الزام به تنظیم سند رسمی ملک بازداشتی

الزام به تنظیم سند رسمی ملک بازداشتی

الزام به تنظیم سند رسمی ملک بازداشتی


با بررسی امکان طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک بازداشتی همراهتان هستیم.

منظور از بازداشت ملک چیست؟

بازداشت ملک به معنی ممنوع شدن تنظیم سند رسمی برای آن از طرف مقامات قضایی و این ممنوعیت ممکن است، به صورت دائم و یا موقت باشد. فقط در صورتی تنظیم سند برای همچین ملکی امکان‌پذیر است، که تاریخ ممنوعیت پس از تاریخ انتقال ملک به نام خریدار باشد.

اقسام بازداشت ملک

الف) بازداشت دائم ملک

ملکی دارای حکم بازداشتی به صورت دائم است، پس از طی مراحل حقوقی به انحصار دولت در می‌آید و در نهایت جز دارایی دولت حساب می‌شود.

ب) بازداشت موقت ملک

ملکی دارای حکم بازداشتی به صورت موقت است، پرونده رسیدگی آن در جریان است و تا پایان فرایند حقوقی و مشخص شدن تکلیف نهایی آن، از معامله و خرید و فروش منع شده است.

دلایل بازداشت املاک توسط مراجع صالح قضایی

  • بازداشت ملک به خاطر مهریه.
  • بازداشت ملک به خاطر ضمانت و یا کفالت.
  • بازداشت ملک به خاطر اقساط رهن بانکی(بانک ملک مورد نظر را به خاطر عدم پرداخت به موقع اقساط، به جای مبلغ رهن بازداشت می‌کند.)
  • بازداشت ملک به خاطر چک(چک برگشت خورده است و دارنده آن ملک را از طریق دادگاه بازداشت می‌کند تا از فروش آن جلوگیری کند.)
  • بازداشت ملک به خاطر امور نامشروع اقتصادی.
  • بازداشت ملک به خاطر اینکه برای سرپوش نهادن (به اصطلاح پول‌شویی) خریداری شده است.

نحوه تشخیص ملک بازداشتی

  • اگر ملک مورد نظر سند تک برگ داشته باشد پشت این سند، دلیل بازداشت و مشخصات مرجع صادرکننده حکم بازداشت نوشته شده است.
  • اگر سند ملک مورد نظر منگوله‌دار باشد، در بخش توضیحات درج شده است که ملک آزاد است یا بازداشت.
  • در هر صورت با استعلام وضعیت ملک از اداره ثبت از طریق دفترخانه حوزه ملک، می‌توان از وضعیت سند ملک آگاه شد.

طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی در مورد ملک بازداشتی

یکی از دعاوی رایج در حوزه ملک ، الزام به تنظیم سند رسمی است. ملزم کردن مالک به تنظیم ملک بازداشتی نیز یکی از نوع های، این دعوا است. قوانین بسیار پیچیده دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک،این دعوا را به یک امر دشوار حقوقی تبدیل کرده است.

الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی بخش مهمی از پرونده‌های حقوقی ملکی را تشکیل می‌دهند. ولی بسیاری از کاربران با مباحث مربوط به این موارد آشنایی ندارند .به طور معمول در زمان تنظیم سند خریدار نسبت به شرایط مربوط به معامله ملک آگاهی ندارد و بلافاصله پس از تنظیم سند متوجه شرایط مذکور میشود.

در واقع خریدار پس از حضور در دفتر رسمی متوجه می­شود که امکان خریداری ملک مدنظر وجود ندارد .این دعاوی معمولاً به دلیل پیچیدگی‌های زیاد فوق‌العاده زمان‌بر هستند و در بسیاری از موارد ممکن است حق به حق‌دار نرسد.

اهمیت مقدم بودن سند، دعوای الزام به تنظیم سند رسمی در مورد ملک بازداشتی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمینه الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی باید به آن اشاره شود، مقدم بودن تاریخ تنظیم سند بر بازداشت ملک است. تصور کنید فردی ملکی را در روز20ماه جاری از شخصی خریداری کرده و قولنامه بین آن‌ها تنظیم شده است. روز 25 ماه جاری، همسر فروشنده به دلیل عدم پرداخت مهریه درخواستی را مبنی بر توقیف کامل ملک و تبدیل کردن ملک مدنظر به یک ملک بازداشتی ارائه می‌دارد.

در چنین شرایطی، خریدار می‌تواند با ارائه اسناد مربوط به خرید ملک در تاریخ 20 جاری از بازداشت شدن ملک به صورت کامل جلوگیری کند. همین امر یکی از نکات مهم در رابطه با الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی است که بسیاری از کاربران از آن مطلع نیستند. چنین موضوعی می‌تواند موجب حل بسیاری از پرونده‌های مربوطه شود.

الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی موقت و دائم

الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی دو حالت اساسی دارد؛

حالت اول – ملک مربوطه به دلایل مختلفی دچار بازداشت دائم شده است. ملکی که بازداشت دائم شده باشد را به هیچ وجه نمی‌توان آزاد کرد. زیرا طبق معمول ، توسط دولت مصادره می‌شود. در چنین شرایطی حتی امکان خارج کردن ملک از بازداشت جهت تنظیم سند نیز وجود ندارد.

حالت دوم – مربوط به شرایطی است که ملک به صورت موقت بازداشت شده است. در این شرایط امکان تنظیم سند تنها در شرایطی ایجاد می‌شود که ملک مربوطه از بازداشت خارج شود.یکی از شایع‌ترین موارد مربوط به بازداشت موقت ملک مربوط به املاکی است که در رهن بانک هستند. در این پرونده‌ها جهت الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی می‌توان ملک را با پرداخت مبلغ وام از بازداشت خارج کرد تا مراحل مربوط به تنظیم سند در دفترخانه رسمی طی شود.

نکته: صاحب ملک بازداشتی (چه موقت چه دائم) یا وکیل او، اختیار فروش ملک مورد نظر را ندارد و سند ملک نیز قابل تنظیم نیست. دادخواست دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک بازداشتی، یک پرونده با پروسه بسیار زمان بر است و از این جهت خسارت مالی زیادی را برای خریدار به بار می‌آورد.

الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی بدون گواهی عدم حضور

چنانچه در تاریخ مربوط به تنظیم سند یکی از طرفین قرارداد حضور پیدا نکند،‌ طرف دیگر می‌‌تواند درخواستی را مبنی بر دریافت گواهی عدم حضور شخص مقابل ارائه کند.
با کمک این گواهی و ارائه آن به مراجع قضایی می‌توان درخواست خسارت کرد. دلیل این امر آن است که عدم حضور شخص مقابل در تاریخ تنظیم سند می‌تواند به تنهایی منجر به ایجاد خسارات مالی فراوان برای فروشنده یا خریدار شود.
مهم‌ترین نکته در این زمینه آن است که طرف شکایت‌کننده، خود باید حتماً‌ در زمان تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی حضور داشته باشد و به وظایف خود به نحو احسن عمل کند. در غیر این صورت امکان ارائه درخواست شکایت وجود ندارد.
شایان ذکر است بدون داشتن گواهی عدم حضور، امکان تنظیم سند وجود ندارد و باید حتماً نسبت به دریافت این گواهی اقدام کرد.

دادگاه صالح برای دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک بازداشتی

دادگاه صالح در خصوص دعاوی منقول و غیر منقول را مشخص کرده و بسته به موضوع دعوا ، محل وقوع مال یا محل اقامت خوانده دعوا را صالح به رسیدگی به دعوای مطروحه و صدور حکم در خصوص آن ، می­داند.

در خصوص این پرسش که دادگاه صالح برای دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک کدام دادگاه است ، باید گفت که با توجه به اینکه ملک ، مالی غیر منقول است و دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی مربوط به مال غیر منقول ، دادگاه محل وقوع مال می باشد ، دادگاه صالح به رسیدگی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک نیز دادگاه محل وقوع ملک خواهد بود.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده‌های الزام به تنظیم سند ملک پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره‌گیری از وکلای باتجربه‌  و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی(پیروزی در پرونده خود) برداشته  باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان، در حوزه دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط ،پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص دعوای الزام به تنظیم سند رسمی با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل الزام به تنظیم سند رسمی ملک بازداشتی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (4 امتیاز)

4 دیدگاه

    • سلام وقت بخیر، در ستون نقل و انتقالات عبارت مزبور درج می شود و پس از فک سند نیز شرح فک شدن آن درج می شود، جهت هرگونه استعلام می بایست هرچه سریعتر سند تک برگ دریافت نمایید.

    • سلام وقت بخیر، در ستون نقل و انتقالات عبارت مزبور درج می شود و پس از فک سند نیز شرح فک شدن آن درج می شود، جهت هرگونه استعلام می بایست هرچه سریعتر سند تک برگ دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *