جرائم ارز دیجیتال

جرائم ارز دیجیتال

جرائم ارز دیجیتال


در مقاله جرائم ارز دیجیتال به بررسی ماهیت جرائم مرتبط با رمز ارز یا ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

بررسی ماهیت جرائم مرتبط با رمز ارز یا ارز دیجیتال

در دنیای امروز باتوجه به رشد و توسعه بستر رمز ارزها در سطح جهانی، دید و میل مردم به سوی سرمایه ­گذاری به سمت ارزهای دیجیتال، ارزهای رمزنگاری شده و یا رمز ارزها کشیده شده است. طبق قانون مجازات اسلامی هر رفتاری اعم از؛ انجام یا عدم انجام آن اگر درقانون برای آن مجازاتی تعیین نشده است جرم محسوب نمی­ شود، خرید و فروش و سرمایه‌ گذاری در ارز‌های دیجیتال جرم نیست، مگر جرائم مرتبط با رمز ارزها که به ­واسطه آن، به­ انجام سایر جرائم مالی مبادرت شود، طبق قانون عمل جرم محسوب می ­شود.

جرائم رمز ارزها هم به اندازه اکثر جرائم مالی ناگوار و ناراحت کننده می ­باشند. جرائمی که در این زمینه مرتکب می­ شوند، از سرقت معمولی رمز ارزها گرفته تا پولشویی و کلاهبرداری در بازارهای مختلف مالی را شامل می­ شود. سرمایه‌ گذاران و مشتریان در معرض فیشینگ و کلاهبرداری قرار می‌ گیرند و به آن­ ها دستور داده می‌ شود که رمز ارزها را به ­عنوان مبلغ باج به یک مکان خاص ارسال کنند. خرید و فروش رمز ارزها در هر بستری و به هر صورتی که انجام شود خطرات خاص مربوط به خود را دارد.

برخی ویژگی ­های بازار رمز ارزها از جمله؛ عدم وجود قوانین جهانی و پذیرفته نشدن توسط کشورها، محصور نبودن مبادلات رمز ارزها در جغرافیای سرزمینی، عدم امکان، سخت بودن شناسایی و پیگیری مجرمین و تعیین سازمان خاص جهت رسیدگی به درخواست ها، هزینه پائین ارتکاب جرم، قبح اخلاقی پائین ارتکاب جرم در این حوزه و برخی ویژگی­ های مثبت این بازار از جمله؛ جدید و تازگی برای سرمایه­ گذاران، انجام مبادلات تجاری بین ­المللی و بهره­ گیری در جهت رشد کسب و کارهای مجازی و بسیاری از ویژگی­ های دیگر باعث افزایش ارتکاب جرم مرتبط با این فناوری جدید به ­خصوص در کشورمان شده است.

جرائم رمز ارز یا ارز دیجیتال اعمال مجرمانه ­ای هستند که به نوعی شامل ارز دیجیتال می­ شوند. در حالی که، قوانین خاصی برای رمز ارزها در قوانین وجود ندارد، اگر اشخاص مراقب نباشند، نحوه استفاده از ارز دیجیتال میتواند منجر به اتهام­ های مجرمانه شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرائم ارز دیجیتال یا رمز ارز با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

رمز ارز یا ارز دیجیتال

طبق تعریف بانک مرکزی اتحادیه اروپا رمز ارز یا ارز دیجیتالی عبارت است از؛ بازنمایی دیجیتالی ارزش که از طریق بانک مرکزی یا یک نهاد عمومی منتشر نشده است. این پول‌ ها توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی (به‌ عنوان یک وسیله و ابزار مبادله) ب­کار گرفته می‏‌ شوند و تنها در بسترهای الکترونیک، قابلیت ذخیره، انتقال و یا مبادله دارند.

جرائم ارتکابی در حیطه رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال

بازار رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال مجموعه ­ای گسترده و گاه دارای هرج و مرج فراوان است و همین موضوع باعث نگرانی سرمایه­ گذاران در حوزه امنیت فضای سایبری شده است و از این حیث که خود کاربر مسئول امنیت دارایی خود در فضای سایبری بوده، هیچ شخص یا نهاد و سازمان دیگر در این باره مسئولیتی ندارد و این مساله برای سرمایه ­گذار می­تواند بسیار پرهزینه باشد. دسته ­بندی در حیطه جرائم ارتکابی مرتبط رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال به شرح ذیل قابل بیان است که عبارتند از؛

  • جرائم ارتکابی در رابطه با صرافی‌ ها،
  • کلاهبرداری و سرقت دارایی کاربران، با مهندسی اجتماعی و انتقال رمز ارز آن­ ها، کیف پول ­های جعلی،
  • هدایت سرمایه ­های افراد به سمت توکن ­های بی ­ارزش، بدون سرمایه، نابود شده و لحظه­ ای تحت عناوین خاص و تبلیغات وسیع توسط افراد مشهور و سرشناس بر بستر شبکه­ های اجتماعی،
  • گرفتار شدن در طرح های پونزی، کسب سود تضمینی و کلاهبرداری های مربوطه (مشابه طرح­ های هرمی)،
  • ایجاد نوسان ­های کاذب به­ منظور کاهش یا افزایش قیمت رمز ارز پس از ورود سرمایه افراد و متضرر نمودن سرمایه­ گذار،
  • جرائم ارتکابی در رابطه با انجام معامله­ های مشکوک از طریق صرافی‌ ها،
  • جرائم ارتکابی در رابطه با استخراج رمز ارز و بهره ­گیری از تجهیزات سایرین جهت استخراج،
  • توقیف شدن دارایی کاربر در صرافی خارجی به سبب تحریم ­های بین ­المللی یا جرائم ارتکابی توسط صرافی خاص در ابعاد بین ­المللی.

اقسام جرائم مرتبط با رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال

پولشویی

در بسیاری از مواقع مشاهده می شود که بزهکاران منافع حاصل از جرم را تبدیل به ارز دیجیتالی می‏ کنند و آن‌ ها را به مناطق و کشورهایی که قوانین و نظارت کمتری (راجع به ارز دیجیتالی) دارند، منتقل می­ نمایند. یکی از پرونده­‏ های معروف در این زمینه، پرونده مربوط به سایت Liberty Reserve بود که در آن بزرگترین پولشویی تاریخ رخ داد. پولشویی شامل ایجاد پول از فعالیت­ های غیرقانونی به نظر قانونی است. این اغلب با مخفی کردن جایی که پول از کجا آمده است، تغییر نحوه ظاهر پول در سوابق یا انتقال پول به جایی که کسی متوجه آن نمی­ شود انجام می­ شود. از آن جایی که ارز دیجیتال در یک شبکه ناشناس قرار دارد، پولشویی با استفاده از ارز دیجیتال رایج است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرائم ارز دیجیتال یا رمز ارز با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تقلب در اوراق بهادار (تقلب در سهام و کلاهبرداری سرمایه‌ گذاری یا در اوراق بهادار)

اتهام ­های مجرمانه در مورد تقلب در اوراق بهادار می­تواند علیه اشخاص، شرکت­ ها، کارگزاران اوراق بهادار و تحلیل­ گران مالی مطرح شود و عملی فریبنده در بازارهای سهام یا کالا است که سرمایه‌ گذاران را وادار به تصمیم‌ گیری درباره‌ خرید یا فروش بر پایه اطلاعات نادرست می‌ کند که بیشتر منجر به زیان می‌ شود و برخلاف قوانین اوراق بهادار است.

همچنین تقلب (کلاهبرداری) اوراق بهادار میتواند در بر گیرنده سرقت آشکار از سرمایه‌ گذاران (سوءاستفاده توسط کارگزاران سهام)، دستکاری سهام، دستکاری در گزارش‌­ های مالی شرکت سهامی عام و دروغگویی به حسابرسان شرکت‌ ها باشد. این اصطلاح دامنه گسترده­ ای از اقدام­ های دیگر را نیز در بر می­ گیرد که می­توان به معامله­ های باخود، پیش فروش و دیگر اقدامات غیرقانونی در حوزه معامله­ های اوراق بهادر یا بورس کالا اشاره کرد.

سبدگردانی یا سیگنال­ فروشی

مجرمان سایبری با سوءاستفاده از عدم آگاهی و جهل کاربران از رمز ارزها و نبود قوانین و مقررات درباره ساماندهی این نوع ارزهای دیجیتال و جرم­ انگاری نشدن عواقب آن در کشور، ضمن ایجاد صفحات متعدد در شبکه‌ های اجتماعی، با وعده اهدای بیت‌ کوین و یا معرفی ارزهای دیجیتال مستعد سود که به اصطلاح به آن سیگنال­ فروشی و یا سبدگردانی گفته می­ شود، نسبت به ­تشویق مردم برای ثبت­ نام در یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال، اقدام به­ دریافت حساب کاربری کاربران کرده و با پرداخت سودهای کاذب و موقت از قربانیان کلاهبرداری می‌ کنند.

فرار مالیاتی

از آن­جایی که رمز ارز در یک بستر شبکه ناشناس قرار دارد، افراد سعی می‌ کنند با پنهان کردن پول در ارز دیجیتال از مسئولیت مالیاتی فرار کنند که به ­نظر دو نوع اصلی فرار مالیاتی وجود دارد؛

  • تلاش عمدی برای طفره رفتن از ارزیابی مالیات توسط دولت،
  • تلاش عمدی برای طفره رفتن از پرداخت مالیات.

قاچاق مواد مخدر

قاچاقچیان مواد مخدر از ارز مجازی و پرداخت های موبایلی همتا به همتا استفاده می ­کنند، زیرا تراکنش ها تا حدی ناشناس هستند و تشخیص را دشوارتر می­ کنند و هم­چنین، دستگاه‌ های خودپرداز ارز مجازی (دستگاه‌ های مستقلی که خرید، فروش و مبادله ارزهای مجازی را تسهیل می‌ کنند) میتوانند برای فعالیت‌ های غیرقانونی مثل: شستشوی درآمدهای قاچاق مواد مخدر استفاده می­ شوند. این شامل؛ فروش، حمل و نقل یا توزیع مواد کنترل شده است. هزینه های قاچاق مواد مخدر هر زمان که قاچاق مواد مخدر در سراسر یک کشور اتفاق بی­افتد مجاز است. بطور معمول رمز ارز به عنوان ارز برای معاملات غیرقانونی مواد مخدر استفاده می­ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرائم ارز دیجیتال یا رمز ارز با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

سرقت ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتالی می‏توانند هم­چون؛ پول نقد و اموال منقول، مورد سرقت قرار بگیرند و یا آن که مفقود شوند. گروهی از سارقان حرفه‌‏ ای این توانایی را دارند تا با استفاده از برخی بدافزارها یا با هک کردن سامانه مقصد، ارز دیجیتالی را سرقت کند. در برخی از ‏موارد، سارقان، کسب و کارهای مرتبط با ارز دیجیتالی را (مثل: صرافی‏ های ارز مجازی) مورد هدف قرار می‏‌ دهند. سرقت رمز ارز آسان است زیرا در فضای دیجیتال وجود دارد.

کلاهبرداری

در برخی از مواقع مشاهده می‏ شود که بزهکاران، با توسل به برخی روش‏­ های متقلبانه، افراد دارای سرمایه بالا را اغوا می‏ کنند تا دارایی‏ های خود را تبدیل به ارز دیجیتالی نمایند. اما پس از گرفتن پول‏­ های این افراد، هیچ­گونه ارز مجازی خلق نمی‏‌ کنند و آن را ارائه نمی‏­ نمایند.

ارزهای رمزنگاری شده وسیله‌ ای ایده‌ آل هستند که توسط مجرمان برای انجام کلاهبرداری استفاده می‌ شود؛ آن‌ ها فوری، ناشناس، بدون مرز هستند و نیازی به تشریفات بین طرفین ندارند. کلاهبرداری می­تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مثل: طرح­ های پونزی، کلاهبرداری­ های فیشینگ، و کلاهبرداری­ های سرمایه­ گذاری تنها چند تغییر محبوب هستند که اخیرا به سرفصل­ های خبری تبدیل شده­ اند.

ایجاد فراخوان برای سرمایه‌ گذاری بر روی رمز ارزها

روش دیگر کلاهبرداری، این است که؛ کلاهبرداران سایبری با بهره‌ گیری از شگردهای مختلف نظیر؛ ایجاد فراخوان برای سرمایه‌ گذاری بر روی ارزهای دیجیتال بدون پشتوانه از کاربران به شیوه پانزی کلاهبرداری می‌ کنند و در برخی موارد نیز کلاهبرداری از طریق فروش دستگاه­‌ های تولید رمز ارز غیرمجاز و قاچاق با قیمت های گزاف به افراد روی می‌ دهد، همچنین فروش رمز ارزهای جعلی یا شبیه‌ سازی شده نیز از دیگر شگردهای رایج کلاهبرداران حرفه­ ای در این حوزه است.

فیشینگ

همچنین ممکن است که مجرمان سایبری از طریق طراحی صفحات پرداخت بانکی جعلی موسوم به فیشینگ و با استفاده از برخی افزونه‌ های جعلی در مرورگرها یا ارسال پیام از طریق ایمیل و یا شبکه ‌های اجتماعی به ­عنوان پشتیبانی کیف پول ­ها نسبت به سرقت اطلاعات کلید خصوصی کاربران اقدام کرده و با سوءاستفاده از نا آگاهی افراد، نسبت به انتقال رمز ارزهای آن ­ها به حساب خود، از اعتماد قربانیان حداکثر سوءاستفاده را انجام می ­دهند.

ایجاد صفحات جعلی و ارتکاب فیشینگ

برخی از مجرمین سایبری با طراحی صفحات جعلی پرداخت الکترونیکی با ارسال گسترده در شبکه­ های اجتماعی ایجاد افزونه در مرورگرها و به­ عنوان پشتیبانی کیف پول اطلاعات کلید خصوصی کاربران را سرقت نموده و نسبت به انتقال رمز ارز سایرین به حساب های خود اقدام می ­نمایند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرائم ارز دیجیتال یا رمز ارز با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نوسانات شدید در بازار رمز ارزها

آنچه در بازارهای حقیقی می­تواند طی یک مدت زمان یرای مثال 6 ماهه یا 1 ساله وقوع یابد در بازار رمز ارز یا ارز دیجیتال تحت تاثیر اخبار خاص در مدت زمان بسیار کوتاهی می­تواند انجام شود. دست­کاری قیمتی و پامپ و دامپ نمودن رمز ارز با افزایش خرید سبب ایجاد تقاضای کاذب در رمز ارز بی ­ارزش شده می­تواند سبب تضرر سرمایه­ گذار شود. از طرفی نبود نقدینگی کافی در این بازار امکان خروج سرمایه در زمان ریزش­ های شدید را غیرقابل امکان یا ضعیف نموده و همواره بخشی از سرمایه افراد از دست می­ رود.

از بین رفتن دارایی به واسطه تحریم­ های بین ­المللی

به دلیل تحریم­ ها در تعدادی از صرافی های معتبر بین ­المللی نام کشورمان در لیست سیاه بوده و کاربران امکان استفاده از صرافی را ندارند. هر چند که در صورت تحریم جدید اعلان اخطار برای سرمایه­ گذار قبل بسته شدن حساب کاربری وی انجام می­ شود. اما این موضوع عمومی نبوده و اگر کاربر به هر دلیلی اخطار را دریافت ننموده یا متوجه آن نشود دارایی وی در صرافی مسدود شده و دیگر امکان دسترسی به سرمایه وجود ندارد. این در حالی است که، اگر برای یک صرافی که ایران از قبل در لیست تحریم­ های آن بوده موضوع حضور کاربر ایرانی احراز شود، بدون اخطار قبلی مسدود شدن دارایی انجام می­ شود. مهمترین موضوع دیگر این صرافی ­ها استفاده کاربران ایرانی از برخی نرم ­افزارهای خاص بوده که تابع قوانین ضد پولشویی می ­باشند، لذا احتمال اقدام توسط این پتلفرم ­ها مانند چلنجی در آینده متصور می ­باشد.

هک دستگاه ­های رایانه یا الکترونیکی دیگری (کریپتوجکینگ)

کریپتوجکینگ یکی از  جرائم حوزه رمز ارز در ایران است. در این رابطه مجرمان سایبری رایانه­ های شخصی، تجاری و دستگاه ­های مورد استفاده افراد را هک و از این طریق نسبت به کسب درآمد اقدام می ­نمایند. این اقدام می­تواند مستقیم روی مرورگر وب انجام شود. این موضوع یک اقدام فنی، دشوار و خاص بوده که در پشت پرده سیستم قربانی اجرا می ­شود. مشکلات خاص این حوزه گرم شدن بیش از اندازه سیستم قربانی، افزایش استفاده از پردازنده و تحمیل مبالغ مالی بر دارنده دستگاه می­ باشد.

حمله­ های باج ­افزار ارزهای دیجیتال

پرداخت‌ های رمزنگاری باج‌ افزار در سال 2020 افزایش چشمگیری داشت و نزدیک به 370 میلیون دلار به صورت ارز دیجیتال پرداخت شد. باج ­افزار، نوعی بدافزار، که ­ب­طور معمول با استفاده از یک پیوست مخرب یا پیوند تعبیه شده یا با سوءاستفاده از یک آسیب ­پذیری به سیستم نفوذ می­ کند. مدل محبوب باج‌ افزار به‌ عنوان سرویس (RaaS) به مهاجمان این امکان را می‌ دهد تا در ازای دریافت کمیسیون پرداخت‌ های باج، استفاده از گونه‌ های باج‌ افزار را از سازندگان خود اجاره کنند.

تامین مالی تروریسم

یکی از پدیده‏ های نگران کننده جهان، تروریسم و فعالیت‏­ های تروریستی است. فعالیت تروریست ‏ها محدود به حمله به یک مکان خاص یا انجام یک عملیات نظامی نمی ‏‌شود. این گروه برای فعالیت‏­ های دیگری همچون تبلیغ تفکرات خود، تهیه اقلام نظامی و سایر امور نیاز به پشتیبانی و حمایت مالی دارند. بخشی از نیاز مالی این گروه از طریق ارز دیجیتالی تامین می ‏‌شود. فرا مرزی بودن این ارزها، امکان گمنام ماندن حامیان و کمک‏ کنندگان و نیز عدم وجود نظارت کافی، موجب می‏ شود که ارز دیجیتالی مورد استقبال تروریست‏­ ها قرار بگیرند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرائم ارز دیجیتال یا رمز ارز با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

بازارهای تاریک و تجارت غیرقانونی

بازارهای دارک­نت وب سایت­ هایی هستند که در وب تاریک به ­عنوان سرویس ­های مخفی TOR همچنین به ­عنوان «سرویس ­های پیاز» شناخته می ­شوند، میزبانی می­ شوند. آن­ ها فقط از طریق TOR قابل دسترسی هستند، بنابراین امکان مرور ایمن و ناشناس را فراهم می­ کنند. این بازارهای غیرقانونی تجارت موادمخدر، فروش داده­ های سرقت شده، خرید و فروش اسلحه، قاچاق انسان، فروش مواد سوء­استفاده جنسی از کودکان (CSAM) و موارد دیگر را تسهیل می کند. این شکل از جرائم ارزهای دیجیتال، نمونه ­ای به ­شدت نگران کننده از نحوه استفاده از رمز ارز برای کسب سود از فعالیت­ های غیرقانونی و درپی آن جرم پولشویی است.

دستگیری مرتکبین جرائم مرتبط با رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال

دستگیری مرتکبین جرائم مرتبط با رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت ناشناس ارزها بسیار دشوار است. مقام­ ها به دلیل روش‌ ها و فناوری‌ های پیچیده‌ تر که توسط مجرمان برای افزایش ناشناس بودن آن­ ها در بلاک ­چین استفاده می‌ شود، بطور دائم با چالش‌ های جدیدی در تحقیقات جنایی ارزهای دیجیتال خود مواجه می‌ شوند. یک راه­ حل پیشرفته تجزیه و تحلیل بلاک­ چین برای مجریان قانون و آژانس ­های امنیتی لازم است تا مجرمان و تروریست ­ها را به دست عدالت بسپارند، جلوی جرائم رمزنگاری را بگیرند و وجوه غیرقانونی را مصادره کنند.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده‌ های کیفری پیچیدگی­ های زیادی دارند. با بهره‌ گیری از وکلای باتجربه‌  و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان، در حوزه دعاوی کیفری، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می­ نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهدشد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرائم ارز دیجیتال یا رمز ارز با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!