دریافت سند مالکیت مشاعی برای باغات

دریافت سند مالکیت مشاعی برای باغات

دریافت سند مالکیت مشاعی برای باغات


امروز با موضوع نحوه دریافت سند مالکیت مشاعی برای باغات و اراضی زراعی با شما هستیم.

مالکیت افراد بر املاک خود یا به صورت مشاع است یا مفروز، مالکیت مشاع حالتی است که دو یا چند نفر مالک یک ملک باشند و مالکیت مفروز حالتی است که یک شخص مالک شش دانگ یک ملک است و مالکیت او تفکیک و جدا شده است.

یکی از مواردی که دیوان عدالت اداری به آنها رسیدگی می‌کند، رسیدگی به ابطال بخشنامه‌های صادر شده از دوائر دولتی است که با شکایت هر ذینفعی قابل طرح در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بوده و امکان ابطال بخشنامه‌های خلاف قانون و یا در تضاد با حقوق عامه می‌باشد.

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی متخصص دیوان عدالت اداری، در نوشتار پیش رو به تحلیل یکی از آراء دیوان عدالت اداری که در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری درباره نحوه دریافت سند مالکیت مشاعی باغات و اراضی زراعی صادر شده است خواهد پرداخت.

نکات مهم نحوه دریافت سند مالکیت مشاعی برای باغات و اراضی زراعی

  • صلاحیت عام شعب بدوی و تجدید نظر دیوان عدالت اداری چیست؟
  • وکیل متخصص طرح دعوا در دیوان عدالت اداری دارای چه ویژگیهایی می باشد؟
  • چگونه می توان ابطال بخشنامه یا مصوبه خلاف قانون را از دیوان درخواست نمود؟

صدور سند مشاعی برای مالکان اراضی مشاع زراعی و باغات بلامانع است.

هر مرجع قضایی بنا بر اختیار و تکلیفی که قانون‌گذار برای او تعیین می‌کند، باید به برخی از پرونده‌ها و دعاوی رسیدگی نماید. به طور مثال دادگاه ویژه روحانیت، فقط به تخلفات روحانیون رسیدگی می‌نماید.

حوزه صلاحیت یا به تعبیر دیگر مواردی که می‌توان در دیوان عدالت اداری نسبت به آنها طرح شکایت نمود، محدود به مواردی است که در قانون دیوان عدالت اداری بیان شده‌اند.

یکی از موارد صلاحیت دیوان عدالت اداری، رسیدگی و ابطال تصمیمات نهادهای دولتی است.

دیوان عدالت اداری به دنبال شکایت از سازمان امور اراضی کشور و درخواست ابطال بخشنامه شماره ۵۳/۰۲۰/۲۳۴۴۲۶ مورخ ۹۴/۴/۲ سازمان امور اراضی کشور در خصوص ممنوعیت نقل و انتقال مشاع (مشترک) اراضی زراعی و باغات به سهام‌های کوچک، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد:

در ماده ۲ قانون جلوگیری از فروش اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی اقتصادی صرفاً تفکیک و افراز اراضی کشاورزی ممنوع شده است و صدور سند مشاعی (مشترک) برای املاک مشاعی (مشترک) به میزان سهام هر مالک بلامانع اعلام شده است.

همچنین بند (ج) ماده ۶ اساس نامه سازمان امور اراضی کشور و ماده ۶ قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به شرکت‌های تعاونی مسکن مصوب ۸۶/۵/۶ منصرف از موضوع انتقال املاک مشاعی می‌باشد. بنابراین بخشنامه در این قسمت مغایر قانون و خارج از اختیار مقام تصویب کننده می‌باشد و ابطال می‌شود.

بر این اساس مطابق ماده ۲ قانون جلوگیری از فروش اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی اقتصادی، صدور سند مشاعی (مشترک) برای املاک مشاعی به میزان سهام هر مالک بلامانع خواهد بود.

دریافت سند مالکیت مشاعی (مشترک) برای باغات

نتیجه گیری از رأی فوق

همانگونه که مشاهده فرمودید، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در راستای حفظ قانون و حقوق شهروندان، بخشنامه خلاف قانون سازمان امور اراضی کشور را ابطال نموده و در واقع با توجه به اینکه تنها مرجع شکایت از تصمیمات مأمورین و ادارات دولتی، دیوان عدالت اداری می‌باشد، مشاوره حقوقی با وکیل متخصص دیوان عدالت اداری به شما پیشنهاد می‌شود.

بهترین وکیل دعاوی ملکی تهران

برای دریافت مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری، متخصص طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور، وکیل متخصص اعاده دادرسی از سوی شاکی و عضو گروه وکلای مهر پارسیان، با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین ملکی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

دریافت سند مالکیت مشاعی برای باغات

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

4.9/5 - (12 امتیاز)

5 دیدگاه

  • سلام من و ۴ شریکم مالک یک زمین بزرگ کشاورزی در منطقه دیلمان هستین میخوایم سند افرازی بگیریم ولی میگن امکان پذیر نیست و سند مشاع میدن ایا این مستند قانونی داره ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      مطابق ماده ۲ قانون جلوگیری از فروش اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی اقتصادی صرفاً تفکیک و افراز اراضی کشاورزی ممنوع شده است و صدور سند مشاعی (مشترک) برای املاک مشاعی (مشترک) به میزان سهام هر مالک بلامانع اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *