شکایت از قصور پزشکی

شکایت از قصور پزشکی

شکایت از قصور پزشکی


امروز با موضوع نحوه شکایت از قصور پزشکی با شما هستیم.

اولین موضوعی که هنگام بیماری و پیش آمد حوادث منجر به خطر افتادن سلامتی می شود، انتخاب پزشک متخصص و کادر درمانی مورد تایید است، در دنیای امروز برای جستجوی بهترین وکیل پایه یک دادگستری، بهترین جراح چشم، بهترین جراح قلب و سایر رشته های تخصصی، موتورهای جستجوگر از قبیل گوگل، اولین گزینه حدود هشتاد درصد از افراد است.

معرفی از سوی اقوام و دوستان مورد وثوق نیز گزینه بعدی در انتخاب متخصص حرفه های گوناگون است و با بیان تجربیات خود درباره موضوعات مشابه، متخصص هر موضوعی را معرفی خواهیم نمود.

گروه وکلای متخصص مهر، با همکاری دفتر حقوقی و وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی ویژه چرایم پزشکی، داوریی، مواد غذایی و آرایشی بهداشتی، با موضوع میزان تقصیر هر فرد از اعضای کادر درمانی در پرونده های قصور پزشکی و بررسی نمونه رای قصور پزشکی و همچنین نحوه شکایت از قصور پزشکی با شما همراه خواهد بود.

 

نکات مهم در موضوع نحوه شکایت از قصور پزشکی

  • نظریه کمیسیون پزشکی قانونی در جاریی که کادر درمانی و گروه پزشکی به عنوان مقصر معرفی می شوند چه جایگاهی دارد؟
  • شکایت از قصور پزشکی و سهل انگاری کادر درمانی به کدام مرجع تقدیم می شود؟
  • برای دریافت خسارات ناشی از قصور پزشکی؛ اعم از دیه و ارش و همچنین خسارت های معنوی و عدم النفع چه اقدامی لازم است؟
  • آیا بیمه مسئولیت پزشکان همه موارد تقصیر و قصور پزشکی را پوشش می دهد؟

نحوه شکایت از قصور پزشکی

فوت یا نقص عضو بر اثر قصور و تقصیر پزشکی، در صورتی که در کمیسیون پزشکی قانونی به اثبات برسد و نظریه کمیسیون مذکور نیز مورد اعتراض طرفین قرار نگیرد، قابل شکایت کیفری و مطالبه دیه از پزشک مقصر و یا کادر درمانی خواهد بود.

برای شکایت از قصور پزشکی، با توجه به الکترونیکی شدن خدمات قضایی در سراسر کشور، ابتدا لازم است، در سیستم یکپارچه ابلاغ قوه قضاییه از طریق یکی از دفاتر خدمات قضایی اقدام نموده و سپس شکواییه خود را از طریق سیستم دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نماییم.

پس از ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی توسط دادستان یا معاونت ارجاع، دستور

✅چكيده :

با فرض اینکه اسباب متعدد در وقوع صدمه تاثیر داشته باشند مسئولیت اسباب در پرداخت دیه بر اساس درجه تقصیر اعلام شده توسط کمیسیون کارشناسی است.

نمونه رای قصور پزشکی

?تاریخ رای نهایی: 1392/8/14 ?شماره رای نهایی: 9209970220401104

✅رأی دادگاه بدوی درباره قصور پزشکی

در خصوص اتهام آقای م.ط. فرزند م.، متولد 1342، شغل پزشک…. مبنی بر قتل غیر عمدی ناشی از عدم رعایت نظامات دولتی و موازین علمی و فنی، دادگاه توجهاً به شکایت شاکی خصوصی و کیفرخواست دادسرا و نظریه‌های کمیسیون تخصصی پزشکی قانونی [سه نفره، 5 نفره و هفت نفره] که سوراخ شدن روده [پرفوراسیون روده] را جزو عوارض شناخته شده اینگونه اعمال جراحی اعلام کرده‌اند و وکیل محترم شاکی در لایحه تقدیمی اعلام کرده که چون وضعیت خاص جسمانی متوفی یعنی چاقی هیچ تأثیری در ایجاد عارضه مذکور نداشته، فلذا قصور پزشک معالج صد در صد است که این مستلزم بازنگری در نظریه‌های مختلف فقهی و بیان نظریه مقنن در باب مسئولیت پزشک در راستای انطباق با هر یک از نظریات مختلف فقهی است:

 

1- نظریه مسئولیت سبب مقدم در تأثیر

که براساس آن در جایی که اسباب متعدد موجب وقوع یک حادثه شده‌اند تنها سببی که مقدم بر دیگر اسباب در وقوع حادثه تأثیر داشته مسئول است.

 

2- نظریه اشتراک در مسئولیت

یعنی در صورت تعدد اسباب و مؤثر بودن آنها در ایجاد حادثه همه آنها در مسئولیت ناشی از آن شریک هستند از جمله مرحوم آیت‌ا… خویی اشتراک در ضمان را در مبانی تکمله‌المنهاج جلد 2 کتاب دیات مسأله 272 و مرحوم حضرت امام خمینی (ره) در تحریرالوسیله جلد 2، کتاب غصب صفحه 170 مسأله 67 اشتراک در ضمان را پذیرفته‌اند.

 

3- نظریه مسئولیت سبب مؤخر در وجود

یعنی آخرین سببی که از نظر زمانی بعد از اسباب دیگر به وجود آمده، مسئول است و اسباب مقدم فاقد هرگونه مسئولیت مدنی و جزایی هستند که این نظریه از نظر علمی چندان قابل دفاع نیست، زیرا ممکن است سبب اخیر میزان تأثیرگذاریش به مراتب کمتر از اسباب مقدم باشد و تحمیل مسئولیت بر سبب اخیر بر خلاف عدالت کیفری و ناسازگار با مبانی شریعت است.

شکایت از قصور پزشکی

 

4- نظریه سبب قوی‌تر

بر اساس آن در میان اسباب هر سببی که قوی‌تر از سایر اسباب است مسئول نتیجه ایجاد شده است حتی در زمان اجتماع سبب و مباشر سبب قوی‌تر حتی بر مباشر نیز مقدم است و صاحب جواهر می‌گوید: و ربما احتمل ترجیح الاقوی کما لو نصب سکینا فی البئر المذکور«جواهرالکلام-ج37ص56» که در قانون مجازات اسلامی گرایش مقنن به هر یک از نظریات مذکور وجود دارد[مواد316 و 317 و318 و 334 و 340 و 341 و 363 و 364 و 365 و366] و آنچه که برآیند فقه جزایی اسلام است این است که با فرض اینکه اسباب متعدد در وقوع نتیجه تأثیر داشته باشند همه اسباب به تناسب تأثیری که در وقوع نتیجه داشته‌اند مسئول باشند و جهت برآورد میزان تقصیر هر سبب از طریق مراجعه به کارشناس صورت خواهد گرفت.

 

حتی چنانچه برخی از اسباب با دخالت سبب بعدی تأثیر خود را از دست بدهد از طریق کارشناسی قابل تشخیص است که در مانحن‌فیه حداقل دو تا سبب «پارگی روده ناشی از سهل‌انگاری متهم» و «وضعیت خاص جسمانی خود متوفی» اسباب طولی محسوب میشوند ولی میزان تأثیرگذاری آنها از طریق استنباط یا استدلال قضایی قابل تشخیص نیست.

 

جلب نظر کارشناس فنی در رشته علوم پزشکی میزان تأثیر سبب ناشی از فعل متهم را ده درصد اعلام کرده است که این میزان در سه مرحله در کمسیون کارشناسی مورد تأیید قرار گرفته است که به نظر دادگاه با قرائن و اوضاع و احوال محقق قضیه نیز انطباق دارد و قانون مجازات اسلامی مصوب 11/2/1392 در ماده 526 نیز همین سبک را پذیرفته است.

ارش فوت بر اثر قصور پزشکی

علی‌هذا نظر به مراتب بالا و اقرار صریح متهم بزه انتسابی محرز و مسلم است و با در نظر گرفتن قانون حاکم بر وقوع جرم و مستنداً به مواد 316 و 318 و 319 و 367 و تبصره 3 ماده 295 و 302 و 294 و 616 از قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 و 1375 با رعایت ماده 22 از همان قانون به لحاظ وضع خاص وی نامبرده را به پرداخت چهل میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس از جهت جنبه عمومی جرم و همچنین نامبرده را به پرداخت بهاء ریالی ده درصد دیه کامل از جهت ارش قصور پزشکی در حق وراث قانونی متوفی محکوم می‌نماید. مهلت پرداخت دیه از تاریخ وقوع جرم 2 سال است….

?رئیس شعبه 1043 دادگاه عمومی جزایی تهران

✅رأی تجدیدنظر درباره تعیین میزان مسئولیت در قصور پزشکی

تجدیدنظرخواهی آقای ع.م…….. نظر به مفاد لایحه تسلیمی تجدیدنظرخواه و سایر محتویات پرونده مبتنی به ادله لازمه کافیه بر قابلیت نقض دادنامه نبوده و با رد آن …. دادنامه معترض‌عنه را تأیید کرده و اعلام میدارد. رأی صادره قطعی است.

?رئیس شعبه 4 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

 

وکیل متخصص قصور پزشکی در تهران

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین ملکی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

شکایت از قصور پزشکی

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *