اناطه چیست و شرایط صدور قرار اناطه چه می باشد؟

اناطه چیست و شرایط صدور قرار اناطه چه می باشد؟

با موضوع اناطه چیست و شرایط صدور قرار اناطه چه می باشد؟ همراه شما هستیم.

مفهوم اناطه: در لغت اناطه به معنای منوط کردن و معلق ساختن است.

در حقوق، اناطه یعنی اینکه اثبات کردن یک موضوع کیفری منوط به این است که موضوع دیگری که ماهیت حقوقی و غیر کیفری دارد ، اثبات شود.

برای مثال وقتی دادگاه یا دادسرا کیفری در حال رسیدگی به دعوای رابطه نامشروع است و در ضمن رسیدگی، یک طرف دعوی ادعا می کند که رابطه، نامشروع نبوده است زیرا متهمین با یکدیگر زن و شوهر بوده اند؛ در این حالت از آنجایی که دادگاه کیفری صلاحیت رسیدگی به اثبات رابطه زوجیت را ندارد، بنابراین قرار اناطه ای صادر می کند تا طرفین موضوع رابطه زوجیت را در دادگاه حقوقی صلاحیت دار مطرح کنند.

نخستین‌بار قرار اناطه در آئین دادرسی کیفری مطرح شد و سپس به آئین دادرسی مدنی و دیگر قوانین تسری یافت. در ادامه، به مواد مربوط به هر یک از قوانین که صدور قرار اناطه را پیش‌ بینی کرده‌ اند، میپردازیم:

اناطه در قوانین:

اناطه در قوانین حقوقی

اناطه در قوانین کیفری

اناطه درقانون کار

اناطه در قانون دیوان عدالت اداری

اناطه در قانون حمایت از خانواده

جهت دریافت مشاوره در خصوص اناطه چیست و شرایط صدور قرار اناطه چه می باشد؟ با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

۱. ماده‌ی ۱۹ آئین دادرسی مدنی

هرگاه رسيدگی به دعوا منوط به اثبات ادعايی باشد كه رسيدگی به آن در صلاحيت دادگاه ديگری است، رسيدگی به دعوا تا تصميم گیری ‌مرجع صلاحيت‌ دار متوقف می‌ شود. در اين‌ مورد، خواهان مكلف است ظرف يک ماه در دادگاه صالح اقامه‌ دعوا کرده و رسيد آن را به دفتر دادگاه ‌رسيدگی‌ كننده تسليم کند، وگرنه، قرار رد دعوا صادر می‌ شود و خواهان میتواند پس از اثبات ادعا در دادگاه صالح دوباره اقامه‌ دعوا کند.

۲. ماده‌ ۲۱ آئین دادرسی کیفری

هرگاه احراز مجرميت متهم، منوط به اثبات مسائلی باشد كه رسيدگی به آن ها در صلاحيت مرجع كيفری نبوده و در صلاحيت دادگاه حقوقی باشد، با تعيين ذی‌ نفع و با صدور قرار اناطه، تا هنگام صدور رای قطعی از مرجع صالح، تعقيب متهم، معلق و پرونده موقت بايگانی می‌ شود. در اين‌ صورت، هرگاه ذی‌ نفع ظرف يک ‌ماه از تاريخ ابلاغ قرار اناطه بدون عذر‌موجه به دادگاه صالح رجوع نكند و گواهی آن را ارائه ندهد، مرجع كيفری به رسيدگی ادامه می‌ دهد و تصميم مقتضی را اتخاذ می‌ كند.

تبصره‌ ۱: در مواردی كه قرار اناطه از سوی بازپرس صادر می‌ شود، بايد ظرف سه روز به نظر دادستان برسد. چنانچه دادستان با اين قرار موافق نباشد، حل اختلاف بنابر ماده‌ ۲۷۱ اين قانون به‌ عمل می‌ آيد.

تبصره‌ ۲: اموال منقول از شمول اين ماده مستثنا هستند.

تبصره‌ ۳: مدتی كه پرونده به‌ صورت موقت بايگانی می‌ شود، جزو مواعد مرور زمان به‌ شمار نمی‌ آید.

طرح سوال: در شکایت ترک انفاق همسر دائم چنانچه زوج مدعی عدم تمکین زوجه باشد آیا مورد از موارد صدور قرار اناطه موضوع ماده ۲۱ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با الحاقات و اصلاحات بعدی می‌ باشد یا اینکه بازپرس (مقام تحقیق) میتواند بدون نیاز به صدور قرار اناطه تمکین یا عدم تمکین زوجه را احراز و تحقیقات را ادامه دهد؟

جهت دریافت مشاوره در خصوص اناطه چیست و شرایط صدور قرار اناطه چه می باشد؟ با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نظریه شماره ۱۲/۹۵/۷ ـ ۸/۱/۱۳۹۵

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

احراز تمکین یا عدم تمکین زن و همچنین استطاعت یا عدم استطاعت زوج برای دادن نفقه، موضوع ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱، مشمول ماده ۲۱ قانون آئین دادرسی کیفری ۱۳۹۲ نیست و مرجع کیفری در صورت احراز عدم تمکین زوجه، میتواند قرار منع تعقیب زوج را صادر نماید.

مواد قانونی مرتبط:

ماده۵۳ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱:

هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات موقوف می شود.

تبصره ـ امتناع از پرداخت نفقه زوجه ای که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است.

ماده ۲۱ قانون آئین دادرسی کیفری ۱۳۹۲:

هرگاه احراز مجرمیت متهم منوط به اثبات مسائلی باشد که رسیدگی به آن ها در صلاحیت مرجع کیفری نیست، و در صلاحیت دادگاه حقوقی است، با تعیین ذی‌ نفع و با صدور قرار اناطه، تا هنگام صدور رای قطعی از مرجع صالح، تعقیب متهم، معلق و پرونده به‌ صورت موقت بایگانی می‌ شود. در این‌ صورت، هرگاه ذی‌ نفع ظرف یک‌ ماه از تاریخ ابلاغ قرار اناطه بدون عذر‌موجه به دادگاه صالح رجوع نکند و گواهی آن را ارائه ندهد، مرجع کیفری به رسیدگی ادامه می‌ دهد و تصمیم مقتضی اتخاذ می‌ کند.

۳. ماده‌ ۵۰ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری

هرگاه رسیدگی دیوان منوط به اثبات امری باشد که در صلاحیت مرجع دیگری است، قرار اناطه صادر و مراتب به طرفین ابلاغ می‌ شود. ذی‌ نفع باید ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ اخطاریه‌ دیوان، به مرجع صالح مراجعه و گواهی دفتر مرجع مزبور را مبنی بر طرح موضوع، به دیوان تسلیم کند.

وگرنه دیوان به رسیدگی خود ادامه می‌ دهد و تصمیم مقتضی را می‌ گیرد.

۴. ماده ۷۰ قانون آئین دادرسی کار

چنانچه میان طرفین دعوا، همزمان دعوای کیفری دیگری، مرتبط با دعوای مطرح‌ در مرجع حل اختلاف، در مرجعی دیگر ‌مورد رسیدگی باشد و به‌ تشخیص مرجع رسیدگی‌ کننده، نتیجه‌ آن در رای تاثیر گذار باشد، صدور رای به تعیین تکلیف دعوای کیفری موکول خواهد شد.

نکته ای که در این مقوله قابل ملاحظه است این است که محاکم کار تنها به اختلافات مربوط به رابطه کاری طرفین رسیدگی خواهند کرد و تصمیم گیری به ادعاهای دیگر طرفین مثل: سرقت از محل کار، بدهی از مجاری دیگر، ضرب و شتم و… در صلاحیت محاکم دادگستری است اما چنانچه بین طرفین دعوا همزمان دعوای کیفری مرتبطی با دعوای مطروحه در محاکم دادگستری مطرح رسیدگی بوده و نتیجه آن در صدور رای موثر باشد، رسیدگی و صدور رای مرجع حل اختلاف تا زمان صدور رای پرونده کیفری متوقف خواهد گردید.

آیا صدور قرار اناطه قابل تجدیدنظر است یا خیر؟

همچنین بنابر رای وحدت رویه به‌ شماره‌ ۶۴۰ که در تاریخ ۱۳۷۸/۸/۱۸ از سوی هیات عمومی دیوان عالی کشور صادر شده است، قرار اناطه تجدیدنظر پذیر است. بطور‌ خلاصه، بنا بر این رای، از آنجا که قرار اناطه از ابتدا در ماده‌ ۱۷۱ آئین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۲۹۰ از قرارهای قابل‌ شکایت به‌ شمار می‌ رفت و اصل نیز بر اعتراض‌ پذیری قرارهایی است که صدور آن ها موجب اضرار (ضرر رسانی) به حقوق طرفین دعوا باشد، تجدیدنظر پذیری قرار اناطه بنا بر موازين قانونی تشخيص داده می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اناطه چیست و شرایط صدور قرار اناطه چه می باشد؟ با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نمونه‌ نخست: فرض کنید شخص «الف» با استناد به سند رسمی ملکی، در برابر شخص «ب» که ساکن آن ملک است و سندی رسمی مبنی بر مالکیت آن ندارد، ادعای مالکیت خود را در دادگاه حقوقی مطرح می‌ کند. بنابر قواعد حقوقی، سند رسمی نسبت به اماره‌ تصرف برتری دارد و ادعای شخص «الف» اصولا باید پذیرفته شود؛ اما شخص «ب» ادعایی مبنی بر جعلی‌ بودن آن سند رسمی همراه با تعیین جاعل مطرح می‌ کند و دادگاه حقوقی در‌ این‌ مورد باید تا اثبات جعلی‌ بودن سند در دادگاه کیفری، رسیدگی به دعوا را به‌ صدور رای قطعی دادگاه کیفری در خصوص جعل موکول کند.

نمونه‌ دوم: فرض کنید زنی در دادگاه کیفری، شکایتی مبنی بر ترک انفاق از زوج مطرح می‌ کند؛ زوج با حضور در دادگاه، منکر رابطه‌ زوجیت میان خود و زن می‌ شود. در اینجا نیز دادگاه کیفری با صدور قرار اناطه، رسیدگی به دعوا را به اثبات رابطه‌ زوجیت در دادگاه حقوقی موکول می‌ کند.

اناطه در داوری:

اناطه رسيدگي در مرجع داوری

١- اناطه در رسیدگی (مدنی و جزایی) مورد استفاده است و منظور از آن، ارتباط حداقل دو دعوا به نحوی است که یکی در دیگری، موثر است.

در این موارد مرجعی که در ابتدا صالح به رسیدگی است، رسیدگی را متوقف می‌ کند.

تا مرجع دیگر به پرونده مورد اناطه رسیدگی و رای مقتضی صادر کند.

سپس مرجع صالح در رسیدگی خود از رای مذکور استفاده می کند.

وضعيت داوری در اين خصوص، ابهام دارد. اخیرا رای صادر شده که در آن، دادگاه از قرار اناطه در امر داوری استفاده کرده است، از رسیدگی به دعوا امتناع نمود تا ابتدائا به موضوع رفع ابهام توسط داور رسیدگی شود و پس از آن، دادگاه در باب ابطال رای، تصميم گيري نمايد. نکته اساسی، علاوه بر اناطه مذكور، این است که دادگاه، رفع ابهام از رای داوری را در صلاحیت همان مرجع (داور) می داند.

٢- در مرجع داوری هم دیده شده که داور (داوران) از اناطه، افزون بر ماده 478 فانون آئین دادرسی مدنی استفاده می کنند. برای مثال: دعوای بطلان قرارداد و ابطال اسناد رسمی در مراجع قضایی مطرح شده كه نتيجه آن در رای داور موثر است. داوران از اناطه بهره بردند زیرا اولا صلاحيت رسيدگی به بطلان را ندارند و ثانيا هدف از داوری، حل اختلاف کامل موضوع است و وقتی معلوم است متعاقبا با اثبات یا نفی دعوای بطلان، رای فعلی داوری هم باطل می شود، عقلا و منطقا باید از رسیدگی امتناع کرد تا نتیجه رسیدگی قضایی معلوم شود.

اعتراض به قرار اناطه:

امکان اعتراض به قرار اناطه ظرف ده از تاریخ ابلاغ قرار وجود دارد و مرجع صالح به رسیدگی به قرار اناطه، دادگاه صالح به رسیدگی به اتهام می باشد.

البته مرجع صالح به اعتراض و همچنین شخصی که امکان اعتراض را خواهد داشت در مراجع و مراحل مختلف رسیدگی متفاوت خواهد بود. همچنین در مراجع حقوقی نیز این قرار را قابل عتراض نمی دانند مگر در مواردی اعتراض را قابل دفاع می دانند. برای آگاهی از تمامی این موارد و همچنین موفقیت در پرونده ای که در آن قرار اناطه صادر شده است، مشورت و همراهی با وکیل ضروری می باشد.

اناطه چیست و شرایط صدور قرار اناطه چه می باشد؟

خدمات تخصصی گروه وکلای ملک و حقوقی تهران

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با به کارگیری برترین وکلای تخصصی ملکی در شمال تهران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود:

مشاوره حقوقی آنلاین و حضوری با وکیل

قبول وکالت در پرونده اختلافات ملکی بین مالک و سازنده

قبول وکالت در مطالبه وجه چک و سفته، مطالبات بانکی و اختلافات مالی بین شرکاء

قبول وکالت در پرونده تصرف عدوانی حقوقی، مزاحمت و ممانعت از حق حقوقی، خلع ید

تنظیم دادخواست جهت دعاوی ملکی و حقوقی در تهران

قبول وکالت در پرونده الزام به اخذ پایانکار، صورتمجلس تفکیکی و الزام به تنظیم سند رسمی

تنظیم و تهیه لایحه دفاعیه جهت ارائه به دادگاه حقوقی و ملکی در تهران

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی ملک و حقوقی در تهران به یکی از راه های زیر اقدام کنید.

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه پرونده ملکی و حقوقی تهران

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *