وکیل دادسرای فرهنگ و رسانه

وکیل دادسرای فرهنگ و رسانه

وکیل دادسرای فرهنگ و رسانه


امروز با معرفی وکیل دادسرای فرهنگ و رسانه با شما هستیم.

 نکات مهم در انتخاب وکیل متخصص دادسرای فرهنگ و رسانه

  • آیا از وظایف و صلاحیت دادسراهای تخصصی تهران اطلاعی دارید؟
  • صلاحیت و وظایف دادسرای فرهنگ و رسانه چیست؟
  • آیا دادسرای فرهنگ و رسانه تهران حق ورود به پرونده‌های غیر مطبوعاتی و فرهنگی را دارد؟
  • دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم ورزشکاران کجاست؟
  • شکایت از هنرمندان و ورزشکاران در کدام دادسرا رسیدگی می‌شود؟
  • بهترین وکیل دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران کیست؟
  • گروه وکلای تهران و متخصص دفاع در دادسرای فرهنگ و رسانه چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • نحوه طرح پرونده در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران چگونه است؟

هدف از تشکیل دادسرای تخصصی فرهنگ و رسانه

بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، قوه قضاییه تکلیف به ایجاد دادسراهای تخصصی در سراسر کشور دارد. دادسرای تهران به عنوان مهم ترین دادسرای ایران، در تشکیل دادسراهای تخصصی گام های اساسی برداشته است.

یکی از دادسراهای تخصصی تهران دادسرای فرهنگ و رسانه است که علاوه بر دارا بودن صلاحیت عام دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت، صلاحیت رسیدگی به جرایم حوزه فرهنگ و رسانه، در حوزه‌هایی که بنا به تشخیص دادستان تهران، باید در این دادسرا رسیدگی شود ورود خواهد کرد.

گروه وکلای حقوقی موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری به عنوان وکیل متخصص حوزه دادسرای فرهنگ و رسانه، با انجام پرونده‌های متعدد در حوزه فرهنگ و رسانه و حل و فصل اختلافات در این حوزه بین هنرمندان در پرونده‌های متعدد، نسبت به تبیین جایگاه دادسرای فرهنگ و رسانه و معرفی برترین وکیل دادسرای فرهنگ و رسانه در این نوشتار اقدام خواهد نمود.

محورهای اصلی فعالیت دادسرای فرهنگ و رسانه

ده محور اصلی در حوزه فرهنگ و جرایم مرتبط با آن، شامل میراث فرهنگی، چاپ و ادبیات هنری، هنرهای اجرایی، هنرهای تجسمی، سینما، رادیو، تلویزیون، طبیعت و مسائل مربوط به محیط‌ زیست است که در دادسرای فرهنگ و رسانه به جنبه‌های فرهنگی این حوزه‌ها پرداخته خواهد شد.

یکی از دلایل مهم تشکیل دادسرای فرهنگ و رسانه از نظر دادستان تهران، لزوم همکاری دادسراها و اصحاب رسانه است.

قضات این دادسرا با تخصصی که در حوزه‌های مختلف دارند بهتر می‌توانند در موضوعات فرهنگی نظر بدهند.

پخش یک فیلم نامناسب، می‌تواند مشکلات زیادی به‌ دنبال داشته باشد یا انتشار کتاب‌های ضاله (گمراه کننده) در برخی میادین به دغدغه‌ بسیاری از افراد تبدیل شده است.

اما صلاحیت دادسرای فرهنگ و رسانه در حوزه مسائل فرهنگی گسترش بیشتری خواهد یافت تا جایی که خروجی کار، امنیت فرهنگی در کشور باشد.

وکیل دادسرای فرهنگ و رسانه

ارتباط بین دادسرای فرهنگ و رسانه و دادگاه مطبوعات

هدف دادسرای فرهنگ و رسانه، ارتباط بیشتر با رسانه‌ها و رسیدگی متمرکز و تخصصی به پرونده‌های رسانه‌ای است.

دادسرای فرهنگ و رسانه در حوزه جرایم فرهنگی و رسانه‌ای وارد می‌شود و ارتباطی با دادگاه مطبوعات ندارد.

هر چند ممکن است پس از صدور کیفرخواست و یا احراز صلاحیت دادگاه مطبوعات، پرونده به دادگاه مطبوعات که در قانون، دادگاه کیفری یک تعیین شده است ارجاع شود.

در باب رسیدگی به مسائل رسانه‌ای از اوایل دهه 70 و زمان تشکیل دادگاه انقلاب در کنار رسیدگی به جرایم کارکنان دولت به مسائل رسانه‌ها و مطبوعاتی نیز رسیدگی می‌شد.

حال اینکه چرا جرایم مطبوعاتی در دادگاه و مجتمع‌های قضایی کارکنان دولت رسیدگی می‌شد، دلایل و نقدهای مختلفی وجود داشت اما به هر تقدیر این موضوع تا زمان تشکیل دادسراها در اوایل دهه 80 ادامه داشت.

البته در دادسرای کارکنان دولت نیز رسیدگی به پرونده مطبوعات تخصصی نبود و اکثر شعب به جرایم آنها رسیدگی می‌کردند.

اما هم اکنون دلایلی باعث شده که دادستان تهران دادسرای فرهنگ و رسانه را که از استقلال بیشتری برخوردار باشد تأسیس کرده است.

تشکیل دادسرای فرهنگ و رسانه با توجه به نقش موثری که رسانه ها در موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی دارند، حائز اهمیت است.

وظایف و صلاحیت دادسرای فرهنگ و رسانه

دادسرای فرهنگ و رسانه علاوه به دارا بودن صلاحیت رسیدگی به جرایم کارکنان دولت به جرایم زیر هم رسیدگی خواهد نمود.

توهین، افترا، قذف (نسبت زنا (رابطه نامشروع) به کسی زدن)، نشر اکاذیب و انتشار مطالب خلاف واقع که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ارتکاب می‌یابد و یکی از طرفین آن موضوع مواد 307 و 308 قانون آیین دادرسی کیفری می‌باشد.

ماده 307 قانون آیین دادرسی کیفری: رسیدگی به اتهامات رؤسای قوای سه‏ گانه و معاونان و مشاوران آنان، رییس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، وزیران و معاونان وزیران.

دارندگان پایه قضایی، رییس و دادستان دیوان محاسبات، سفیران، استانداران، فرمانداران مراکز استان و جرایم عمومی افسران نظامی و انتظامی از درجه سرتیپ و بالاتر و یا دارای درجه سرتیپ دومی شاغل در محل‌های سرلشکری و یا فرماندهی تیپ مستقل، مدیران کل اطلاعات استانها، حسب مورد، در صلاحیت دادگاه‌های کیفری تهران است.

مگر آنکه رسیدگی به این جرایم به موجب قوانین خاص در صلاحیت مراجع دیگری باشد.

شمول این ماده بر دارندگان پایه قضایی و افسران نظامی و انتظامی در صورتی است که حسب مورد، در قوه قضاییه یا نیروهای مسلح انجام وظیفه کنند.

رسیدگی به اتهامات افسران نظامی و انتظامی موضوع این ماده که در صلاحیت سازمان قضایی نیروهای مسلح می‌باشد، حسب مورد در صلاحیت دادگاه نظامی یک یا دو تهران است.

وکیل دادسرای فرهنگ و رسانه

ماده 308 قانون آیین دادرسی کیفری

رسیدگی به اتهامات مشاوران وزیران، بالاترین مقام سازمان‌ها، شرکتها و مؤسسه‌های دولتی و نهادها و مؤسسه‏‌های عمومی غیردولتی، مدیران کل، فرمانداران، مدیران مؤسسه‌ها، سازمان‌ها، ادارات دولتی و نهادها و مؤسسه‌‏های عمومی غیردولتی استان‌ها و شهرستان‌ها، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، شهرداران مراکز شهرستان‌ها و بخشداران، حسب مورد، در صلاحیت دادگاه‌های کیفری مرکز استان محل وقوع جرم است، مگر آنکه رسیدگی به این اتهامات به موجب قوانین خاص در صلاحیت مراجع دیگری باشد.

جرایم موضوع ماده 744 قانون مجازات اسلامی

ماده 18 قانون جرایم رایانه ای. ماده۱۸

هر كس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اكاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینكه از طریق یادشده به نحوی از انحاء (به هر شیوه‌ای) ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امكان)، به حبس از نود و یك روز تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا صد و پنجاه میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

جرایم مربوط به ورزش و اماکن ورزشی تا زمان تاسیس دادسرای تخصصی ورزش.

جرایم مرتبط با مد و پوشش حسب ارجاع دادستان تهران.

جرایم مرتبط با نشر، کتاب و مالکیت معنوی و ادبی.

جرایم ارتکابی توسط هنرمندان و ورزشکاران.

جرایم مرتبط با امور فرهنگی و هنری.

جرایم مطبوعاتی.

موارد ارجاعی توسط دادستان تهران.

نحوه رسیدگی در دادسرای فرهنگ و رسانه

وکیل دادسرای فرهنگ و رسانه، یکی از مراجعی است که جهت مشاوره حقوقی درباره جرم ارتکابی در حوزه فرهنگ و رسانه می‌توان به وی مراجعه نمود.

پس از اطمینان از وقوع جرم و انطباق آن با قانون به دلیل تخصصی بودن موضوعات فرهنگی و رسانه ای و جرایمی همچون سرقت ادبی و علمی، نشر اکاذیب، افترا، استفاده غیر مجاز از اثر ادبی یا علمی و سایر جرایم داخل در صلاحیت دادسرای فرهنگ و رسانه، با تنظیم شکایت و پرداخت هزینه دادرسی و ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضاییه، به دادسرای فرهنگ و رسانه به نشانی: تهران – خیابان شهید مطهری – بعد از خیابان جم – دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه نموده و با طرح شکایت رسیدگی به موضوع آغاز می‌شود.

در صورت عدم نیاز به تحقیقات، پرونده در شعبه ثبت و استعلام های لازم اخذ می‌شود و در صورت نیاز به تحقیق در مرجع انتظامی، به مرجع مربوطه با قید دستورات قضایی ارجاع می‌شود.

وکیل متخصص دادسرای فرهنگ و رسانه

سابقه قضایی دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، در بررسی پرونده‌های تخصصی، کمک شایانی به گروه وکلای مهر پارسیان تهران نموده است.

ورود به پرونده‌های سرقت ادبی و علمی و همچنین نشر اکاذیب در رسانه ها و مطبوعات، از موفقیت های دیگر گروه وکلای مهر در انجام پرونده در دادسرای فرهنگ و رسانه و دادسرای جرایم رایانه‌ای تهران می‌باشد.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین ملکی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

وکیل دادسرای فرهنگ و رسانه

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

5/5 - (85 امتیاز)

5 دیدگاه

  • سلام ما یک مجموعه فرهنگی هستیم که دیروز متوجه شدیم در یک صفحه اینستا گرام و یک وبلاگ راجب ما مطالب کذبی تشر دادن مبنی بر ایجاد کلاس های مروج فساد… من میخواستم بدونم در صورت شکایت متهم به چه چیزی محکوم میشه؟ 

    • سلام وقت شما بخیر
      ماده 18 قانون جرایم رایانه ای مقرر داشته است: هر كس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانهای یا مخابراتی اكاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینكه از طریق یاد شده به نحوی از انحاء (به هر شیوهای) ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امكان)، به حبس از نود و یك روز تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا صد و پنجاه میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

  • با سلام و وقت بخیر، من خواننده هستم، 2 ترک خوانده بودم، وهنوز جواز هم نگرفته بودم، اما متاسفانه در چند سایت و کانال های تلگرامی این فایلها بخش شده، و به مراتب اثرات بدی برای من دارد چون که هنوز مجوز پخش نداشتم، ممنون میشم بفرمایید من از این سایت ها چجوری می‌تونم شکایت کنم؟ و شکایت خود را چگونه مطرح کنم؟

  • سلام
    ببخشید چطور میشه که شعبه دو بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران به جرائم مالی کارکنان دولت مثل اختلاس و ارتشا رسیدگی میکنه؟
    مگه دادسرای فرهنگ و رسانه ویژه سینما و هنرمندان نیست؟

    • سلام و احترام خدمت شما
      شعبه دو دادسرای فرهنگ و رسانه به صورت تخصصی به جرائم مالی کارکنان دولت طبق ارجاع دادستان محترم رسیدگی می گرد و هنوز هم این رویکرد وجود داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *