الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع


با بررسی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع همراهتان هستیم.
گاه ممکن است، فرد مالی را به صورت شریکی خریده باشد و یا چند نفر با جمع‌آوری مبلغ مشخصی، بخشی یا سهم مشاعی از ملکی را بخرند. به بیان دیگر، فرد یا افراد خریدار، تمام شش دانگ ملک مورد نظر را نمی‌خرند و آن را با افراد دیگر شریک می‌شوند. زمانی که در چنین مواردی فروشنده تعهد خود را به جا نیاورد و در روز مشخص شده به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه نکند، تنظیم سند به نام خریداران قابل انجام نخواهد بود.

برای مثال: چنین موردی، مربوط به زمانی است که فرد فوت شود و پس از فوت او تمامی اموال و دارایی‌ها باید به صورت قانونی بین وراث تقسیم شود، اما بین وراث اختلافاتی وجود دارد و آنها مایل به تنظیم سند به صورت توافقی و قانونی نیستند. در این مورد خریدار یا هر یک از وراث باید به دادگاه صالح مراجعه کند و دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع را مطرح کند تا با تنظیم و پیگیری پرونده مربوطه، مسئله حل شود.

موارد طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

اکثر فروشندگان در راستای ایفاء تعهدات قراردادی خود در دفترخانه اسناد رسمی حاضر شده و اقدامات لازم جهت تنظیم اسناد رسمی را به عمل می آورند. در صورتی که فروشنده به هر دلیلی حاضر به امضا اسناد رسمی نشود و ملک مشاع مختلف فیه از جمله املاک دارای سابقه ثبتی باشد، خریدار می تواند الزام فروشنده به تنظیم اسناد رسمی را از دادگاه بخواهد. لازم به ذکر است که اگر ملک موضوع دعوا فاقد سابقه ثبتی باشد، خریدار باید دعوای اثبات مالکیت را علیه فروشنده اقامه نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص دعوای الزام به تنظیم سند رسمی و نحوه طرح آن در دادگاه ها با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 در ارتباط باشید.

نحوه طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

صدور حکم طبق خواسته خواهان در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی انتقال مالکیت ملک مشاع مستلزم وجود مبایعه نامه معتبری است، که حاکی از وقوع عقد بیع میان خواهان و خوانده باشد. در صورتی که متبایعین، سند عادی نیز تنظیم نکرده باشند و یا سند عادی به هر دلیلی در دسترس خریدار نباشد، خواهان ابتدا باید دعوای اثبات وقوع عقد بیع را اقامه نماید و پس از صدور حکم قطعی به نفع وی، به استناد همین حکم خواستار تنظیم سند رسمی شود.
خوانده دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع
در مورد خوانده یا خواندگان دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع بین دادگاه ها اختلاف نظر است. برخی معتقدند دعوای الزام به تنظیم سند رسمی انتقال مالکیت بخشی از ملک مشاع، مالک همان بخش باید خوانده قرار بگیرد و نیازی به ذکر نام سایر مالکین مشاعی نمی باشد. در مقابل گروهی بر این نظرند که در هر صورت، نام تمام مالکین ملک مشاعی باید در ستون خوانده درج شود.

شرایط و مدارک لازم برای تنظیم دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

  • همراه داشتن مدارک هویتی.(کارت ملی و شناسنامه)
  • حضور خریدار یا وکیل او.
  • ثبت‌نام در سامانه ثنا از طریق دفاتر خدمات قضایی.
  • پیوست اصل مبایعه‌نامه، رویت مدارک اصلی و ارسال فایل اسکن شده آن توسط دفتر خدمات قضایی.
  • تکمیل فرم تعیین ارزش واقعی ملک از طریق دفتر خدمات قضایی. فرم مورد نظر باید حاوی اطلاعات اصلی مربوط به ملک باشد: آدرس دقیق مال، پلاک ثبتی، مساحت زمین ملک، نوع سازه ملک، تعداد شریکان و درصد مالکیتی که خواهان مدعی آن است.
  • پرداخت الکترونیکی هزینه دادرسی با مراجعه به دفتر خدمات قضایی.
  • در صورتی که مطابق قرارداد و عرف معمول در جامعه، مبلغی از ثمن معامله(قیمت توافق شده) می باید از جانب خریدار و در زمان تنظیم سند به فروشنده پرداخت گردد، دادگاه ممکن است پس از احراز این شرط تنظیم سند را منوط به پرداخت باقی ثمن نماید.
  • لازم به ذکر است در پرونده الزام به تنظیم سند رسمی ملک های مشاع، الزامی است که سلسله ایادی(خریداران قبلی ملک و شخصی که ملک در اداره ثبت به نام وی ثبت شده است) نیز طرف دعوا قرار گیرند و جزء خواندگان باشند و تمام مبایعه نامه های قبلی نیز در اولین جلسه رسیدگی ارائه شود. زیرا طرف دعوا یا قاضی رسیدگی کننده مطابق قانون می تواند اصول مبایعه نامه ها را بررسی و حتی در صورت لزوم برای بررسی اصالت آن ها از کارشناس جعل یا کارشناس حسابداری و حسابرسی و… مدد خواسته تا نسبت به اصول مبایعه نامه ها اظهارنظر نمایند.

نکات اصولی انتقال سند رسمی

انتقال سند رسمی مالکیت ملکی ممکن نیست مگر موارد بارعایت نکات ذیل؛

  • پایان کار،
  • صورت مجلس تفکیکی،
  • مفاصاحساب مالیاتی ،
  • و مفاصا حساب تامین اجتماعی ندارد.

دادگاه صالح به رسیدگی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

قانون آیین دادرسی مدنی، دادگاه صالح در خصوص دعاوی منقول و غیر منقول را مشخص کرده و بسته به موضوع دعوا، محل وقوع مال یا محل اقامت خوانده دعوا را صالح به رسیدگی به دعوای مطروحه و صدور حکم در خصوص آن، می داند.

در خصوص این پرسش که دادگاه صالح برای دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک کدام دادگاه است، باید گفت که با توجه به اینکه ملک، مالی غیر منقول است و دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی مربوط به مال غیر منقول ، دادگاه محل وقوع مال می باشد، دادگاه صالح به رسیدگی دعوای الزام به تنظیم سندرسمی ملک نیز دادگاه محل وقوع ملک خواهد بود.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده‌های الزام به تنظیم سند ملک مشاع پیچیدگی های زیادی دارند. با بهره‌گیری از وکلای باتجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی(پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان، در حوزه دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط ،پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص دعوای الزام به تنظیم سند رسمی با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (29 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام ببخشید یه سوال بنده بخشی از زمینی در یک روستا را که در تقسیم ارث به یکی از وراث رسیده است را به صورت قولنامه ای خریداری نموده و طی ۴ سال آن را تبدیل به باغ نموده ام. اکنون بعد از ۴ سال، منابع آبخیزداری اعلام نموده ملک شما در مجاورات مسیر سیل می باشد و در صورت داشتن مدرک به سازمان مراجعه نمایید. آیا با داشتن قولنامه با مهر دهیاری امکان تخریب یا تصرف ملک وجود دارد؟ با تشکر

    • سلام وقت شما بخیر دهیاری مرجع ذی صلاح تاییدات این مسایل نیست و در هر صورت امکان تخریب وجود دارد موضوع نیازمند بررسی شرایط جغرافیایی ملک و ظرفیت های قانونی مربوطه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *