محاسبه مالیات بر ارث

محاسبه مالیات بر ارث


امروز با موضوع نحوه محاسبه مالیات بر ارث همراه شما هستیم.

مالیات بر ارث

“كُلُّ نفسً ذائقة الموت … “

مالیات بر ارث مالیاتی است که که از وراث متوفی نسبت به سهم الارث آنان و با توجه به نرخی که برای هر طبقه از وراث معین شده است وصول می‌گردد.

به عبارت دیگر مالیاتی است که به ما ترک متوفی تعلق گرفته و وراث می توانند برای پرداخت مالیات و انجام امور مالیاتی خود به طور جداگانه و مجزا اقدام نمایند.

از این روی  مالیات بـــر ارث یکی از انواع مالیات های است که دولت به تجویز  قانون مالیات‌های مستقیم دریافت می نماید.

بدین شرح که هر گاه فردی فوت نماید و ورثه داشته باشد، وراث یا نماینده قانونی(ترجیحا وکیل دادگستری) آنها می بایست ابتدا نسبت به اخذ گواهی حصر وراثت اقدام نمایند تا رسما وراث متوفی  مشخص و شناسایی قضایی گردند.

همچنین مکلفند ظرف حداکثر یک سال از تاریخ فوت، به سازمان امور  مالیاتی محل سکونت متوفی مراجعه و در اظهارنامه ای  که فرم های مخصوص که توسط سازمان امور مالیاتی تهیه شده اطلاعات هویتی و مکانی متوفی و وراث حین فوت  و اموال و دارایی ها و بدهی ها،هزینه های کفن و دفن و واجبات مالی و عبادی و دیون محقق و مسلم  متوفی را نظیر مهریه همسر درج نمایند.

نکات مهم نحوه محاسبه مالیات بر ارث

طبقات ارث در مالیات چگونه تعیین می‌شوند؟

مالیات بر ارث به چه نحو مشخص می‌گردد؟

کدام دسته از اموال متوفی معاف از مالیات می‌باشند؟

طبق قوانین مالیاتی و قانون ارث طبقات وراث به چه نحو تقسیم می‌گردند؟

وراث ازنظر قانون مالیات های مستقیم به سه طبقه تقسیم می شوند:

در مرتبه اول  وراث طبقه اول که عبارت اند از پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد هستند.

در مرتبه دوم دوم وراث طبقه دوم قرار دارند که شامل اجداد، برادر، خواهر، و اولاد آن ها می شود.

در مرتبه سوم و بعد از آن، وراث طبقه سوم قرار دارد که شامل عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آن ها است.

بر اساس قانون ارث اموال مشمول مالیات بر ارث که درنتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال می یابد، به چه نحو مشمول مالیات است؟

١-نسبت به سپرده های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار به استثناء موارد مندرج دربند (2) این ماده و سودهای متعلق به آن ها و همچنین سود سهام و سهم الشرکه تا تاریخ ثبت انتقال به نام وراث و یا پرداخت و تحویل به آن ها به نرخ سه درصد.

٢- نسبت به سهام و سهم الشرکه و حق تقدم آن ها یک و نیم (1.5) برابر نرخ های مذکور در تبصره (1) ماده (143) و ماده (143 مکرر) قانون مذکور طبق مقررات مزبور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث

٣- نسبت به حق الامتیاز و سایر اموال و حقوق مالی که دربندهای مذکور به آن ها تصریح نشده است، به نرخ ده درصد (10%) ارزش روز در تاریخ تحویل یا ثبت انتقال به نام وراث

٤- نسبت به انواع وسایل نقلیه موتوری، زمینی، دریایی و هوایی به نرخ دو درصد (2%) بهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث

٥- نسبت به املاک و حق واگذاری محل (1.5) برابر نرخ های مذکور در ماده (59) قانون مالیات ها به مأخذ ارزش معاملاتی املاک و یا به مأخذ ارزش روز حق واگذاری حسب مورد، در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث

٦- نسبت به اموال و دارایی های متعلق به متوفای ایرانی که در خارج از کشور واقع شده است.

پس از کسر مالیات بر ارثی که از آن بابت به دولت محل وقوع اموال و دارایی ها پرداخت شده است به نرخ ده درصد (10%) ارزش ماترک که مأخذ محاسبه مالیات بر ارث در کشور محل وقوع مال قرارگرفته است.

در صورت عدم شمول مالیات بر ارث در کشور مذکور به مأخذ ارزش روز انتقال یا تحویل به نام وراث.

نرخ مالیات بر ارث نسبت به میزان ارث چگونه تشخیص می‌شود؟

به موجب ماده 20 قانون مالیات های مستقیم- نرخ مالیات بر ارث نسبت به سهم الارث به شرح زیر است:

از سهم الارث هر یک از وراث طبقه اول مبلغ 30 میلیون ریال به عنوان معافیت کسر و مازاد به نرخ های مذکور مشمول مالیات می باشد.

معافیت مذکور برای هر یک از وراث طبقه اول که کمتر از 20 سال سن داشته یا محجور یا معلول از کار افتاده باشند مبلغ 50 میلیون ریال خواهد بود.

بر اساس ماده 38 قانون مالیات های مستقیم ، اموالی که به موجب وقف یا حبس یا نذر یا وصیت منتقل می شود به شرح زیر مشمول مالیات است:

الف) در مورد وقف یا حبس، منافع مال هر سال مشمول مالیات به نرخ مقرر در ماده 131 قانون مالیات های مستقیم خواهد بود.

ب) در نذر و وصیت چنانچه منافع مورد نذر و وصیت باشد، به شرح بند الف فوق و در صورتی که عین مال مورد نذر و وصیت باشد، ارزش مال طبق مقررات ( فصل مالیات بر ارث) تعیین و یک جا به نرخ مقرر برای وراث طبقه دوم مشمول مالیات خواهد بود.

کدام دسته  اموال متوفیان معاف از مالیات است؟

به تجویز مادتین 24 و 25 قانون مالیاتهای مستقیم اموال معاف از مالیات را می توان بشرح زیر برشمرد:

وجوه بازنشستگی و وظیفه و پس انداز خدمت و مزایای پایان خدمت، مطالبات مربوط به خسارت اخراج، بازخرید خدمت و مرخصی استحقاقی استفاده نشده و بیمه های اجتماعی و نیز وجوه پرداختی توسط موسسات بیمه یا بیمه گزار و یا کارفرما از قبیل انواع بیمه های عمر و زندگی، خسارت فوت و همچنین دیه و مانند آنها حسب موردکه یکجا و یا به طور مستمر به ورثه متوفی پرداخت می گردد.

اموالی که برای وزارتخانه ها و موسسات دولتی؛ دستگاه هایی که بودجه آنها وسیله دولت تأمین می شود.

شهرداریها و بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف حضرت  امام  خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مورد وقف یا نذر یا حبس واقع گردد به شرط تأیید سازمانها و موسسه های مذکور.

اثاث البیت محل سکونت متوفی

اموال شهدای انقلاب اسلامی نسبت به وراث طبقات اول و دوم، تشخیص اینکه چه کسی شهید است با بنیاد شهید می باشد.

آیا می توان برای هرکدام از اموال متوفی منجزاً مالیات پرداخت کرد؟

یکی از مهم ترین مواردی که در بخش مالیات بر ارث توسط قانون گذار مورد اصلاح قرارگرفته، موضوع امکان صدور گواهی پرداخت مالیات برای هر یک از اموال متوفی به صورت مجزاست.

حائز ذکر است که بنا بر قانون، درصورتی که ارزش روز کلیه ماترک متوفی کمتر از دیون محقق متوفی، واجبات مالی و عبادی و هزینه کفن ودفن باشد، اموال و دارایی های متوفی مشمول مالیات موضوع ماده (17) قانون مالیات ها نخواهدشد و مالیات های پرداختی ماده مذکور با ارائه اسناد و مدارک مثبته به پرداخت کننده مسترد خواهد شد.

وکیل دعاوی مالیات بر ارث

مشاوره حقوقی محاسبه مالیات بر ارث

تهران- گاندی جنوبی- خیابان 14- پلاک14- طبقه4- واحد 9- دفتر وکالت محمدرضا مهری

  1. برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر وکیل محمد رضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه محاسبه مالیات بر ارث

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام. پدرم فوت کرده و مبلغ زیادی پول نقد داره، میخواستم بپرسم شامل مالیات ارث میشود و میزان مالیات ارث در پول نقد چقدر است؟

    • باسلام.
      بله، اگر این پول نقدی که می‌فرمایید در صندوق امانت دولتی و خصوصی باشد، شامل مالیات می‌گردد و باید 10درصد از تمام پول نقد را به عنوان مالیات بر ارث پرداخت نمایید، اما اگر پول نقدی که متوفی (پدرشما) در منزل شخصی خود و یا نزد شخص دیگری به امانت گذاشته بوده شامل مالیات نمی‌گردد، به دلیل اینکه برای دولت امکان شناسایی این اموال وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *