مجازات افترا و توهین

مجازات افترا و توهین

مجازات افترا و توهین


امروز با موضوع بررسی مجازات افترا و توهین با شما هستیم.

رعایت اخلاق و ادب برای همه افراد در جامعه و خانواده از ضروریات رفتاری محسوب می شود که هم قانون، دین و اخلاق بر آن صحه گذارده اند.

اما زمانی که شخصی در مصدر امری در جامعه قرار می گیرد، وظیفه ای بس سنگین تر در رعایت اخلاق و ادب خواهد داشت.

چه اینکه زمانی کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی و یا شورای اسلامی شهر و روستا با هدف خدمت به مردم قدم در راه می‌نماید، می‌بایست الگویی اخلاقی و مناسب برای دیگران باشد، در غیر اینصورت قانون با چنین افرادی قاطعانه بر خورد خواهد کرد.

این در حالی است که این اشخاص هدف از تهمت زدن و تخریب رقبای خود را، مصلحت مردم و روشن نمودن آنها بیان می دارند، در حالیکه اگر چنین باشد پس چرا این اشخاص این موارد را در آستانه انتخابات بیان می دارند. از همین روی و به منظور جلوگیری و مقابله نمودن با این دست اقدامات و بی اخلاقی های موجود به منظور به دست آوردن کرسی و قدرت بیشتر به بیان موضع قانونگذار در این موارد خواهیم پرداخت.

با دفتر حقوقی محمدرضا مهری بهترین وکیل کیفری در تهران همراه باشید تا به بررسی جرم افترا و توهین و مجازات قابل تعیین برای افترا و توهین بپردازیم.

نکات مهم در بررسی مجازت افترا و توهین

  • مجازات توهین و افترا چیست و آیا با گذشت شاکی اجرای مجازات متوقف می شود؟
  • در صورتی که شخصی در متن شکایت کیفری خود افترا و توهین را مطرح نمود قابل شکایت است؟
  • افترا و توهین نسبت به همسر چه مجازاتی دارد؟

ماده 697 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی

هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر، به کسی امری را صریحاً نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.

تبصره_ در مواردی که نشر آن امر اشاعه فحشا محسوب گردد هرچند بتواند صحت اسناد را ثابت نماید مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهد شد.

شرح ماده قانونی مجازات افترا و توهین

  1. تهمت و افترا از جمله جرایمی است که به حیثیت و آبروی افراد لطمه وارد می نماید.
  2. این جرم زمانی تحقق می یابد که فردی به دیگری موضوعی را که مطابق قانون جرم محسوب می گردد را نسبت دهد. به عبارتی دیگر عمل انتسابی می بایست در زمان انتساب جرم باشد.
  3. جرم افترا فقط نسبت به اشخاص حقیقی امکان پذیر می باشد، بنابراین شامل اشخاص حقوقی نمی گردد.
  4. برای تحقق یافتن جرم افترا حتماً لازم نیست که فرد موضوعی که جرم می باشد را از طریق جراید یا اوراق چاپی یا خطی به دیگری نسبت دهد، بلکه به هر وسیله ای که فرد جرمی را خلاف واقع به دیگری نسبت دهد جرم افترا محقق خواهد شد.
  5. چنانچه فردی انجام موضوعی را که از نظر قانون جرم محسوب نمی شود را به فردی نسبت دهد، افترا محسوب نخواهد گردید.
  6. برای تحقق جرم افترا بایستی فرد نسبت دهنده قصد نسبت دادن امر مجرمانه را داشته باشد. به عبارتی دیگر انتساب امر مجرمانه باید صریح و واضح باشد.

پس اگر کسی با قصد مزاح و شوخی امری جزایی را به کسی نسبت دهد، عمل وی افترا نخواهد بود.

  1. همانطور که بیان داشتیم جرم افترا زمانی تحقق می یابد که دیگری موضوعی را که مطابق قانون جرم محسوب می گردد را به دیگری نسبت دهد و نیز نتواند صحت آنچه نسبت داده را اثبات نماید.

بنابراین اگر توانست صحت مطالب نسبت داده شده را ثابت کند یا خود منتسب الیه به موضوع اقرار یا آنرا تایید نماید یا مرجع قضایی کشف کرد که اسناد (به کسر الف)، صحت دارد جرم افترا منتفی و حکم برائت صادر می گردد.

آیا در صورت طرح شکایت به قصد تظلم خواهی و عدم توان اثبات به مجازات افترا محکوم می شویم؟

  1. اینکه هرگاه کسی شکایتی از دیگری نمود، به عبارتی دیگر عنوان مجرمانه ای را به دیگری نسبت داد، اما نتواند صحت اتهام وارده را اثبات نماید، مجوز این امر نخواهد بود که وی را تحت عنوان مفتری تحت تعقیب و مجازات قرار داد.

چه اینکه در اینصورت در صورت عجز از اثبات اتهام توسط شاکی، باید بیان داشت که متهم خواهد توانست شکایت افترا مطرح نماید.

در حالیکه چنین نظری صحیح نمی باشد زیرا زمانی فرد مفتری محسوب می گردد که علاوه بر آنکه لازم است بداند که عمل انتسابی از طرف وی جرم است، قصد افترا و سوء نیت نیز باید داشته باشد.

در غیر اینصورت باید بیان داشت که در پشت هر شکایتی که مطرح می شود، در صورت عدم ثبوت اتهام انتسابی، طرف مقابل می تواند از شاکی شکایت افترا مطرح نماید، که این نظر خلاف قانون و مصلحت می باشد.

مجازات افترا و توهین

وکیل متخصص پرونده افترا و توهین

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل کیفری در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین ملکی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

مجازات افترا و توهین

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

امتیاز دهی به مقاله

4 دیدگاه

  • سلام من مدیر ساختمان 8 واحدیمان هستم و نزدیک به 5 سال است که این مسئولیت را به خاطر امتناع سایر واحدها انجام میدهم ، اخیرا بخاطر آسیبی که معلوم نیست توسط چه کسی به خودرو یکی از همسایه ها در پارکینگ وارد شده است ، ایشان به بنده مراجعه نموده و از من مطالبه خسارت از صندوق ساختمان نموده است که با مخالفت اینجانب رو به رو شد. چرا که من مسئول پرداخت هزینه های تعریف شده از صندوق ساختمان هستم ، از تاریخ مخالفت بنده با پرداخت خسارت ماشین این همسایه (واحد 3) ، ایشان هر شب برای من اس ام اس های توهین امیز ، فحش های رکیک ، اتهام استفاده از پول ساختمان میزند ، میخواستم بدانم آیا امکان دارد بابت فحاشی ها و اتهام زنی و … شکایت کنم؟

    • سلام وقت بخیر ، احتراما با عنایت به اینکه برابر قانون تجارت الکترونیک پیامک سند و قابلت انتساب دارد، لذا فحاشی و افترا در بستر الکترونیک و پیامک نیز قابل رسیدگی است، حال با نگرش به ماده 608 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) که اشعار میدارد : «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه و یا پنجاه هزار‌تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود» و همچنین ماده 697 مبحث مذکور که چنین مقرر میدارد:« هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر کند که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت کند، جز در مواردی که موجب حد است، به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد». امکان پیگیری و اقامه دعوای کیفری به طرفیت همسایه مورد نظر مقدور است. جهت انجام اقدامات لازم می‌توانید با گروه وکلای مهر پارسیان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *