جرائم سازمان ­یافته رمز ارزها

جرائم سازمان ­یافته رمز ارزها

جرائم سازمان ­یافته رمز ارزها


در این مقاله به بررسی جرائم سازمان ­یافته مرتبط با رمز ارزها همراه شما خواهیم بود.

جرائم سازمان ­یافته رمز ارزها

ظهور بیت ­کوین و سایر اشکال ارزهای دیجیتال، بدون توجه به اینکه چند درصد از مردم دنیا تا به حال ارز دیجیتال را در طول عمر خود لمس یا درک می ­کنند، اثری دائمی بر روی اقتصاد و تجارت جهانی به جای گذاشته است. همچنین به لطف ظهور فن آوری بلاک­ چین، ارزهای دیجیتال باعث تسریع تبادلات بین­ المللی، افزایش حفاظت از هویت مصرف کننده و روش ­های ایمن برای ثبت تراکنش­ ها شده است. ولی ابهام در ذات چیستی رمز ارزها آن­ ها را در برابر حمله ­های هکر‌ها، سایبری و سرقت‌ های بی‌ سابقه آسیب‌ پذیر می‌ کند. اما، شاید وحشتناک‌ تر از همه، بروز و ظهور رمز ارزها، ظاهر جدیدی به جرائم سازمان‌ یافته داده است و با عملیات زیرزمینی برای طرح‌ های «وب تاریک» که با کلیک یک دکمه از مرزهای بین‌ المللی فراتر می‌ روند.

رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال در حال تبدیل شدن به ­یک ابزار محبوب برای گروه‌ های جرم سازمان‌ یافته برای انجام فعالیت‌ های غیرقانونی است. آن­ ها می­توانند از نام مستعار ذاتی و ماهیت غیرمتمرکز رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال برای انجام پولشویی و سایر جرائم مرتبط با فساد سوءاستفاده کنند. مجرمان می­توانند، به­ جای سیستم بانکی رسمی از ارزهای رمزنگاری شده برای جابجایی مبالغ هنگفتی استفاده کنند که مستلزم خطر بالقوه کمتری برای شناسایی توسط مجریان قانون یا موسسه­ های مالی سنتی است که ملزم به ارائه گزارش تراکنش­ های مشکوک هستند.

در سرتاسر دنیا سازمان‌ های جنایی فراملی، باندهای فراملی و بازیگران فرا منطقه‌ ای حامی رژیم‌ های دیکتاتوری، کارتل­ های موادمخدر و یا سازمان­ های تروریستی با انتقال بخشی از دارایی‌ های مالی خود در قالب ارزهای دیجیتال، از شکاف‌ های فزاینده در مقررات مالی ضعیف منطقه استفاده می‌ کنند و در نتیجه از کشف و ضبط دارایی‌ ها جلوگیری می‌ کنند. فرصت‌ های استفاده مجرمانه از رمز ارزها در چند سال گذشته بطور قابل توجهی افزایش ­یافته است و همچنین افزایش تعداد کشورها با دولت­ هایی که از فساد بالایی برخوردارند، این کشورها را تبدیل به بهشت ​​پول کرده و ب­طور فعال با مقررات زدایی و عدم شفافیت، از سرمایه ­گذاران رمز ارزها استقبال می­ کنند.

جرائم مرتبط با رمز ارزها تنها محدود به جرائم سایبری نیست، بلکه برای انواع جرائمی که شامل انتقال ارزش پولی است، استفاده می ­شود. این شامل پولشویی، فرار از ممنوعیت­ های مالی و معاملاتی و سایر جرائم مرتبط با فساد مانند: رشوه و اختلاس است.

محدودیت‌ هایی در ارتباط با استفاده از ارزهای دیجیتال در فعالیت‌ های مجرمانه وجود دارد، مانند: نوسان­ های ارزش، که به عدم تمایل مجرمان به استفاده از ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌ گذاری‌ های بلندمدت کمک می‌ کند. از زمان­ های توسعه بین­ المللی می­توانند نقشی در کاهش استفاده مجرمانه از ارزهای دیجیتال داشته باشند. این شامل هماهنگی توسعه و اجرای چارچوب‌ های قانونی، تشویق و هماهنگی دوجانبه و چندجانبه برای ایجاد شبکه‌ هایی برای اشتراک‌ گذاری تجربیات و پشتیبانی از پلتفرم‌ های همکاری عمومی و خصوصی است.

 با این حال، منابعی که توسط اهداءکنندگان برای مهار فساد مرتبط با رمزنگاری هزینه می‌ شود، مستلزم هزینه فرصت است. کمک کنندگان باید تعیین کنند که آیا همان منابع بهتر است برای بهبود شیوه­ های اجرای قانون سنتی یا سایر اولویت­ های توسعه هزینه شود.

باتوجه به اینکه اگرچه استفاده از ارز دیجیتال در فعالیت‌ های مجرمانه درحال افزایش است این یک ملاحظات مربوطه است، تراکنش‌ های ارز دیجیتال مربوط به فعالیت‌ های مجرمانه تنها سهم محدودی از اقتصاد جنایی را در مقایسه با پول نقد نشان می‌ دهند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرائم سازمان ­یافته رمز ارزها با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

ویژگی ­های ارزهای دیجیتال و ارتباط آن ­ها با جرائم سازمان ­یافته

ویژگی­ های رمز ارزها که آن­ ها را برای گروه­ های مجرم سازمان ­یافته جذاب می ­کند و دلیل اساسی ارتباط بین ارزهای دیجیتال و جرائم سازمان ­یافته است، به ­شرح ذیل عبارتند از؛

  • گمنام بودن در فضای مبادله ­های رمز ارزها،
  • امکان فعالیت با نام مستعار،
  • ابهام­ های موجود در مقررات مربوط به رمز ارزها،
  • فقدان مقررات صریح و روشن جهت مقابله با جرائم مرتبط با رمز ارزها،
  • فقدان چهارچوب ضابطه­ مند برای گردش مالی رمز ارزها،
  • سهولت در دسترسی جهانی،
  • نقش ارزهای دیجیتال در تسهیل فساد،
  • نقش ارزهای دیجیتال در تسهیل اشکال مختلف جرائم از جمله؛
  1. تسهیل در ارتکاب جرم رشوه،
  2. تسهیل در ارتکاب جرم اختلاس،
  3. تسهیل در ارتکاب جرم پولشویی،
  4. تسهیل در ارتکاب جرم فرارمالیاتی،
  5. تسهیل در فرار از تحریم­ های مالی.

رایج‌ ترین جرائم سازمان‌ یافته مرتبط با رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال

این جرائم از رایج‌ ترین جرائم سازمان‌ یافته مرتبط با رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال محسوب می­ شوند، به­ شرح ذیل عبارتند از؛

1. پولشویی

پنهان کردن موفقیت آمیز منشاء درآمد مجرمانه خود شاید مهمترین چالشی است که باندها با آن رو به رو هستند. در اینجا، ارزهای رمزنگاری شده بارزترین و رایج­ ترین سهم خود را در جرائم سازمان ­یافته ایفا می­ کنند.

در بسیاری از مواقع مشاهده می‏ شود که بزهکاران منافع حاصل از جرم را تبدیل به ارز دیجیتالی می‏ کنند و آن‌ ها را به مناطق و کشورهایی که قوانین و نظارت کمتری (راجع به ارز دیجیتالی) دارند، منتقل می­ نمایند. چنین مبادله­ های اغلب توسط باندهای جنایتکار استفاده می­ شود. منشاء پول با خرید مقادیر کمی بیت­ کوین که در بسیاری از کیف پول­ های ناشناس پخش می­ شود، پنهان می­ شود.

یکی از پرونده­‏ های معروف در این زمینه، پرونده مربوط به سایت Liberty Reserve بود که در آن بزرگترین پولشویی تاریخ رخ داد. پولشویی شامل ایجاد پول از فعالیت­ های غیرقانونی به نظر قانونی است. این اغلب با مخفی کردن جایی که پول از کجا آمده است، تغییر نحوه ظاهر پول در سوابق یا انتقال پول به جایی که کسی متوجه آن نمی ­شود انجام می­ شود. از آن­جایی که ارز دیجیتال در یک شبکه ناشناس قرار دارد، پولشویی با استفاده از ارز دیجیتال رایج است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرائم سازمان ­یافته رمز ارزها با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

پولشویی از طریق ارزهای دیجیتال

پولشویی با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده از الگوی کلی جای­گذاری لایه یکپارچه ­سازی پیروی می ­کند اما با برخی ویژگی ­های خاص؛

  • ارزهای رمزپایه در نقطه ایجاد خود ناشناس هستند، بنابراین مرحله قراردادن فرآیند پولشویی اغلب وجود ندارد،
  • ایجاد یک حساب کاربری (“آدرس”) فقط چند ثانیه طول می­ کشد و این بدون هزینه است. استفاده از هر حساب فقط دوبار امکان­ پذیر است، دریافت پول و سپس انتقال آن به جای دیگر،
  • ایجاد یک طرح پولشویی بزرگ با هزاران نقل و انتقال با هزینه کم و اجرای آن با استفاده از اسکریپت کامپیوتری امکان­ پذیر است،
  • باتوجه به افزایش سریع نرخ ارز، با رشد 10000% برخی ارزهای دیجیتال، توجیه ثروت غیرمنتظره از طریق ارزهای دیجیتال بسیار آسان است،
  • برای مقابله با این خطرات، دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد در حال انجام پروژه­ ای در زمینه ارزهای دیجیتال و پولشویی است.

طبق اسناد سازمان ملل، مرحله برای ارتکاب جرم پولشویی وجود دارد؛

  • جا به‌ جایی پول‌ های کثیف،
  • پنهان کردن رد پای آن از طریق بانک‌ ها یا واسطه‌ های جعلی،
  • در نهایت ادغام آن در سیستم مالی قانونی با خرید سرمایه‌ گذاری، وجوه و اقلام لوکس، برای مثال معمولا پول­ های غیرقانونی به این صورت پاک می شود.

2. آدم­ ربایی

در حالی که پولشویی درآمدهای غیرقانونی را پنهان می­ کند، ولی بسیاری از باندها از همان ابتدا شروع به فعالیت در بیت­ کوین کرده ­اند تا هویت خود را بطور موثر تری پنهان کنند. از این رو، رواج پرداخت ­­های باج بیت­ کوین در مقابل جرم آدم­ ربایی یکی دیگر از این جرائم سازمان ­یافته است.

آدم­ ربایی برای باج در سرتاسر جهان در حال افزایش است و اشکال آن به طرز شگفت انگیزی متنوع است. به­ عنوان یک تجارت مخفی جذابیت زیادی دارد، به سرمایه­ گذاری کم نیاز دارد، بطور کلی خطر پایینی دارد، بطور معمول سودهای سریع ایجاد می­ کند و قربانیان فراوان هستند. آدم­ ربایان عملیات خود را تطبیق داده ­اند و از فن آوری مدرن هم در خود آدم­ ربایی­ ها و هم در استفاده از ارزهای مجازی و الکترونیکی استفاده می­ کنند که پرداخت باج را غیرقابل کشف می­ کند. آدم­ ربایی سریع نیز در حال افزایش است، آدم­ ربایی به­ ظاهر فرصت طلبانه جوانانی که با ماشین های جدید رانندگی می­ کنند و مجبور می­ شوند، به یک دستگاه خودپرداز بروند و برای پرداخت باج خودشان پول بگیرند. اگر همه چیز خوب پیش برود، قربانی بلافاصله پس از خلع تمام اشیاء با ارزش آزاد می­ شود.

این شکل از آدم­ ربایی به­ ویژه در مناطق شهری رایج است، مثل یک مورد در کراچی در اواخر اکتبر، به دلیل رواج پول نقد در دستگاه های خودپرداز، آدم­ ربایی به­ عنوان یک استراتژی جنگی یک تاکتیک قدیمی است، قبایل سرکش و سایر گروه­ هایی که انگیزه آن­ ها منافع سیاسی است.

آدم­ ربایی­ هایی که در حال حاضر غالب هستند، کسانی هستند که قربانیان آن خارجی­ ها یا روزنامه نگاران در مناطق درگیری مانند سوریه و مالی هستند و به دلیل منافع سیاسی یا پول انجام می­ شوند. این مبالغ این عمل را برای گروه‌ هایی که با انگیزه‌ های سیاسی یا ایدئولوژیک در جستوجوی منابعی برای تامین مالی درگیری‌ های جاری انگیزه دارند، جذاب‌ تر می‌ کند. آدم‌ ربایی‌ ها بسیاری از بازیگران دیگر را جذب می‌ کنند، کسانی که در واقع دستگیری و مذاکره بعدی در مورد باج را انجام می‌ دهند که شواهد بیشتری از ارتباط بین جنایت سازمان ­یافته، درگیری و تروریسم است. آدم­ ربایی اغلب جرائمی دشوار برای مقابله است. تا زمانی که مجرمان کنترل قربانی را در دست دارند، از هرگونه اقدام پلیس یا نظامی علیه آن­ ها جلوگیری می­ کنند.

استفاده روزافزون از آدم­ ربایی توسط گروه‌ های شورشی، بحث‌ های داغی را در میان دولت‌ های غربی در مورد مناسب‌ ترین راهبردها برای مقابله با این عمل ایجاد کرده است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرائم سازمان ­یافته رمز ارزها با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

3. اخاذی با حمله­ های باج ­افزار رمز ارزها

هنگامی که مجرمان داده­ های شرکت را گروگان نگه می­دارند، بطور معمول از پرداخت باج از ارزهای دیجیتال مطرح می­ شود. این نوع اخاذی که به ­عنوان حمله باج‌ افزار شناخته می‌ شود، داده‌ های شرکت را به­ سرقت می‌ برد یا سیستم‌ های رایانه‌ ای را قفل می‌ کند.

پرداخت‌ های رمزنگاری باج‌ افزار در سال 2020 افزایش چشمگیری داشت و نزدیک به 370 میلیون دلار به ­صورت ارز دیجیتال پرداخت شد. باج افزار، نوعی بدافزار، که­ بطور معمول با استفاده از یک پیوست مخرب یا پیوند تعبیه شده یا با سوء­استفاده از یک آسیب­ پذیری به سیستم نفوذ می­ کند. مدل محبوب باج‌ افزار به‌ عنوان سرویس (RaaS) به مهاجمان این امکان را می‌ دهد تا در ازای دریافت کمیسیون پرداخت‌ های باج، استفاده از گونه‌ های باج‌ افزار را از سازندگان خود اجاره کنند. در دسترس بودن ارزهای رمزپایه حمله­ های باج‌ افزاری در مقیاس بزرگ را تسریع کرده است و انتقال مبالغ هنگفت باج را در عرض چند ثانیه در مرزها آسان می‌ کند. به یک معنا غیرقابل ردیابی و بطور قطع غیرقابل کنترل است.

مهاجمان تهدید می­ کنند که داده­ های حساس را منتشر می­ کنند یا از دسترسی به سیستم جلوگیری می­ کنند، مگر اینکه باج پرداخت شود.

4. کلاهبرداری از طریق رمز ارزها

هیاهویی که پیرامون سودهای هنگفتی که برخی از سرمایه­ گذاری در ارزهای دیجیتال به دست آورده ­اند، آن­ ها را به ابزاری عالی برای کلاهبردارانی تبدیل کرده است که طرح­ های «سریع پولدار شدن» را می­ فروشند. در برخی از مواقع مشاهده می‏­ شود که بزهکاران، با توسل به برخی روش ‏های متقلبانه، افراد دارای سرمایه بالا را اغوا می‏ کنند تا دارایی‏­ های خود را تبدیل به ارز دیجیتالی نمایند. اما پس از گرفتن پول‏ های این افراد، هیچ­گونه ارز مجازی خلق نمی‏‌ کنند و آن را  ارائه نمی‏ نمایند.

ارزهای رمزنگاری شده وسیله‌ ای ایده‌ آل هستند که توسط مجرمان برای انجام کلاهبرداری استفاده می‌ شود، آن‌ ها فوری، ناشناس، بدون مرز هستند و نیازی به تشریفات بین طرفین ندارند. کلاهبرداری می­تواند اشکال مختلفی داشته باشد، طرح­ های پونزی، کلاهبرداری های فیشینگ، و کلاهبرداری های سرمایه­ گذاری تنها چند تغییر محبوب هستند که اخیرا به سرفصل­ های خبری تبدیل شده ­اند.

این طرح و سایر موارد مشابه آن، سرمایه‌ گذاران را با وعده بازده بالا تضمین شده حاصل از سرمایه‌ گذاری در ارزهای دیجیتال جذب کرد. در واقع، با پولی که از قربانیان جدید گرفته شده بود، به سرمایه گذاران قدیمی پرداخت می­ کرد. از آن­جایی که سرمایه‌ گذاران با خرید ارزهای دیجیتال خرید می‌ کنند، ردیابی این کلاهبرداری‌ ها بسیار سخت است.

  1. قاچاق مواد مخدر

قاچاقچیان مواد مخدر از ارز مجازی و پرداخت های موبایلی همتا به همتا استفاده می­ کنند، زیرا تراکنش ­ها تا حدی ناشناس هستند و تشخیص را دشوارتر می­ کنند و همچنین، دستگاه‌ های خودپرداز ارز مجازی (دستگاه‌ های مستقلی که خرید، فروش و مبادله ارزهای مجازی را تسهیل می‌ کنند) میتوانند برای فعالیت‌ های غیرقانونی مثل: شستشوی درآمدهای قاچاق مواد مخدر استفاده می­ شوند. این شامل؛ فروش، حمل و نقل یا توزیع مواد کنترل شده است. هزینه ­های قاچاق مواد مخدر هر زمان که قاچاق مواد مخدر در سراسر یک کشور اتفاق بی­افتد مجاز و بطور معمول رمز ارز به­ عنوان ارز برای معاملات غیرقانونی مواد مخدر استفاده می­ شود.

  1.  cyber burreros(حمالان سایبری)

استفاده از ارزهای دیجیتال برای پولشویی یا سایر فعالیت­ های مجرمانه، گروه­ ها را ملزم می­ کند که مقادیر زیادی ارز دیجیتال را بدون ایجاد سوء ظن در اختیار داشته باشند. برای برآوردن این نیاز، یک اقتصاد جنایی ثانویه پدید آمده است که در آن باندها سایبر بورروها (حمالان سایبری) را به خدمت می­ گیرند (جوانانی که هویت آن­ ها برای خرید حجم زیادی از ارزهای دیجیتال از طریق خریداران مختلف به نظر می­ رسد) و با پنهان کردن یک خرید بزرگ بیت­ کوین در بسیاری از تراکنش‌ های به ظاهر کوچک‌ تر، جرائم سازمان‌ یافته میتوانند از شناسایی شدن جلوگیری کنند و همچنان از مزایای عدم شفافیت ناشی از مبادله رمز ارزها استفاده کنند.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده‌ های ارزی پیچیدگی­ های زیادی دارند. با بهره‌ گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی ارزی، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می­ نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهدشد و از این بابت خیالتان راحت خواهدبود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرائم سازمان ­یافته رمز ارزها با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل جرائم سازمان ­یافته رمز ارزها در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

4.9/5 - (42 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام ببخشید مزاحمتون میشم پول من توی کیف پول دیجیتالن توی یک صرافی که پلمپ شده مسدود شده چجوری میتونم پیگیری کنم ؟

    • سلام وقت بخیر اگر بیم این را دارید که صرافی کلاهبرداری نموده و پول شما را پس نمی دهد شکایت کیفری نمایید و چنانچه صرافی فاقد مجوز باشد از طریق مراجع نظارتی ذی صلاح امکان پیگیری وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *