کسب و کار، تعیین حقوق، مسئولیت­ ها، تعهدات هر سهام­دار میان بنیان­گذاران منعقد می­ شود و بطور کلی، یک قرارداد همکاری بنیان گذاری مواردی را لحاظ می­کند که در اساسنامه شرکت نوپا (استارت­ آپ) در نظر گرفته نشده است.

به­ تعبیر دیگر قرارداد همکاری بنیانگذار یکی از مهمترین اسنادی است که طرفین به­ عنوان یکی از بنیان گذاران در ابتدای راه اندازی شرکت خود آن را منعقد می­کنند. زیرا که این قرارداد یک سند حقوقی است که روابط و حقوق و مسئولیت­ های بنیان گذاران یک شرکت نوپا (استارت­ آپ) را مشخص می­کند. این سند می­تواند به جلوگیری از سوء تفاهم و اختلاف بین بنیان­ گذاران کمک کند و می­تواند از هر دو طرف در صورت جدایی محافظت نماید.

جهت دریافت مشاوره از بهترین وکیل در حوزه استارت آپ ها در خصوص موافقتنامه بنیان گذاران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

نکته: قرارداد بنیان گذاران باید به صورت کتبی منعقد شود، نه شفاهی.

نکته: دو یا چند شریک بطور مشترک می­توانند قرارداد بنیان­ گذاران به نام شرکاء یا طرفین را منعقد کنند.

نکته: همه بنیان گذاران بطور دقیق همزمان با ادغام تجارت یا شرکت، قرارداد را منعقد می­کنند.

اهداف انعقاد موافقت­نامه بنیان گذاران

اهداف انعقاد این توافق­نامه به شرح ذیل عبارتند از؛

  • جلوگیری از اختلاف­ های مربوط به کسب و کار یا تجارت که ممکن است در طول زمان بین بنیان گذاران ایجاد شود.
  • تعیین راهبرد لازم­ الرعایت برای بنیان گذاران در محدوده کاری خود عمل کنند،
  • الزام پیروی از راهبردهای پیش­ بینی شده،
  • کمک جهت مقابله با حوادث غیرقابل کنترل و غیرقابل پیش­ بینی که بی­ واسطه بر رشد پایدار و اجرای روان کسب و کار یا فعالیت شرکت تاثیر می­ گذارد، برای مثال: مرگ یا استعفای یکی از بنیان گذاران.

مزایای موافقت­نامه بنیان­ گذاران

مزایایی که برای انعقاد موافقت­نامه بنیان­ گذاران می­توان در نظر گرفت به­ شرح ذیل عبارتند از؛

  • تعیین ماهیت نوع واحد تجاری یا کسب و کار

موافقت­نامه بنیان­ گذاران به­ وضوح ماهیت و نوع نهادی را که باید توسط بنیان­ گذاران ایجاد شود را ذکر می­کند و از این طریق مسیر مناسبی را تعیین می­کند.

  • طرح­ های تجاری یا کسب و کار مشخص شده

این توافق­نامه چشم انداز و ماموریت واحد تجاری را توصیف می­کند و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را برای دستیابی به یک دوره زمانی تعیین می­کند.

  • تعیین نقش­ ها و مسئولیت­ ها

بدیهی است که نقش­ ها و کارکردهای هم­پوشانی بین هم بنیان­ گذاران بدون داشتن چارچوب مناسبی از نقش­ های تعیین شده وجود خواهد داشت. بنابراین، تعیین نقش­ ها و مسئولیت­ های هم بنیان­ گذاران، مطابق با حوزه تسلط آن ها مثل: بازاریابی، عملیات، مالی و… مهم است.

  • ساختار مالکیت

موافقت­نامه بنیان­ گذاران به وضوح ساختار مالکیت مربوط به مشارکت اولیه توسط بنیان­ گذار یا درصد سهام متعلق به بنیان­ گذار در مورد یک شرکت نوپا (استارت­ آپ) را مشخص می­کند، بنابراین از هرگونه تضاد آتی بین آن ها جلوگیری می­ شود.

  • تصمیم ­گیری

ممکن است در یک مقطع زمانی معین، یک تضاد ایدئولوژیک بین بنیان­ گذاران ایجاد شود، بنابراین این تعارض­ ها باید از طریق فرآیند تصمیم­ گیری صحیح حل شود. در اینجا توافق­نامه بنیان گذاران رویه­ ای را تدوین می­کند که باید در طول فرآیند تصمیم­ گیری دنبال شود. اگر سیستم رای­ گیری اتخاذ شود، باید ارزش آراء را برای هر بنیان­ گذار مشخص کند و در صورت برخورد با بن بست راه حل ارائه دهد.

  • مقررات جبران خسارت

این توافق­نامه طرح غرامتی را که اگر یکی از بنیان­ گذاران مفاد مقرر را نقض کرده باشد و نسبت غرامتی که باید برای هر بنیان­ گذار ذکر شود، تعیین می­کند.

  • اخراج بنیان­ گذاران

هر یک از بنیان­ گذاران را می­توان به دلیل فعالیت­ های نامتعارف مثل: کلاهبرداری، تقلب، سوء استفاده از بودجه، آزار جنسی پرسنل و یا استخدام در سازمان­ های دیگر از شرکت اخراج کرد. این توافق، ساختار مناسبی را در مورد نحوه برخورد با این موقعیت­ ها و تفکیک وجوه مناسب برای بازگرداندن به هم بنیان­ گذار اخراج شده تضمین می­کند.

  • محرمانه بودن

از ارکان مهم یک موافقت­نامه بنیان­ گذاران، عدم افشاء اسرار تجاری و رعایت اصل محرمانگی است، که بنیان­ گذاران را موظف می­کند اسرار تجاری را مراقبت کنند و فاش نکنند.

جهت دریافت مشاوره از بهترین وکیل در حوزه استارت آپ ها در خصوص موافقتنامه بنیان گذاران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

ارکان اصلی موافقتنامه بنیان­ گذاران

هر موافقتنامه بنیان­ گذاران دارای ارکان اصلی ذیل است که عبارتند از؛

  • بنیان­ گذاران

اسامی، نقش­ ها و مسئولیت­ های مربوط به ایشان در شرکت را مشخص می­کند.

  • مالکیت

ساختار مالکیت سهام کسب و کار به همراه درصد مالکیت هر یک از بنیان­ گذاران مشخص می­کند.

  • تخصیص (نحوه تقسیم حقوق صاحبان سهام)

تخصیص مکانیسمی است که تضمین میکند که بنیان­ گذاران سهام خود را در طول زمان به دست می­ آورند و بطور معمول در یک دوره 4 ساله با یک شوک یک ساله و برنامه تخصیص مالکیت سهام هر یک از بنیان­ گذاران در شرکت را مشخص می­کند.

  • مدیریت و کنترل

این بخش به تشریح ساختار تصمیم­ گیری شرکت، از جمله؛ فرآیند اتخاذ تصمیم­ های مهم و نقش­ ها و مسئولیت­ های هر یک از بنیان­ گذاران در فرآیند تصمیم­ گیری می­پردازد.

  • مالکیت­ فکری

به مالکیت و حفاظت از مالکیت معنوی شرکت، از جمله؛ اختراع­ ها، علائم تجاری، حق چاپ و اسرار تجاری می­پردازد.

  • رعایت اصل محرمانگی و عدم افشاء

مسئولیت هر یک از بنیان گذاران برای محافظت از حریم خصوصی اطلاعات اختصاصی و اسرار تجاری کسب و کار توضیح داده می­ شود.

  • زمان خاتمه و انقضاء

شرایطی که تحت آن یک بنیانگذار ممکن است از شرکت خارج شود، یا درخواست فسخ موافقتنامه بنیان­ گذاران را داشته باشد را بیان می­کند.

  • چگونگی حل و فصل اختلاف­ ها

نحوه حل و فصل اختلاف­ های بین بنیان­ گذاران از جمله میانجی­گری و داوری توضیح داده می­ شود.

جهت دریافت مشاوره از بهترین وکیل در حوزه استارت آپ ها در خصوص موافقتنامه بنیان گذاران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

مدارک مورد نیاز برای تهیه موافقت­نامه بنیان­ گذاران

برای تهیه موافقت­نامه بنیان­ گذاران مدارک ذیل مورد نیاز است؛

  • اصل و روگرفت معتبر اوراق هویتی (شناسنامه یا کارت ملی) همه بنیان­ گذاران،
  • مدرک نشان دهنده محل اقامت همه بنیان­ گذاران،
  • احراز هویت شاهدان،
  • ارائه هدف مشخص شرکت،
  • تعیین تعداد سهام هر یک از بنیان­ گذاران،
  • تعیین درصد کلی سهام هر یک از بنیان­ گذاران.

ویژگی­ های موافقت­نامه بنیان­ گذاران

یک موافقت­نامه بنیان­ گذاران باید دارای ویژگی­ هایی مثل: واگذاری حقوق تجاری و کسب و کار، فرآیندهای­ تصمیم­ گیری موثر، مالکیت معنوی و تامین مالی باشد. داشتن یک توافق­نامه بنیان گذاران به خوبی تنظیم شده میتواند به موفقیت کسب و کار شما کمک کند.

آثار موافقت­نامه بنیان گذاران

با امضاء موافقت­نامه بنیان گذاران، اسباب توسعه در اهداف کلیدی و کاربردی شرکت­ های نوپا (استارت­ آپ) به­ شرح ذیل فراهم می­ شود؛

  • توسعه مفهوم کسب و کار، ایده­ ای برای یک کسب و کار که شامل؛ خدمات، محصول یا اختراع، جمعیت هدف و پیشنهاد فروش منحصر به فرد است که به یک شرکت برتری نسبت به رقبا می­دهد.
  • توسعه مفهوم کسب و کار که شامل؛ فناوری و مالکیت معنوی مرتبط است که برای ایجاد، اجرا، توسعه یا تکمیل ایده استفاده می­ شود.
  • توسعه مفهوم تجاری ممکن است شامل یک محصول یا خدمات جدید یا رویکرد متفاوت برای بازاریابی یا ارائه یک محصول یا خدمات موجود باشد.

زمان انعقاد موافقت­نامه بنیان­ گذاران

نکته‌ ای که در تنظیم موافقت­نامه بنیان­ گذاران باید به آن توجه کنید، زمان تنظیم این قرارداد است، چرا که تنظیم این قرارداد در آغاز کار ممکن است با جدا شدن یک یا چند بنیان­ گذار از گروه باعث بروز بی­ نظمی و ناهماهنگی‌ هایی شود و تنظیم دیر وقت آن نیز ممکن است منجر به سوء‌ استفاده‌ هایی از سوی هر کدام از بنیان­ گذاران شود، لذا بهترین زمان انعقاد موافقت­نامه مذکور وقتی است که بنیان­ گذاران به شناختی نسبی از یکدیگر رسیده باشند.

جهت دریافت مشاوره از بهترین وکیل در حوزه استارت آپ ها در خصوص موافقتنامه بنیان گذاران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

نتیجه امضاء موافقت­نامه بنیان ­گذاران

از عمده نتایج امضاء موافقت­نامه بنیان­ گذاران، به شرح ذیل عبارت است از؛

  • انتقال مالکیت به شرکت پس از تشکیل،
  • تعیین حدود ساختار کسب و کار و مالکیت،
  • رعایت اصل محرمانگی،
  • رابطه قراردادی،
  • تعیین شیوه حل و فصل اختلاف­ ها،
  • نمایندگی­ ها،
  • گارانتی،
  • انتخاب قانون حاکم بر قرارداد،
  • جبران خسارت ناشی ار عدم رعایت مقررات رقابتی.

تکلیف بنیان­ گذاران

برای انعقاد این موافقت­نامه، همه بنیان گذاران شرکت نوپا (استارت­ آپ) باید طرف آن باشند، زیرا که قوانین مربوط به مالکیت مفهوم تجاری را تعیین میکند. افرادی که سهم قابل توجهی در مفهوم کسب و کار داشته­ اند، اما بخشی از این توافقنامه نیستند، ممکن است تلاش کنند ادعای حقوقی مالکیت بر مفهوم تجاری و کسب و کار ناشی از آن را مطرح کنند. یک دعوای قضائی باعث ایجاد سردرد برای بنیان گذاران خواهد شد و بطور بالقوه منجر به صرف هزینه برای حل اختلاف می­ شود، به­ ویژه اگر مفهوم تجاری بسیار موفق باشد.

درواقع بنیان­ گذاران موافقت می­کنند که حقوق خود را در مورد مفهوم تجاری به شرکت منتقل کنند تا از اختلاف­ ها در مورد مالکیت مفهوم تجاری جلوگیری شود. این شرکت ایجاد و متعلق به بنیان­ گذاران خواهد بود و این انتقال مانع سرقت و سوءاستفاده بنیان گذاری از مفهوم تجاری ایجاد شده توسط بنیان گذاران و تشکیل یک تجارت مستقل است. علاوه بر این، سرمایه‌ گذاران آینده فقط در شرکت‌ هایی سرمایه‌ گذاری خواهند کرد که به وضوح مالک مفهوم تجاری آن‌ ها هستند. در صورت بروز دعوی قضائی مشخص می­ شود که مفهوم تجاری متعلق به شرکت است.

نکته: بنیان­ گذاران دارای حقوق یکسانی ازجمله حق رای یکسان می­ باشند.

اداره­ کنندگان شرکت نوپا (استارت آپ)

ساختار شرکت شامل 2 گروه کلیدی از ذی­ نفعان به شرح ذیل است که نقش موثر در اداره شرکت دارند؛

  • هیئت مدیره

یک سازمان قدرتمند است که طبق موافقت­نامه همکاری بنیان گذاری باید نحوه انتصاب هر مدیر را تعیین کنند، هرگونه اختیارهایی را که دارد توضیح دهند و وظایف و تعهدهای آن ها را به وضوح مشخص کنند.

  • سهامداران

سهامداران مالک شرکت هستند و بطور معمول هیات مدیره­ ای را منصوب می­کنند که بر مدیریت شرکت نظارت می­کند.

جهت دریافت مشاوره از بهترین وکیل در حوزه استارت آپ ها در خصوص موافقتنامه بنیان گذاران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل موافقتنامه بنیان گذاران در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *