جرم کلاهبرداری ثبتی

جرم کلاهبرداری ثبتی

جرم کلاهبرداری ثبتی


با بررسی جرم کلاهبرداری ثبتی و آثار ناشی از آن در نظام حقوقی ایران همراه شما هستیم.

جرم کلاهبرداری ثبتی چیست؟
جرم کلاهبرداری ثبتی از جمله جرائم علیه اموال می‌باشد. در قانون، احترام به حقوق افراد اصلی پیش فرض و ضروری است که رعایت آن، نظم اجتماعی جامعه را درپی خواهدداشت. از این رو احترام به حقوق مالی برای همگان لازم الاجرا می‌باشد.

گاهی اوقات بر اساس شکل گیری رابطه دینی بین افراد، مدیون برای اطمینان خاطر طلبکار خود، مالی را به عنوان رهن و وثیقه و یا به صورت معامله با حق استرداد به او می‌دهد تا درصورتی که نتوانست طلب خود را با مراجعه به مدیون وصول کند، بتواند از محل فروش مال مرهونه به طلب خود برسد.

حق رهنی که برای طلبکار ایجاد می‌شود باید محفوظ گردد و نباید مال از دسترس او به نحوی خارج گردد که متضرر شود.درصورتی که شخص مدیون، تقاضای ثبت مال مرهونه را بدون قید حق رهنی و یا حق طلبکار در معاملات با حق استرداد داشته باشد، براساس شرایطی که در قانون ثبت بیان شده تحت عنوان جرم کلاهبرداری در ثبت املاک بدون رد حق غیر می باشد و مستوجب مجازات خواهدبود.

بنابراین از مصادیق جرم کلاهبرداری که ممکن است در عرصه های اجتماعی و تعامل های مختلف روزمره صورت بگیرد، کلاهبرداری در امور ملکی و ثبتی می باشد. جرم کلاهبرداری ثبتی را می توان از اعمال مجرمانه ای که در ارتباط با اسناد و املاک توسط مستخدمین و اعضای سازمان ثبت اسناد و املاک و صاحبان دفاتر اسنادرسمی و اشخاص دیگر حسب مورد ارتکاب می یابد دانست. ویژگی خاصی که جرم کلاهبرداری ثبتی را از جرم عمومی متمایز می کند، این است که جرم ثبتی در ارتباط مستقیم با ثبت رسمی اسناد و املاک است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرم کلاهبرداری ثبتی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

جرم کلاهبرداری ثبتی

جرم کلاهبرداری ثبتی نوعی اغفال و فریب شخص با توسل به وسایل متقلبانه ثبتی است، که باعث گرفتن مال او می شود، که در نظام حقوقی ایران از جرائم عمومی و عمدی و علیه اموال و مالکیت است.

عناصر جرم کلاهبرداری ثبتی

عناصر تشکیل دهنده جرم کلاهبرداری ثبتی عبارتند از؛

  • بهره بردن از وسایل متقلبانه.
  • قربانی جرم باید فریب بخورد.
  • نسبت به موضوع موجب فریب جاهل باشد.
  • عدم مالکیت کلاهبردار بر مال گرفته شده.

ارکان تحقق جرم کلاهبرداری ثبتی

رکن قانونی جرم کلاهبرداری ثبتی

همان اصل قانونی بودن جرم و مجازات هاست و آن اینکه باید قانون گذار موضوعی را جرم بداند تا بتوان مرتکب را مجازات نماید و با نبودن عنصر قانونی نمی توان مرتکب فعل را مجازات نمود. بنابراین قانون مجازات اسلامی مهمترین عنصر قانونی جرم سرقت است که تفسیر مجازات هرنوع سرقت را جداگانه بیان داشته که در این مطالب به دلیل محدودیت جایی برای توضیح نیست.
آن را قانون گذار در ماده یک و دو تبصره قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب1367می باشد

رکن مادی جرم کلاهبرداری ثبتی

همان رفتار مجرمانه ای است که به صورت فعل مثبت می باشد و مجرم با انجام اعمالی فیزیکی جرم را محقق می سازد، بنابراین ترک فعل حتی با سوءنیت جرم کلاهبرداری را ایجاد نمی کند.

الف – اوضاع و احوال و شرایط ضروری برای تحقق جرم

  • یکی از اولین شرایط تحقق این جرم تقلبی بودن وسایلی است که مجرم از آن ها جهت فریب افراد یا قربانی استفاده می-کند.
  • دوم فریب خوردن قربانی است درحالتی که از تقلبی بودن آن وسیله ناآگاه است و جهل به آن دارد.
  • سومین مورد کلاهبردار باید مال متعلق به دیگری یعنی مالی که در مالکیت شخص دیگر است ببرد.

ب – زمان وقوع جرم

باتوجه به اصل برائت در حقوق کیفری اصل بر مباح بودن یک عمل است، بنابراین هیچ شخصی مجرم نیست مگر عملی که قانون گذار تعریف کرده است با شرایط آن به طور کامل تحقق یابد، همچنین از موارد مهمی که یک شخص مجرم شناخته می شود، زمانی است که آن عمل مجرمانه را بتوان به مجرم نسبت داد. برای مثال رابطه بین بردن مال قربانی و مانورهای متقلبانه مجرم محقق شود در غیراین صورت عمل جرم و ممکن است شخص مجرم شناخته نشود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرم کلاهبرداری ثبتی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

رکن معنوی جرم کلاهبرداری ثبتی

همان قصد مجرمانه ای است که مجرم در حین ارتکاب جرم دارد، یعنی زمانی که می خواهد مرتکب جرم شود نیت انجام آن جرم را از قبل در ذهن خود داشته و در زمان وقوع آن را محقق کند.

انواع جرم کلاهبرداری ثبتی

دررابطه با جرم کلاهبرداری ثبتی با دو موضوع مواجه هستیم. به عبارت دیگر دو نوع کلاهبرداری شایع در حوزه کلاهبرداری ثبتی درحوزه قانون گذاری وارد شده است،که عبارتند از؛

کلاهبرداری از طریق انتقال مال متعلق به غیر

در این نوع از جرم کلاهبرداری از طریق انتقال مال متعلق به غیر، وقتی محقق می شود که فرد با داشتن علم به اینکه مال متعلق به شخص ثالث و با سوءنیت و با قصد قبلی مال تحصیل شده را بفروشد و یا اینکه اجاره دهد. پس کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به نحوی از انحاء عینا یا منفعتا بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند، کلاهبردار و به این جرم محکوم می شود و در ضمن انتقال گیرنده که در حین معامله عالم به عدم مالکیت انتقال دهنده باشد و ‌اگر مالک از وقوع معامله مطلع شده و تا یک ماه پس از حصول اطلاع، اظهاریه برای ابلاغ به انتقال گیرنده و مطلع کردن او از مالکیت خود به اداره ثبت‌اسناد یا دفتر دادگاه محل وقوع ملک یا یکی از اداره های دیگر دولتی تسلیم ننماید، معاون جرم محسوب خواهدشد.

کلاهبرداری از طریق معامله معارض

دراین نوع از جرم کلاهبرداری در قالب معامله معارض، شخص ملکی را که تفاوتی نمی کند که خود شخص مالک ملک مزبور بوده و یا به صورت فضولی معامله نماید، به دو شخص یا بیشتر فروخته و یا اجاره دهد و یا اینکه ملک مزبور را به یک نفر فروخته و به شخص دیگری اجاره دهد. البته در شکل آخر بایستی تعارض مالکیت به قطع وجود داشته باشد. شخص ابتدا ملک مزبور را فروخته و بدون داشتن هیچ سمت مالکیت در منافع آن را به اجاره واگذار نماید. درصورتی که شخص در زمان مالکیت عین و منافع آن را به اجاره واگذار نموده سپس اقدام به فروش آن نماید، معامله معارض نبوده و به هیچ وجه جرمی مرتکب نشده است.

جرم کلاهبرداری ثبتی در زمینه معامله ها

در رابطه با جرائم مرتبط با جرم کلاهبرداری در زمینه معامله ها جز در مورد بیع شرط و امثال آن هرکس تقاضای ثبت ملکی را بنماید، که قبل از تقاضای ثبت ملک در اداره ثبت و اسناد محل وقوع ملک، آن را به دیگری انتقال داده یا با علم به اینکه به نحوی از انحاء قانونی سلب مالکیت از او شده است تقاضای ثبت نماید و همچنین، زمانی که کلاهبردار هنگام تقاضا مالک بوده ولی در موقع ثبت در دفتر ثبت املاک مالک نبوده و سند مالکیت بگیرد یا سند مالکیت نگرفته ولی پس از اخطار اداره ثبت حاضر برای تصدیق حق طرف نباشد،کلاهبردار محسوب می شود.

در مورد املاکی که به رهن یا با شرط خیار یا به عنوان قطعی با شرط نذر خارج و یا به عنوان قطعی با شرط وکالت انتقال داده شده راهن یا انتقال دهنده مکلف است حق طرف را در ضمن اظهارنامه خود قید کند.

درصورتی که راهن یا انتقال دهنده به این تکلیف عمل نکند، مرتهن یا انتقال گیرنده می تواند تا یک سال از تاریخ انقضای مدت حق استرداد یا رهن به وسیله اظهارنامه رسمی حق خود را مطالبه کند.

اگر اخطار قبل از انقضای مدت حق استرداد و یا رهن به عمل آمده باشد راهن یا انتقال دهنده وقتی مجرم است که درصورت بقای ملک به مالکیت او حق طرف را تا ده روز پس از ابلاغ اظهارنامه در اداره ثبت تصدیق نکند و درصورتی که ملک به مالکیت او باقی نباشد وقتی مجرم محسوب می شود که تا ده روز پس از انقضای مدت حق استرداد یا رهن حق مرتهن یا انتقال گیرنده را تادیه نکند‌‌. کلاهبرداری ممکن است در شغل و حرفه مختلف صورت بگیرد که یکی از موارد آن می تواند در امور ملکی و ثبتی باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرم کلاهبرداری ثبتی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مصداق های قانونی جرم کلاهبرداری ثبتی

جرم کتمان معامله ملکی که تقاضای ثبت آن شده باشد

اگر معامله ای قولنامه ای و با سندعادی توسط فروشنده به گونه ای متقلبانه انجام بگیرد که ملک با سندعادی به خریدار منتقل شود، ولی فروشنده از طرف دیگر تقاضای ثبت همان ملک را به نام خود انجام دهد تا سندرسمی بگیرد، دراین صورت جرم کتمان معامله ملکی که تقاضای ثبت آن شده باشد،رخ داده است.

تقاضای ثبت خلاف واقع یک ملک

هرکس تقاضای ثبت ملکی را بنماید، که قبل از تسلیم تقاضای ثبت ملک به اداره ثبت و اسناد محل وقوع ملک، آن را به دیگری انتقال بدهد یا با‌ علم اینکه به نحوی از انحاء قانونی سلب مالکیت از او شده است، تقاضای ثبت نماید کلاهبردار محسوب می‌شود و همچنین است اگر درموقع تقاضا مالک‌ بوده ولی درموقع ثبت ملک در دفتر ثبت املاک مالک نبوده و با این وصف، سند مالکیت بگیرد یا سند مالکیت نگرفته ولی پس از اخطار اداره ثبت حاضر ‌برای گواهی حق طرف مقابل(خریدار) نباشد.
پس متقاضی ثبت ملکی که قبل تر از تقاضای ثبت، آن را به دیگری انتقال داده باشد به گونه ای به صورت قانونی سلب مالکیت از او شده، کلاهبردار خواهدبود.

ادعای دروغین مالکیت و تقاضای ثبت ملکی امانت

منظور فرضی است که شخصی که امین یک ملک است، با ادعا و تظاهر دروغین تحت عنوان مالک، نسبت به آن ملک تقاضای ثبت مالکیت در اراده ثبت اسناد و املاک بکند، کلاهبردار محسوب می گردد.

توسل به راه های متقلبانه خیانت یا تبانی برای ثبت ملک یک شخص به نام شخص

اگر فردی به واسطه ی خیانت یا تبانی باعث گردد، که ملک شخصی به نام دیگری ثبت گردد، کلاهبردار خواهدبود.

تقاضای ثبت متقلبانه ملک در تصرف غیر

اگر شخصی نسبت به ملکی که در اختیار دیگری است تقاضای ثبت کند، کلاهبردار جرائم ثبتی خواهدبود.

امتناع متقلبانه از قید حق غیر در اظهارنامه ثبتی

اگر مالک یک ملک در مورد املاکی که به رهن یا اجاره داده می شود، حق مستاجر را در اظهارنامه خود ثبت نکند و حق او را ندهد، کلاهبردار خواهدبود.

انجام معامله متقلبانه معارض

اگر شخصی ملک یا مالی را بیشتر از یک بار معامله کند، معامله ی معارض رخ داده و شخص کلاهبردار ثبتی خواهدبود.

تعقیب مرتکب جرم کلاهبرداری ثبتی

هرکس نسبت به ملکی که در تصرف دیگری بوده خود را متصرف قلمداد کرده و تقاضای ثبت کند، کلاهبرداری ثبتی محسوب می شود و درصورتی می توان نسبت به جرمی درخواست تعقیب نماید که جرم واقع شده مشمول مرورزمان تعقیب نشده باشد و جهت پی بردن به این امر که آیا جرمی مشمول مرور زمان تعقیب شده است یا نه، باید تاریخ تحقق وقوع جرم مشخص باشد.

مجازات مرتکب جرم کلاهبرداری ثبتی

احراز مالکیت اشخاص نسبت به اموال غیرمنقول به موجب سندرسمی می باشد و دولت شخصی را به عنوان مالک می شناسد که سندرسمی به نام او باشد. بنابراین در فرضی که افرادی یا اشخاصی به عنوان امین ملکی را در اختیار داشته باشند و با سوءاستفاده از اختیار و اعتماد مالک نسبت به ملک امانی تقاضای ثبت نمایند، درصورت شکایت مالک شخص مزبور به عنوان مرتکب شدن جرم کلاهبرداری ثبتی قابل تعقیب و مجازات می باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرم کلاهبرداری ثبتی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تعیین مجازات در انواع جرم کلاهبرداری ثبتی

کلاهبرداری ثبتی بر اساس شخصیت مرتکب به دو دسته ذیل قابل تقسیم است؛

الف _ جرم کلاهبرداری ثبتی ساده:

درصورتی که مرتکب یک شخص عادی باشد، به مجازات حبس از1تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود.

ب _ جرم کلاهبرداری ثبتی مشدده:

مرتکب جرم در کلاهبرداری مشدده بایستی توسط یکی از اشخاص ذیل باشد؛

  • مرتکب از کارکنان دولت یا موسسات و سازمان های دولتی یا وابسته به دولت یا شهرداری ها یا نهادهای انقلابی و خدمت عمومی باشد و درحیطه کاری خود مرتکب جرم شده باشد.
  • مرتکب از کارکنان دولت یا موسسات و سازمان های دولتی یا وابسته به دولت یا شهرداری ها یا نهادهای انقلابی و خدمت عمومی باشد و در خارج از حیطه کاری خود مرتکب جرم شده باشد.

مرتکب جرم در کلاهبرداری مشدده بایستی به یکی از ابزار ذیل متوسل شده باشد؛

  • اینکه جرم با استفاده از تبلیغ عامه از طریق وسائل ارتباط جمعی از قبیل؛ رادیو، تلویزیون، روزنامه و مجله انجام شده باشد.
  • نطق در مجامع عمومی.
  • انتشار آگهی چاپی یا خطی صورت گرفته باشد.
  • مجازات مرتکب جرم در کلاهبرداری مشدده؛
  • علاوه بر رد اصل مال به صاحب آن،
  • به حبس از ۲ تا 10 سال ،
  • انفصال ابد از خدمت دولتی
  • و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود.

تقاضای ثبت ملک دیگری در حکم کلاهبرداری

مصادیق ثبت ملک غیر

هر یک از افراد و یا دفاتر ثبت اسناد و املاک رسمی، عامدانه یکی از جرم ‌های زیر را مرتکب شوند، مجرم در اسناد رسمی محسوب و به مجازاتی که برای جعل و تزویر اسناد رسمی مقرر است محکوم خواهدشد؛

  • اسناد نامشخص یا تعیین تکلیف نشده را ثبت کند.
  • اسناد را بدون حضور افرادی که مطابق قانون حضور آن ها الزامیست، ثبت نماید.
  • سند را به اسم افرادی که در آن معامله نقشی ندارند ثبت کند.
  • تاریخ سند یا ثبت سند را مقدم یا مؤخر در دفتر ثبت کند.
  • تمام یا قسمتی از دفا‌تر ثبت را از بین ببرند یا ورقی از آن دفا‌تر را بیرون آورده یا به وسایل متقلبانه دیگر ثبت سند را از اعتبار و استفاده بی اندازد.
  • اسناد انتقالی را علی رغم اینکه اگاه هستند که فرد مورد نظر مالک نیست، انتقال داده و ثبت کنند.
  • سند را که به طور واضح بر سندیت آن آگاهی نداشته، ثبت کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرم کلاهبرداری ثبتی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات جرم ثبت ملک غیر

فردی که ملک را تصرف نموده و سپس اقدام به ثبت ملک غیر کرده است، مجرم و متناسب با مجازاتی که در قانون مشخص شده است مجازات می شود.

شخص و امین هر دو به عنوان مجرم اصلی به مجازات کلاهبردار محکوم شده و نسبت به خسارات مدعی خصوصی مسئولیت تضامنی دارند.

هرکس به موجب سند رسمی یا عادی نسبت به ثبت ملک غیر اقدام کرده باشد یا حقی به شخص یا اشخاص داده و بعد نسبت به‌‌ همان مسئولیت قبول نکند، به موجب سند رسمی ثبت شده معامله به حبس از3 تا 10سال محکوم می شود.

_

نشانی موسسه مهر پارسیان

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (22 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *