افزایش بهای آب شرب و برق


تصویب نامه درخصوص افزایش بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال 1398

با موضوع تصویب نامه درخصوص افزایش بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ با شما همراه هستیم.

در اقدامی معمول هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۱۲/۱۹ به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مواد (۱) و (۳) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها،مصوب ۱۳۸۸ـ تصویب کرد که بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ سالانه به میزان هفت درصد (۷%) افزایش ‌یابد.

در این مقاله به بررسی جامع و دقیق این افزایش بها، خواهیم پرداخت.

نکات مهم تصویب نامه درخصوص افزایش بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال 1398

افزایش 16 درصدی شامل چه خانوارهایی خواهد شد؟

این افزایش بها از چه تاریخی اعمال خواهد شد؟

چه امتیازی برای مشترکین با الگوی مصرف بهینه در نظر گرفته خواهد شد؟

هدف از تصویب این افزایش‌بها چه بود و آیا افزایش بها تحت هر شرایطی به 7 درصد ختم می‌شود؟

همانگونه که مستحضرید با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورمان ایران مراجع فوق الذکر تصمیم گرفتند تا طبق روال سال‌های پیشین برای آب شرب و برق افزایش بها تصویب نماید.

اما مضاف بر این موضوع طی این تصویب نامه مقرر گردید که با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیر ضرور، علاوه بر میزان افزایش 7 درصدی این تصویب‌نامه، از ابتدای خردادماه، سالانه شانزده درصد (۱۶%) به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی (بدون احتساب آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکین بالای الگوی مصرف افزوده می‌شود.

آیا این افزایش بها شامل فاضلاب‌ها نیز می‌شود؟

وفق قوانین، در حال حاضر فاضلاب بها، مشمول افزایش موضوع این مصوبه نخواهند بود .

الگوی مصرف آب در هر سال از چه طریقی مشخص می‌گردد؟

الگوی مصرف آب در هر سال، مطابق تبصره (۴) بند (پ) ماده (۱) قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور مصوب ۱۳۹۴ توسط وزارت نیرو تعیین می‌شود.

قانونگذار برای خانوارهایی که بهینه می‌نمایند چه امتیازی را در نظر گرفته است؟

خانوارهایی که مصرف آب یا برق ماهانه آنها پایین‌تر از الگوی مصرف باشد و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مصرف خود را کاهش داده باشند، مشمول تخفیف به میزان مصرف کاهش‌یافته با نرخ اولین پله مصرف خواهند شد.

افزایش بهای آب شرب و برق

درآمد حاصل از افزایش صورتحساب مشترکین پر مصرف صرف چه اموری خواهد شد؟

منابع درآمدی حاصل از افزایش صورتحساب مشترکین پرمصرف آب و برق حسب مورد صرفاً برای تعویض لوازم اندازه‌گیری و مدیریت مصرف، کاهش هدررفت و اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های توزیع و خرید آب و برق از بخش خصوصی خواهد شد.

استفاده غیر قانونی از آب چه مجازاتی برای خاطی در پی خواهد داشت؟

مطابق قوانین وزارت نیرو  هرکس از آب لوله کشی و انهار (نهر) آبیاری و شبکه های توزیع و خطوط انتقال نیروی برق استفاده غیر مجاز نماید یا در تاسیسات آب و برق دخالت غیرقانونی کند به پرداخت مبلغ بیست تا پنجاه هزار ریال جزای نقدی و رفع تجاوز و اعاده وضع سابق محکوم می‌شود.

در صورت تکرار یا ادامه عمل علاوه بر رفع تجاوز و اعاده وضع سابق به حبس از ۶۱ روز تا شش ماه و در هر دو حال به جبران خسارات وارده محکوم خواهد شد چنانچه عمل مرتکب بر طبق قوانین دیگر مشمول مجازات بیشتری باشد به مجازات اشد (شدیدتر) محکوم می‌شود.

بر این اساس  وفق قانون مجازات اسلامی هر کس وسائل و متعلقات مربوط به تأسیسات مورد استفاده عمومی که به هزینه دولت یا با سرمایه دولت یا سرمایه مشترک دولت و بخش غیردولتی یا به وسیله نهادها و سازمانهای عمومی غیردولتی یا مؤسسات خیریه ایجاد یا نصب شده مانند تاسیسات بهره‌برداری آب و برق و گاز و غیره را سرقت نماید به مجازات حبس محکوم می‌شود.

چنانچه مرتکب از کارکنان سازمان‌های مربوطه باشد به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

مضاف آنکه هرکس بدون پرداخت حق انشعاب و اخذ انشعاب آب و برق و گاز و تلفن مبادرت به استفاده غیر مجاز از آب و برق و تلفن و گاز نماید علاوه بر جبران خسارت وارده به تحمل تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.

در صورت تخلفات سر زده از اداره برق که ممکن است در جهت دریافت کنتور برق، صدور قبض نا متعارف، انشعابات برقی و… باشد، می‌توان در دادگاه حقوقی نیز طرح دعوا نمود.

وکیل تضمینی در دعاوی وزارت نیرو

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، در خصوص مشکلات حقوقی مرتبط با اداره برق و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل متخصص

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

تجدیدنظر خواهی از قرار توقیف عملیات اجرایی

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک متخصص

4.9/5 - (20 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید
    من یک‌ملک مشاعی با آقایی خریداری کردم که یک خونه ویلایی که یک قسمت مجزا یک سوئیت ۴۰ متری که متعلق به من و الان این آقا به بهانه اینکه آب بها بیش از حد بوده و میگن مصرف زیاد از طرف من آب رو قطع کردن من باید چه کاری انجام بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *