مجازات عدم دعوت مجمع عمومی صاحبان سهام


با موضوع مجازات عدم دعوت مجمع عمومی صاحبان سهام با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

در قانون تجارت ما و لایحه اصلاحی آن وظایفی برای رئیس هیات مدیره و اعضای هیات مدیره در نظر گرفته شده که تخطی از آن میتواند آثار کیفری به همراه داشته باشد.

متاسفانه شاهد این هستیم که اعضای شرکت ها با عدم توجه به قوانین و یا عدم علم به حقوق و تکالیف خود این مقررات را رعایت نمی نمایند و این اقدام برای آن میتواند آثار سوء در پی داشته باشد.

برابر ماده ۲۵۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت اگر رئیس هیات مدیره و اعضای هیات مدیره شرکت سهامی حداکثر تا شش ماه پس از پایان سال مالی مجمع عمومی صاحبان سهام را دعوت به تشکیل نکنند مرتکب جرم شده است و به مجازات مقرر در ماده یاد شده، محکوم خواهند شد.

این مجازات، حبس از دو تا شش ماه یا جزای نقدی از ۲۰ هزار ریال تا ۲۰۰ هزار ریال یا هر دو مجازات به صورت همزمان می باشد.

وفق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی (مصوب سال ۱۳۹۲) این میزان از حبس، مجازات تعزیری درجه هفت به شمار می رود جزای نقدی یاد شده در ماده ۲۵۴ قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت نیز مجازات تعزیری درجه ۸ قلمداد می گردد.

اگر به دنبال بهترین وکیل دعاوی شرکت ها هستید وکیل آنلاین به شما محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری با سابقه قضاوت و با سابقه همکاری در امور حقوقی بانک مرکزی را معرفی می نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات عدم دعوت مجمع عمومی صاحبان سهام با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجمع عمومی عادی چه زمانی باید تشکیل شود؟

از جمع مواد ۱۳۸ و ۲۳۲ و ۲۵۴ لایحه اصلاح قسمتی ازقانون تجارت اینگونه استنباط می‌ شود که مجمع عمومی عادی سالانه شرکت جهت رسیدگی به صورت دارایی و دیون و ترازنامه و حساب عملکرد و حساب سود و زیان شرکت و وضع عمومی شرکت بایستی حداکثر تا شش ماه پس از پایان سال مالی شرکت تشکیل جلسه بدهد.

بنابراین، ماده ۱۳۸ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت در این قسمت که مهلت مقرر، برای دعوت مجمع عمومی سالانه را به اساسنامه شرکت، ارجاع داده بود به موجب ماده ۲۵۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، تخصیص خورده و این مهلت به حداکثر تا ۶ ماه پس از پایان هر سال مالی، مقید و محدود شده است.

چه کسی عهده دار مسئولیت دعوت مجمع عمومی عادی است؟

مسئولیت دعوت مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام برای انجام این تکلیف، بر عهده رئیس هیات مدیره و اعضای هیات مدیره شرکت سهامی می باشد و به موجب ماده ۲۵۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، عدم انجام این مسئولیت، مستوجب مسئولیت کیفری و مجازات حبس و جزای نقدی شناخته شده است.

مسئولیت رئیس هیات مدیره شرکت سهامی، در مورد عدم دعوت از صاحبان سهام حضور در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه، از این جهت، مستقلا در این ماده مورد اشاره قرار گرفته که با توجه به ماده ۱۰۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت اگر ترتیب دیگری در اساسنامه پیش بینی نشده باشد ریاست مجمع عمومی صاحبان سهام نیز با رئیس هیات مدیره شرکت خواهد بود. (مگر در موارد خاص قانونی)

لذا رئیس هیات مدیره شرکت سهامی، مستقل از اعضای هیات مدیره شرکت در مورد عدم دعوت از مجمع عمومی عادی صاحبان سهام برای تصویب تراز و رسیدگی به حساب سود و زیان، مسئولیت قانونی دارد.

جرم عدم دعوت از مجمع عمومی چگونه کشف می گردد؟

عدم تنظیم و تسلیم مدارک مقرر در ماده ۲۳۲ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت یا عدم تنظیم و تسلیم آن ها برابر ماده ۲۳۳ از نظر ماده ۲۵۴ به منزله عدم دعوت از مجمع عمومی صاحبان سهام، شناخته شده و همان مجازات عدم دعوت از صاحبان سهام را دارد.

موعد قانونی برای تنظیم و تسلیم صورت های مالی، حداقل ۲۰ روز، پیش از تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سهامی است.

منظور ماده ۲۵۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت از مدارک مقرر در ماده ۲۳۲ نیز به شرح زیر می باشد:

الف) صورت دارایی و دیون شرکت.

ب) ترازنامه.

ج) حساب عملکرد حساب سود و زیان شرکت.

د) گزارش درباره فعالیت و وضع عمومی شرکت.

در تنظیم حساب عملکرد و حساب سود و زیان و ترازنامه شرکت سهامی باید ماده ۲۳۳ لایحه قانونی اصلاح قسمتی ازقانون تجارت رعایت شود.

در ارزیابی از یک الگو پیروی کنید.

ماده ۲۳۳ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت بیان می دارد که در تنظیم حساب عملکرد و حساب سود و زیان و ترازنامه شرکت باید همان شکل و روش ارزیابی که در سال مالی پیش از آن به کار رفته رعایت گردد.

اگر تغییری در شکل و روش‌ های ارزیابی نسبت به سال پیش، صورت گرفته باشد اسناد مذکور باید به هر دو شکل و با هر دو روش ارزیابی، تنظیم شود تا مجمع عمومی عادی صاحبان سهام بتوانند با ملاحظه آن ها و با توجه به گزارش هیات مدیره و گزارش بازرسان در مورد تغییرات پیشنهادی، تصمیم بگیرد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات عدم دعوت مجمع عمومی صاحبان سهام با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مشاوره مجازات عدم دعوت مجمع عمومی صاحبان سهام

دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمدرضا مهری متانکلائی بنا به مقتضیات روز جامعه تصمیم به اجرایی کردن سریع تر پروژه استارت آپ وکیل در ایران نموده است.

با توجه به ضرورت کم کردن حجم مراجعین به اماکن عمومی.

کم کردن رفت و آمدهای غیر ضروری شهروندان در سطح شهر.

کمک به متمرکز شدن امور اداری، حقوقی و مالیاتی شهروندان در سراسر ایران.

سایت جدید دفتر حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی با عنوان وکیل آنلاین آغاز به کار نموده است.

دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.

ارائه منظم اطلاعات و مشاوره حقوقی رایگان صرفا از طریق درج مقالات علمی حقوقی.

امکان مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.

مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی پس از تعیین وقت قبلی.

عضویت شهروندان در بزرگترین جامعه حقوقی آنلاین کشور و برخورداری از تخفیف مشاوره و حق الوکاله.

امکان عضویت وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی جهت معرفی به جامعه پس از تائید هیات مدیره.

قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.

خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.

خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.

در صورت نیاز به خدمات مشاوره حقوقی، تهیه و تنظیم لوایح و دادخواست و شکوائیه های حقوقی، تنظیم قرارداد های حقوقی، مالیاتی و اداری با دفتر حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی تماس بگیرید.

نشانی موسسه مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس

021-88663925

021-88663926

021-88663927

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه پرونده ملکی و حقوقی تهران

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *