شکایت از پزشک جراحی زیبایی غرب تهران

شکایت از پزشک جراحی زیبایی غرب تهران

شکایت از پزشک جراحی زیبایی غرب تهران


امروز با موضوع شکایت از پزشک جراحی زیبایی غرب تهران با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

تقصير پزشکي از مسائل مهم پيش روي شاغلين و فعالان رشته پزشکي مي‌باشد که دستگاه قضايي صرفا پس از طرح شکايت توسط بيماران يا بستگان آنها به بررسي آن مي پردازد.

لذا با توجه به موج فراگیر استفاده از عمل های جراحی زیبایی در جامعه، در این مقاله به بررسی تعهدات پزشکان جراح متخصص زیبایی می پردازیم.

نکات مهم شکایت از پزشک جراحی زیبایی غرب تهران

زماني كه بيمار رضايت توأم با آگاهي كامل دارد.

اما با اين حال مي‌خواهد عمل جراحي روي او انجام شود آیا پزشک وظیفه دارد بیمار فاقد شرایط جراحی نماید؟

تعهد به وسیله تشدید یافته جراحان زیبایی چه نوع تعهدی است؟

پزشکان بخوانند و به نکات ذیل عمل نمایند

ـ انجام جراحي پلاستيك تنها توسط كساني مجاز است كه در آن رشته تخصص كافي داشته و در اين ارتباط از سازمان نظام پزشكي پروانه لازم را اخذ نموده باشند.

ـ جراحان زيبايي و ترميمي تنها زماني مجاز به انجام جراحي ميباشند كه در موازنه خطرات بالقوهاي كه ميتواند از جراحي حاصل گردد و منافع مورد انتظار از آن يك تناسب معقولي وجود داشته باشد.

در مواردي كه جراحي زيبايي با هدف ارتقاي وضعيت رواني افراد صورت مي‌گيرد تأييد اين موضوع توسط يك روانشناس خبره نيز لازم و ضروري است.

ـ جراحان زيبايي و ترميمي، كلينيك‌ها و مؤسسات زيبايي تنها مجاز به معرفي و ارائه خدمات واقعي خود بوده و بايستي از هرگونه بزرگنمايي كه منجر به فريب متقاضيان گردد بپرهيزند.

ـ جراحان پلاستيك مكلفند پيش از شروع درمان در ارتباط با همه جوانب جراحي از جمله درصد بهبود و ميزان آن، عوارض جانبي، روش‌هاي جايگزين و… بدون هيچگونه ملاحظه‌اي نسبت به متقاضي اطلاع‌رساني نموده و پس از انجام اينكار حداقل يك هفته به او فرصت تصميم‌گيري معقول بدهند.

ـ كليه مراكزي كه در حيطه جراحيهاي زيبايي و ترميمي فعاليت مينمايند بايستي داراي كيفيت مطلوبي از لحاظ تيم كامل و مجرب و نيز امكانات پزشكي مورد نياز باشند.

ـ پزشك، ضامن خسارات و هزينه هاي تحميل شده بر بيمار است.

در صورتي كه ثابت گردد انجام جراحي زيبايي به خاطر اغواي متقاضي بوده يا اينكه به واسطه عدم آگاه سازي كامل صورت گرفته آن طور كه اگر به درستي به فرد متقاضي، اطلاع رساني مي‌شد، امكان داشت از جراحي صرف نظر نمايد.

ـ در مواردي كه عدم رعايت اصول فوق منجر به ايراد خسارت به متقاضيان جراحي زيبايي و ترميمي گردد، پزشك علاوه بر جبران خسارات وارده، حسب مورد به مجازاتهاي كيفري يا انتظامي مقرر در قوانين و مقررات مربوطه نيز خواهد رسيد.

آيا جراح پلاستيك از منظر حرفه‌ای مكلّف است كه به بيمار فاقد شرايط جراحی «نه» بگويد؟

ضرورت پاسخ به اين سؤال بيشتر آشكار مي‌شود هنگامي كه بدانيم برخلاف اعمال جراحي ديگر در جراحي زيبايي ما تنها با يك ملاك عيني و خارجي روبرو نيستيم كه توسط خود پزشك به راحتي قابل تشخيص باشد.

بلكه همانطور كه مستحضرید يكسري از عوامل رواني و اجتماعي نيز در اين معادله دخيل مي‌باشند.

در واقع منافع حاصل از جراحي پلاستيك اغلب در حوزه روانشناسي مورد ارزيابي قرار ميگيرند.

لذا قابل سنجش و اندازه گيري نيستند.

آيا پزشك موظف به در نظر گرفتن تمامي اين مسائل است؟

يا اين كه تنها با هشدار به بيمار و اخذ برائت و رضايت آگاهانه وظيفه خويش را انجام داده و اين بيمار است كه با تقبل مخاطرات جراحي از استقلال و اراده خويش استفاده نموده، فلذا اگر هم بر عليه خود اقدام نموده باشد، پس مسؤوليت را نيز بايد متحمل گردد.

لذا اصل اعتبار اذن در اعمال جراحي اعم از پلاستيك و غير آن امري مسجل است.

اما آنچه بحث انگيز است حدود اين اذن است:

آيا شخص مي‌تواند پزشك را براي هرگونه آزمايش و تصرفي در بدن خويش آزاد گذارد؟

مسلماً هيچ عقل سليمي نخواهد پذيرفت كه رضايت يك فرد مي‌تواند پزشك را حتي در جايي كه به صلاح او نيست مجاز به انجام جراحي نمايد؛ چنانكه رضايت مجني عليه نمي‌تواند جواز جنايت بر او باشد

تعهدات پزشکان به لحاظ حقوقی چه نوع تعهدی تلقی گردد؟

در تقسيم تعهدات، به تعهد به نتيجه و تعهد به‌وسيله، تعهد قراردادي پزشك در برابر بيمار به عنوان نمونه بارز و سنتي«تعهد به وسيله» شمرده ميشود.

عليرغم وجود نظراتي مبني بر بي‌فايده بودن چنين تفكيكي اجماع بر اين منعقد شده است كه تعهد پزشك در معالجه بيمار، خواه قراردادي با بيمار داشته باشد يا نداشته باشد، تعهد به وسيله است.

اين تعهد كه به تعهد مواظبت و محافظت نيز مسمي گرديده عبارت است از:

تعهد به انجام تلاش عالمانه و كوشش لازم جهت رسيدن به نتيجه اي كه مقصود (مطلوب) تعهد و قرارداد است.

در مقابل تعهد به نتيجه يا غايت قرار مي گيرد كه در آن حصول نتيجه‌اي كه مقصود (مطلوب) تعهد و قرارداد است برعهده متعهد قرار مي‌گيرد

تعهدات پزشک زیبایی چه نوع تعهدی تلقی می‌گردد؟

مرسوم است كه در كنار صحبت از مسؤوليت مدني پزشك و تعهد قراردادي وي، كه يك تعهد به وسيله است؛

و با تفكيك بين دو جراحي زيبايي و ترميمي، از مسؤوليت مدني جراح زيبايي با عنوان يك استثنا ياد كرده و آن را در زمره تعهدات به نتيجه مي‌گنجانند اين نوع طرز تلقي ناشي از نگاه غيردرماني و نيز گاهي غيراخلاقي به اين قسم از جراحي‌ها مي‌باشد.

گاه نيز گفته شده در جراحي پلاستيك بايستي تعهد پزشك را يك تعهد به نتيجه دانست؛

زيرا با توج هزينه بالايي كه اين اعمال دربردارد افراد به دنبال تحقّق نتيجه (زيبايي و تناسب اندام ) مي‌باشند.

بايد اذعان داشت كه در جراحي زيبايي هم با پذيرش مشروعيت و قانوني بودن اعمال آن (با رعايت اصل موازنه) و طبيعت اين نوع از جراحي كه همواره متضمن موفقيت نخواهد بود، هيچ توجيه مناسبي براي اعلام تعهد به نتيجه بودن جراح پلاستيك در اين جا وجود ندارد.

اصولاً نوع تعهد جراحي چون با بدن بيمار و ساير متغيرهاي علم پزشكي سروكار دارد، نمي‌تواند يك تعهد به نتيجه باشد و با ماهيت آن در تضاد است؛

مگر اين كه يك جراح، خود به اختيار نتيجه جراحي را تضمين نمايد كه آن هم نه از باب تعهد به نتيجه داشتن كه به خاطر اغواي فرد به انجام جراحي(قاعده غرور) يا اقدام عليه خويش (با برعهده گرفتن يا تضمين نمودن نتيجه عهد)، مسؤوليت مدني خواهد داشت؛                      

لذا تعهد درماني جراح پلاستيك را در هيچيك از صور آن نمي‌توان يك تعهد به نتيجه قلمداد نمود.

تعهد به وسيله تشديد يافته چیست؟

مناسب‌ترين نظر در مورد تعهد درماني جراح پلاستيك بي‌شك تعهد به‌وسيله تشديد يافته است؛

چرا كه از يك سو با واقعيت‌هاي علمي منطبق بوده و از ديگرسو تأمين كننده حقوق متقاضي جراحي زيبايي است.

البته با توجه به فقدان ضرورت حياتي و مشكلات مرتبط با تفكيك اين دو، مرجح است در هر دو صورت جراحي پلاستيك (زيبايي و ترميمي محض)، چنين تعهدي را براي پزشك قایل باشيم.

براساس اين تعهد، جراح پلاستيك مي‌بايستي علاوه بر اين كه تلاش عالمانه و مضاعف خويش را در راه حصول نتيجه دلخواه متقاضي بنمايد،همچنين در صورت طرح دعوي عليه او بتواند از عهده اثبات بي‌تقصيري خود برآيد.

در واقع در مواردي كه تعهد يك شخص به نتيجه باشد، عدم حصول مورد تعهد به تنهايي براي مسؤول شناختن متعهد كفايت مي‌نمايد،

مگر اين كه او ثابت كند عدم حصول نتيجه، منتسب به وي نمي‌باشد، بلكه يك عامل خارجي همچون قوه قاهره يا تقصير خود متعهد له سبب انجام نشدن تعهد گرديده است.

در تعهد به وسيله اما، متعهد نيازي به اثبات چيزي ندارد، چرا كه ظاهراً به تعهد خويش عمل نموده است و متعهد له است كه بايد تقصير او را به اثبات برساند.

اما در اينجا جراح پلاستيك نه چنان تكليف گراني دارد كه ورود ضرر را به يك عامل خارجي نسبت دهد نه آنگونه آسوده خيال خواهد بود كه خود را مكلف به اداي هيچ توضيحي نداند.

شکایت از پزشک جراحی زیبایی غرب تهران

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

 تبلیغات دفتر وکیل همکار موسسه حقوقی مهر پارسیان مورد تایید این دفتر نیست.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل شکایت از پزشک جراحی زیبایی غرب تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین شکایت از پزشک جراحی زیبایی غرب تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *