مجوز استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف

امروز با موضوع مجوز استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف همراه با شما هستیم.

هیأت وزیران در جلسه  ۱۳۹۷/۱۲/۱۵ به پیشنهاد شماره ۲۴۴۹۴۰ مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۷ وزارت آموزش و پرورش و به استناد ماده (۳۱) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی ـ مصوب ۱۳۹۵، آیین‌نامه ای با موضوع استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف تصویب نمود که در پنجم فروردین ماه 1398 این مصوبه به ماجع ذی صلاح ابلاغ گردید، طی این مقاله سعی بر آن داریم تا زوایای مختلف این آیین‌نامه و نحوه اجرای آن را بررسی نماییم.

نکات مهم مجوز استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف

تاسیس مراکز آموزشی در کوچه‌های بن بست امکان پذیر است؟

مجوزهای فعالیت مراکز آموزشی از چه نهادهای صادر می‌شود؟

آیا به نظر شورای نظارت در خصوص تعیین محل تاسیس مراکز آموزشی می‌توان اعتراض کرد؟

مرجع صدور مجوز فعالیت آموزشگاه علمی آزاد و آموزشگاه زبان خارجی، جهت آموزش افراد زیر بیست سال و مراکز آموزش پیشدبستانی چه سازمانی است؟

وفق قوانین تنها مرجع صدور مجوز فعالیت آموزشگاه علمی آزاد و آموزشگاه زبان خارجی، جهت آموزش افراد زیر بیست سال و مراکز آموزش پیش­دبستانی (به استناد مصوبه (۴۲۲) شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۶ /۴ /۱۳۷۷ و مصوبه جلسه (۶۹۹) شورای‌عالی آموزش و پرورش ـ مصوب ۱۳۸۲ـ )، وزارت آموزش و پرورش و مرجع صدور مجوز فعالیت‌های آموزشی آزاد در قالب دوره­های فراگیری مهارت‌های آموزشی شغلی به استناد ماده (۵) مصوبه (۴۸۳) شورای­عالی انقلاب فرهنگی و ماده (۱۱۱) قانون کار ـ مصوب ۱۳۶۹ ـ و اصلاحات بعدی آن، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است.

تشخیص نیاز هر محله یا منطقه به مدارس یا مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و صدور مجوز استقرار آنها با چه مرجعی است؟

تشخیص نیاز هر محله یا منطقه به مدارس یا مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و صدور مجوز استقرار آنها، به پیشنهاد شورای نظارت شهرستان یا منطقه و تأیید نهایی آن با شورای نظارت استان است.

آیا نظر شورای نظارت شهرستان یا منطقه  از سوی موسسین موسسات آموزش قابل اعتراض است؟

این ظرفیت در قوانین پیش بینی شده است و در صورت اعتراض مؤسسان ، موضوع در شورای نظارت بالاتر قابل طرح و رسیدگی است.

آیا تاسیس مدارس در کوچه‌های بن بست امکان پذیر است؟

استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در معابر و بن‌بست امکان پذیر است اما استقرار مدارس در بن بست های با عرض کمتر از هشت متر و در بن‌بست‌های با طول بیش از سی متر ممنوع است.

آیا می‌شود در محل مسکونی مرکز آموزشی غیر دولتی تاسیس کرد؟

پاسخ به این پرسش مثبت است و استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در فضاهای (عرصه و اعیان) دارای هر نوع کاربری اعم از مسکونی و غیرمسکونی با رعایت قوانین مربوطه امکان پذیر است.

آیا می‌شود در یک فضا مقاطع مختلف تحصیلی را تجمیع کرد؟

استقرار همزمان مدارس با دوره‌های تحصیلی مختلف در یک ساختمان با درب ورودی، حیاط، راهرو و سرویس بهداشتی مشترک ممنوع است.

آیا برای برگزاری کلاس تقویتی در مدارس نیاز به اخذ مجوز است؟

طبق قانون برگزاری کلاس‌های تقویتی، تجدیدی، آمادگی کنکور و زبان‌های خارجی با دریافت وجه یا شهریه (به جز فعالیت‌های فوق برنامه که براساس مقررات در مدارس دولتی و صرفاً برای دانش آموزان همان مدرسه انجام می‌شود) در نوبت خالی مدارس دولتی صرفاً با اخذ مجوز از شورای نظارت (حسب مورد) و با اخذ هزینه در چهارچوب ضوابط و مقررات برای مؤسسین مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مجاز است.

اعتبار تاییدیه‌های اخذ شده برای بناهای مختلف چند سال است؟

اگر بنایی که برای آن مجوز دریافت شده یک بنای استیجاری باشد قانونگذار برای بناهای استیجاری چهار سال اعتبار در نظر گرفته است و ، بناهای خریداری‌شده شش سال و برای  بناهای احداثی ده سال در نظر گرفته شده است. و ادامه فعالیت مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی منوط به دریافت تأییدیه مجدد از ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است.

آیا وقوع حوادث غیرمترقبه مانند زلزله، سیل و طوفان تاثیری در مجوزهای صادر شده 4 ساله ،6 ساله و یا 10 ساله دارد؟

در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه مانند زلزله، سیل و طوفان و مواردی از این قبیل ، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و ادارات تابع، ملزم به بررسی مجدد در صدور تأییدیه استحکام بنا هستند.

وکیل تضمینی در دعاوی آموزش پرورش

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

021-88796143

021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *