وکیل در ونک

وکیل در ونک

وکیل در ونک


آیا نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل در ونک و سایر نقاط تهران دارید؟

نحوه تهیه و تنظیم شکواییه و دادخواست را می‌دانید؟

آیا با حقوق ارث و انحصار وراثت آشنایی دارد؟

برای جستجوی بهترین وکیل ملکی در ونک و تهران چه باید کرد؟

تبلیغات وکلای پایه یک دادگستری در فضای مجازی چه حکمی دارد؟

در این مقاله گروه پژوهشی موسسه حقوقی مهر پارسیان، توسط وکیل در ونک، به بررسی برخی از اصطلاحات حقوقی پر کاربرد، پرداخته است.

آشنایی با اصطلاحات حقوقی

اعاده دادرسی:

از راه‌های رسیدگی فوق‌العاده به پرونده‌های مدنی و كیفری است كه حكم قطعی در مورد آنها صادر شده است؛ در واقع با اعاده دادرسی امکان رسیدگی مجدد به پرونده ایجاد می‌شود که دارای احکام و شرایط مخصوص به خود می‌باشد.

اعتراض ثالث:

یکی از روش‌های فوق‌العاده شكایت از احكام است؛ در این دعوی شاكی فردی است كه شخصاً یا نماینده‌اش را در مرحله محاكمه‌ای كه منجر به صدور رای شده به عنوان اصحاب دعوی حضور نداشته‌اند و رای مزبور به حقوق او خلل وارد می‌كند.

به این اعتراض، اعتراض شخص ثالث نیز می‌گویند به این معنی که فردی به جز دو طرف دعوا، در خصوص رای صادر شده اعتراض دارد.

اعسار:

اعسار در دعاوی حقوقی به معنی نداشتن توانایی مالی است؛ بنابراین اگر شخصی به واسطه عدم كفایت دارایی یا دسترسی به مال امکان پرداخت هزینه دادرسی یا پرداخت بدهی خود را نداشته باشد؛ در اصطلاح حقوقی گفته می‌شوند معسر است.

التزام:

التزام به معنی ملزم شدن است و وقتی فردی در قراردادها وجهی به عنوان خسارت عدم انجام تعهد یا تاخیر در انجام تعهد تعیین می‌کند؛ به آن وجه التزام گفته می‌شود.

اماره:

اماره به معنی نشانه، هر چیزی كه حكایت از چیز دیگری داشته باشد و در پرونده‌های مدنی و كیفری ظاهراً جزء كاشفیت از واقع دارد مانند تصرف شی كه در ظاهر كاشف از مالكیت متصرف است البته ممكن است برعکس آن نیز ثابت شود.

برای مثال ممكن است شی كه در تصرف شخص الف است در مالكیت ب باشد كه الف به صورت امانی آن را در اختیار گرفته است.

امور حبسی:

به اموری گفته می شود كه دادگاه‌ها باید بدون ملاحظه اینكه در مورد آنها اختلاف و مرافعه‌ای وجود پیدا كرده یا نه وارد رسیدگی شده و اتخاذ تصمیم كنند؛ مانند رسیدگی به اموال متوفای وارث، تعیین سرپرست برای دیوانه‌ای كه ولی یا قیم (سرپرست) ندارد.

اناطه كیفری:

اناطه به معنی منوط کردن است و در امور حقوقی به این معنی است که رسیدگی یا تعقیب امر جزایی را منوط به رسیدگی به امر دیگری مانند امور مدنی یا تجاری یا اداری یا كیفری و… می‌نمایند.

برای مثال شخصی علیه دیگر به عنوان تخریب ساختمان شكایت می‌كند؛ طرف مقابل در پاسخ می‌گوید كه ساختمان متعلق به خودش است.

برای رسیدگی به این ادعا كه امری است مدنی پرونده كیفری تا زمان مشخص شدن مالكیت متهم نسبت به ملك متوقف شده و رسیدگی به امر كیفری به امر مدنی منوط و موكول می‌شود.

نکات مهم در رابطه با وکالت بلاعزل

وکالت بلاعزل از لحاظ ماهیتی، قراردادی جایز است و همانند وکالت ساده، با فوت یا جنون طرفین، از بین می‌رود، حتی اگر چند بار تفویض (منتقل) شده باشد.

وکالت بلاعزل، صرفا به منزله نمایندگی از طرف موکل به وکیل، در انجام مورد وکالت بوده و به منزله انتقال مورد وکالت نیست.

هیچ‌کس نمی‌تواند با وکالت بلاعزل، ادعای مالکیت کند، مگر اینکه طبق عقودی مثل بیع (قرارداد خرید و فروش) یا صلح یا هبه به وی، منتقل شده باشد.

وکالت بلاعزل، با انجام مورد وکالت، دو مقوله مجزا و جداگانه است و انجام مورد وکالت در وکالت بلاعزل، توسط خود موکل، منع قانونی ندارد و موکل می‌تواند همان کاری را که به دیگری وکالت داده خودش آن را انجام دهد و در این صورت عقد وکالت منفسخ می‌شود.

عرصه و اعیان ملک چیست؟

وکیل ملکی در ونک پاسخ می‌دهد: منظور از مساحت عرصه مساحت کل زمینی است که مستحدثات، ابنیه (بنا) و ساختمان در آن قرار دارد و منظور از مساحت اعیان مساحت خود مستحدثات و ابنیه (بنا) است که در زمین واقع شده است.

 پرسش: آیا تمام ملک ها شامل عرصه و اعیان می‌باشند؟

خیر. اگر ملکی به صورت شش دانگ باشد شامل عرصه و اعیان می‌باشد.

در موارد خاص مانند زمین‌های وقفی و … ممکن است ملک فقط شامل عرصه (زمین) یا فقط شامل اعیان (بنا) باشد.

تغییر صدای دیگران در فضای مجازی

وکیل جرایم رایانه‌ای ونک پاسخ می‌دهد:

هر کس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت دیگری را تغییر دهد یا تحریف نماید و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر نماید، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس یا جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.

چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

آیا ثبت ازدواج موقت اجباری است؟

ثبت ازدواج موقت در دفتر اسناد رسمی ازدواج، ضرورتی ندارد؛ اما در قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391، در سه حالت ثبت ازدواج موقت اجباری شد.

درصورت عدم ثبت ازدواج موقت، ضمانت اجرای کیفری و محکومیت به زندان و جزای نقدی برای مرد پیش‌بینی شده است.

موارد اجباری بودن ثبت ازدواج موقت

در صورت بارداری زوجه درازدواج موقت، ثبت ازدواج موقت، الزامی است.

در صورت توافق طرفین مبنی برثبت ازدواج موقت.

در صورتی که ضمن عقد ازدواج موقت شرط شود.

در صورتی که ثبت ازدواج موقت طبق موارد مذکور اجباری بوده و مرد اقدام به ثبت ازدواج موقت ننماید؛ علاوه بر اجبار و الزام وی به ثبت ازدواج موقت، به مجازات مقرر در قانون نیز محکوم می‌شود.

⁠ مشروب‌خواری شوهر، امکان طلاق را به‌ زن می‌دهد؟

آیا زن می‌تواند از شوهری که عادت به صرف مشروبات الکلی دارد، طلاق بگیرد؟

پاسخ:

یکی از مصادیق عسر و حرج زن در زندگی زناشویی در قانون عبارت است از:

اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا ابتلای او به مصرف مشروبات الکلی.

امتناع مرد از ترک اعتیاد یا عدم امکان الزام شوهر به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.

در صورتی که زوج به تعهداتش عمل نکند و یا پس از ترک دوباره به مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر روی آورد، با درخواست زوجه طلاق انجام خواهد شد.

تعریف مشاع و مفروز:

اصطلاح مفروز در برابر مشاع (مشترک) زمانی به کار می‌رود که از نظر مقررات ثبتی، قصد جدا کردن یک قسمت از سهم مالکیت یکی از شرکاء از سهم سایر شرکاء در ملک معین مطرح باشد.

یعنی اگر چند نفر هر کدام مقدار مشاعی (مشترک) از ملک را مالک باشند و بخواهند سهم خود را مفروز (مشترک) کنند تا مستقلاً از ملک خود بهره‌برداری کنند، باید آن ملک به نسبت سهم مشاعی مالکان میان آنان افراز شود.

منظور از مشاع (یا ملک مشاع) ملکی است که میان چند نفر مشترک باشد و در قبال ملک مفروز استعمال می‌شود.

منظور از مفروز ملکی است که بعد از اشاعه (مشترک) به صورت چند سهم جداگانه درآمده و میان شرکا تقسیم شده باشد.

ممکن است دو یا چند نفر ملکی را به شرکت مالک باشند؛ بدون اینکه سهم هر کدام از آنان از نظر حدود و مشخصات مشخص باشد.

این ملک مشاع (مشترک) بین مالکین است و اگر مالکین با تراضی (توافق) هم، قسمت مجزا و معلومی را برای هر یک از شرکاء مشخص و تصرف کردند، یعنی در ازای سهم مشاعی (مشترک) قسمت معین از ملک را اختصاص به مالک معین دادند، سهم هر یک را مفروز می‌نامیم.

تفاوت توهین و افترا

تفاوت توهین با افترا آن است که افترا نسبت‌ دادن‌ صریح‌ عمل‌ مجرمانه‌ به‌ غیر و متضمن اسناد و اخبار است اما در توهین، مرتکب قصد انشا و هتک‌ حرمت‌ دارد.

پس‌ اگر شخص‌ به‌ قصد انشا و هتک‌ حرمت‌ مثلا به‌ کسى‌ بگوید:

«دزد»، مفتری‌ محسوب‌ نمى‌شود؛ زیرا منظور اسناددهنده‌ توهین‌ و تحقیر طرف‌ اسناد بوده‌ است‌، نه‌ اینکه‌ در واقع‌ او را به‌ ارتکاب‌ عمل‌ دزدی‌ متهم‌ کند.

همچنین‌ است‌ دادن‌ نسبت‌های‌ کلى‌ و غیرصریح‌ مانند جانى‌ یا فاسق‌ که‌ فاقد صراحت‌ کافى‌ است‌ و به‌ نوع‌ جرم‌ منتسب‌ اشاره‌ ندارد؛ البته این‌ اعمال‌ ممکن‌ است‌ از مصادیق‌ توهین‌ محسوب‌ شوند.

نکته دیگر،ضرورت جرم‌ بودن‌ عمل‌ انتسابى‌ برای تحقق افتراست؛ در واقع، برای تحقق افترا، عمل‌ اسناد داده‌ شده‌ باید فعل یا ترک‌ فعلى‌ باشد که‌ در زمان‌ اسناد در قانون‌ ممنوع بوده و برای‌ آن‌ مجازات‌ تعیین‌ شده‌ باشد؛ حال آنکه در توهین این‌گونه است.

زوجه چه اموالی را به ارث می‌برد؟

زن به عنوان همسر متوفی مستحق یک چهارم یا یک هشتم از اموال مرد است.

حال اینکه چه مالی را می‌تواند به ارث ببرد بسیار مهم است، زیرا که در مقدار سهم زن موثر است.

زن در صورت فرزند دار بودن مرد، یک هشتم از عین اموال منقول (مثل ماشین، موتور و…) و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول (مثل خانه، باغ، مغازه و…) اعم از عرصه (زمین) و اعیان (ساختمان) ارث می‌برد.

در صورتی که مرد هیچ فرزندی نداشته باشد سهم زن یک چهارم از تمامی اموال است؛ پس لازم است بعد از مرگ شوهر، علاوه بر اموال منقول که تقسیم می‌شود؛ اموال غیرمنقول (اموالی که قابل جابجایی و نقل مکان نیستند مثل خانه و زمین) قیمت گذاری شده و یک چهارم یا یک هشتم از این قیمت به زن داده شود.

در مواقعی امکان دارد که ورثه دیگر متوفی از قیمت گذاری مال غیر منقول امتناع کنند؛ ماده ۹۴۸ قانون مدنی این امکان را به زن داده است که حق خود را از عین اموال مطالبه کند؛ پس وی می‌تواند در مرحله اول، ورثه را از طریق دادگاه اجبار به قیمت گذاری و دریافت سهم خود کند.

در غیر این صورت و ادامه امتناع ورثه، براساس رویه قضایی موجود، زن می‌تواند سهم مشاع (مشترک) خود را از عین یعنی خود زمین و خانه تملک کند.

پولشویی به چه معناست؟

پاسخ وکیل جرایم اقتصادی در ونک:

جرم پولشویی عبارت است از:

تحصیل (به دست آوردن)، تملک، نگهداری یا استفاده از عواید (درآمد) حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی با علم به این که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه ارتکاب جرم به دست آمده باشد.

تبدیل، مبادله یا انتقال عوایدی (درآمد) به منظور پنهان کردن منشا غیرقانونی آن با علم به این که به طور مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از ارتکاب جرم بوده یا کمک به مرتکب به‌نحوی که وی مشمول آثار و تبعات قانونی ارتکاب آن جرم نگردد.

اخفاء یا پنهان یا کتمان‌ کردن ماهیت واقعی، منشا، منبع، محل، نقل و انتقال، جابه‌جایی یا مالکیت عوایدی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه جرم تحصیل شده باشد.

تعریف فحاشی:

فحاشی آن است که شخصی نسبت به شخص یا اشخاص دیگر الفاظ رکیک و زشت بکار ببرد که لازم به ذکر است که فحاشی از مصادیق توهین می‌باشد.

طبق ماده 608 قانون مجازات اسلامی:

فحاشی و استعمال الفاظ رکیک اگر مستوجب حد قذف (80 ضربه شلاق) نباشد، به مجازات مرتکب فحاشی تا 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌گردد.

فحاشی ناموسی:

فحاشی ناموسی یعنی اگر فحاشی به نحوی باشد که شخص به کسی یا کسانی از خانواده شاکی عناوین ناروا نسبت دهد؛ مانند آنکه بگوید، (مادر بدکاره) که قاضی باید احراز نماید.

اگر منظور متهم آن است که واقعاً نسبت زناکاری به مادر شاکی بخواهد بدهد باید حد قذف که 80 ضربه شلاق است.

لیکن اگر همینطور فقط به لفظ توجه داشته است و نه به معنای آن کلمات، فقط به مجازات مقرر برای فحاشی و توهین محکوم می‌شود.

طبق ماده 608 قانون مجازات اسلامی به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا جزای نقدی از 50 هزار ریال تا یک میلیون ریال محکوم می‌شود.

 آیا پدر مادر می‌توانند قبل از فوت ارثیه فرزندان را تقسیم کنند؟

قبل از فوت والدین تقسیم ارثیه در قالب ماترك معنى ندارد؛ فقط مى‌توانند در قالب یكى از قراردادها، اموال را به نام فرزندان خود یا اشخاص دیگر منتقل نمایند.

والدین می‌توانند قسمتی یا هر میزان از اموال و املاک خود را به یک یا چند نفر از فرزندانشان یا هر کس دیگری در قالب قراردادهای دیگری مانند هِبه ،صُلح ،هدیه ، فروش یا به اشکال حقوقی دیگری واگذار نمایند.

همچنین می‌توانند وصیت کنند که بعد از فوت آنها، قسمتی از اموال را به کسی دیگر غیر از فرزندان آنها واگذار شود.

البته اگر در قالب وصیت باشد این وصیت فقط تا 3/1 (یک سوم ) کل ارثیه نافذ و صحیح است؛ مگر اینکه کلیه ورّاث آن را تنفیذ و تایید نمایند. (والا نسبت به مازاد 3/1 وصیت باطل و بلا اثر است).

پدر و مادر می‌توانند ارثیه خود را حتی به غیر از ورثه وصیت نمایند؛ مثلا برای امور خیریه یا یکی از همسایگان و…

بنابراین اگر والدین قبل از فوت برای جلوگیری از هرگونه نزاع (درگیری) احتمالی قصد دارند که به یکی از روش‌هایی که گفته شده اقدام نمایند بایستی از طریق ثبت و صدور سند رسمی اقدام کنند.

برای استحکام رابطه حقوقی و جلوگیری از هرگونه طرح دعوا احتمالی می‌توانندسند صلح تنظیم نمایند.

مجازات مالخر در جرم سرقت چیست؟

وقتی سرقتی اتفاق می‌افتد سارق، مالی را که دزدیده را بفروشد؛ از این رو تعدادی افراد ضمن همدستی با دزدان کار خرید و فروش این اموال را انجام می‌دهند که در قانون به آنها مالخر گفته می‌شود.

البته بعضی از مالخرها با دزدان هم دست نیستند؛ ولی دنبال چنین اموالی هستند معمولا معتادینی که لوازم منزل خود را در عوض کمی مواد می فروشند مشتری این مالخرها هستند.

قانون چه می‌گوید؟

طبق قانون خریدن مال مسروقه جرم است.

اگر کسی این کار را آگاهانه انجام دهد برابر قانون مجازات اسلامی، تنبیه خاصی برایش در نظر گرفته می‌شود.

در قانون مجازات آمده است:

هرکس با علم واطلاع یا با وجود قراین اطمینان‌آور به اینکه مال در نتیجه ارتکاب سرقت به دست آمده است آن را به‌نحوی از انحا (به هر شیوه) تحصیل (به دست آوردن) یا مخفی یا قبول نماید یا مورد معامله قرار دهد به حبس و شلاق محکوم خواهد شد.

جهت ارتباط با بهترین وکیل دادگستری در ونک، با موسسه حقوقی مهر پارسیان، تماس بگیرید.

آیا ثبت ازدواج موقت الزامی است؟

خیر ثبت ازدواج موقت الزامی نیست مگر در صورت بارداری خانم و توافق دو طرف ثبت خواهد شد.

میزان ارث زن از همسرش چقدر است؟

در صورتی که فرزند داشته باشند یک هشتم و در صورتی که فرزند نداشته باشند یک چهارم خواهد بود.

 

 

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل در ونک

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل در ونک

09120067664

09120067669

09121281014

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک دادگستری در ونک

5/5 - (12 امتیاز)

11 دیدگاه

  • سلام. ببخشید سوالی دارم از خدمتتان. عمویم شفاها به بنده وکالت داد تا منزل او را به شخصی متاهل اجاره دهم. اما بنده واحد مسکونی را به فردی مجرد اجاره دادم. بعد از اینکه عمویم از اجاره مطلع شد، ادعا نمود که نباید واحد به فرد مجرد اجاره داده میشد. میخواهم بدانم باید چه کار کنم؟

    • سلام. مستند به ماده 667 قانون مدنی، با توجه به اینکه موجر به طور ضمنی وکالت در اجاره منزل خود به غیر از افراد مجرد را داده است، اگر وکیل از حدود وکالت خارج شود، معامله فضولی بوده و نیاز به تنفیذ موجر دارد. مستند به اصل عدم نیابت، این معامله فضولی تابع قواعد معاملات فضولی است. جهت دریافت اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.

  • سلام و وقت بخیر، ملک وقفی را خریدم که مدتی است منابع طبیعی اعلام کرده که این زمین جز اراضی ملی می‌باشد بعد از مراجعه به اوقاف بر اساس اسناد موجود متوجه شدم که این ملک سالها پیش، از طریق منابع طبیعی به عنوان اراضی ملی ثبت شده ولی فروشنده و اداره اوقاف این ملک را به اینجانب واگذار کرده‌اند چکار باید کنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      با توجه به توضیحات شما این ملک از موارد مستحق‌للغیر است و با توجه به قانون مدنی و آرای وحدت رویه فروشنده مسئول جبران خسارت شما خواهد بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور ملکی با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام و خسته نباشید. یه سوال در مورد توقیف سرقفلی داشتم. آیا سرقفلی از مستثنیات دین محسوب میشه یا نه؟ همسر من سرقفلی یه ملک در ونک رو داره میخوام ببینم می‌تونم توقیف کنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      سرقفلی و محل کسب را می‌توانید توقیف نمایید، اصل بر این است که طلبکار می‌تواند هر مالی را از مدیون (بدهکار) توقیف کند و بنابراین سرقفلی از مستثنیات دین نیست. اما توقیف سرقفلی مراحل پیچیده‌ای دارد که بهتر است حتما با وکیل متخصص در امور ملکی مشورت نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام آقای وکیل من میخوام از شخصی بابت ابطال سند رسمی شکایت کنم و دادخواست بدم ولی واقعا توانایی پرداخت هزینه دادرسی رو ندارم من چه کار میتونم انجام بدم ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر شما به دلیل عدم کفایت مالی توانایی پرداخت هزینه دادرسی را ندارید می‌توانید درخواست اعسار دهید.

  • سلام خسته نباشید من میخواستم بدونم ارث یک خانم از همسرش در صورت فوت چه مقدار من دو فرزند کوچک هم دارم

    • سلام وقت شما بخیر
      زن در صورت فرزند دار بودن مرد، یک هشتم از عین اموال منقول (مثل ماشین، موتور و…) و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول (مثل خانه، باغ، مغازه و…) اعم از عرصه (زمین) و اعیان (ساختمان) ارث می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *