تبدیل شرکت به دانش بنیان

تبدیل شرکت به دانش بنیان

تبدیل شرکت به دانش بنیان


با موضوع تبدیل شرکت به دانش بنیان همراه شما هستیم.

در تعریف شرکت دانش بنیان بایستی گفت:«شرکت­ ها و مؤسسه­ های خصوصی یا تعاونی، که به منظور هم­افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش­محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی(اختراع و نوآوری) و تجاری­ سازی نتایج تحقیق و توسعه(شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری­های برتر و با ارزش­افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم­افزارهای مربوط تشکیل می­شود شرکت دانش بنیان می­گویند.» در واقع شرکت دانش بنیان به شرکتی گفته می‌شودکه؛ اصول آن بر پایه علم و دانش بنا می‌شود. هدف از این شرکت‌ها، توسعه بخش‌های مختلفی مثل: صنعتی، کشاورزی، خدماتی، تولیدی و در نتیجه بهبود اقتصاد کشور است. در این مطلب قصد داریم در مورد شرایط و نحوه تبدیل شرکت‌ به دانش بنیان اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم.

توضیح مختصر در مورد شرکت دانش بنیان

عبارت شرکت­ های دانش بنیان یکی از اصطلاحاتی است که­، امروزه اخبار فراوانی درباره عملکرد و موفقیت­های آن شنیده می­شود و بعضی از شرکت­ های نوپا یا کمک نوآور(استارتاپ‌ها) که این روزها مشغول بکارند، از نوع شرکت‌های دانش بنیان هستند. که سعی دارند با درهم آمیختن فناوری و تکنولوژی روز با دستاوردهای علمی-پژوهشی، یک نوع فعالیت اقتصادی در راستای رشد و بهبود علم و درآمدزایی کشور انجام دهند و این شرکت­ ها بر مبنای ابتکارهای تحقیقاتی و نوآوری‌هایی علمی بنا می‌شوند و هدف از آن، تجاری ساختن نتیجه تحقیقات و پژوهش‌ها در زمینه‌های مختلف و همچنین تولید علم و ثروت به صورت همزمان است. با این اوصاف نمی­توان گفت؛ شرکت­ های دانش بنیان تولیدکننده یک محصول خاص هستند. چرا که در نتیجه فرایند تجاری‌سازی یک دستاورد علمی، می‌توانند در زمینه کمک‌های فکری و همچنین فروش اطلاعات و ابتکار علمی خود کمک قابل توجهی به رشد و توسعه یک جامعه خود باشند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت شرکت های دانش بنیان و امکان تبدیل سایر شرکت ها به دانش بنیان با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

بستر و زمینه‌های فعالیت شرکت‌های دانش بنیان

  • انجام تحقیقات کاربردی.
  • ارائه خدمات تخصصی و مشاوره ای(خدمات علمی و تحقیقاتی و فنی).
  • تولید محصولات یا فناوری نوین(توسعه فناوری).
  • انجام خدمات نظارتی بر تحقیقات پژوهشی، اجرایی و مشاوره ای.
  • ارائه ی خدمات توسعه کار آفرینی.
  • ایجاد مراکز رشد و خدمات ایجاد و توسعه ی کسب و کار.
  • ارائه ی خدمات توسعه ی محصول جدید.
  • ارائه ی خدمات ورود کسب و کار به بازار بین­ المللی و جهانی کردن آن­ها.
  • برنامه ریزی و اجرای طرح­های توسعه ی کارآفرینی در سطوح ملی، منطقه­ای و محلی.

منظور از تجاری­ سازی در فعالیت­ های شرکت­ های دانش بنیان

  1. فعاليت­ هاي مرتبط با عرضه محصول يا خدمت جديد مبتني بر ايده ­ها يا فناوري ­هاي جديد كه شامل تمامي فرآيند­­هاي مرتبط از جمله: ثبت اختراع، ارزش گذاري فناوري، اعطاي امتياز، انتقال و انتشار و كسب ساير فناوري ­هاي مورد نياز(مكمل) و پرداخت حق الامتيازهاي مرتبط.
  2. جذب سرمايه و منابع(نمونه سازي، طراحي صنعتي فرآيند يا محصول جديد، انجام آزمون­ها و دريافت تأييديه هاي لازم، توليد آزمايشي، بازاريابي و رفع اشكال).
  3. همچنين خدمات پشتيباني تخصصي تجاري سازي(شامل فعاليت­ هاي مشاوره، مديريت فناوري، طراحي محصول و فرايند، خدمات استانداردسازي، اندازه­سنجي و خدمات آزمايشگاهي).

حوزه فعالیت شرکت­ های دانش بنیان

حوزه یا زمینه فعالیت شرکت­ های دانش بنیان عبارت اند از؛

  1. گسترش اختراع و نوآوری.
  2. کاربرد اختراع و نوآوری.
  3. تجاری­ سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری­های برتر و با ارزش­افزوده بالا.

نکته: فعالیت­ هایی نظیر برگزاری و شرکت در همایش­ های علمی، خدمات کتاب­داری، آموزش و کارآموزی، فعالیت­ های عادی و روزمره نرم­افزاری و سایر فعالیت­ هایی که هدف آن­ها طراحی محصـولات یا خدمات یا بهبود کیفیت آن­ها نیست، از فعالیت­ های دانش بنیان به شمار نمی­روند.

منظور از تبدیل سایر شرکت‌ها به شرکت دانش بنیان

برای تبدیل سایر شرکت‌ها به دانش بنیان، اهداف و منظورهای زیادی مدنظر است، که از جمله آن­ها می­توان به مصادیق ذیل اشاره داشت؛

  • ایجاد همیاری و همکاری میان دانش و سرمایه، که در نتیجه باعث رشد، توسعه و بهبود اقتصاد یک کشور و ایجاد درآمد بر پایه دانش و فناوری است.
  • باعث فراهم آوردن بستر رشد و بکارگرفتن شایسته اختراعات در حوزه دانش و نوآوری است.
  • تحقق اهداف و خواسته های علمی–اقتصادی.
  • ایجاد فرصت برای کسب و کارهای سودآور، از طریق ابداعات و نوآوری های علمی، نتایج تحقیقات و همچنین معرفی یک محصول تولیدی به بازار برای سوددهی بیشتر.
  • تحقق فعالیت و همیاری در زمینه فناوری و تکنولوژی‌های روز با ارزش­افزوده بالا .

 خدمات و تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان

داشتن کسب ‌وکار مشخص، مناسب و درآمدزایی، از دغدغه‌های مهم و حیاتی این روزهای عده کثیری از افراد جامعه است و به سبب فراهم نبودن بستر، سازکار و حمایت­ های مناسب از سوی نهادهای مسئول، تبدیل به معضل بزرگی در کشور شده است، که شرکت‌های دانش بنیان نیز از این معضل در امان نیستند؛ اما با ثبت یک شرکت و امکان فعالیت و تولید محصول تخصصی و در نهایت ارائه خدمات و تسهیلات از طریق شرکت، می‌توان به حل بسیاری از مشکلات برای افراد و جوانان بیکار در کشور پرداخت.

با توجه به تسهیلاتی که به موجب قانون«حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات 1389»وتصویب «طرح اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی سال 1398» که در حوزه‌های مختلفی به شرکت‌های دانش بنیان اعطا می‌شود، گمان می­رود که بخش کثیری از مشکلات شغلی، مالی و معیشتی جوانان از طریق این شرکت‌ها حل شود و از جمله حمایت‌ها و تسهیلاتی که شرکت‌های دانش بنیان دارند می­شود به مصادیق ذیل اشاره داشت؛

  • معافیت از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت پانزده سال.
  • معافیت‌های بیمه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان.
  • تأمین تمام یا بخشی از هزینه تولید، عرضه یا به کارگیری نوآوری و فناوری با اعطاء تسهیلات کم بهره یا بدون بهره بلندمدت یا کوتاه­مدت بر طبق عقود شرعی.
  • اولویت استقرار واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی و تولیدی شرکت­ ها و مؤسسات دانش بنیان موضوع این قانون در محل پارک­های علم و فناوری، مراکز رشد، مناطق ویژه اقتصادی و یا مناطق ویژه علم و فناوری.
  • اعطای وام و تسهیلات ویژه بانکی با بهره کم.
  • تخصیص تسهیلات نظام وظیفه و امریه.
  • اولویت واگذاری تمام یا بخشی از سهام مراکز و مؤسسات پژوهشی دولتی قابل واگذاری براساس ضوابط قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجراء سیاست­ های کلی اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسی به شرکت­ ها و مؤسسات دانش بنیان موضوع این قانون.
  • ایجاد پوشش بیمه ای مناسب برای کاهش خطر پذیری محصولات دستاورد های دانش، نوآوری و فناوری در تمام مراحل تولید، عرضه و به کارگیری.
  • تسهیل شرایط مناقصه در موضوعات مرتبط با ماده(1) و تمهید امکان مشارکت شرکت­ ها و مؤسسات دانش بنیان موضوع این قانون.

شرکت‌هایی که قابلیت تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان را دارند

هدف از ثبت یک شرکت ­دانش بنیان، فراهم آوردن بستر رشد و توسعه مضاعف دانش و نوآوری است، و همچنین فراهم کردن ساز وکاری برای جذب و ورود استعدادها و توانایی‌ها بکر و خلاق و بالابردن ظرفیت انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی در موسسه ­ها و مراکز صنعتی و تجاری بود و برای اینکه یک شرکت را به دانش بنیان بتوان تبدیل نمود، در ابتدا بایستی، طرحی که برای فعالیت خود ارائه داده می­شود از ایده و طرح­ های مورد حمایت دولت باشد و لازم به ذکر است که دولت برای حمایت از اجرایی شدن ایده و طرحی زمانی موافقت می­کند که دارای شرایط و ویژگی‌های خاصی باشد و بتواند در راستای بهبود اقتصاد کشور مفید باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت شرکت های دانش بنیان و امکان تبدیل سایر شرکت ها به دانش بنیان با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرایط سایر شرکت­ ها برای تبدیل شدن به شرکت­ های­ دانش بنیان

شرکتی که به شرک ت­دانش بنیان تبدیل می‌شودکه می­بایست شرایط ذیل را داشته باشد؛

  1. فراهم نمودن بستر و شرایط ایجاد اشتغال‌ در کشور.
  2. فراهم نمودن بستر و شرایط ورود افراد زیادی به عرصه تولید و کار در کشور.
  3. فراهم نمودن بستر و شرایط ارتقاء سطح دفاع ملی و تقویت امنیت بنیان‌های اساسی کشور در برابر سایر کشورها.
  4. فراهم نمودن بستر و شرایط ثبت اختراعات و نوآوری‌هایی در زمینه‌ علم و دانش.
  5. فراهم نمودن بستر و شرایط پیشرفت مناسب شرکت توسط طرح‌ها، تولیدات و محصولاتی که عرضه می‌شوند.
  6. فراهم نمودن بستر و شرایط توان رقابت‌پذیری رو به ‌رشد با سایر شرکت‌های دانش­­بنیان فراتر از مرزهای سرزمینی کشور و در سطح جهانی.
  7. فراهم نمودن بستر و شرایط جهت کمک نمودن به ارتقای سطح طرح­ها از نمونه ی صنعتی و یا ارتقا سطح تکنولوژی.
  8. فراهم نمودن بستر و شرایط ارتقا از نمونه ضمیمه صنعتی محصول به نمونه صنعتی و تولیدی طرح­هایی که از پتانسیل لازم و توان بالقوه جهت تجاری سازی و رسیدن به فناوری برتر در جهت اشتغال زایی، کسب درآمد و … برخوردار می­باشند.
  9. فراهم نمودن بستر و شرایط حمایت از شرکت­ های دانش بنیانی که در بخش«آر اند دی» بتوانند سطح توانمندی، تولید و یا کیفیت محصول خود را جهت افزایش توان تولید و رقابت‏پذیری یا دیگر شرکت­ ها و تولیدکنندگان خارجی ارتقا دهند
  10. توانایی در تقویت پایه‌های اقتصادی کشور.

نیازهای اولیه برای تبدیل سایر شرکت­ ها به شرکت­ های دانش بنیان

برای شروع کار ثبت شرکت ­دانش بنیان در ابتدا می­بایست طبق قانون تجارت و با رعایت شرایط شکلی و قانونی (حقوقی) برای ثبت یک شرکت از انواع هفت­گانه قانون مذکور اقدام شود و در صورتی که شرکت شرایط لازم برای تبدیل شدن دانش بنیان را داشته باشد و بر اساس شاخص‌های معین ثبت شود، می‌تواند برای ثبت­نام محاسبه و تخمین شرکت‌های دانش بنیان اقدامات لازم را انجام دهد.

شاخص‌ها و پایه‌های لازم برای تبدیل سایر شرکت­ ها به شرکت­ های دانش بنیان

1.شاخص‌های و پایه های عمومی برای تبدیل شرکت دانش بنیان

طبق قوانین و مقرراتی که برای ثبت این نوع شرکت‌ها در نظر گرفته شده است، موسسان و دست‌اندرکاران آن، باید شرایطی را داشته باشند،که عبارت اند از؛

  • حداقل مدرک قابل ارائه توسط موسسان مدرک کارشناسی است.
  • حداقل سابقه فعالیت‌های علمی و یا مدیریت موسسان باید سه سال باشد.
  • داشتن یه اختراع ثبت شده(در داخل یا خارج کشور) لازم و ضروری است .
  • حداقل نصف درآمد شرکت در یک سال گذشته می­بایست از دستاوردهای علمی و پژوهشی که انجام داده‌اند باشد.
  • شرکت­ هایی که مدت زمان زیادی از راه‌اندازی آن­ها نگذشته باشد می­بایست برای انجام کارهای مد نظر و تولیدات شرکت، مشتری تضمینی داشته و یا به به عبارت بهتر، بازار هدف مشخصی برای شرکت در نظر داشته باشند.
  • توانایی بیمه کردن، حداقل سه نفر طی مدت شش.

2.شاخص‌های و پایه های خصوصی برای تبدیل شرکت دانش بنیان

شاخص‌های خصوصی برای ثبت این نوع شرکت‌ها عبارت اند از؛

  • توانایی شرکت در تولید کالا و محصولات در حوزه دانش بنیانی.
  • جدید بودن کالا و محصول تولیدی توسط شرکت.
  • علم و دانش مربوط به تولید کالا و محصول، به طور کامل در اختیار و انحصار شرکت تولیدی آن باشد.

فرآیند ثبت شرکت دانش بنیان

برای ثبت شرکت دانش بنیان باید ابتدا گام های ذیل برداشته شود؛

  • در گام اول، مراجعه جهت ثبت­نام به سایت اداره ثبت شرکت­ های محلی که قرار است شرکت دانش بنیان در حوزه جغرافیایی آن فعالیت کند.(گاهی نیز این مراجعه حضوری می­باشد)
  • در گام دوم، متقاضی برای ثبت شرکت دانش بنیان و بهره­ مندی از مزایای آن، باید در سامانه مرکز شرکت‌های دانش بنیان ثبت­نام کرده و مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • در گام سوم، جهت ارائه طرح به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می­شود.
  • در گام چهارم، بایستی فرم درخواست مخصوص شرکت­ های دانش بنیان توسط متقاضی تکمیل شود.

نکته: شرکت یا موسسه ثبت شده باید تاییدیه دانش بنیان را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت شرکت های دانش بنیان و امکان تبدیل سایر شرکت ها به دانش بنیان با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

اهداف ثبت شرکت دانش بنیان

  1. توسعه اقتصاد دانش محور.
  2. تحقق اهداف علمی کشور شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری.
  3. هم افزایی علم و ثروت و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات محصولات دانش بنیان با ارزش افزوده فراوان.

روند ثبت یک شرکت دانش بنیان در موسسه مهر پارسیان

آنچه باید متقاضیان ثبت شرکت­ های دانش بنیان به عنوان یک نکته مهم بدانند این است که؛ فرآیند انجام امور حقوقی مثل ثبت­ شرکت و یا تبدیل شرکت به دانش بنیان را از طریق کارشناسان معتبر، کاربلد و خبره انجام شود بهتر و مثمرثمرتر است. زیرا که این افراد در حوزه قانون تجارت، امور مالیاتی، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوط به ثبت­شرکت و یا دیگر کارهای حقوقی اشراف و شناخت کافی و وافی دارا می­باشند و توانایی گره‌گشائی و حل مشکلات ثبت را به خوبی دارند و ما در موسسه حقوقی مهرپارسیان این خدمات را به شما عزیزان ارائه می دهیم. این موسسه با داشتن وکلای ماهر و کاربلد و همچنین داشتن سالها تجربه در زمینه ثبت انواع شرکت، ثبت علائم تجاری، صورتجلسه‌های مختلف و مواردی از این قبیل توانسته است خدمات مناسبی به مشتریان خود ارائه دهد.

روند ثبت شرکت دانش بنیان، به نظر کار دشوار و سختی است و معمولا برای انجام پروسه ثبت آن، سوالات زیادی در ذهن افراد ایجاد می‌شود که موسسه مهرپارسیان برای تمامی این سوالات پاسخ دارد و همچنین در کمترین زمان ممکن کمک می‌کند تا بتوانید شرکت خود را با هزینه بسیار مناسب ثبت کنید و پروسه ثبت خود را بدون هیچگونه اشتباهی و به بهترین شکل ممکن پیش ببرید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت شرکت های دانش بنیان و امکان تبدیل سایر شرکت ها به دانش بنیان با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل تبدیل شرکت به دانش بنیان در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *