ماهیت نهاد مصادره اموال

ماهیت نهاد مصادره اموال

ماهیت نهاد مصادره اموال


با بررسی ماهیت نهاد مصادره اموال در نظام حقوقی ایران همراهتان هستیم.

مصادره اموال

معنی لغوی مصادره عبارتست از؛ مال کسی را به زور ضبط­کردن، جریمه­کردن، تاوان و بازگیری کردن است. منظور از مصادره اموال در نظام حقوقی ایران عبارتست از؛ استیلای دولت بر تمام یا قسمتی از دارایی موجود محکوم ­علیه به­موجب حکم دادگاه.

برخی حقوقدانان مصادره اموال را همان ضبط دائم اموال دانسته ­اند. به ­نحوی ­که منظور از مصادره اموال همان ضبط موقت اموال است، که در ابتدای امر، از جانب مأموران کشف جرم و یا به دستور دادگاه کیفری بنا به احتیاط و تأمین حقوق زیان دیده از جرم، بیت ­المال یا دولت و یا رعایت حال جامعه صورت گرفته و یا پس از رسیدگی به اتهام متهم و محاکمه او از سوی دادگاه کیفری و به عنوان مجازات مالی و یا به جهت بازگرداندن بی­واسطه حقوق زیان دیدگان و به موجب حکم خاص صورت می‌گیرد. یعنی مجرم باید مالی را که در اثر ارتکاب جرم تحصیل کرده است، اگر موجود باشد عین آن را و اگر موجود نباشد مثل آن را و درصورت عدم امکان رد مثل، قیمت آن را به صاحبش رد کند و از عهده خسارات وارده نیز برآید. هرگاه از حیث جزائی وجهی برعهده مجرم تعلق گیرد، استرداد اموال یا تادیه خسارت مدعیان خصوصی بر آن مقدم است.

انواع مصادره

مصادره می­تواند بر دو نوع عام یا خاص باشد؛

مصادره عام

مصادره ­ای است که تمامی اموال حاصله در هر صورت به نفع دولت از محکوم اخذ می­شود.

مصادره خاص

مصادره ­ای است که بنا به دلایلی فقط بخشی از اموال محکوم­علیه که ناشی از جرم بوده به نفع دولت اخذ می­شود.

جهات مصادره اموال

جهات مصادره اموال را می­توان به شرح ذیل نام­برد؛

  1. به­ عنوان کیفر و مجازات مجرمی که در اثر ارتکاب جرم و از طریق مجرمانه آن اموال و اشیا را به­دست آورده، دادگاه حکم به مصادره اموال می­دهد. البته درصورتی­که این نوع از ضمانت اجرای کیفری به عنوان مجازات‌های اصلی یا مجازات تکمیلی توسط مقنن در متن قانونی پیش‌بینی شده باشد.
  2. برای احقاق حقوق عمومی و اعاده اموال به­غارت برده شده از بیت­المال عمومی توسط مجرم،­گاهی دادگاه حکم به مصادره اموال به غارت برده شده یا برای اعمال مجرمانه می­دهد.
  3. برای پیشگیری از وقوع جرم و یا رفع خطر و یا جلوگیری از ورود ضرر به افراد و جامعه، گاهی دادگاه حکم به مصادره اشیا و اموال خطرناک و مضر صادر می­کند. مانند حکم به ضبط دائم اسلحه غیر مجاز.

مصادیق مصادره اموال

در قانون مصادره اموال حکمی خواهدبود که به عنوان مجازات برای شخص مجرم در نظرگرفته خواهدشد و به همین علت رائی که مبتنی بر مصادره اموال می­باشد، در مواردی خاص است که به جهت حفظ حقوق دولت و به عنوان مجازات بر محکوم کیفری تحمیل می­گردد.

  • یکی از مصادیقی که در قانون بعد از وقوع جرم تحت شرایطی امکان داردکه به عنوان مجازات، حکم به مصادره اموال صادر شود، جرم قاچاق خواهدبود و برای آن معیار تعریف شده است. هر شخصی که مرتکب قاچاق کالاوارز شود، به مجازات مصادره کالا محکوم خواهدشد.
  • مصادره اموال و وسایل نقلیه که به منظور حمل و نقل و جابه­جایی کالای قاچاق می­باشد.
  • مصادره ثروت­های ناشی از ربا، غصب‌، رشوه‌، اختلاس‌، سرقت‌، قمار، سوءاستفاده از موقوفات‌، سوءاستفاده از مقاطعه‌کاری­ ها و معامله­ های ­دولتی‌، فروش زمین­ های‌موات و مباحات اصلی‌، دایرکردن اماکن فساد و سایر موارد غیرمشروع توسط دولت،که پس از گرفتن(مصادره) این اموال به صاحب حق ردکند و در صورت ‌معلوم‌نبودن او به بیت‌المال بدهد و در نتیجه بر همین اساس این اموال به نفع دولت مصادره خواهدشد.
  • مجازات تعزیری درجه ­یک، براساس قانون مجازات اسلامی یکی از مجازات­های مقرر تعزیری درجه ­یک ، مصادره کل اموال در مورد اشخاص­حقیقی و یا در مورد اشخاص­ حقوقی مانند شرکت ­های تجارتی می­باشد.

جرایم مشمول حکم مصادره اموال

اگر فردی مرتکب جرمی ­گردد، که قادر به پرداخت بدهی آن به موجب قانون مجازات اسلامی نباشد، از مصادره اموال وی، بدهی­های آن به طلبکاران پرداخت می­شود و درصورتی­که فردی مرتکب جرمی گردد، یا درآمدی از روش ­های ذیل کسب نماید، به موجب قانون اساسی، اموال وی مصادره می­گردد؛

  • ثروت های ناشی از ربا
  • غصب
  • اختلاس
  • سرقت
  • قمار
  • سوءاستفاده از موقوفات
  • سوءاستفاده از مقاطعه‌کاری‌ها و معاملات دولتی
  • فروش زمین‌های موات و مباحات اصلی
  • دایرکردن اماکن فساد

شرایط مصادره اموال

طبق قانون مجازات اسلامی، بازپرس و یا دادستان باید درصورت صدور قرار منع و یا موقوفی تعقیب، تکلیف وسایل و دارایی­ های کشف شده را که دلیل و یا وسیله­ ارتکاب جرم به­ شمار می­رفته، مشخص نماید، تا حسب مورد مسترد، ضبط و یا معدوم گردند. در خصوص ضبط، دادگاه تکلیف دارایی و وسایل را مشخص می­نماید.

باتوجه به قانون مذکور، دارایی ­های به ­دست آمده از جرم بر اساس حکم دادگاه مشخص می­شود، تا به نفع دولت مصادره شوند و یا اگر آن اشیا در دادرسی مورد نیاز نباشد و یا جزو دارایی بلامعارض باشند، به مالک آن برگردانده شوند و یا از بین بروند. برای مثال مواد مخدر، مشروبات الکلی و … از بین می­روند.

همچنین که طبق قانون مجازات اسلامی وجه به­دست آمده تا مشخص شدن تکلیف نهایی در صندوق دادگستری به عنوان امانت محافظت می­گردد،که این اموال عبارتند از؛

  • اموالی­که حفاظت از آن هزینه نامناسب بر دولت تحمیل کند.
  • اموالی­که حفاظت از آن باعث خرابی و یا کسر فاحش قیمت آن می­شود.
  • اموال ضایع شدنی و سریع­الفساد، حسب مورد به دستور دادستان و یا دادگاه به­ قیمت روز به ­فروش می­رسد.

نکته: بعد از حکم دادگاه براساس مصادره، دارایی محکوم، به مالکیت نهاد مربوطه و ذی­نفع در هر مورد در می ­آید و اسناد سابق باطل شده و سند مالکیت جدیدی به نام آن نهاد صادر می­گردد.

مرجع قضایی صالح به رسیدگی جرائم منجر به مصادره اموال

براساس رأی وحدت رویه شماره ۶۸۲ مورخ 1384/10/06 هیأت‌ عمومی دیوان­‌عالی ‌کشور، به­ موجب بند۶ ماده۵ قانون تشکیل دادگاه ­های عمومی و انقلاب، رسیدگی به دعاوی مربوط به اصل۴۹ قانون اساسی از جمله ثروت‌های ناشی از ربا، در صلاحیت دادگاه انقلاب می‌باشد و مطابق ماده۵۹۵ قانون مجازات اسلامی رسیدگی به جرم رباخواری در صلاحیت محاکم عمومی است.

فرآیند اعتراض به شرایط مصادره اموال

اگر شخصی مرتکب جرایمی شود که اموال وی به­موجب دستور دادستان ضبط و توقیف شده باشد، اعتراض به شرایط مصادره اموال امکان پذیر نمی­باشد، اما اگر دارایی­های شخص در زمره جرایم منجر به مصادر نباشد، وی قادر به اعتراض به مصادره اموال می­باشد و اعتراض او در دیوان ­عالی کشور رسیدگی می­شود.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل ماهیت نهاد مصادره اموال در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *