مشاور حقوقی کریپتوکارنسی‌ها

مشاور حقوقی کریپتوکارنسی‌ها

مشاور حقوقی کریپتوکارنسی‌ها


در گروه وکلای حقوقی موسسه حقوقی مهرپارسیان، تیم پژوهشی به موضوع مشاور حقوقی کریپتوکارنسی‌ها پرداخته است و همچنن آماده ارائه هرگونه خدمات در این زمینه به شما همراهان گرامی می‌باشد.

ارزدیجیتال دارایی‌هایی هستند که وجود فیزیکی و خارجی ندارند و استفاده از آن‌ها نیاز به اتصال به شبکه جهانی اینترنت دارد.
بسیاری از مردم تصور می‌کنند که کریپتوکارنسی همان ارز دیجیتال است، اما در واقع این‌گونه نیست.

کریپتوکارنسی‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که توسط هیچ نهاد و سازمان دولتی تولید و کنترل نمی‌شوند و برای امنیت بیشتر معاملات رمزنگاری شده‌اند.
جهت تنظیم وقت و دریافت مشاوره از وکلای موسسه حقوقی مهرپارسیان، با شماره تماس‌های موسسه که در انتهای مقاله درج شده‌اند، تماس حاصل نمایید.

سوالاتی که مشاور حقوقی کریپتوکارنسی‌ها به بررسی آنها پرداخته است:

1. کریپتوکارنسی چیست؟
2. ویژگی‌های کریپتوکارنسی؟
3. قراردادهای کریپتوکارنسی چگونه می‌باشند؟
4. جرایم مربوط به کریپتوکارنسی چه می‌باشند؟
5. دریافت مشاوره حقوقی کریپتوکارنسی‌ها چه کمکی به اشخاص می‌کند؟

کریپتو کارنسی چیست

طبق گفته‌ی مشاورحقوقی کریپتوکارنسی‌ها: کریپتوکارنسی به معنی ارز (پول) رمزنگاری شده می‌باشد.

ارزدیجیتال یا پول الکترونیکی، دارایی و پول‌های دیجیتالی می‌باشند که وجود خارجی و فیزیکی ندارند.

برخی از ارزها توسط دولت‌ها و نهادهای خاص پشتیبانی و رصد می‌شوند، اما برخی از از رمزارزها توسط هیچ نهاد و سازمان دولتی پشتبانی نمی‌شوند و هیچ نهاد دولتی بر آنها نظارت ندارد که به آنها ارز غیرمتمرکز گفته می‌شود.

ارزهای غیرمتمرکز انواع مختلفی دارند که مجموع آنها را کریپتوکارنسی می‌گویند.

بلاک‌چین چیست

برای بالا بردن سطح امنیت شبکه و همچنین معاملات و تراکنش‌‌هایی که در فضای مجازی (اینترنت) انجام می‌شوند، از فناوری رمزنگاری برای این ارزها استفاده کرده‌اند.

بلاکچین یک صفحه اینترنتی جهت ثبت سوابق تراکنش‌هایی است که انجام می‌گیرد و تمام کاربران شبکه به اطلاعات آن دسترسی دارند که در ادامه مقاله مشاور حقوقی کریپتوکارنسی‌ به آن پرداخته‌ایم.

ویژگی‌های کریپتوکارنسی

این نوع ارزها ماهیت فیزیکی ندارند و فقط کدهای صفر و یک هستند که بر روی بسترهای دیجیتالی ثبت شده‌اند.

غیر‌متمرکز بودن، مهم‌ترین ویژگی کریپتوکارنسی‌ها است، این سیستم‌ها تحت کنترل هیچ سازمان، دولت یا شخصی نیستند و هیچ‌کس نمی‌تواند بنا بر خواسته‌ی شخصی خود در این شبکه‌ها دخل و تصرفی نماید.

حذف واسطه‌ها از دیگر ویژگی‌های کریپتوکارنسی‌ها است.
در این شبکه‌ها افراد بدون نیاز به حضور شخص سوم به عنوان واسطه معاملات خود را انجام می‌دهند.

از طرفی حذف واسطه‌های مالی و انتقالی باعث شده هزینه‌های اضافی معاملات و انتقال پول کاهش چشم‌گیری در این شبکه‌ها داشته باشد.
همچنین رمز‌ارز مرز جغرافیایی ندارد و در هر نقطه‌ی جهان با اتصال به شبکه جهانی اینترنت می‌توان به آن‌‌ها دسترسی پیدا کرد که این مورد از ویژگی‌های دیگر کریپتوکارنسی می‌باشد.

قراردادهای کریپتوکارنسی چگونه می‌باشند

در ایران تنظیم قراردادها بر اساس قانون مدنی و در قالب قراردادی است که در این قانون پیش‌بینی شده و به صورت خاص از ماده 10 قانون مدنی، پیروی می‌شود.
بنابراین چنانچه درایران بخواهیم قراردادی را در خصوص رمزارزها تنظیم نماییم، نباید برخلاف قوانین و مقررات امری (قوانینی که نمی‌توان برخلاف آنها توافق نمود) باشد.
ادامه مقاله مشاور حقوقی کریپتوکارنسی‌ها به بررسی فرضی پرداخته‌ایم که در قالب عقد بیع (قرارداد خرید و فروش)، اقدام به خرید و فروش رمزارزهای غیرمتمرکز (کریپتوکارنسی) نموده‌اند.

در این فرض فروشنده با تنظیم قرارداد بیع (خرید و فروش) با خریدار توافق می‌نماید که در ازای فروش ماشین‌اش به ارزش 800 میلیون تومان، معادل همین مبلغ ارز دیجیتال از نوع بیت‌کوین دریافت کند.

طرفین قرارداد ضمن تنظیم قرارداد، اختیارات قانونی فسخ (بر هم زدن قرارداد) قرارداد را از خود اسقاط کرده‌اند (اسقاط کافه خیارات).
پس از گذشت مدتی خریدار از انجام تعهد خود خودداری می‌نماید و از پرداخت ثمن (مبلغ مورد توافق در قرارداد که در این فرض بیت‌کوین می‌باشد) امنتاع می‎‌کند.

مشاور حقوقی کریپتوکارنسی‌ها

فروشنده با استناد به اینکه، قرارداد براساس ماده 10 قانون مدنی تنظیم شده است و همچنین به موجب قانون، ثمن (مبلغ مورد توافق در قرارداد) می‌تواند هر مالی باشد.

مال هر چیزی است که ارزش اقتصادی داشته باشد، دادخواست الزام به پرداخت ثمن (مبلغ) قراردادی مطرح می‌کند و مورد بررسی قرار ‌می‌گیرد.
برای دریافت نتیجه مطلوب می‌توان چند نوع استدلال متفاوت داشت، که در خصوص فروشنده و خریدار با توجه به تشخیص وکیل پرونده می‌توان از آنها استفاده نمود.

در این استدلال خریدار با توجه به اینکه ارزش بیت‌کوین نسبت به روز تنظیم قرارداد خیلی افزایش یافته است، به بند ج ماده 2 قانون پولی بانکی و مقرره بانک مرکزی استناد می‌نماید.
به موجب این بند، تعهد به پرداخت هرگونه دین (تعهد) و یا بدهی فقط با پول رایج کشور انجام‌پذیر است، مگر اینکه با رعایت مقررات ارزی کشور ترتیب دیگری بین‌ بدهکار و بستانکار داده شده باشد.
همچنین براساس مقررات بانک مرکزی در معاملات داخلی نمی‌توان از ارزهای دیجیتال استفاده نمود.

از طرفی هم با توجه به اینکه در خصوص رمزارز، قانونی وجود ندارد، مطابق با قانون اساسی و قانون آیین دادرسی مدنی، چنانچه در خصوص موضوعی حکم و قانونی وجود نداشته باشد باید به فتاوی معتبر و اصول حقوقی مراجعه نماید.
پیرامون معاملات رمزارزها، فتاوی موجود در حال حاضر معامله در خصوص رمزارزها را جایز نمی‌داند، بنابراین از پرداخت بیت‌کوین خودداری می‌نماید و خواهان پرداخت وجه به موجب پول رایج کشور می‌باشد.

جرایم مربوط به کریپتوکارنسی چه می‌باشند

براساس قانون مجازات اسلامی جرم رفتاری است که قانون برای آن مجازات تعیین کرده است بنابراین هر رفتاری در خصوص کریپتوکارنسی دارای وصف جرم باشد، قابلیت پیگیری و رسیدگی دارد.
در ادامه مقاله مشاور حقوقی کریپتوکارنسی‌ها، به بررسی برخی جرایم کیفری که دراین خصوص به وقوع می‌پوندد خواهیم پرداخت.

کلاهبرداری و جعل کریپتوکارنسی

شایع‌ترین جرمی که در خصوص رمزارزها به وقوع می‌پیوندد کلاهبرداری است.
کلاهبرداری به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. به طورمثال شخصی با راه‌اندازی صرافی آنلاین جعلی شبیه به صرافی‌های معتبر با تبلیغات فراوان موجب فریب افراد می‌شود و از این طریق اقدام به بردن اموال اشخاص و در نتیجه کلاهبرداری می‌شود.

پولشوئی درکریپتوکارنسی

پولشوئی جرمی است که در آن شخص با انجام اعمال مجرمانه درآمد و اموال نامشروع و غیرقانونی زیادی به دست می‌آورد، که به این جرم، جرم منشأ گفته می‌شود.

پس از آن اموالی را که از این طریق به دست آورده است، در راه دیگری برای مشروع جلوه دادن عمل و پول‌ها، در یک بستر دیگر مثل بازار رمزارز وارد می‌کنند تا منشأ غیرقانونی آنها از بین برود.

رشا و ارتشا در کریپتوکارنسی

مشاور حقوقی کریپتوکارنسی‌ها در این خصوص بیان می‌دارند: رشا به معنی رشوه دادن، و ارتشا به معنی رشوه گرفتن می‌باشد.

جرم رشا و ارتشا زمانی محقق می‌شود که کارمند دولت در مقابل دریافت وجه یا هر نوع امتیاز دیگری، کاری را در راستای فعالیت خود برای شخص رشوه‌دهنده انجام دهد.
حال فرضی را تصور کنید که شخصی به کارمند دولت در اداره ثبت پیشنهاد می‌کند، در مقابل انجام معاملات سودمند در بازار رمزارزها، سندی را در خصوص ملک او که به دلیل تعارض در متراژ صادر نمی‌شود، صادر نماید.

اینجا با جمع بودن سایر شرایط می‌توان جرم ارتشا را ثابت نمود.
از دیگر جرایمی که در خصوص کریپتوکارنسی قابلیت تحقق و پیگیری دارند می‌توان به سرقت، تحصیل (به دست آوردن) مال از طریق نامشروع و خیانت در امانت، جعل و… اشاره نمود.

دریافت مشاوره حقوقی کریپتوکارنسی‌ها چه کمکی به اشخاص می‌کند

دریافت مشاوره از وکیل متخصص و متبحر در حوزه کریپتوکارنسی موجب آگاهی از قوانین و مقررات کریپتوکارنسی‌ها و روند رسیدگی به جرایم و شکایات حقوقی می‌شود.

همچنین از متضرر شدن بیشتر جلوگیری می‌گردد.
به همین منظور موسسه حقوقی مهرپارسیان، با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری، دکترمحمدرضا مهری، که دارای وکلای متخصص و با تجربه در حوزه کریپتو کارنسی می‌باشد را به شما مخاطبان گرامی معرفی می‌نماییم.

کریپتوکارنسی چیست؟ به انواع رمزارزهای دیجیتال که غیرمتمرکز می‌باشند کریپتوکارنسی می‌گویند.
بیع چیست؟ به معنی خرید و فروش و دراصلاح حقوقی تملیک عین به عوض معلوم می‌باشد.
پولشوئی چیست؟ پولشوئی جرمی است که اموال و درآمدهای غیرمجاز و غیر قانونی وارد چرخه اقتصادی می‌شوند و مشروع جلوه می‌کنند.

مشاور حقوقی کریپتوکارنسی‌ها

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • سلام وقت بخیر
    من 5 ماه پیش به اداره برق مراجعه کردم ما یک مجتمع 30 واحدی در نیاوران هستیم که اعلام شده برق رو به صورت غیر قانونی استفاده کردیم و برامون 200 میلیون جریمه لحاظ شده من به یکی از کارکنان مبلغی رو دادم تا کارم درست کنه ایشون از من 100 واحد تتر دریافت کردن و کارم رو انجام ندادن آیا من میتونم از ایشون شکایت کنم ؟

    • سلام دوست عزیز
      این مورد ارتشا می‌باشد. طبق ماده ۳ قانون تشدید: (هر یک از مستخدمین و مامورین دولتی اعم از قضایی و اداری یا شوراها یا شهرداری ها یا نهادهای انقلابی و بطور کلی قوای سه گانه، همچنین نیروهای مسلح یا شرکتهای دولتی یا سازمانهای دولتی وابسته به دولت و یا مامورین به خدمات عمومی خواه رسمی یا غیر رسمی برای انجام دادن یا انجام ندادن امری که مربوط به سازمانهای مزبور می باشد، وجه یا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی را مستقیما یا غیر مستقیم قبول نماید، در حکم مرتشی است.) شما می‌توانید به موجب این ماده از فرد رشوه گیرنده شکایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *