تفاوت حکم نهایی و غیر نهایی چیست؟

تفاوت حکم نهایی و غیر نهایی چیست؟

تفاوت حکم نهایی و غیر نهایی چیست؟


امروز با پاسخ به این سوال که تفاوت حکم نهایی و غیر نهایی چیست؟ با شما هستیم. 

احکام در دستگاه قضایی تقسیم بندی‌های مختلفی دارند که بسته به پرونده افراد برای آنها صادر می‌شود، بعضی از آرای قضایی به اعتبار حضور یا عدم حضور طرفین، حالات مختلفی از قبیل حکم حضور و غیابی، قرار نهایی و یا قرار قابل اعتراض، قطعی یا غیر قطعی و سایر حالات صادر خواهند شد.

قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی و قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری، از قوانین آمره هستند که درباره شرایط تعقیب و رسیدگی، قابلیت اعتراض احکام و قرارهای دادسرا و دادگاه و وظایف دادسراها و دادگاهها از بدوی تا دیوان عالی کشور را تعیین نموده اند.

دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و استاد دانشگاه، با بررسی سوال تفاوت حکم نهایی و غیر نهایی چیست؟ سعی در پاسخگویی به سوالات عزیزان در این زمینه خواهد داشت.

نکات مهم در پاسخ به سوال تفاوت حکم نهایی و غیر نهایی چیست؟

  • برای اعتراض به رای غیابی دادگاه انقلاب چه اقدامی توسط وکیل قابل انجام است؟
  • آیا اجرای حکم غیابی کیفری با طرح واخواهی توسط محکوم متوقف می شود؟
  • چگونه می توان از حکم غیابی دادگاه تجدید نظر فرجام خواهی نمود؟

 

? حکم حضوری و غیابی

در رسیدگی اختصاری (شفاهی و بدون تبادل لایحه طرفین دعوا) حکم حضوری است، مگر اینکه خوانده دعوا در هیچ یک از جلسات حاضر نشده یا لایحۀ دفاعیه تقدیم نکرده باشد. در مورد حکم غیابی، مسأله واخواهی مطرح است.

اما حکم حضوری در مواردی که قانون معین می کند قابل تجدید نظر خواهی و در بعضی موارد قابل فرجام خواهی نیز میباشد که با توجه به قانون تعیین تکلیف می شود.

 

?حکم قطعی و غیر قطعی

حکمی را که رسیدگی ماهوی دیگری نداشته و قابل اجرا باشد قطعی و حکمی که قابل شکایت از طرق قانونی (واخواهی، تجدیدنظر) است غیر قطعی می‌نامند، برای دانستن موارد قطعیت حکم، مراجعه به قانون و یا مشاوره از وکیل پایه یک دادگستری ضرورت دارد.

در بعضی از پرونده های حقوقی و کیفری حکم صادر شده غیر قابل اعتراض است که قانون تعیین تکلیف نموده است و در مواردی که حکم قاتبل اعتراض است اما در مهلت مقرر قانونی اعتراض ی توسط محکوم یا ذینفع به عمل نمی آید مانند احکام قطعی دیگر قابل اجراست.

 

?حکم نهایی و غیر نهایی

حکمی که تمام مراحل دادرسی را طی کرده یا قابل فرجام (در دیوان عالی کشور) نباشد حکم نهایی نامیده می‌شود.

 

?حکم اعلانی و حکم اعلامی

حکمی که از طریق جراید و امثال آن به استحضار و اطلاع عموم می‌رسد حکم اعلانی است. مثل حکم اعلان ورشکستگی، اما حکم اعلامی یا ابلاغی، حکمی است که صرفاً به طرفین پرونده یا قائم مقام قانونی آن‌ها ابلاغ و اعلام می‌گردد. مثل حکم تخلیه.

تفاوت حکم نهایی و غیر نهایی چیست؟

 

?حکم کشفی و حکم تأسیسی

حکمی که حقی را که قبلاً وجود داشته است اعلام کند حکم کشفی یا امضائی نامیده می‌شود. مثلاً دینی را که در گذشته بوده است احراز و تنفیذ و اعلام کند، و حکمی که بیان انشاء حقی را از تاریخ صدور حکم بنماید حکم تأسیس گویند مثل حکم طلاق.

 

?حکم کیفری، حکم حقوقی

حکم کیفری پس از احراز وقوع جرم توسط دادگاه‌های جزائی (کیفری) صادر می‌شود و مبین وقوع جرم و انتساب آن به محکوم علیه است. حکم مدنی یا حقوقی نیز مربوط به امورِ حسبی، و یا دعاوی ناشی از عقود و قرارداد‌ها و تعهدات ناشی از آن است.

 

?حکم ترافعی و حسبی

حکمی که دخالت دادگاه متوقف بر وقوع اختلاف و نزاع بین اشخاص است، حکم ترافعی می‌نامند و حکمی که دخالت دادگاه متوقف بر وقوع نزاع و اختلاف نبود و نیاز به شکایت و تظلم خواهی ندارد حکم حسبی گویند.

 

?حکم لازم الاجرا و غیر لازم الاجرا

حکم لازم الاجراء حکمی است که چنانچه محکوم علیه به مفاد آن عمل ننماید، مأمورین اجرای احکام، به درخواست محکوم له (خواهان سابق) و با بکارگیری قوۀ قهریه، مفاد آن را به طور اجباری به محکوم علیه تحمیل می‌نمایند و حکم غیر لازم الاجراء مقابل آن است.

 

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین ملکی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

تفاوت حکم نهایی و غیر نهایی چیست؟

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *