جرم خواستگاری در ملا عام

The Proposers Flash Mob - Covent Garden, London 13/7/13 ©Chris Lobina


 

امروز با بررسی جرم خواستگاری در ملا عام با شما هستیم.

خواستگاری در ملأعام جرم‌انگاری نشده است

طبق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی هر فعل یا ترک فعلی که قانونگذار برای آن مجازات تعیین نکرده باشد جرم محسوب نمی شود این اصل قانونی بودن مجازات است که در شرع و قران هم داریم و کسی را به گناه نکرده مجازات نمی کنند و در فقه هم این موضوع را داریم تحت عنوان «قبح عقاب بلابیان» یعنی هیچ کس را عقاب و مجازات نمی کنند مگر اینکه قبلا بیان شده باشد
در پی پخش کلیپ خواستگاری یک پسر در پاساژ گلستان اراک و دستگیری این زوج جوان موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان، و دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل متخصص کیفری در تهران، در خصوص این موضوع به ذکر موارد حقوقی پرداخت.

نکات مهم در بررسی جرم خواستگاری در ملا عام

طبق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی هر فعل یا ترک فعلی که قانونگذار برای آن مجازات تعیین نکرده باشد جرم محسوب نمی شود این اصل قانونی بودن مجازات است که در شرع و قران هم داریم و کسی را به گناه نکرده مجازات نمی کنند و در فقه هم این موضوع را داریم تحت عنوان «قبح عقاب بلابیان» یعنی هیچ کس را عقاب و مجازات نمی کنند مگر اینکه قبلا بیان شده باشد.

با توجه به مصاحبه منتشر شده دادستان اراک در فضای مجازی در این خصوص  باید گفت : دادستان سه مطلب را در مصاحبه بیان کرده اند.

یکی اینکه بعد از انتشار این موضوع در فضای مجازی دستور دستگیری این دختر و پسر صادر شده است.

دیگر اینکه این اقدام عفت عمومی را جریحه دار کرده است.

و آخر اینکه در آینده با جدیت دادگاه حکم نهایی را خواهد داد و این موضوع را موکول به رای دادگاه کرده است.

در هیچ یک از قوانین ما برای فعلی که صورت گرفته یعنی خواستگاری در ملا عام مجازاتی تعریف نشده است اما از مصاحبه آقای دادستان متوجه شدم ایشان نظر به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی دارد.

چرا که لفظ جریحه دار شدن عفت عمومی دارد که در چند ماده قانون بیشتر این موضوع تکرار شده است که با بررسی این مواد مشخص می شود نظر ایشان به ماده ۶۳۸ است.

که می گوید اگر کسی عملا در انظار عمومی تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر آن عمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می گردد و چون بخش اول این عمل یعنی خواستگاری کردن جرم انگاری نشده است بنابراین نمی توان به این دلیل مجازات قائل شد امام اگر جرم اینها موجب جریحه دار شدن عفت عمومی شود اینجا مجازات دارد.

تحلیل جرم خواستگاری در ملا عام

به نظر می رسد، جرم مربوطه بر روی بخش دوم و تبصره ماده ۶۳۸ باشد زیرا در تبصره آن آمده است که اگر فعلی را مرتکب شوند که نفس آن عمل مستوجب کیفر نباشد ولی باعث جریحه دار شدن عفت عمومی شود مشمول مجازاتهای ماده ۶۳۸ یعنی ۱۰ روز تا دو ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق خواهند شد که در این خصوص نحوه خواستگاری جرم انگاری نشده است.

ولی اگر باعث جریحه دار شدن عفت عمومی شود مشمول تبصره ماده ۶۳۸ می شود و این که آیا عفت عمومی جریحه دار شده است یا خیر بستگی به نظر دادگاه در آینده خواهد داشت و دفاعیاتی که در دادگاه ارائه خواهد شد.

حتی ممکن است در دادگاه اظهار کنند که ما حکم موضوع را نمی دانستیم و اگر این برای قاضی صادر کننده حکم اثبات شود چه بسا که برائت صادر شود و منجر به محکومیت نشود و الان قابل اظهار نظر نیست که اینها تبرئه می شوند یا خیر چون به چند چیز بستگی دارد از جمله نوع دفاع و اظهاراتی که در دفاع از خود می کنند کما اینکه گویا مشخص شده است اینها عقد شرعی بوده اند و اگر عقد شرعی باشند شاید با ملاطفت با اینها برخورد شود و اینکه اینها عقد شرعی و یا صیغه محرمیت بینشان جاری شده باشد می تواند از موارد تخفیف برایشان در آینده باشد.

وکیل و مشاور حقوقی خانواده

برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره های تماس با دفتر محمدرضا مهری

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل متخصص

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

تجدیدنظر خواهی از قرار توقیف عملیات اجرایی

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک متخصص

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *