ثبت نشان جغرافیایی

ثبت نشان جغرافیایی

ثبت نشان جغرافیایی


بهترین وکیل در حوزه مالکیت صنعتی، فکری، ادبی و هنری در این نوشتار به بررسی ثبت نشان جغرافیایی پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی ماهیت، فرآیند ثبت، آثار و حقوق ناشی از ثبت نشان­ مبداء جغرافیایی در نظام حقوق ایران

یکی از انواع کمتر شناخته شده مالکیت فکری – صنعتی نسبت به حق اختراع، طراحی صنعتی، علائم تجاری و… نشانه‌ های جغرافیایی است. نشانه جغرافیایی، یک روش مهم و کلیدی برای نشان دادن منشأ و مبدأ جغرافیایی کالا ها و خدمات عرضه شده به بازار است. در بسیاری از موارد، اشاره به مبدأ جغرافیایی یک محصول به دلیل شهرت بالای آن منطقه، خود عاملی برای ترغیب بیشتر مشتری و افزایش فروش محصول خواهد بود. برای مثال شهر هایی چون: کاشان، تبریز، اصفهان، شیراز، یزد و… از ­گذشته به‌ عنوان تولید کنندگان فرش‌ ها، گلیم، گبه، ترمه و… مرغوب و اصیل ایرانی شناخته می‌ شوند و اشاره به یکی از این شهر ها، تأیید کننده کیفیت فرش بوده و بطور مسلم انگیزه مشتری در خرید آن را افزایش می‌ دهد.

نشان مبداء جغرافیایی

علامت یا نشان مبداء جغرافیایی مقوله دیگری از حقوق مالکیت صنعتی، اشاره به­ نام مکان جغرافیایی دارد که محصول مورد نظر در آنجا به­ عمل آمده است و تضمین­ کننده کیفیت مشخصی برای یک محصول خاص است. زیرا که به خریدار اطمینان می­ دهد، محصول خریداری شده در مبداء مشخصی با تمامی ویژگی­ های مورد نظر تهیه شده است. بدیهی است محصول کشاورزی مشخصی که در محدوده جغرافیایی مشخصی به­ عمل می­ آید، با محصول مشابهی که در دیگر مناطق ایران تولید می­ شود، از جهت­ های زیادی تفاوت دارد. برای مثال زعفران قائنات با محصول مشابه در دیگر مناطق ایران تولید می­ شود با توجه به نوع جنس و کیفیت بسیار متفاوت از زعفران­ های مشابه است.

طبق تعریف سازمان جهانی مالکیت فکری؛ نشانه جغرافیایی، اطلاعیه‌ ای است در خصوص این‌ که یک محصول خاص، از یک منطقه جغرافیایی مشخص نشأت گرفته است.

طبق قانون حمایت از نشانه‌ های جغرافیایی؛ نشانه‌ ای است که مبدأ کالایی را به قلمرو، منطقه یا ناحیه‌ ای از کشور منتسب می‌ سازد، مشروط بر این‌ که کیفیت و مرغوبیت، شهرت یا سایر خصوصیات کالا، بطور کلی قابل انتساب به مبدأ جغرافیایی آن باشد.

نشان­ مبداء جغرافیایی عام

اگر اسم یک محل به­ عنوان تعیین­ کننده یک سبک خاص از محصول باشد، نه به عنوان نشانگر محل منشأ آن محصول، این اسم دیگر به عنوان نشانه جغرافیایی به کار نمی رود. برای مثال فرش دست­بافت ایران یک نوع تولید فرش است. از سالیان خیلی دور در مناطق مختلف ایران مردم به کار بافندگی آن مشغول بوده و در طول زمان برای نشان دادن یک نوع خاص از تولید فرش به کار رفته است که امروزه در کشور هایی چون چین نیز بافته می­ شود. بنابراین فرش دست­بافت ایران اکنون یک نشانه عام است و مربوط به یک شیوه تولید فرش است، نه یک محل تولید فرش.

مفاهیم مترادف با نشان­ مبداء جغرافیایی

  • نشانه‌ های منبع

منظور از نشانه منبع، عبارت یا علامتی است که برای نشان دادن مکان خاص، منطقه یا کشور تولید کننده یک محصول یا خدمت، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. برای مثال: عبارت «Made in Iran»، یک نشانه مبداء است که به ساخت محصول در کشور ایران اشاره دارد.

  • اسم مبداء

اسم مبداء یک نوع خاص از نشانه جغرافیایی است که بر روی محصول­ هایی به کار می‌ رود که دارای یک کیفیت خاص بوده و آن کیفیت خاص به­ انحصار یا بطور کلی برای محیط جغرافیایی خاص است که آن محصول­ ها در آنجا تولید می‌ شوند. مفهوم نشان جغرافیایی در برگیرنده اسامی مبداء می‌ شود. نمونه‌ هایی از اسامی مبداء برای مثال عبارت است از؛ فرش اصفهان برای فرش تولید شده در اصفهان – عایق رطوبتی دلیجان برای عایق تولید شده در شهرستان دلیجان – رطب مضافتی بم تولید شده در منطقه بم.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت نشان جغرافیایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

اوصاف نشان­ مبداء جغرافیایی

اوصاف نشان مبداء جغرافیایی را می ­توان در قالب موارد ذیل بیان داشت؛

  1. عدم تعلق نشان مبداء جغرافیایی به شخص یا مؤسسه خاص

نشان­ مبداء جغرافیایی امتیاز انحصاری نیست و به مؤسسه تجاری یا صنعتی معین تعلق ندارد، به­ تعبیر دیگر، حقوق یا امتیاز های ناشی از علائم ‌‌‌‌مربوط به یک کشور، منطقه یا ناحیه خاصی از آن کشور است و جنبه شخصی ندارد.

  1. وابستگی نشان مبداء جغرافیایی به ناحیه‌‌ خاص

نشان مبداء جغرافیایی به کشور، منطقه و ناحیه خاص تعلق دارد. برای مثال ممکن است تولید کننده‌ ای در یکی از کشور های آمریکا یا چین، پسته­ هایی مثل: پسته رفسنجان ایران، کشت کند که از نظر کیفیت مثل پسته رفسنجان باشد، ولی چون تولید آن پسته در منطقه‌‌ رفسنجان ایران صورت نگرفته، به همین دلیل نمی‌‌ توان پسته تولید شده در کشور های آمریکا یا چین را با نشان پسته رفسنجان ایران عرضه بازار کرد، اما استفاده از نشان­ مبداء‌‌‌‌ جغرافیایی پسته رفسنجان برای کلیه اشخاصی که در منطقه مزبور پسته کشت و برداشت می­ کنند و پسته تولیدی ایشان خصوصیات نوعی منطقه رفسنجان را دارد، آزاد و بلامانع است.

  1. عدم امکان انتقال بودن نشان­ مبداء جغرافیایی

نشان های­ مبداء جغرافیایی جنبه سرزمینی، منطقه‌‌‌‌ ای و محلی مخصوص به خود را دارد. پس بنابراین امتیازی شخصی نیست که قابلیت انتقال یا واگذاری به سرزمین یا مؤسسه اقتصادی کشور دیگری داشته باشد.

ضرورت حمایت از نشان­ مبداء جغرافیایی

یکی از کاربرد های مهم نشان­ مبداء جغرافیایی اطلاع مصرف­ کنندگان از منشأ و کیفیت محصول­ ها است. بسیاری از نشانه‌ های جغرافیایی شهرت با ارزشی را کسب کرده‌ اند که در صورت عدم حمایت کافی از آن ها ممکن است که توسط عوامل تجاری متقلب مورد سوء استفاده قرار گیرند. استفاده نادرست از نشانه‌ های جفرافیایی توسط اشخاص غیر مجاز، برای مثال: خاویار ایران، که برای خاویاری که در ایران استحصال و تولید نشده، برای مصرف­ کنندگان و تولید­ کنندگان مشروع زیان­ آور خواهد بود. مصرف­ کنندگان فریب­ خورده و باور می‌ کنند که یک محصول مرغوب با کیفیت خاص خریداری می‌ کنند، در حالی که در واقع یک محصول تقلبی بی‌ ارزش را خریداری می کنند. تولید کنندگان ضرر می­ کنند، زیرا تجارت با ارزش از آن ها برگرفته شده و شهرت کسب شده برای محصول­ های­شان نیز ضربه می­ خورد.

نشان­ های مبداء جغرافیایی قابل حمایت

قانون­گذار با تعیین تکلیف برای سازمان‌ ثبت‌ اسناد و املاک، به­ منظور جلوگیری از گمراه‌ شدن‌ مصرف‌ كنندگان‌ و تضمين‌ رفتار برابر و منصفانه‌ با توليد كنندگان‌ مربوطه‌، شرايطي‌ را تعيين‌ كرده است كه‌ بر طبق‌ آن ها نشان­­ های مبداء جغرافیایی‌ هم‌ نام‌ از يكديگر ممتاز شوند و این نشان در موارد ذیل مورد حمایت قانون­گذار است، که عبارتند از؛

الف‌ – نشانه‌ جغرافيائی اعم‌ از اينكه‌ ثبت‌ شده‌ يا نشده‌ باشد اگر دارای شرایطی است‌ كه‌ مبدأ كالائی را به‌ قلمرو، منطقه‌ يا ناحيه‌ ای از كشور منتسب‌ می سازد، مشروط‌ بر اين‌ كه‌ كيفيت‌ و مرغوبيت‌، شهرت‌ يا ساير خصوصيات‌ كالا بطور کلی قابل‌ انتساب‌ به‌ مبدأ جغرافيائی آن‌ باشد، مورد حمايت‌ قرار می گيرد.

ب‌ – نشانه‌ جغرافيائی در مقابل‌ نشانه‌ جغرافيايی كه‌ مبدأ كالا های آن‌ به‌ درستی قيد شده‌ است‌ ولی بطور نادرست‌ به‌ عموم‌ اعلام‌ شود كه‌ مبداء آن ها محل‌ ديگری است‌، مورد حمايت‌ قرار خواهد گرفت‌.

پ – نشانه‌ های جغرافيائی هم‌ نام‌ اگر واقعی و منطبق‌ با موازینی مبداء كالائی را به‌ قلمرو، منطقه‌ يا ناحيه‌ ای از كشور منتسب‌ می سازد، باشند، ولی بطور نادرست‌ به‌ عموم‌ اعلام‌ شود كه‌ مبداء آن ها محل‌ ديگری است بطور مساوی مورد حمايت‌ قرار می گيرند.

نشان ­های مبداء جغرافیایی غیر قابل حمایت

برخی نشانه‌ های جغرافيائی مورد حمايت‌ قانون­گذار نيستند که به شرح ذیل عبارتند از؛

  • نشانه‌ هائی كه‌ با تعريف‌ قانونی نشان مبداء جغرافیایی منطبق‌ نباشند،
  • نشانه‌ هائی كه‌ بر خلاف‌ موازين‌ شرعی، اخلاق‌ حسنه‌ و يا نظم‌ عمومی باشند،
  • نشانه‌ هائی كه‌ در كشور مبداء خود حمايت‌ نمی شوند يا حمايت‌ از آن ها متوقف‌ شده‌ است‌ يا متروک گرديده ‌اند، در چارچوب‌ معاهده­ هایی‌ كه‌ كشور ايران‌ به‌ آن ها ملحق‌ شده‌ است.

آثار مثبت ثبت نشان­ مبداء جغرافیایی

آثار مثبت ناشی از ثبت نشان­ مبداء جغرافیایی را می­ توان به شرح ذیل بیان داشت که عبارتند از؛

  • معرف مکان خاص تولید کالا و محصول­ ها است

نشان­ مبداء جغرافیایی علامتی است که نشان می‌‌‌‌ دهد محصول­ های کشاورزی یا دامی و کالای صنعتی در مکان مشخصی تولید شده است، مثل: زعفران قائنات،

  • معرفی کیفیت خاص کالا و محصول­ ها است

نشان­ مبداء جغرافیایی بیانگر کیفیت ویژه و منحصر به فرد کالا و محصول­ هایی است که به بازار داخلی یا بین‌ المللی عرضه می‌‌‌‌ شود، برای مثال زعفران ایران به علت کیفیت مطلوب آن در سطح ملی و بین‌ المللی دارای شهرت است.

  • منبع مهم اطلاع رسانی و تبلیغ محصول­ ها است

نشان‌‌‌‌ های­ مبداء جغرافیایی عامل مهمی در اطلاع رسانی و تبلیغ محصول­ ها و کالا ها در بازار های داخلی و بین‌ المللی هستند.

  • عامل تمایز بخش بین محصول­ ها است

با توجه­ به­ این­که نشان‌‌‌‌ های جغرافیایی معرف کیفیت و مرغوبیت کالا ها و تولید ها هستند و محل تولید نیز عامل شهرت و اعتبار محصولات است، بنابراین نشانه جغرافیایی علامتی است که کیفیت تولید یا محصول را به عموم و مصرف‌ کنندگان معرفی می‌‌‌‌ کند و آن را از محصول­ های مشابه که در محل دیگری تولید شده است، متمایز می‌‌‌‌ کند تا افراد در انتخاب محصول مورد نظر سر در گم نباشند.

  • معرف و بیان­گر فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم و هویت ملی یک کشور است

بسیاری از محصول­ ها و صنایع تولید شده در کشور و یا ناحیه خاص بیانگر فرهنگ و آداب و رسوم و در واقع شناسنامه حیات یک جامعه ‌‌‌‌هستند. برای مثال: صنایع دستی، فرش، گلیم، گبه و جاجیم و طرح‌ های به‌ کار رفته در آن ها نشان‌ دهنده سوابق تاریخی و فرهنگی یک ناحیه و یا جامعه هستند.

  • سبب ارتقاء کیفیت کالا، توسعه و رشد اقتصادی یک منطقه یا کشور است

با توجه به این­که نشان­ مبداء جغرافیایی معرف محصول­ ها، تولید های صنعتی و کشاورزی با کیفیت خاص است، بنابراین تلاش برای تضمین مرغوب بودن، حفظ شهرت و کیفیت کالا ها و محصول­ های تولیدی با علامت جغرافیایی مشخص، باعث ‌‌‌‌افزایش تقاضای داخلی و بین‌ المللی برای محصول­ ها شده که آن نیز به نوبه‌‌ خود منجر به توسعه اقتصادی و تقویت بنیه اقتصادی کشور می‌‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت نشان جغرافیایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

ثبت نشان مبداء جغرافیایی

ثبت نشان مبداء جغرافیایی مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت می ­باشد. اظهارنامه مذکور بایستی در 2 نسخه در فرم مخصوص و به زبان فارسی تنظیم و پس از تایپ توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء شود و اظهارنامه ثبت وقتی پذیرفته می­ شود که، هزینه اظهارنامه پرداخت شود و رسید آن به همراه اظهارنامه تسلیم مرجع ثبت گردد.

نکته: هزينه‌ های ثبت‌ اظهارنامه‌ از متقاضيی ثبت‌ دريافت‌ خواهد شد.

اظهارنامه ثبت‌ نشانه‌ های جغرافيائی

اظهارنامه‌ ثبت‌ نشانه‌ جغرافيائی، توسط‌ اشخاص‌ که قانون مشخص نموده است به‌ سازمان‌ ثبت‌ اسناد و املاک كشور تسليم‌ می شود که به شرح ذیل عبارتند از؛

الف‌. هر شخص‌ حقيقی يا حقوقی و هم­چنين‌ گروه ­هائی از اين‌ اشخاص‌ كه‌ در مكان‌ جغرافيائی مندرج‌ در اظهارنامه‌ به‌ توليد كالای مذكور در آن‌ مشغول اند،

ب. هر مرجع‌ صلاحيت­دار در امر توليد، توزيع‌ و سياست ­گذاری كالای مورد ثبت‌.

مواردی که باید در اظهارنامه‌ ثبت‌ نشانه‌ های جغرافيائی قيد شود

مواردی که بايد در اظهارنامه‌ قيد شود به شرح ذیل عبارتند از؛

  • نام‌،نشاني‌،تابعيت‌ و سمت‌ متقاضی یا نماینده قانونی وی،
  • نام‌،نشاني‌،تابعيت‌ و سمت‌ قانوني‌ تسليم‌ كننده‌، متقاضی یا نماینده قانونی وی،
  • اسم واقامتگاه قانونی شخص یا اشخاص دریافت کننده ابلاغ­ها و اخطارها در تهران،
  • نشانه‌ جغرافيائي‌ كه‌ ثبت‌ آن‌ درخواست‌ شده‌،
  • کشوری‌ كه‌ نشانه‌ جغرافيائي‌ به‌ آن‌ مربوط‌ است،
  • محل تولید محصول‌ كه‌ نشانه‌ جغرافيائی به‌ آن‌ مربوط‌ است،
  • كالائی كه‌ نشانه‌ جغرافيائی به‌ آن‌ مربوط‌ است‌،
  • كيفيت‌، مرغوبيت‌، شهرت‌ و ساير خصوصيات‌ كالا.

نکته: نام و نشانی متقاضیان مقیم خارج از کشور علاوه بر فارسی باید به حروف لاتین نیز نوشته و با همان حروف نیز ثبت و آگهی گردد.

ضمائم اظهارنامه ثبت نشان مبداء جغرافیایی

اظهارنامه ثبت نشان­ مبداء جغرافیایی باید دارای ضمائمی به شرح ذیل باشد؛

  1. مدارک مثبت هویت متقاضی یا نماینده قانونی وی،
  2. نسخه اصلی یا رونوشت مصدق وکالت­نامه اگر تقاضا توسط وکیل به عمل آید،
  3. 10 عدد نمونه نشان­ مبداء جغرافیایی به طریقی که استعمال می شود،
  4. مشخصات محصول که شامل اطلاعات ذیل می­ باشد؛

الف – نام محصول و نشان­ مبداء جغرافیایی که ثبت آن درخواست می­ شود،

ب – توصیف محصول شامل مواد خام، اگر لازم باشد و خصوصیات اصلی فیزیکی، شیمیایی، میکروبیولوژیک و یا طعم، بو و ظاهر (ارگانولپتیک) آن،

پ – منطقه مشخص جغرافیایی تولید محصول،

ت – مدارک دال بر اینکه مبداء محصول در منطقه جغرافیایی معینی است یا محصول در آن منطقه تولید شده است،

ث – توصیف روش به دست آوردن محصول و هم­چنین اطلاعات مربوط به بسته­ بندی چنانچه به بسته­ بندی برای تأمین کیفیت و یا تعیین منشأ تولید یا تضمین کنترل در منطقه جغرافیایی تعیین شده نیاز باشد،

ج – جزئیات ارتباط با محیط جغرافیایی یا مبداء جغرافیایی،

چ – جزئیات مراحل کنترل یا ساختار بازرسی که به­ منظور احراز یا پایش رعایت مستمر خصوصیات محصول ضرورت دارد،

ح – طرز مخصوص الصاق برچسب محصول مربوط به کاربرد اصطلاح «نشانه جغرافیایی» ، «نشانه جغرافیایی حمایت شده» ، «نشانه جغرافیایی ثبت شده» و یا مشخصات ملی و سنتی مترادف آن بر روی محصول­ ها.

  1. تأئیدیه مقام صلاحیت­دار اتحادیه­ های مربوط و یا سازمان­ های مرتبط دایر بر تصدیق مبداء تولید و انتساب کیفیت، شهرت و سایر خصوصیات مورد ادعا به آن مبداء جغرافیایی به­ وسیله متقاضی­،
  2. اگر کشور مبداء نشان مبداء جغرافیایی ایران نباشد تسلیم یک نسخه از سندی دال بر ثبت و یا شناسایی قانونی آن در کشور مبداء به زبان اصلی که به گواهی مقام صادر کننده آن رسیده و توسط کنسولگری ایران گواهی شده باشد به همراه ترجمه رسمی آن الزامی است.

امکان استرداد اظهارنامه ثبت نشان مبداء جغرافیایی

متقاضی یا نماینده قانونی او در هر زمان قبل از ثبت نشان­ مبداء جغرافیایی می­ تواند ضمن درخواست کتبی به مرجع ثبت، اظهارنامه خود را مسترد دارد و در صورت استرداد اظهارنامه هزینه­ های پرداختی مسترد نخواهد شد.

آگهی پذیرش تقاضای اظهارنامه ثبت نشان مبداء جغرافیایی

هر وقت تقاضای ثبت اظهارنامه نشان مبداء جغرافیایی مورد پذیرش قرار بگیرد، جهت اطلاع عموم در روزنامه رسمی اگهی خواهد شد.

موارد آگهی پذیرش تقاضای اظهارنامه ثبت نشان مبداء جغرافیایی

مواردی که در آگهی مذکور بایستی قید شود به شرح ذیل عبارتند از؛

الف – نام، نشانی متقاضی و نماینده قانونی وی در تهران و اگر متقاضی ساکن تهران نباشد، نام و نشانی و سمت نماینده قانونی وی در تهران،

ب – تاریخ و شماره اظهارنامه،

پ – نشان­ مبداء جغرافیایی که ثبت آن مورد تقاضا است،

ت – تعیین قلمرو جغرافیایی که نشانه در آن محدود استفاده می­ شود،

ث – محصولی که ثبت نشان­ مبداء جغرافیایی برای آن مورد تقاضا است،

ج – کشور مبداء و منطقه مشخص جغرافیایی تولید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت نشان جغرافیایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

اعتراض به پذیرش اظهارنامه ثبت نشان مبداء جغرافیایی

هر شخصی که نسبت به پذیرش ثبت اظهارنامه نشان­ مبداء جغرافیایی اعتراض داشته باشد باید ظرف مدت 60 روز از تاریخ انتشار آگهی اعتراض خود را ضمن پرداخت هزینه­ های مقرر همراه با دلایل و مدارک استنادی به مرجع ثبت تسلیم نماید.

اگر معترض شخصی است که نشان­ مبداء جغرافیایی در گذشته به نام او ثبت نشده است، باید در حین اعتراض ضمن پرداخت حق الثبت و تمام مخارج مربوطه اظهارنامه ثبت نشان­ مبداء جغرافیایی خود را طبق مقررات تسلیم نماید.

مرجع ثبت موظف است ظرف 30 روز نسخه­ ای از اعتراضیه را به انضمام مدارک و دلایل استنادی به متقاضی ثبت ابلاغ نماید و متقاضی مکلف است از تاریخ ابلاغ اعتراضیه، پاسخ خود را ظرف 30 روز نسبت به اعتراض وارده به مرجع ثبت تسلیم نماید و اگر متقاضی ساکن ایران نباشد مهلت مذکور برای تسلیم پاسخ 60 روز خواهد بود.

هر وقت متقاضی به اعتراض معترض تمکین نماید، درخواست او مسترد شده تلقی می­ شود و مراتب به­ صورت­ کتبی به معترض اعلام می­ گردد تا اگر نشان­ مبداء جغرافیایی وی به ثبت نرسیده باشد، طبق اظهارنامه­ ای که حین اعتراض تسلیم شده است، نسبت به ثبت آن اقدام نماید.

کمیته تصمیم­ گیری درباره پذیرش اظهارنامه ثبت نشان مبداء جغرافیایی

در صورت عدم تمکین متقاضی از درخواست معترض موضوع در کمیته­ ای زیر نظر رئیس اداره ثبت شرکت­ ها و مالکیت صنعتی تشکیل می­ گردد، مورد رسیدگی و تصمیم­ گیری قرار گرفته و تصمیم­ گیری در این کمیته با اکثریت آراء می­ باشد و تصمیم این کمیته از سوی طرفین ظرف 2 ماه برای اشخاص مقیم در ایران و 3 ماه برای اشخاص مقیم در خارج از ایران قابل شکایت در دادگاه­ های عمومی تهران می­ باشد.

نکته: کارشناس رسیدگی­ کننده نمی­ تواند نسبت به همان موضوع در کمیته عضویت پیدا کند.

اعضاء کمیته تصمیم­ گیری درباره پذیرش اظهارنامه ثبت نشان مبداء جغرافیایی

اعضاء این کمیته به­ شرح ذیل عبارتند از؛

  • رئیس اداره ثبت شرکت­ ها و مالکیت صنعتی،
  • 1 نفر به انتخاب رئیس سازمان ثبت شرکت­ ها و مالکیت صنعتی،
  • یک کارشناس به انتخاب مدیر کل ثبت شرکت­ ها و مالکیت صنعتی.
  • مورد رسیدگی قرار می­ گیرد و تصمیم کمیته از سوی طرفین ظرف دو ماه برای اشخاص مقیم در ایران و 3 ماه برای اشخاص مقیم در خارج از ایران قابل شکایت در محاکم عمومی تهران می باشد.

اعتراض به رد اظهارنامه ثبت نشان مبداء جغرافیایی

در صورت رد اظهارنامه ثبت نشان­ مبداء جغرافیایی مرجع ثبت ملزم است، دلایل رد را به نحو مکتوب به متقاضی ابلاغ نماید، متقاضی می­ تواند ضمن پرداخت هزینه­ های مربوط ظرف مهلت مقرر اعتراض خود را به دادگاه تقدیم نماید، مهلت اعتراض برای اشخاص مقیم ایران 3 ماه و برای اشخاص مقیم خارج از کشور 6 ماه از زمان ابلاغ خواهد بود.

ثبت نشان مبداء جغرافیایی

ثبت نشان مبداء جغرافیایی در دفتر مخصوص منوط به قید موارد ذیل در دفتر ثبت می­ باشد که عبارتند از؛

الف) نام، نشانی و تابعیت متقاضی یا نماینده وی،

ب) نشان­ مبداء جغرافیایی،

پ) تعیین کشور مبداء و منطقه جغرافیایی و محل تولید محصولی که نشانه برای آن استفاده می­ شود،

ت) کالایی که نشان­ مبداء جغرافیایی برای آن استفاده می­ شود،

ث) مشخصات تأیید شده محصول،

ج) تاریخ و شماره اظهارنامه، تاریخ و شماره ثبت،

چ) تاریخ و شماره ثبت و یا جزئیات شناسایی قانونی نشان­ مبداء جغرافیایی در کشور مبدأ.

نکته: درج مراتب فوق پس از تکمیل باید به امضاء متقاضی یا نماینده قانونی وی و همچنین رئیس اداره مالکیت صنعتی برسد.

گواهینامه ثبت نشان مبداء جغرافیایی

گواهینامه ثبت نشان­ مبداء جغرافیایی توسط مرجع ثبت و در فرم مخصوص که توسط رئیس اداره امضاء می­ شود، صادر و پس از ارائه آگهی منتشر شده تسلیم متقاضی می­ گردد و این گواهینامه حاوی همان نکات مندرج در دفتر ثبت می باشد.

شرایط اجازه استفاده از نشان مبداء جغرافیایی ثبت شده

توليد كنندگان‌ در صورت‌ تحقق‌ شرايط‌ ذیل اجازه استفاده از نشانه‌ های جغرافيايی ثبت‌ شده‌ را دارند؛

  • كالا دارای كيفيت‌، مرغوبيت‌، شهرت‌ و ساير خصوصيات‌ مذكور در گواهينامه‌ ثبت‌ مربوطه‌ باشد،
  • محل‌ فعاليت‌ توليد كننده‌ منطقه‌ جغرافيايی مذكور در گواهينامه‌ ثبت‌ باشد.

امکان ابطال‌ ثبت‌ نشان مبداء‌ جغرافيائي‌

هر ذی نفع‌ يا مقام‌ صلاحيت­دار می تواند ابطال‌ ثبت‌ نشان مبداء‌ جغرافيائی را در صورت وجود موارد ذیل از دادگاه صالح بخواهند که عبارتند از؛

  • نشانه‌ هائی كه‌ با تعريف‌ قانونی نشان مبداء جغرافیایی منطبق‌ نباشند،
  • نشانه‌ هائی كه‌ بر خلاف‌ موازين‌ شرعی، اخلاق‌ حسنه‌ و يا نظم‌ عمومی باشند،
  • نشانه‌ هائی كه‌ در كشور مبداء خود حمايت‌ نمی شوند يا حمايت‌ از آن ها متوقف‌ شده‌ است‌ يا متروک گرديده ‌اند، در چارچوب‌ معاهده­ هایی‌ كه‌ كشور ايران‌ به‌ آن ها ملحق‌ شده‌ است.

امکان ابطال‌ ثبت‌ هر علامت‌ تجارتی منسوب به نشان مبداء جغرافیایی

هر ذی نفع‌ يا مقام‌ صلاحيت­دار می تواند ابطال‌ ثبت‌ هر علامت‌ تجارتی منسوب به نشان مبداء جغرافیایی را در صورت وجود موارد ذیل از دادگاه صالح بخواهند که عبارتند از؛

  • ثبت‌ هر علامت‌ تجارتی برای كالايی كه‌ بطور غير واقعی منسوب‌ به‌ مبداء جغرافيايی شده‌ است،
  • ثبت‌ هر علامت‌ تجارتی موجب‌ گمراهی عموم‌ نسبت‌ به‌ مبداء اصلي‌ كالا می گردد.
  • ب‌ – اصلاح‌ ثبت‌ نشانه‌، به‌ اين‌ علت‌ كه‌ نشانه‌ موجود در گواهينامه‌ ثبت‌ با نشانه‌ مورد نظر مطابقت‌ ندارد و يا اين‌ كه‌ كيفيت‌، مرغوبيت‌، شهرت‌ و يا ساير خصوصيات‌ كالائی كه‌ نشانه‌ مبداء جغرافيائی برای آن‌ استفاده‌ می شود، در گواهينامه‌ مربوط‌ ذكر نشده‌ يا ناقص‌ است‌.

در هر دعوی كه‌ بر طبق‌ اين‌ ماده‌ اقامه‌ می شود، دادخواست‌ ابطال‌ يا اصلاح‌ به‌ (مالک نشانه‌) يا قائم‌ مقام‌ قانونی او ابلاغ‌ می شود و به‌ هزينه‌ خواهان‌ از طريق‌ آگهی در روزنامه‌ رسمی و يكی از روزنامه‌ های محلی به‌ اطلاع‌ عموم‌ اشخاص‌ ذی نفع‌ می رسد.

دعاوی مربوط به نشان مبداء جغرافیایی

هر شخص‌ يا هر گروه‌ ذی نفع‌ می تواند در خصوص‌ نشانه‌ های جغرافيائی به‌ منظور جلوگيری از اعمال‌ زير يا مطالبه‌ ضرر و زيان‌ ناشی از آن ها در دادگاه‌ اقامه‌ دعوا‌ نمايد؛

الف‌ – معرفی و انتساب‌ غير واقعی و گمراه ‌كننده‌ مبداء جغرافيايی كالا،

ب‌ – هرگونه‌ استفاده‌ از نشانه‌ های جغرافيايی كه‌ طبق‌ كنوانسيون‌ پاريس‌ مصداق‌ رقابت‌ نامشروع‌ باشد.

مجازات جرائم معرفی و انتساب‌ غير واقعی و گمراه ‌كننده‌ یا رقابت‌ نامشروع‌

هر شخصی مرتكب‌ جرائم معرفی و انتساب‌ غير واقعی و گمراه ‌كننده‌ یا رقابت‌ نامشروع‌ نسبت به نشان مبداء جغرافیایی به یکی از مجازات ­های ذیل یا همه آن ها محکوم خواهد شد؛

  • جبران‌ خسارت‌،
  • جزای نقدی از 10 تا 50‌ ميليون‌ ريال،
  • حبس‌ تعزيری از 91 روز تا 6 ماه‌.

نکته: در صورت‌ لزوم‌، دادگاه‌ می تواند به‌ درخواست‌ مدعی خصوصی دستور موقت‌ مناسب‌ صادر كند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت نشان جغرافیایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

مرجع صالح رسیدگی به دعاوی حقوقی ثبت نشان مبداء جغرافیایی

رسیدگی به دعاوی حقوقی ثبت نشان مبداء جغرافیایی در صلاحیت دادگاه ­های عمومی تهران می­ باشد. تجدیدنظر از آراء محاکم مذکور تابع مقررات آئین دادرسی مدنی و کیفری خواهد بود و مهلت اعتراض برای اشخاص مقیم در ایران 30 روز برای اشخاص مقیم در خارج 2 ماه خواهد بود.

مرجع صالح رسیدگی به دعاوی کیفری ثبت نشان مبداء جغرافیایی

رسیدگی به دعاوی کیفری ثبت نشان مبداء جغرافیایی در صلاحیت دادگاه­ های انقلاب تهران می­ باشد. تجدیدنظر از آراء محاکم مذکور تابع مقررات آئین دادرسی مدنی و کیفری خواهد بود و مهلت اعتراض برای اشخاص مقیم در ایران 30 روز برای اشخاص مقیم در خارج 2 ماه خواهد بود.

موارد استثناءهای‌ قانون‌ حمايت‌ از نشانه‌ های جغرافيائی سال 1383 نسبت به‌ استفاده‌ كننده‌ پیش از ثبت نشان مبداء جغرافیایی

موارد استثناءهای‌ قانون‌ حمايت‌ از نشانه‌ های جغرافيائی سال 1383 نسبت به‌ استفاده‌ كننده‌ پیش از ثبت نشان مبداء جغرافیایی را می ­توان به شرح ذیل چنین بیان داشت؛

  • قانون حمايت‌ از نشانه‌ های جغرافيائی مانع‌ از استفاده‌ مستمر يا مشابه‌ از نشان­ مبداء‌ جغرافيائی برای كالا و خدمات‌ متعلق‌ به‌ كشور ديگر توسط‌ اتباع‌ يا اشخاص‌ مقيم‌ ايران‌ كه‌ از آن‌ نشانه‌ جغرافيائی به‌ ­صورت‌ مستمر برای همان‌ كالا ها يا خدمات‌ به‌ مدت‌ حداقل‌ 10‌ سال‌ قبل‌ از تصويب‌ اين‌ قانون‌ با حسن‌ نيت‌ استفاده‌ كرده‌ اند، نخواهد بود.
  • هرگاه‌ علامت‌ تجارتی در ايران‌ با حسن‌ نيت‌ تقاضا يا ثبت‌ شده‌ باشد و يا حقوق‌ مربوط‌ به‌ علامت‌ تجارتی از طريق‌ استفاده‌ با حسن‌ نيت‌ تحصيل‌ شده‌ باشد، اگر موارد مذكور قبل‌ از تاريخ‌ اجرای اين‌ قانون‌ يا قبل‌ از حمايت‌ از مبداء جغرافيائی در كشور مبداء باشد، اين‌ قانون‌ به‌ قابليت‌ ثبت‌ يا اعتبار ثبت‌ علامت‌ تجارتی يا حق‌ استفاده‌ از علامت‌ تجارتی بر اساس‌ اين‌ كه‌ اين‌ علامت‌ تجارتی عين‌ يا مشابه‌ نشانه‌ جغرافيائی است‌، لطمه‌ ای وارد نخواهد كرد.
  • قانون‌ حمايت‌ از نشانه‌ های جغرافيائی در مورد نشانه‌ جغرافيائی متعلق‌ به‌ كشور ديگری برای نوعی كالا ها يا خدمات‌ كه‌ عين‌ واژه‌ متداول‌ در زبان‌ رايج‌ در ايران‌ به‌ عنوان‌ نامی متداول‌ برای آن‌ كالا ها و خدمات‌ باشد قابل‌ اعمال‌ نخواهد بود.
  • درخواست‌ عليه‌ استفاده‌ يا ثبت‌ علامت‌ تجارتی، بايد ظرف‌ مدت‌ 5‌ سال‌ پس‌ از اين‌ كه‌ استفاده‌ سوء از نشان‌ مورد حمايت‌ برای عموم‌ در ايران‌ معلوم‌ شد يا 5‌ سال‌ پس‌ از تاريخ‌ ثبت‌ علامت‌ تجارتی در ايران‌، تسليم‌ گردد، مشروط‌ بر اين‌­ كه‌ علامت‌ تجارتی ثبت‌ شده‌ تا آن‌ تاريخ‌ منتشر شده‌ و تاريخ‌ مذكور زودتر از تاريخی باشد كه‌ استفاده‌ سوء برای عموم‌ در ايران‌ معلوم‌ شده‌ است‌ و هم­چنين‌ مشروط‌ بر اين‌ كه‌ نشانه‌ جغرافيائی با سوءنيت‌ استفاده‌ يا ثبت‌ نشده‌ باشد.
  • قانون‌ حمايت‌ از نشانه‌ های جغرافيائی به‌ هيچ‌ وجه‌ به‌ حقوق‌ اشخاص‌ در خصوص‌ استفاده‌ از نام‌ خود يا نام‌ سلف‌ خود در تجارت‌ لطمه‌ ای نخواهد زد به‌ استثناء مواردی كه‌ نام‌ مذكور به‌ طريقی استفاده‌ شود كه‌ سبب‌ گمراهی عموم‌ گردد.

تفاوت بین نشان­ مبداء جغرافیایی و علامت تجاری

تفاوت­ آن ها را می­ توان چنین بیان داشت؛

  1. علامت تجاری نشانه‌ ای است که توسط یک شرکت مورد استفاده قرار می‌ گیرد تا کالا ها و خدمات خود را از کالا ها و خدمات سایر شرکت­ ها متمایز کند.
  2. علامت تجاری به صاحب آن حق منع دیگران از استفاده از آن علامت را می‌ دهد.
  3. نشان­ مبداء جغرافیایی به مصرف­ کننده این آگاهی را می­ دهد که یک محصول در یک مکان خاص تولید شده و دارای خصوصیات خاصی می‌ باشد که به واسطه محل تولید آن است.
  4. نشان­ مبداء جغرافیایی می‌ تواند توسط تمام تولید­ کنندگان که محصول­ های خود را در آن مکان جغرافیایی تولید می‌ کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های ناشی از ثبت نشان جغرافیایی پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی ثبتی، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت نشان جغرافیایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل ثبت نشان جغرافیایی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

    • سلام وقت شما بخیر
      با توجه به اینکه نشان‌‌‌‌ های جغرافیایی معرف کیفیت و مرغوبیت کالا ها و تولید ها هستند و محل تولید نیز عامل شهرت و اعتبار محصولات است، بنابراین نشانه جغرافیایی علامتی است که کیفیت تولید یا محصول را به عموم و مصرف‌ کنندگان معرفی می‌‌‌‌ کند و آن را از محصول های مشابه که در محل دیگری تولید شده است، متمایز می‌‌‌‌ کند تا افراد در انتخاب محصول مورد نظر سر در گم نباشند و این مزیت ویژه ثبت نشان جغرافیایی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *