انجمن های صنفی کارگری

انجمن های صنفی کارگری

انجمن های صنفی کارگری


امروز در خصوص موضوع انجمن های صنفی کارگری همراه شما هستیم.

انجمن به گروهی از افراد گفته می‌شود که در جایی گرد هم آمده باشند و اقدام به کنکاش یا امر دیگری نمایند، و به منظور حفظ حقوق، منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارفرمایان هر حرفه یا صنعت می‌توانند مبادرت به تشکیل انجمن صنفی نمایند که در مقاله امروز به برسی این موضوع خواهیم پرداخت.

نکات مهم در خصوص موضوع انجمن های صنفی کارگری

منظور از انجمن های صنفی چیست؟

اعضای انجمن ها را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

نحوه‌ی انتخاب اعضای انجمن ها به چه طریق است؟

انجمن های صنفی به چه منظور تشکیل می‌شود؟

به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران و کارفرمایان، که خود متضمن حفظ منافع جامعه باشد، کارگران مشمول قانون کار و کارفرمایان یک حرفه یا صنعت می‌توانند، مبادرت به تشکیل انجمن‌های صنفی نمایند.

به منظور هماهنگی در انجام وظایف محوله و قانونی، انجمن‌های صنفی می‌توانند، نسبت به تشکیل کانون انجمنهای صنفی در استان و کانون عالی انجمنهای صنفی در کل کشور نیز اقدام نمایند.

مراحل تشکیل انجمن صنفی کارفرمایی به چه نحوی است؟

ارسال تقاضانامه تاسیس، ارائه مدارک مبنی بر کارفرما بودن و اشتغال متقاضیان در حرفه یا صنعت مربوطه درج آگهی تاسیس در یکی از روزنامه ها، تنظیم پیش نویس اساسنامه مطابق مقررات، دعوت و برگزاری مجمع عمومی،ارائه مدارک و ثبت انجمن صنفی، درج آگهی انجام انتخابات و ثبت انجمن صنفی در روزنامه کثیرالانتشار و روزنامه رسمی کشور.

انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوطه چه وظایفی را دارند؟

 کلیه انجمن‌های صنفی و کانونهای مربوطه به هنگام تشکیل، موظف به تنظیم اساسنامه، با رعایت مقررات قانونی، طرح و تصویب آن در مجمع عمومی و تسلیم به وزارت کار و امور اجتماعی جهت ثبت می‌باشند.

کلیه نمایندگان وکارفرمایان ایران در شورای‌عالی کار، شورای‌عالی تامین اجتماعی، شورای‌عالی حفاظت فنی و بهداشت کار، کنفرانس بین المللی کار و نظایر آن توسط کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان، در صورت تشکیل انتخاب، و در غیر این صورت توسط وزیر کار و امور اجتماعی معرفی خواهند شد.

کارگران یک واحد، فقط می‌توانند یکی از سه مورد شورای اسلامی کار، انجمن صنفی یا نماینده کارگران را داشته باشند.

کدام گروه از افراد می‌توانند نسبت به ایجاد شرکت های تعاونی مسکن اقدام نمایند؟

کارگران واحدهای تولیدی، صنفی، خدماتی و کشاورزی که مشمول قانون کار باشند، می‌توانند نسبت به ایجاد شرکتهای تعاونی مسکن اقدام نمایند، شرکتهای تعاونی مسکن کارگران هر استان می‌توانند نسبت به ایجاد کانون هماهنگی شرکتهای تعاونی مسکن کارگران استان، اقدام نمایند.

کانونهای هماهنگی تعاونی‌های مسکن کارگران استان‌ها می‌توانند، نسبت به تشکیل کانون عالی هماهنگی تعاونی‌های مسکن کارگران کشور اقدام نمایند.

وزارتخانه های کار و امور اجتماعی، مسکن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی موظف به همکاری با اتحادیه اسکان بوده و اساسنامه شرکتهای مذکور توسط وزارت کار و امور اجتماعی به ثبت خواهد رسید.

آیا کارگران و یا مدیران بازنشسته می‌توانند نسبت به تاسیس کانون های کارگران و مدیران اقدام نمایند؟

به منظور بررسی و پیگیری مسائل و مشکلات صنفی و اجتماعی و حسن اجرای آن قسمت از مفاد اصل بیست و نهم قانون اساسی که متضمن حفظ حقوق و تامین منافع و بهره‌مندی از خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت های پزشکی می‌باشد، این امکان برای کارگران و مدیران بازنشسته وجود خواهد داشت.

ارکان انجمن های صنفی کارگری چیست و چه وظایفی را دارند؟

 ارکان انجمن صنفی کارگری عبارت است از:

مجمع عمومی، هیات مدیره و بازرسان، و وظایف و اختیارات انجمن های صنفی کارگری به شرح زیر است 
کوشش در جهت استیفای حقوق و خواست های مشروع و قانونی اعضاء.

دریافت حق عضویت و کمک های داوطلبانه به ترتیبی که در اساسنامه مقرر می‌شود.

همکاری در جهت تاسیس و تقویت شرکت های تعاونی، صندوق قرض الحسنه، همچنین تلاش در جهت تامین امکانات رفاهی اعضاء با رعایت مقررات.

همکاری با وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی در جهت شناخت مشکلات کارگری و اجرای قانون کار. 

عضویت در کانون انجمن های صنفی استان پس از تصویب مجمع عمومی مربوط.

فعالیت مشترک با کانون انجمن های صنفی استان و کانون عالی انجمن های صنفی سراسر کشور در حدود قوانین و مقررات.

همکاری با سایر تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و انجام سایر وظایف و اختیاراتی که به موجب قانون بر عهده انجمن های صنفی قرار داده شده است.

مشاوره حقوقی انجمن های صنفی کارگری

قبول وکالت در پرونده های دیوان عدالت اداری مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

 تبلیغات دفتر وکیل همکار موسسه حقوقی مهر پارسیان مورد تایید این دفتر نیست.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل انجمن های صنفی کارگری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین انجمن های صنفی کارگری

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • سلام چرا فکرکارگران ساختمانی نیستید همه کارگرساختمانی ۵سال تونوبت بیمه کارگرساختمانی هستند که خبر از سهمیه بندی بیمه کارگرساختمانی نیست لطفن شما پیگیری کنید باتشکر از شما شماره تماس من09052649918صمدی ازشهر خمینی شهر لطفن نامه پیگیری کنید باتشکر از شما یک کارگرساختمانی بیمه نیستید چرا کار کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *