مدارک لازم جهت اثبات کلاهبرداری

مدارک لازم جهت اثبات کلاهبرداری

مدارک لازم جهت اثبات کلاهبرداری


با موضوع مدارک لازم جهت اثبات کلاهبرداری و اثبات کلاهبرداری در معامله با شما هستیم.

یکی از مهم‌ترین جرائمی که امروزه متاسفانه در جوامع گسترش یافته است کلاهبرداری است.

کلاهبرداری از سالیان گذشته تاکنون در تمامی نقاط دنیا در اموری متفاوتی دیده شده و امروزه با گسترش جوامع به شکل‌های دیگری دیده می‌شوند به طور مثال کلاهبرداری در معامله تا کلاهبرداری در بازارهای جهانی و…

این جرم خسارات مادی بسیار زیادی به افراد وارد می‌کند به همین علت است که پیگیری آن از طریق قانون اجباری است و از سوی دیگر اثبات کلاهبرداری در معامله نیز امری دشوار است که نیازمند مهارت و تخصص وکیل اثبات کلاهبرداری در معامله می‌باشد.

در گروه وکلای حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی موضوع اثبات کلاهبرداری در معامله و مدارک لازم جهت اثبات کلاهبرداری پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان گرامی می‌باشد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان که در آخر مقاله درج شده‌اند نیز، تماس حاصل نمایید.

تعریف جرم کلاهبرداری به زبان ساده

به منظور فهم ساده‌تر مفاهیم کیفری و حقوقی برای عموم، تعریف ساده از جرم کلاهبرداری را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

جرم کلاهبرداری هنگامی رخ می‌دهد که شخصی با دروغ و استفاده از وسایل و یا ادعاهای غیرواقعی، مالک را فریب دهد تا مال خود را با رضایت در اختیار او قرار دهد.

در مورد جرم کلاهبرداری نیز باورهای غلطی در میان مردم وجود دارد، به عنوان مثال بسیاری از افراد فکر می‌کنند که چک بی محل یا چک برگشتی باعث می‌شود صاحب چک از نظر قانون کلاهبردار شناخته شود.

در صورتی که چنین باوری غلط است، زیرا برای تشخیص کلاهبردار بودن یک شخص از سمت دادگاه وقوع ۳ شرط اساسی نیاز است.

وکیل کلاهبرداری

شروط لازم برای اثبات جرم کلاهبرداری

کلاهبرداری در هر امری قابل وقوع است و اثبات کلاهبرداری نیز در هر نوع کلاهبرداری متفاوت است مثلا وقوع جرم کلاهبرداری در فضای مجازی با وقوع کلاهبرداری در معامله متفاوت است به همین دلیل اثبات کلاهبرداری در معامله نیز با اثبات کلاهبرداری در فضای مجازی متفاوت است.

اولین شرط اثبات فریب دادن کلاهبردار با استفاده از ادعاهای دروغ و یا استفاده از وسایل و لوازم دروغین برای معرفی خود به عنوان یک شخص خاص (مثلاً پزشک، مهندس ساختمان و یا کارمند دولت و…) است.

این مرحله یکی از سخت‌ترین مراحل اثبات کلاهبردار بودن شخص است چرا که اثبات حرف‌های دروغین بدون داشتن شاهد کار بسیار مشکلی است.

شرط دوم فریب خوردن مال‌باخته یا مال‌باختگان است.
یعنی برای اثبات جرم کلاهبرداری لازم است که افرادی قربانی دروغ‌های شخص کلاهبردار شده باشند و مال خود را با رضایت در اختیار او قرار داده باشند.

سومین شرط نیز بردن مال توسط کلاهبردار است.

یعنی شخص کلاهبردار پس از فریب افراد مال آن‌ها را در اختیار خود قرار دهد؛ این ۳ شرط برای اتهام کلاهبرداری حتماً باید موجود باشد و در دادگاه اثبات شوند.

اما تنها این شروط کافی نیستند، زیرا شرط سوم یعنی “بردن مال دیگری” خود مستلزم وجود و اثبات دو مورد زیر است:

1- ضرر مالی قربانی مال‌باخته
2- نفع بردن کلاهبردار از بردن مال دیگری

این دو شرط برای اثبات بردن مال دیگری یا مال غیر ضروری است.
در صورتی که به هر دلیلی این دو مورد در دادگاه اثبات نشود باز هم نمی‌توان به کسی اتهام کلاهبرداری را وارد کرد.

به همین دلیل نیز کلاهبرداری یک جرم مقید است. یعنی اثبات آن مقید و مشروط به اثبات این دو عامل است.

وجود یکی از دو شرط اول یا دوم لزوماً به معنی وجود شرط دیگر نیست.
برای مثال برای اثبات کلاهبرداری در معامله استفاده کلاهبردار از وسایل متقلبانه نشانگر اغفال (فریب) شخص نمی‌باشد.

راهنمای شکایت از کلاهبرداری

همچنین در صورتی که فرد ساده لوحی فریب خورده باشد نشان از متقلبانه بودن وسایل نمی‌باشد.
تشخیص فرق این دو بسیار متفاوت و در خصوص افراد مختلف برای فریب خوردن متفاوت است.

در خصوص متقلبانه بودن وسایل یا عملیات یا مانورهای مورد استفاده کلاهبردار بر خلاف سایر جرایم که برای مثال وسیله ارتکاب قتل مهم نمی‌تواند باشد و نتیجه قتل مهم است، دارای اهمیت است.

در جرم کلاهبرداری صرف بردن مال دیگری کلاهبرداری محسوب نمی‌شود، می‌بایست بر طبق ماده ۱ (قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری)  فرد مجرم با حیله و تقلب مانورهایی انجام دهد و موجب فریب افراد شود تا بتواند مال دیگری را ببرد و بدون استفاده از وسایل متقلبانه و بدون حیله نمی‌توان فرد را کلاهبردار دانست.

اسناد تجاری

آیا دروغ گویی می‌تواند کلاهبرداری محسوب شود؟

صرف دروغگویی مثلاً فردی خود را دکتر معرفی نماید و فرد ساده لوح مبالغی جهت جراحی به این پزشک قلابی بدهد شامل عنوان کلاهبرداری نمی‌شود.

زیرا که در قانون از عنوان حیله و تقلب به عنوان رکن اصلی جرم کلاهبرداری یاد شده و در صورتی که فردی بدون دیدن مدرک پزشکی یا کارت ویزیت اقدام به واریز مبالغی در وجه پزشک شیاد نماید دلیل به کلاهبرداری نمی‌باشد و باید عملیات متقلبانه همراه با حیله و تقلب باشد.

مجازات جرم کلاهبرداری

با توجه به نوع، شرایط وقوع و شدت و ضعف کلاهبرداری، میزان مجازات تعیین شده برای این جرم متفاوت است.
اما باید در نظر داشت که در تمام انواع کلاهبرداری اعم از خفیف و شدید، کلاهبردار علاوه بر مجازاتی که در قانون معین شده، باید اصل مال را به صاحبش برگرداند.

وکیل کلاهبرداری در خیابان دولت

مجازات کلاهبرداری مشدد

به جرمی کلاهبرداری مشدد گفته می‌شود، که مرتکب کارمند دولت یا شهرداری‌ها و نهادها و ارگان های اجرایی باشد و یا خود را مامور دولت و موسسات دولتی معرفی کند.

همچنین اگر مرتکب برای انجام دادن جرم کلاهبرداری، عموم مردم را از طریق وسایل جمعی مثل تلویزیون، رادیو و روزنامه فریب دهد، به این نوع از کلاهبرداری که ضرر و زیان آن به امنیت اجتماعی و اقتصادی جامعه وارد می‌شود، کلاهبرداری شدید (مشدد) می‌گویند.

در این صورت مرتکب علاوه بر برگرداندن اصل مال، به حبس از ۲ تا ۱۰ سال و انفصال از خدمات دولتی و پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد.

مجازات کلاهبرداری ساده

در این نوع جرم، وسعت ضرر و زیان به مراتب کمتر از جرم کلاهبرداری مشدد است و بیشتر در معاملات ساده و متداول میان مردم اتفاق می‌افتد.

مجازات کلاهبرداری ساده ، حبس از ۱ تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که دریافت کرده خواهد بود و همچنین کلاهبردار باید اصل مال را به صاحب آن برگرداند.

دلایل اثبات کلاهبرداری در معامله

به طور کلی قانون‌گذار دلایل اثبات جرم را اقرار یا اعتراف مرتکب، وجود سند یا دلایل و مدارک، شهادت شهود و علم قاضی بیان نموده است و این دلایل در خصوص اثبات کلیه جرایم از جمله اثبات کلاهبرداری در معامله، یکسان می‌باشند و وکیل اثبات کلاهبرداری در معامله می‌تواند ضمن طرح خواسته خود به مواردی همچون نظریه کارشناس و تحقیقات محلی و… نیز استناد کند.

فروش مال غیر

مزایای مشاوره با وکیل متخصص کلاهبرداری

جرم کلاهبرداری از آن دسته جرم‌هایی است که اثبات آن مشکل و دارای پیچیدگی‌های بسیاری است و ممکن است اگر این مسئله را درست و اصولی پیگیری نکنید به نتیجه مطلوبی که انتظار دارید نرسید حالا برای اثبات جرم کلاهبرداری چه باید کرد؟

با توجه به پیچ و خم‌هایی که در این راه برای همه وجود دارد، بهترین راه وجود شخصی است که تجربه و علم کافی را در زمینه اثبات کلاهبرداری داشته باشد و از تمام مقررات و قوانین آن باخبر باشد.

وکیل تبانی برای بردن مال غیر

اگر به دنبال کسب اطلاعات لازم در مورد موضوع مدارک لازم جهت اثبات کلاهبرداری هستید، می‌توانید از وکلای متخصص و با تجربه  وموفق در این زمینه کمک دریافت نمایید تا شما را از ابتدا تا انتهای مسیر راهنمایی و کمک نمایند.

بنابراین، ما به شما موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری، را معرفی می‌کنیم که دارای بهترین و باتجربه‌ترین وکلا در این زمینه می‌باشد.
جهت دریافت نوبت مشاوره در زمینه مدارک لازم جهت اثبات کلاهبرداری، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان نیز، تماس حاصل نمایید.

افراز ملک

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

مراحل رسیدگی توسط وکیل در پرونده های کلاهبرداری به چه صورت است؟

شروع دعوا و رسیدگی به جرم کلاهبرداری، تحقیق و تعقیب در دادسرا، رسیدگی در دادگاه، اخذ رای دادگاه

در جرم کلاهبرداری، وکیل در پرونده چه مواردی را پیگیری می‌کند؟

با توجه به اینکه پرونده در چه مرحله‌ای وجود دارد، دفاعیات وکیل متفاوت خواهد بود و غالبا در پرونده‌های کلاهبرداری وکیل خواستار تبرعه و یا کاهش مجازات مجرم است.

5/5 - (25 امتیاز)

12 دیدگاه

    • سلام وقت شما بخیر
      بستگی به پرونده و شرح واقعه دارد و باید مستندات شما توسط وکیل متخصص این امر بررسی شود، چرا که شهادت شهود یکی از ادله اثبات میباشد و باید سایر ادله نیز بررسی گردد. شما میتوانید جهت هماهنگی تایم مشاوره با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • با سلام و خسته نباشید، بنده از دو نفر شکایت کردم به جرم کلاهبرداری و ربودن مال غیر و استفاده از عنوان، ولی نمی‌دونم چه حکمی صادر میشه براشون و اینکه مال بنده برگردانده می‌شود؟ چون در پرونده هم شاهد هست و هم در گذارش اولیه کلانتری اقرار یکی از آنها هست که گفته که خودش امضا کرده. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • سلام وقت شما بخیر
      در صورت صحت و اثبات ادعای شما در دادگاه و وجود شرایط خاص کلاهبرداری و استفاده از عنوان، متهم به حبس و جزا نقدی و رد اصل مال محکوم می‌شود. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور کلاهبرداری با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام با چه دلایلی می تونم کلاهبرداری را ثابت کنم؟ و چجوری باید مدرک جمع کنم که کلاهبرداری کلاهبردار سابقه دار را اثبات کنیم

    • سلام وقت شما بخیر
      دلایل باید بیانگر وجود مانورهای متقلبانه‌ای باشد که در آخر منتهی به بردن مال شده و این بردن مال باید مستند به سند و دلیل باشد.

  • سلام و خسته نباشید، من با یه شخصی برای معامله ارز دیجیتال قرار گذاشتم، متاسفانه بر خلاف گفته‌ی خودش که قرار بود کیف پول ارز دیجیتالش رو به ما نشان بده تا ما خریدار رو دعوت کنیم از این عمل طفره رفت و اقدام به زورگیری کرد و با گرفتن گوشی موبایلم و ضرب و شتم، وانمود کرد که مامور اطلاعات است و بعد از سرقت متواری شد. من چطور می‌تونم شکایت کلاهبردری کنم و به نتیجه برسم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      عمل مزبور سرقت است و کلاهبرداری رخ نداده است، جهت ثبت شکایت می‌توانید به کلانتری محل وقوع جرم یا دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید.

  • سلام اقا اگر کسی که خودش وکیل نیست بگه وکیل وما اینترنتی باهاش صحبت کردیم و پول به حسابش ریختیم آیا میشه ازش شکایت کنیم به جرم کلاهبرداری؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *