نحوه مطالبه دلار و یورو در ایران

نحوه مطالبه دلار و یورو در ایران

نحوه مطالبه دلار و یورو در ایران


با موضوع نحوه مطالبه دلار و یورو در ایران همراهتان هستیم.

آیا مطالبه ارز خارجی نیاز به وکیل بین المللی دارد؟

برای پاسخ به این سوال، لازم است ابتدا تعریف مختصری از ارز داشته باشیم. ارز به اسکناس یا سکه خارجی گفته می شود. وجه رایج هر کشور دیگری غیر از ایران، ارز خارجی محسوب می شود.

برای مطالبه ارز خارجی در دادگاه ایران، نیازی به دانش حقوق بین الملل وجود ندارد. پرونده مطالبه ارز خارجی مانند سایر پرونده های مطالبه وجه است. با این تفاوت که در مطالبه ارز خارجی، متقاعد کردن قاضی به تعیین خسارت تاخیر تادیه، با توجه به اختلاف نظر حاکم بر دادگاهها مورد توجه است.

تفاوت عمده ارز و پول در اینجاست که چک های مسافرتی، چک های عادی و حواله های پرداخت نیز پول محسوب می شوند. اما در بخش ارز، فقط اسکناس یا سکه رایج کشور دیگر، مورد توجه و استناد هستند.

متداول ترین ارزهای خارجی در ایران، دلار، یورو، یوآن چین و درهم امارات متحده عربی هستند. در سالهای اخیر روبل روسیه هم به جمع ارزهای مهم ایران پیوسته است.

برای آشنائی با نحوه مطالبه دلار و یورو  سایر ارزهای خارجی در ایران با مهر پارسیان همراه باشید.

اعاده دادرسی قاچاق کالا و ارز

نمونه متن دادخواست مطالبه دلار و یورو در ایران

رئیس محترم دادگاه حقوقی تهران

با سلام و احترام، به استحضار می رسانم، طبق رسید ارز پیوست، اینجانب مبلع پنج هزار یورو از صرافی… واقع در خیابان کریمخان تهران خریداری نموده ام.

در نظر داشتم تا این مبلغ را در سفر خارجی که قرار است در تابستان 1402 به آلمان دارم هزینه کنم. در سال 1401، خوانده از من خواست این مبلغ ارز را به وی قرض دهم تا ابتدای سال جاری به بنده بازگرداند.

اما با توجه به رسید امانی هم که از ایشان داشتم، از استرداد مبلغ خودداری می کند. با مراجعه به وی اظهار می دارد به دلیل گران شدن نرخ یورو، قادر به خرید و استرداد آن به بنده نیست.

لذا تقاضا دارم با رسیدگی به مستندات ابرازی و همچنین توضیحاتی که در محضر دادگاه ارائه خواهم نمود، حکم به محکومیت ایشان به پرداخت مبلغ پنج هزار یورو بابت اصل خواسته، خسارت تاخیر تادیه از زمان مطالبه تا زمان اجرای حکم، به انضمام هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل صادر شود.

وکیل دادسرای مرکز تهران

آیا امکان اجرای حکم محکومیت به پرداخت یورو و دلار وجود دارد؟

دادگاه حقوقی در پرونده مطالبه دلار و یورو یا هر ارز خارجی، باید دقت داشته باشد که در اجرای احکام، با توجه به ممنوعیت خرید و فروش دلار و یورو و سایر ارزهای متداول، غیر از ارز مسافرتی یا ارز بازرگانی مورد نیاز که از طریق صرافی های مجاز و یا بانکهای عامل تامین می شود، امکان تسویه مبلغ محکومیت به صورت اسکناس یا سکه خارجی وجود ندارد.

بنابراین تعیین نحوه اجرای حکم نیز در رای صادر شده اهمیت دارد. در صورت عدم تعیین تکلیف، رفع ابهام از حکم قطعی، با دادگاه بدوی صادر کننده رای است.

مشاوره حقوقی مطالبه خسارت از کارفرما

آیا اجرای دستور موقت یا تامین خواسته نیاز به صدور اجرائیه دارد؟

به نظر دکتر محمد رضا مهری بهترین وکیل مطالبه ارز خارجی در ایران، با توجه به اینکه ماهیت دستور موقت، و قرار تامین خواسته حکم نیست، برای اجرای آنها نیازی به صدور و ابلاغ اجرائیه نیست.

به محض ابلاغ به خوانده، دستور موقت یا تامین خواسته قابل اجراست. ضمن اینکه امکان اجرا قبل از ابلاغ نیز وجود دارد.

آیا امکان مطالبه خسارت تاخیر تادیه در پرونده مطالبه ارز خارجی وجود دارد؟

در این موضوع اختلاف نظر زیادی وجود دارد. بعضی از محاکم به استناد ماده 522 قانون آئین دادرسی مدنی، صدور حکم بر پرداخت خسارت تاخیر تادیه در دادخواست مطالبه دلار و یورو و سایر ارزهای خارجی در ایران را نمی پذیرند. استدلال این دسته این است که برای مطالبه وجه رایج کشور امکان مطالبه خسارت تاخیر تادیه وجود دارد.

ماده 522 قانون آئین دادرسی مدنی

در دعاویی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده، در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبکار، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد مگر اینکه طرفین به نحو دیگری مصالحه نمایند.

اما در مقابل دادگاه حقوقی تهران، با تکیه بر رای وحدت رویه دیوان عالی کشور، حکم به پرداخت خسارات تاخیر تادیه در موضوع دعوی مطالبه یورو و دلار صادر نمود.

به نظر بهترین وکیل بین المللی تهران، دکتر محمد رضا مهری، عدم صدور حکم به پرداخت خسارت تاخیر تادیه در اینگونه پرونده ها به انصاف نزدیکتر است. جهت روشن شدن موضوع پاراگراف بعدی را به دقت مطالعه کنید.

نحوه اجرای حکم به پرداخت یورو، دلار و سایر ارزهای خارجی

بعد از صدور حکم در ادگاه حقوقی مبنی بر محکومیت خوانده به پرداخت یورو یا دلار، با قطعیت پرونده، محکوم له می تواند درخواست اجرای حکم را به دادگاه صادر کننده رای بدوی تقدیم نماید. دادگاه اجرائیه صادر و به محکوم ابلاغ می کند. اگر در مهلت مقرر محکوم نسبت به پرداخت اقدام کند پرونده مختومه می شود.

اما در صورت عدم پرداخت دلار یا یورو، پرونده اجرائی تشکیل می شود. در مرحله اجرای قهری حکم، با توجه به ممنوعیت خرید و فروش ارز در ایران چگونه دلار یا یورو تحویل خواهان شود؟

اینجاست که نرخ روز ارز خارجی محاسبه و دریافت می شود. در رای وحدت رویه دیوان عالی کشور نیز به این موضوع تلویحی اشاره شده است.

رای وحدت رویه دیوان عالی کشور درباره خسارت تاخیر تادیه ارز خارجی

رای شماره 107594 26/11/53 هیئت عمومی دیوانعالی کشور
تاریخ صدور رای 1353/10/04

با توجه به اینکه از ماده 719 قانون آئین دادرسی مدنی عبارت (وجه نقد) ذکر شده است و در ماده 87 آن قانون عبارت (اگر خواسته دعوی پول خارجی باشد) ذکر گردیده چنین بر می آید که ارز همان پول خارجی است و عنوان (وجه نقد) مذکور در ماده 719 بر آن نیز صادق است (منتها وجه نقد خارجی) بنابراین مشمول مقررات آن ماده خواهد بود منتها هم ارز آن به ریال باید مورد لحوق حکم واقع شود.

رای وحدت رویه دیوان عالی کشور با رویه فعلی قضائی و نوسان قیمت ارزهای خارجی در ایران، عملا قابلیت استناد ندارد.
پس مطالبه یورو، دلار، یوآن و سایر ارزهای خارجی در ایران، با تبدیل به نرخ روز سامانه نیما قابلیبت وصول دارد.

قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی

دادگاه حقوقی بین المللی در تهران

شعبه 55 دادگاه حقوقی تهران ویژه پرونده های بین المللی است. اما در موضوع دعوی مطالبه ارز خارجی، نیازی به طرح دعوی در دادگاه بین الملل نیست. بلکه در اینگونه دعاوی محل سکونت خوانده ملاک است. یا محل عقد قرارداد بین طرفین در ایران تعیین کننده دادگاه صالح است.

شعبه دادگاه حقوقی بین المللی در تهران صرفا به دعاوی بین المللی خاص رسیدگی می کند.

صلاحیت دادسرای بین الملل تهران ناحیه 20

الف) شکایت‌ها علیه اتباع و مقام‌های آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی و اتباع سایر کشورها و جرائم ارتکابی از ناحیه آن‌ها و انجام اقدامات موضوع قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه مصوب ۱۳۹۶؛

ب) جرائم مرتبط با مأموران سیاسی و کنسولی خارجی، جرائم علیه اماکن و اموال دیپلماتیک و کنسولی و پیگیری درخواست‌های واصله از ناحیه آن‌ها؛

پ) جرائم و جنایات بین‌المللی موضوع مواد ۵ و ۶ و ۷ و ۸ و ۱۴ قانون مجازات اسلامی مصوب1392؛

ت) جرائم اتباع ایرانی علیه یکدیگر در خارج از کشور و پیگیری درخواست‌های واصله از ناحیه‌ی اتباع ایرانی مقیم خارج؛

ث) پیگیری و اقدام لازم راجع به جرائم مأموران و نمایندگان سیاسی دیگر کشورها که در ایران ارتکاب یافته است؛

ج) اجرای نیابت‌های واصله از کشورهای خارجی اعم از استرداد مجرمان، انتقال محکومان و معاضدت های قضایی کیفری؛

ج) پیگیری امور مرتبط با محکومان ایرانی در خارج از کشور به‌استثنای محکومان به قصاص.

کلاهبرداری از طریق فارکس

تبصره ۱- به اتهامات اتباع خارجی افغانستان، پاکستان، بنگلادش، هندوستان و عراق، در نواحی عمومی رسیدگی می‌شود؛ مگر این‌که رسیدگی به موضوع در صلاحیت نواحی تخصصی دیگر باشد.

تبصره ۲- چنانچه جرائمی توسط اتباع ایرانی یا خارجی به‌صورت مشارکت یا معاونت واقع شود، ناحیه‌ای که مطابق این دستورالعمل صلاحیت رسیدگی به اتهام اتباع خارجی را دارد، به اتهام دیگر متهمان نیز رسیدگی می‌نماید.

بهترین وکیل دادسرای بین الملل در تهران

گروه وکلای بین المللی مهر پارسیان، با داشتن سالها تجربه در دعاوی کیفری و حقوقی بین المللی، می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای اعطای وکالت در دادسرای ناحیه 20 تهران ویژه امور بین المللی در موارد فوق است.

در صورت نیاز به مشاوره با وکیل تخصصی دعاوی کیفری و حقوقی بین المللی با مهر پارسیان تماس بگیرید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (29 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *