شرایط اعتراض به تعیین مالیات (مالیات ناعادلانه)

شرایط اعتراض به تعیین مالیات

شرایط اعتراض به تعیین مالیات


امروز با موضوع شرایط اعتراض به تعیین مالیات یا مالیات ناعادلانه با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

در برخی از موارد مالیات ها چندان پیچیده تنظیم می‌گردند که مودی را متحیر می نماید و نمی داند که آیا واقعا این مالیات مسلم و صحیح است و یا مالیاتی نادعادلانه،از این رو ماده 251 مكرر قانون ماليات‌هاي مستقيم از يك‌ سو، براي مؤديان امكان دادخواهي از ماليات ناعادلانه را نزد وزير امور اقتصادي و دارايي، به عنوان مقام مافوق سازمان امور مالياتي در سلسله مراتب اداري فراهم كرده و از سوي ديگر، به وزير اجازه به جريان انداختن پرونده مالياتي را در يك آيين دادرسي استثنايي و فوق العاده داده است.

با توجه به ابهام مفهومي ماليات غيرعادلانه حهت اعتراض به آن، تبيين ضابطه‌مند مصاديق احتمالي آن، اهميتي دوچندان مي‌يابد كه در اين مقاله و مقالات بعدی شماري از مواردي كه عمدتا مي‌تواند منجر به تعيين ماليات ناعادلانه اما به ظاهر قانوني ‌‌شود را بررسی می‌نماییم.

نکات مهم شرایط اعتراض به تعیین مالیات(مالیات ناعادلانه)

آیا مالیات قطعی شده قابلیت اعتراض دارد؟

چه مواردی منجر به از بین رفتن حق اعتراض به مالیات می‌گردد؟

وفق قوانین، مالیات های قطعی چه مصادیقی دارند؟

ماليات های قطعي یا قطعی شده در مالیات های مستقیم و غیر مستقیم چه مصادیقی دارند؟

از آنجا كه سازوكار مندرج در ماده 251 مكرر به ماليات‌هايي كه قطعي شده است، اختصاص دارد، بايد موارد قطعي شدن ماليات را در قوانين مرتبط جست و جو كرد كه در قانون ماليات هاي مستقيم به اين شرح است:

الف- اعلام كتبي قبولي، پرداخت ماليات، دادن ترتيب پرداخت ماليات، مراجعه نكردن براي حل اختلاف به اداره ماليات يا اعتراض نكردن ظرف 30 روز از ابلاغ واقعی برگ تشخيص به موجب ماده 239 قانون ماليات‌هاي مستقيم سبب قطعي شدن ماليات و مختومه شدن پرونده مي‌شود.

ب- به استناد ماده 247 الحاقي قانون ماليات‌هاي مستقيم اعتراض نكردن مؤدي يا مأمور مالياتي به رأي هيأت حل اختلاف مالياتي بدوي، ظرف 20 روز پس از ابلاغ رأي به مؤدي، ماليات تعيين شده را قطعي مي‌كند.

مهمترين موارد قطعي شدن ماليات‌هاي غيرمستقيم به اين شرح است:

الف- از آنجا كه به موجب ماده 33 قانون ماليات بر ارزش افزوده، مقررات فصل سوم باب پنجم قانون مالياتهاي مستقيم )مراجع حل اختالفات مالياتي( به استثناي ماده 251 اين قانون )امكان رسيدگي در شوراي عالي مالياتي(درباره ماليات‌هاي مندرج در قانون ماليات بر ارزش افزوده نيز جاري است.

بخشي از بند الف موارد قطعي شدن ماليات مستقيم )اعتراض نكردن ظرف 30 روز از ابلاغ ماليات آن كه در سطور پيشين بر شمرده شد، از موارد قطعي شدن مالياتهاي غير مستقيم به شمار مي‌رود.

ب- به استناد تبصره 4 ماده 144 قانون امور گمركي مصوب 22 آبان ماه 1390 ،آراي كميسيون رسيدگي به اختالفات گمركي چنانچه مابه ّ التفاوت مبلغ مد نظر گمرك و مورد قبول مؤدي يا ارزش گمركي كالایی كه اختلاف در خصوص شرايط ورود و صدور آن است، تا پنجاه ميليون 50000000ريال باشد، قطعي محسوب مي‌شود.

پ- اعتراض نكردن به آراء كميسيون رسيدگي به اختلاف گمركي چنانچه مابه ّ التفاوت مبلغ مد نظر گمرك و مورد قبول مؤدي يا ارزش گمركي كالایی كه اختلاف در خصوص شرايط ورود و صدور آن است، بيش از پنجاه ميليون ريال باشد، ظرف بيست روز از تاريخ ابلاغ نيز موجب قطعي شدن رأي مي‌شود.

تبصره 4 ماده 144 قانون امور گمركي.

ت- آراء كميسيون تجديدنظر اختلافات گمركي نيز به موجب ماده 146 قانون امور گمركي قطعي است.

باتوجه به مواردي كه سبب قطعيت ماليات مي‌شود، در قالب يك دستورالعمل وزارتي مورخ 18 دي 1384 كه مقرر كرده است:

مواردي به هيأت 251 ارجاع گردد که کليه مراحل قانوني مندرج در قانون مالياتي را در همان مسير قانوني طي کرده و قطعيت يافته باشند، قابل انتقاد است.

اين نحوه نگارش به ذهن متبادر مي‌كند كه اگر مؤدي يكي از مراحل دادرسي مالياتي را طي نكند، مشمول حكم ماده 251 مكرر نمي‌شود، وفق قوانین تاکید بر این است که دبيرخانه هيأت ماده 251 در مواردي که ماليات مورد شکايت به قطعيت نرسيده و يا به سبب موضوع شکايت قابل طرح در مراجع مالياتي ديگري است، مؤدي را راهنمايي و پرونده امر را در هر مرحله که باشد مختومه نمايد.

علل از بين رفتن امكان حل اختلاف توافق يا اعتراض به دليل سپري شدن مواعد قانون چیست؟

مواعدي را براي حل اختلاف مؤدي و اداره امور مالياتي در نظر گرفته ‌است كه در صورت سپري شدن آنها امكان توافق با اداره مالياتي يا اعتراض به مراجع مالياتي، ديگر وجود نخواهد داشت.

سپري شدن اين مواعد كه جنبه شكلي دارد، هميشه ناشي از تقصير يا سوء نيت مؤدي نيست، بلكه گاهي از ناآگاهي و گاهي غفلت او سرچشمه مي‌گيرد.

چه بسا اگر اين ناآگاهي يا غفلت وجود نداشت مؤدي مي‌توانست مالياتي را كه به دليل دسترسي نداشتن اداره مالياتي به اطلاعات درست و كامل، همچنين بدون هرگونه تعمد و غرض ورزي ناعادلانه تعيين شده‌است، تعديل كند.

وکیل دعاوی مالیاتی

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر وکیل محمد رضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه شرایط اعتراض به تعیین مالیات(مالیات ناعادلانه)

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *