تدلیس در معاملات

تدلیس در معاملات

تدلیس در معاملات


امروز با موضوع بررسی شرایط تحقق تدلیس در معاملات با شما خواهیم بود.

تدلیس در علم حقوق عبارت است از عیب‌پوشی و فریب، معامله نیز به توافقی گفته می‌شود که برای انجام امری بین دو یا چند نفر ایجاد می‌شود.

عیب پوشی و فریب ممکن است در کلیه قراردادها و تعهدات، توسط یکی از طرفین قرارداد انجام گیرد.

معروف‌ترین نوع تدلیس که بسیار مشهود است، تدلیس در ازدواج و فریب در ازدواج است، اما باید دانست که تدلیس در معاملات روزمره نیز می‌تواند باعث بی اعتباری معامله شود.

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، با توجه به لزوم آگاهی جامعه از حقوق قانونی و راه‌های احقاق حق، نسبت به تنقیح قوانین و مقررات اقدام نموده و با بررسی آرای صادر شده در موضوعات مختلف، سعی در ارائه بهترین مشاوره حقوقی به عزیزان دارد.

نکات مهم در بررسی موضوع شرایط تحقق تدلیس در معاملات

  • آیا سکوت در برابر عیوب مورد معامله می‌تواند تدلیس در معامله بوده و موجب فسخ آن شود؟
  • برای مشاوره حقوقی با وکیل متخصص قراردادها و وکیل متخصص اثبات تدلیس در معاملات چه کار انجام دهیم؟
  • بهترین راه برای تنظیم قرارداد که امکان خطر پذیری سرمایه را کاهش دهد چیست؟
  • برای جستجوی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی متخصص املاک چه اقدامی لازم است؟

آیا برای تحقق تدلیس حتما باید یک عمل که موجب فریب در معامله  می‌شود، انجام گیرد.

به عبارتی دیگر عملیات منجر به فریب در معامله، محدود به امور مثبت (انجام عمل و کاری) نیست بلکه موضوعات منفی (انجام ندادن کار) چون سکوت آگاهانه و به‌ عمد از وجود وضعیتی در مورد معامله که در صورت آگاهی طرف معامله از آن، به انجام معامله رضایت نخواهد داد داخل در تعریف فوق است.

نمونه رای دیوان عالی کشور درباره تدلیس در معاملات

رأی صادر شده در خصوص ملی است که در آن تدلیس یا عیب‌پوشی شده است.

مستندات: ماده 438 قانون مدنی

تاریخ رای نهایی: 1392/10/28 شماره رای نهایی: 9209970–8100317

رای دیوان عالی کشور درباره تدلیس در معاملات

عملیات منجر به فریب در معامله در تعریف تدلیس در ماده 438 قانون مدنی محدود به امور مثبت نیست.

موضوعات منفی چون سکوت آگاهانه و به ‌عمد از وجود وضعیتی در مورد معامله که در صورت آگاهی طرف معامله از آن به انجام معامله رضایت نخواهد داد داخل در تعریف فوق است و لزوم ازاله عنوان غش (فریب) در معاملات مستلزم مسئولیت و بیان از عیب موجود در مورد معامله است.

در مانحن‌فیه (اینجا) که وجود عیب مورد ذکر در کارت راجع به نظارت ساختمان که به عنوان مدرک ضمیمه (همراه) دادخواست شده، در معوض (رقبه (زمین) موضوع مبایعه‌نامه شماره 26 ـ 30/6/89 مشاور املاک 651 شماره سریال 69089)، ثابت می‌باشد مراتب مورد تأیید وکیل فرجام‌خواندگان قرارگرفته و در مبایعه‌نامه هم ذکری از آن نشده است.

با توجه به نوع معامله که معاوضه (دو مال در آن معامله یا معاوضه می‌شوند) بوده و عوض مالی از همان نوع معوض است و نیاز مالک را به همان نوع مال حکایت می‌کند و انگیزه انجام آن را به جلب نفع به ضرر غیر می‌رساند، هم اماره‌ای (نشانه) است بر تحقق تدلیس در معامله انجام‌گرفتهاست.

چه اقداماتی از سوی خوانده لازم بود؟

در نهایت با توجه به اینکه دفاع وکیل خواندگان‌ این است که خواهان از جریان عدم شناژبندی ساختمان از طریق اطلاع دادن به وی آگاه شده علاوه‌ بر اینکه به جهت باز بودن سه سمت ساختمان امر مذکور قابل‌مشاهده وقوف از آن بوده است و در این خصوص به شهادت شهود و نیز شهادت مدیر بنگاه استناد نموده که ضرورت داشته علاوه بر تحقق و استماع (شنیدن) از شهود و مدیر بنگاه به انجام معاینه از محل و مشاهده و انعکاس وضعیت ساختمان به شرحی که در مدافعات آمده و نیز جلب نظر کارشناس از‌ اینکه تشخیص عدم شناژبندی در مشاهده‌اش خاص عادی از ساختمان در وضعیت مرقوم امکان‌پذیر بوده است یا خیر و موجبات علم و آگاهی خریدار را فراهم می‌کرده مبادرت می‌‌شد.

از جهت معلوم شدن تاریخ آگاهی خواهان از وجود عیب مورد ادعا که بیان نموده با مراجعه به شهرداری و تحصیل مدارک راجع به ساختمان، حاصل‌شده است استعلام مقتضی (مناسب) به عمل می‌آمد لکن دادگاه در زمینه‌های مرقوم اقدام معمول نداشته است.

تدلیس در معاملات

در نتیجه دادنامه فرجام‌خواسته به جهت:

اولاً: مخالفت با شرع و قانون

ثانیاً: نقص تحقیقات و رسیدگی به شرحی که گذشت مستوجب نقص است و مستند به بندهای 2 و 5 ماده 371 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی نقض و رسیدگی وفق بند الف ماده 401 قانون مرقوم به دادگاه صادرکننده رأی منقوص ارجاع ‌می‌گردد که پس از رسیدگی و رفع نقایص یادشده با توجه به نتایج حاصله از رفع نقایص و مراتب مندرج در صدر‌ این رأی توجهاً به بند الف ماده 405 قانون مزبور انشاء رأی نماید.

رئیس شعبه 21 دیوان‌عالی کشور ـ مستشار

وکیل و مشاور حقوقی قراردادهای شمال تهران

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده‌های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می‌باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل قراردادها در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین ملکی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

تدلیس در معاملات

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

4.8/5 - (27 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید من خریدار ملکی بودم که تازه ساخته شده و مالک به من نگفتن که این بنا درجایی احداث شده که زمین نشست داره و فرو میره  الان به من میگن این فریب در معامله نیست چون ما به شما عده ای ندادیم که عمل نکرده باشیم آیا درست ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      عملیات منجر به فریب در معامله، محدود به امور مثبت (انجام عمل و کاری) نیست، بلکه موضوعات منفی (انجام ندادن کار) چون سکوت آگاهانه و به عمد از وجود وضعیتی در مورد معامله که در صورت آگاهی طرف معامله از آن، به انجام معامله رضایت نخواهد داد داخل در تعریف فوق است.

  • ‎سلام و وقت بخیر، من یه کامیونت خریدم، فروشنده گفته بود اتاق رنگ فابریک هست پلیس و اگاهی میگن تعویض شده، نامه هم دادن برا کمیسیون ماده 30, حالا تو قراردادمون خیار تدلیس مستثنا شده می‌تونم اثبات کنم، و فسخ قرارداد کنم برای ثمن معامله؟ ممنون

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، امکان فسخ معامله وجود دارد. شما میتوانید ابتدا اظهارنامه ارسال کنید، و پس از آن دادخواست دهید،
      خیار تدلیس ساقط نمیشود. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور تدلیس در معاملات با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *