اسقاط کافه خیارات در قراردادها

اسقاط کافه خیارات در قراردادها

اسقاط کافه خیارات در قراردادها


در قراردادها، طرفین معامله می­توانند خیارات خود را ساقط کنند. اسقاط کافه خیارات یک عمل حقوقی یک جانبه است و نیاز به رضایت طرف دیگر ندارد که برخی از حقوقدان ها آن را به اقاله تشبیه کردند. اسقاط کافه خیارات در قراردادها عمل حقوقیست و می­بایست به گونه ای ابراز گردد، اسقاط خیارات می­تواند به صورت لفظی، عملی، صریح و ضمنی صورت گیرد.

اسقاط خیارات می­تواند در ضمن عقد اصلی یا شروط ضمن عقد صورت گیرد. امروزه متعاملین در قراردادهایشان بر اساس ماده 448 قانون مدنی می­توانند تمام خیارات را در ضمن عقد اصلی اسقاط کنند. اما بحثی که پیش می­آید این است که آیا اسقاط کافه خیارات در قراردادها شامل خیار غبن، خیار غبن فاحش ولو افحش، خیار تدلیس، خیار عیب، خیار تعذر تسلیم و خیار تفلیس می­شود؟

در مقاله پیش رو، کارشناسان حقوقی موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مشاوره وکیل برتر حقوقی در ایران، نسبت به بررسی انواع خیارات و اسقاط کافه خیارات در قراردادها پرداخته و به سوالات حقوقی متقاضیان مشاوره حقوقی آنلاین درباره شرایط اسقاط کافه خیارات، معرفی بهترین وکیل امور قراردادها در تهران و توضیح شرایط عقد قرارداد اهتمام ورزیده اند.

سوالات متداول درباره اسقاط کافه خیارات در قراردادها

  • اسقاط خیارات چیست؟ آیا اسقاط کافه خیارات در قراردادها قابل توصیه است؟
  • اسقاط کافه خیارات به چه صورت انجام می شود؟
  • انواع خیارات در قراردادها چیست؟
  • آیا می­توان در قراردادها تمام خیارات را اسقاط کرد؟
  • آیا اسقاط کافه خیارات در قراردادها شامل خیار غبن و عیب می­شود؟
  • اسقاط کدام خیارات در قراردادها با نظم عمومی تعارض دارد؟
  • بهترین وکیل حقوقی در ایران کیست؟ نحوه جستجوی بهترین وکیل قراردادها در ایران چگونه است؟
  • آیا بهترین موسسه حقوقی بین المللی ایران را می­شناسید؟

انواع خیارات در عقد

خیار، حق فسخ در عقد لازم است. خیارات در عقود، حقوق مالی برای طرفین عقد می­باشد. انواع خیارات عبارتند از:

خیار مجلس، خیار حیوان، خیار شرط، خیار تاخیر ثمن، خیار رویت و تخلف وصف، خیار غبن، خیار عیب، خیار تدلیس، خیار تبعض صفقه، خیار تخلف شرط، خیار تفلیس و خیار تعذر تسلیم.

خیارات باید با ماهیت عقد سازگار باشد به طور مثال خیار شرط در برخی از عقود وجود ندارد. خیار حق مالی است که قابل انتقال ارادی نیست و به ارث می­رسد (به استثنا خیار شرط). زمانی که خیار به ارث می­رسد وارثان باید همه باهم خیارات را اعمال یا فسخ کنند.

اسقاط کافه خیارات در قرارداد

بر اساس ماده 448 قانون مدنی تمام یا برخی از خیارات را می­توان در ضمن عقد اصلی اسقاط کرد. اسقاط یک عمل حقوقی یکجانبه است. برای اسقاط کافه خیارات در قراردادها قصد و نیت صاحب خیار کافی نیست و اسقاط خیار، باید به گونه­ای ابراز گردد. اسقاط می­تواند به صورت صریح یا ضمنی باشد. امروزه متعاملین در قراردادها با استفاده از عبارت (اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن افحش) تمام خیارات خود را در عقد اسقاط می­کنند به این معناست که هیچ کدام از متعاملین اختیاری برای برهم زدن معامله ندارند حتی اگر ضرری به آن ها برسد.

انواع خیارات

  • اسقاط خیار مجلس: خیار مجلس اختصاص به یک طرف ندارد، هم بایع دارد و هم مشتری، به این صورت که متعاملین تا زمانی که در محل توافق حضور دارند حق دارند خیار را اعمال کنند. اسقاط خیار مجلس در عقد بلامانع است.
  • اسقاط خیار حیوان: در بیع هر یک از طرفین حیوان گرفت و مالک آن شد خیار دارد و سه روز بعد از عقد می تواند خیار را اعمال کند. اسقاط خیار حیوان در عقد بلامانع است.
  • اسقاط خیار شرط: این خیار به یکی از طرفین قرارداد یا هر دو یا شخص ثالثی اجازه می­دهد تا ظرف مدتی معامله را فسخ کند.
  • اسقاط خیار تاخیر ثمن: این خیار مربوط به بایع است. اگر ظرف سه روز در معاملات خریدار، ثمن معامله را پرداخت نکند فروشنده می­توانند معامله را فسخ کنند. اسقاط خیار تاخیر ثمن بلامانع است.
  • اسقاط خیار رویت و تخلف از وصف: شخصی مالی را ندیده، آن را بخاطر وصف یا نمونه خریداری کند، زمانی که مال را دریافت می­کند مشخص شود اوصافی که در قرارداد ذکر شده است در کالا وجود ندارد می­تواند معامله را فسخ کند. اسقاط خیار رویت و تخلف وصف بلامانع است.
  • اسقاط خیار عیب: هر گاه کالایی فروخته شود و معیوب باشد خریدار می تواند معامله را فسخ کند یا ارش بگیرد. حیار عیب تنها خیاری است که به صاحبش دو حق می­دهد، فسخ یا ارش. زمانی که متعاملین تمام خیارات خود را ساقط می­کنند حتی اگر بعد از عقد عیبی حاصل شود نمی­تواند معامله را فسخ کند.
  • اسقاط خیار غبن: اختصاص به یک طرف قرارداد ندارد. هر یک از متعاملین در معامله غبن فاحش داشته باشند می­توانند معامله را فسخ کنند. اختلاف هایی در این زمینه هست که آیا اسقاط کافه خیارات در قرارداد ها شامل خیار غبن می­شود یا نه رای های مختلفی در این زمینه صادر شده است. برخی از این رویه ها معتقد بودند که اسقاط خیارات در قرارداد ها شامل غبن افحش نمی­شوند ام برخی از رویه ها بر این است که زمانی که تمام خیارات ولو غبن فاحش اسقاط می­کنند شامل خیار غبن افحش هم می­شوند.
  • اسقاط خیار تدلیس: خیار تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود و فریب خورده می­تواند معامله را فسخ کند. اسقاط خیار تدلیس در معاملات برخلاف نظم عمومی و باطل است.

اسقاط کافه خیارات در قراردادها

اسقاط خیاراتی همچون تبعض صفقه، تعذر تسلیم و تخلف شرط هم در ضمن عقد اصلی بلامانع می باشد. چنانچه ضرری موجب ایجاد خیار شود، پیش از آنکه صاحب خیار حق خود را اعمال کند، ضرر معامله جبران شود، حق خیار از بین می­رود. ولی در خیار غبن حتی اگر ضرر جبران شود برای اینکه حق خیار از بین برود نیاز به رضایت طرف مغبون می باشد.

بهترین وکیل امور قراردادها در ایران

محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قراردادها، مشاور حقوقی گروه وکلای مهر و مشاور حقوقی موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با راه اندازی دپارتمان تخصصی تنظیم قراردادها، وکیل متخصص قراردادها، در حوزه تجارت بین الملل و قراردادهای داخلی می باشد. مشاورین حقوقی موسسه حقوقی مهر پارسیان، با گردآوری مطالبی درباره وکیل متخصص قراردادها، وکیل متخصص خانواده، وکیل متخصص بین المللی و وکیل قراردادهای بین المللی، سعی در ارایه خدمات حقوقی قراردادها به هم وطنان عزیز دارند.

جهت مشاوره حقوقی آنلاین به بهترین وکیل امور قراردادها با موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل اسقاط کافه خیارات در قراردادها در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

4.2/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه

  • با سلام در مبایعه نامه کلیه خیارات از طرفین سلب شده بود. فروشنده روی گواهی عدم حضور جعل تاریخ روز محضر که از اداره ثبت کل به اثبات رسید اظهارنامه ای برای خریدار فرستاد که بدلیل فسخ یک طرفه معاملعه شما ظرف پنج روز به بنده معراجه کنید برای دریافت ثمن پرداختی خود..و طبق توافقی که شده برای روز محضر خودش حضور داشت چون وام گرفته روی ملک و پاس نکرده بود گواهی عدم حضور صادر شد. و در دادگاه با حضور فروشنده و دفاع از ماهیت محکوم به پرداخت وجه التزام هم شده و قطعی شد ،و در دادخواست الزام به تنظیم سند و فک رهن دعوای تقابل ابطال و بلال معامله را داد که مردد شد و باز جدیدا دعوا تقابل فسخ روی همان گواهی عدم حضور جلعی کرده و اعلام کرده شرط شده بود شما قسط دوم را پس از شش ماه بدهی چون ندادی معامله فسخ هست..در جایکه در فردای همان روز ثمن از ششصد میلیون به هفت صد میلیون تومان تغییر کرد و حتی یکصد میلیون تومان دیگر هم گرفت …آیا ادعای ایشان بابت تاخیر شرط صحیح میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *